ISLA SP-2400

Alles is sowieso gejat en beter goed gejat dat slecht verzonnen.
Hoe dan ook ik ben blij dat een ander bedrijf met clones komt als de originele fabrikanten daar geen zin in hebben. (terwijl de vraag enorm is!)
De meeste zijn sowieso heel dom geweest. Zij hebben alle tijd gehad om deze reeks opnieuw uit te brengen en hadden daar de allerhoogste prijskaartjes aan kunnen hangen.

Wat de sp1200 betreft niet. Ik heb een reissue en wat ik begreep zitten daar de laatste parts in die ze nog hadden. Ik vermoed de ssm filters.

Simpel zeggen dat ze dom zijn gaat iets te ver. Als je geen parts meer hebt kan je niet veel he.

Ik begreep dat je voor het maken van oude IC’s moeten denken in minimaal 100k stuks. Als je die niet weg kan zetten ga je er gewoon niet beginnen. Mensen vergeten dat je daar een complete productie lijn voor uit de grond moet stampen.

En in de jaren 90 en 2000 was die grote vraag er gewoon niet. Er was veel meer vraag voor dsp/digitaal. Kan je roepen ja dom maar dan snap je het gewoon niet. Dat jij die apparaten heel graag wilde zegt niks over de hele markt.

Dat de synth markt inmiddels wel groot genoeg is en analoge circuits veel meer waardering krijgen is dus de reden dat ze die chips weer gaan maken. En synth makers zijn afhankelijk van dat soort chip bedrijven.

Dus roepen dat het dom is? Nee zo simpel is het allemaal niet.
 
Verder wel met je eens dat iedereen jat. Dat roepen van: ‘kom eens met wat nieuws’ personen hebben niet zitten opletten. Qua synth technieken is het flink played out. De echte orginele concepten die ook nog eens dik klinken is de laatste 10 jaar op 1 hand te tellen. Het is meer oude wijn in nieuwe zakken.
 
Volgens mij lul je maar wat en heb je geen idee hoe ad converters werken. Niet dat ik het helemaal weet maar zomaar wat bits weghalen lijkt mij echt iets heel anders dan wat een 12 bit ad converter doet.

Nou heb ik een sp1200 en ik begreep dat het oude ad’s converters zijn die ze gebruiken en volgens mij werken ze non lineair. En nieuwe ad converters zouden lineair werken.

Krijg bij je reactie een sterk gevoel bij wat ik de laatste jaren veel lees op het internet. Mensen die simpel denken en omdat ze het kunnen bedenken, denken dat het waar is.

Of te wel als je authoriteit bent op ADC/DAC gebiedt dan wordt het een ander verhaal maar ik vrees van niet.

"Simpelweg bits weggooien, mits je het slim doet" is inderdaad niet hoe het werkt. Maar volgens mij is een nonlineaire AD converter ook niet wat het is. Dat is namelijk gewoon een digitale distortion ;)
 
Volgens mij lul je maar wat en heb je geen idee hoe ad converters werken. Niet dat ik het helemaal weet maar zomaar wat bits weghalen lijkt mij echt iets heel anders dan wat een 12 bit ad converter doet.

Nou heb ik een sp1200 en ik begreep dat het oude ad’s converters zijn die ze gebruiken en volgens mij werken ze non lineair. En nieuwe ad converters zouden lineair werken.

Krijg bij je reactie een sterk gevoel bij wat ik de laatste jaren veel lees op het internet. Mensen die simpel denken en omdat ze het kunnen bedenken, denken dat het waar is.

Of te wel als je authoriteit bent op ADC/DAC gebiedt dan wordt het een ander verhaal maar ik vrees van niet.

Busted.
Ik ben zeker geen authoriteit en die claim ik ook niet te zijn, bedankt voor de ad hominem. Aan de andere kant zou ik ook niet willen beweren dat ik "maar wat lul" of "simpel denk". Het feit dat de SP1200 door een Raspberry Pi nagemaakt kan worden geeft wel aan dat het wel degelijk mogelijk is om het "karakteristieke" 12 bit geluid na te maken in een digitale omgeving (bijvoorbeeld door slim bits weg te gooien).

Als iemand die een orginele SP1200 heeft ben ik wel benieuwd: wat vind je van de toegevoegde SD kaart slot en USB poorten? Waardevolle toevoeging of gebruik je in je ivoren torentje toch liever floppies? ;)
 
Busted.
Ik ben zeker geen authoriteit en die claim ik ook niet te zijn, bedankt voor de ad hominem. Aan de andere kant zou ik ook niet willen beweren dat ik "maar wat lul" of "simpel denk". Het feit dat de SP1200 door een Raspberry Pi nagemaakt kan worden geeft wel aan dat het wel degelijk mogelijk is om het "karakteristieke" 12 bit geluid na te maken in een digitale omgeving (bijvoorbeeld door slim bits weg te gooien).

Als iemand die een orginele SP1200 heeft ben ik wel benieuwd: wat vind je van de toegevoegde SD kaart slot en USB poorten? Waardevolle toevoeging of gebruik je in je ivoren torentje toch liever floppies? ;)

In Battery kun je al jaren samples 12 bit maken, gewoon bitcrushen die handel. Maar of dat hetzelfde is als hardware 12 bit, dat is de vraag.
 
Jawel hoor, simpelweg bits weggooien (of op 0 zetten) is een prima manier om van een 24 bits een 12 bits converter te maken. Dat is ook precies hoe in het digitale domein van die decimation plugins werken. Qua klank komt het redelijk in de buurt maar die oude 12bits samplers hadden nog wel meer afwijkingen die ze zo lekker gruizig lieten klinken.
Een ervan kan inderdaad zijn dat stapjes tussen bits niet allemaal precies even groot zijn waardoor je wat distortion krijgt verder heb je sample frequentie gerelateerde dingen zoals clock-jitter en aliassing. Ieder van die dingen is na te bootsen maar het gaat natuurlijk om precies de goeie combinatie als je precies de klank van zo'n oud apparaat wil hebben.
Maar je hebt ook nog steeds goedkope 12-bit converters, meestal voor niet-audio doeleinden. En die zijn nog steeds een stuk goedkoper dan een goeie audio-grade 24bitter. Kijk maar eens in je MIDI-CV converter. Die dingen lijken technisch ook meer op wat ze 25 jaar geleden hadden dan de 24 bit converters die we in moderne audio apparatuur gebruiken.
 
Jawel hoor, simpelweg bits weggooien (of op 0 zetten) is een prima manier om van een 24 bits een 12 bits converter te maken. Dat is ook precies hoe in het digitale domein van die decimation plugins werken. Qua klank komt het redelijk in de buurt maar die oude 12bits samplers hadden nog wel meer afwijkingen die ze zo lekker gruizig lieten klinken.

Nope, dan krijg je allemaal quantization errors in de onderste 2-3 bits. En dat zijn niet de quantization errors waar jij het over hebt. Dat is waar dithering voor is uitgevonden. Van 24bit naar 12bit door middel van simpele truncation is iets anders dan 12bit.
 
Nope, dan krijg je allemaal quantization errors in de onderste 2-3 bits. En dat zijn niet de quantization errors waar jij het over hebt. Dat is waar dithering voor is uitgevonden. Van 24bit naar 12bit door middel van simpele truncation is iets anders dan 12bit.

Verhelderend. Maar bestaan er niet nog gewoon 12bits converters of zijn ze niet makkelijk te maken met de technologie die er nu is? Als iedereen die sound wil...
 
Nope, dan krijg je allemaal quantization errors in de onderste 2-3 bits. En dat zijn niet de quantization errors waar jij het over hebt. Dat is waar dithering voor is uitgevonden. Van 24bit naar 12bit door middel van simpele truncation is iets anders dan 12bit.

Die quantization noise is precies wat je ook krijgt als je op 12 bit samplet en is juist een onderdeel van de gruizigheid van een 12 bit sampler.
Dithering is zinvol als je zo mooi mogelijk je 24 bit eindmix op een 16 bit CDtje wilt branden want de dithering ruis die je toevoegt maskeert de quantization noise. Maar hier is de quantization noise juist onderdeel van het karakter wat je zoekt.

Maar zoals ik al zei, er is geen enkele reden om dit apparaat met dure 24 bit converters uit te rusten dus er is waarschijnlijk nergens een 24-bit signaal, dus dit is allemaal theoretisch.
 
Verhelderend. Maar bestaan er niet nog gewoon 12bits converters of zijn ze niet makkelijk te maken met de technologie die er nu is? Als iedereen die sound wil...

Ja hoor die zijn er nog volop. Kijk maar in je MIDI-CV converter. En ze zijn nog eens een stuk goedkoper ook en ze lijken technisch een stuk meer op die oude converters dan moderne converters die in audio apparatuur worden gebruikt.
 
Busted.
Ik ben zeker geen authoriteit en die claim ik ook niet te zijn, bedankt voor de ad hominem. Aan de andere kant zou ik ook niet willen beweren dat ik "maar wat lul" of "simpel denk". Het feit dat de SP1200 door een Raspberry Pi nagemaakt kan worden geeft wel aan dat het wel degelijk mogelijk is om het "karakteristieke" 12 bit geluid na te maken in een digitale omgeving (bijvoorbeeld door slim bits weg te gooien).

Als iemand die een orginele SP1200 heeft ben ik wel benieuwd: wat vind je van de toegevoegde SD kaart slot en USB poorten? Waardevolle toevoeging of gebruik je in je ivoren torentje toch liever floppies? ;)

Ik lul soms ook maar wat. Dus voel je niet te aangevallen. Beetje filosoferen mag best. Zoals je ziet komen er dan vanzelf experts langs die het wel goed weten :)

En ik ga er niet vanuit dat die raspberry pi precies hetzelfde klinkt als de sp. Dus wat je zegt lijkt gebaseerd op een aanname.

Iets precies 1 op 1 kopieren is niet makkelijk. Ga maar na hoeveel 303 ‘clones’ er al zijn en die toch niet precies zoals het origineel klinken.

en grappig dat je over floppies begint. Gotek ligt al klaar maar floppies in mijn sp zijn netzo betrouwbaar als toen ik hem nieuw kocht. Lees: ik maak van alle floppies die ik maak 1 extra copy voor het geval dat. Maar met backup copies gaat het altijd goed. Drive lijkt prima te zijn.

Gotek zou evt handig zijn maar ik ben te lui om alles over te zetten. Ensoniq mirage was de drive veel gaarder van dus die heb ik wel vervangen.

En ik ben helemaal niet tegen Behringer copies. Ik vind het allemaal prima. En er gaan er zeker een paar van komen. Maar ik heb geduld. En al prima tools.
 
Laatst gewijzigd:
"Simpelweg bits weggooien, mits je het slim doet" is inderdaad niet hoe het werkt. Maar volgens mij is een nonlineaire AD converter ook niet wat het is. Dat is namelijk gewoon een digitale distortion ;)

Ik dacht dat er iig geen normale ad converter in zit. Maar ik kan mij zeker vergissen in de term.

Anyway ik moet op een bepaalde manier samplen met die bak want anders werkt die ad converter avrechts.

En ik weet nu al welke eigenaren die lurken en denken: eh hoe dan?

Dat mogen ze lekker zelf uitvinden. :D
 
Laatst gewijzigd:
Er is geen enkele reden om dit apparaat met dure 24 bit converters uit te rusten dus er is waarschijnlijk nergens een 24-bit signaal, dus dit is allemaal theoretisch.

Ja true, nog super onduidelijk dit. Trouwens ook nog helemaal niet zeker dat deze werkelijk van Behringer is. Best aannemelijk van wel, maar niet zeker...
 
Benieuwd verder waar ze mee komen, als ze door alle modellen heen zijn fast-forward zeg 10-15 jaar.. wat dan?
Ik weet niet of het zo hard gaat.

Voor mij past dit in een hele brede trend die ik maar "surrogatering" noem zijnde, dat men de kern uit iets puurs (een eenheid) haalt, en dat modificeert, muteert, manipuleert en erna vermeerdert op een geindustrialiseerde / herhaalbare / schaalbare en daarmee structurele wijze. Kan voeding zijn (kweekvlees = cloon?), of Behringer cloontjes, you name it.
Een hoop van de tech die je toendertijd had is de moeite van het bewaren of exact klonen niet waard. Floppy disks zijn geen betere datadrager dan een SD-kaartje. De nulletjes en eentjes klinken niet warmer op een Motorola dan op een ARM. Om dat weg te halen neemt niet weg van het origineel; sterker nog, het feit dat iedereen als een malle van die Gotek-drives in ouwe samplers bouwt laat zien dat dat niet het verschil maakt.

"aah, dus als het 12-bit is en een drumcomputer.. dan heb je bijna een SP-1200" hmm, ben al overtuigd..not!
Wat maakt een SP1200 een SP1200? Daar kun je inderdaad een lang debat over hebben, maar het belangrijkste is natuurlijk het geluid. Het tweede is de ervaring zelf; een SP1200 is een imposante en bizar groot ding. http://privateprogram.blogspot.com/2...trofuture.html drukt het beter uit - een heel mooi verhaal.

De limitaties die een SP1200 je oplegt zijn gebaseerd op de tijdsgeest. Als je maar zoveel ruimte, zoveel stemmen of zoveel kleuren hebt moet je inderdaad creatief zijn. Dat is echter wel een beperking die je jezelf kunt opleggen; maar om die te forceren is vraag 2. Als een SP2400 256 MB aan opslag heeft - so what?

Maar - vergelijk de printplaat die in een OB6 zit met die van een JP6 of zo. Van die grootte merk je niets als je er op aan het spelen bent. Waar jij als muzikant iets om geeft zijn de knoppen - hoe solide voelt alles, hoe bereikbaar is alles, zit alles op de juiste plaats, etc. Maak een SP1200-bak ter grootte van het origineel en duw de kloon er in, en dan blijft wederom alleen het geluid over.

Nou is dat iets wat ik B wel toevertrouw. De Model D heeft priegelknopjes en da's waarom ik de originele versie heb - en omdat ik dan weet dat ik nooit wakker zal liggen van "klinkt 'ie wel als het origineel"? Maar nu heb ik dat toevallig met een Mini - van de Odyssey heb ik de reissue (en ik heb de ook eens de nieuwe Oberheim SEM mogen lenen) en het kan me eigenlijk weinig schelen of die 100% klinkt zoals het origineel; het is gewoon een heel gave bak (of niet).

Wat ik nog niet echt van Behringer heb gezien zijn Elektron-achtige sequencer-dingen. Toch is het enige wat ze daar voor nodig hebben een Tatsuya Takashi op sequencergebied die de mogelijkheid krijgt om een hoop ideetjes in 1 doos te stoppen. Daar heb je wel een bepaalde bedrijfscultuur voor nodig, maar zoiets heb je bij een Roland of Yamaha ook niet echt.

Behringer beschouw ik als een woekerende plant.. ik geloof meer in die kleine, zwaar creatieve projectjes van muzikanten zelf met een latente tech-knobbel. Vind ik vele malen interessanter
De combinatie van goede muzikant, geslepen zakenvrouw/man en briljante techneut is ontzettend zeldzaam en eigenlijk ook best risicovol. Als zo iemand wegvalt heb je helemaal niks meer.

Er zijn een hoop mensen die techneut zijn maar niet zo in de business zitten. Dat leidt tot beloftes die niet nagekomen worden; van OS updates die uitblijven tot support dat niet geleverd kan worden. En daar zit je dan met je brilliant but flawed product - elke keer weer.

Dave Rossum zegt: But cost drives price, price drives volume, volume drives profitability. Die profitability ga je nodig hebben om als bedrijf uberhaupt te blijven bestaan. Er blijft altijd wel publiek met genoeg centen om een Baloran River te kopen, want dat publiek weet waar Behringer op moet bezuinigen. Dat gaat niet weg.

M.i. zit Moog eigenlijk het meest in de piepzak hier; de Model D, Neutron en Crave zijn allemaal directe schoten voor de boeg van de Mother-32.
 
Ik lul soms ook maar wat. Dus voel je niet te aangevallen. Beetje filosoferen mag best. Zoals je ziet komen er dan vanzelf experts langs die het wel goed weten :)

En ik ga er niet vanuit dat die raspberry pi precies hetzelfde klinkt als de sp. Dus wat je zegt lijkt gebaseerd op een aanname.

Iets precies 1 op 1 kopieren is niet makkelijk. Ga maar na hoeveel 303 ‘clones’ er al zijn en die toch niet precies zoals het origineel klinken.

en grappig dat je over floppies begint. Gotek ligt al klaar maar floppies in mijn sp zijn netzo betrouwbaar als toen ik hem nieuw kocht. Lees: ik maak van alle floppies die ik maak 1 extra copy voor het geval dat. Maar met backup copies gaat het altijd goed. Drive lijkt prima te zijn.

Gotek zou evt handig zijn maar ik ben te lui om alles over te zetten. Ensoniq mirage was de drive veel gaarder van dus die heb ik wel vervangen.

En ik ben helemaal niet tegen Behringer copies. Ik vind het allemaal prima. En er gaan er zeker een paar van komen. Maar ik heb geduld. En al prima tools.

Haha ja inderdaad, interessante info hier in deze draad. Dat van die Raspberry komt ook van een post hier (linkte naar deze draad op GS) waar die persoon in ieder geval het pitchen zo had nagemaakt dat men het verschil niet kon horen. Zal vast niet 100% zijn, maar dus kennelijk wel heel dichtbij het orgineel.

Die Gotek moest ik ff online opzoeken, maar lijkt me idd een goeie oplossing voor de orginele SP1200. Toch zou ik zelf echt heel blij zijn met een SD kaart lezer en USB file transfer (mits er een goeie interface bij komt).

Ik heb uit betrouwbare bronnen vernomen dat Behringer zeer ambitieus is en hoopt op meer dan 50 (!) nieuwe producten voor het eind van het jaar. Of dat ze gaat lukken heb ik mijn twijfels over, maar wel zeer ambitieus en zeker interessant om in de gaten te houden.
 
Ik hoop dat ze echt aan een sp1200 clone werken.. Kijk die prijzen eens op E-Bay, het is bijna alsof ze van puur goud gemaakt zijn :-)

Screen Shot 2019-02-27 at 13.29.58.png
 
Goeie grutten, wat een prijzen. Blijkbaar zijn er ook mensen die het er voor over hebben, gezien het aanbod.
 
Die quantization noise is precies wat je ook krijgt als je op 12 bit samplet en is juist een onderdeel van de gruizigheid van een 12 bit sampler.
Dithering is zinvol als je zo mooi mogelijk je 24 bit eindmix op een 16 bit CDtje wilt branden want de dithering ruis die je toevoegt maskeert de quantization noise. Maar hier is de quantization noise juist onderdeel van het karakter wat je zoekt.

Zou goed kunnen dat je gelijk hebt dat quantization noise van 12 bit samplen hetzelfde klinkt als quantization noise wanneer je van 24 naar 12 bit gaat. Maar ik ben er nog even ingedoken en ik denk dat een SP1200 om veel meer redenen gruizig klinkt. Ten eerste werkt hij op iets meer dan 26kHz samplerate, dus er zit niets boven de 13kHz. Blijkt ook dat vroeger vaak op halve samplerate werd gesampled, zodat je 2x keer zoveel sampletijd had. Dus dan zit je al op maximaal 6.5 kHz. (En dan maar hopen dat het anti-alias filter een beetje goed werkt...) Ten tweede lijkt het erop dat de 12 bits ook nog op een bepaalde manier ge-encode en ge-decode werden, zodat de geluidskwaliteit zo hoog mogelijk was. Ik vergelijk het maar met Dolby B. Dat zal ook invloed hebben. En ten slotte worden zacht opgenomen samples al snel 8 of minder bits. Als je die harder maakt komt niet alleen de analoge ruis omhoog, maar ook alle digitale rommel. Dus al met al is het 12 bit gedeelte denk ik maar een klein gedeelte van de gruizigheid van een SP1200.

Ik vind de TAL-Dac plugin voor dit soort bewerkingen heel fijn.
 
Behringer heeft wel al 'Synthesizers and Samplers' als productcatgorie op hun website.. Dus tja, die sp zou hun 1e sampler kunnen zijn..

Screen Shot 2019-02-27 at 13.22.13.png
 
Als dit qua grote en geluid in de buurt komt van het origineel dan wil ik er zeker 1. De tweedehands prijzen zijn ronduit belachelijk, en ik heb er altijd een willen hebben. Maar vond ze vroeger ook al duur tweedehands.
 
Back
Top