Karplus-Strong synthese

Sly Dog

Tweak, Sample, Loop.
Lid sinds
18 februari 2003
Berichten
3.931
Locatie
Leeuwarden
Naar aanleiding van de thread over de vermeende Karplus-Strong-achtige synthese, verborgen in de oude Nord Leads, ben ik mij eens gaan verdiepen in deze synthesevorm en probeer ik deze logischerwijs ook toe te passen. :)
Nu lukt het me alleen niet om tot een goed resultaat te komen en te doorgronden hoe het precies werkt.

Voor zover ik het begrijp, wordt de volgende werkwijze gehanteerd:
Een bronsignaal, vaak noise, wordt simultaan uitgestuurd naar een VCA en naar een delay. Het delaysignaal wordt vervolgens gefilterd en weer gemixt met bron-signaal.
De delay wordt zo gemoduleerd dat een hogere pitch zorgt voor een hogere snelheid van de delay.

Is dit correct? :)
 
Op zich klopt het maar de ruis is geen continue signaal maar een korte burst dmv een omhullende (envelop). Vaak maar een ± 10ms lang.

In het kort:

De ruis stuur je naar een VCA gestuurd door een envelop.
Dit signaal stuur je naar een mixer.
De uitgang van de mixer stuur je naar een delay waarvan je de delay tijd erg kort kunt zetten (2ms en hoger)
De uitgang van de delay stuur je naar een filter (6dB) zonder resonantie (dit is erg belangrijk).
Dit signaal stuur je terug naar de mixer en je kunt het signaal daar ook aftappen als audio out.

Hier zijn ook nog wat variaties op dmv een allpass filter of dubbele delay lines e.d.. Zeer interessante klanken kun je er mee maken.
 
Toppie! Hartelijk dank. :)
Zal het morgen eens toe proberen te passen op m'n modular. Heb daar alleen helaas een delay op zitten die op z'n snelst 4 ms is. ;{
 
Het is gewoon feedback en niks meer. Zelf oscillatie is ook gewoon feedback en dus de resonantie op je filter ook.

Even over de delay tijd....deze mag ook groter zijn. De delay bepaald de toonhoogte van het signaal. Hoe korter de delay hoe hoger de toonhoogte en hoe langer de delay hoe lager. Als je erg laag gaat hoor je een echo en da's niet de bedoeling (maar kan heel mooi zijn). Gewoon lekker pielen.

Bij Karplus-Strong, WaveGuide, Physical modelling e.d. zijn er basis regels maar in de praktijk gaat het hoe het klinkt en dan moet je vaak afwijken van de regels. Door trial and error kom je vooruit.
 
Wellicht ten overvloede maar de delay tijd in ms is 1000/freq in Hz.

dan moet t goedkomen :)

Mocht je Max4live hebben, daar heb ik vorig jaar zoiets voor gemaakt , met extra's zoals filters en adsr tot de grote woede van enkele forumleden...
http://sites.google.com/site/m4lpatches/string-pm4

nog steeds geen fatsoenlijke demo ... wat doe je er aan:
 

Attachments

  • live84.mp3
    1,9 MB · Bekeken: 95
Een gedetailleerde beschrijving, in het Nederlands, van de werking en de theorie van de snaarplukvergelijking (Karplus Strong), uitgelegd voor leerlingen VWO 5-6, heb ik gegeven in de NLT-module Sound Design die je kunt downloaden van http://betavak-nlt.nl/les/modules_v/gecertificeerd/Sounddesign/

De essentie van snaarpluk: het 1ste orde laagdoorlaatfilter dat in de delay-loop is opgenomen en zorgt voor dat typische geluid van een getokkelde snaar: de toon wordt niet alleen steeds zachter, maar ook steeds doffer. In de module wordt uitgelegd dat dit filtertje ervoor zorgt dat elke boventoon z'n eigen dempingstijd krijgt: hoe hoger de frequentie van de boventoon des te korter de dempingstijd. Daardoor voldoet snaarpluk aan een algemene "Klankwet" (hoe zachter hoe doffer; hoe harder hoe helderder) die ook in de module wordt beschreven.
Een andere bijzondere eigenschap van dit loop-filter is dat elke boventoon niet lineair, maar exponentieel dempt, net zoals een stemvork. Ook dat is een belangrijke reden voor het realisme van het geluid.

In de module wordt het algo beschreven in het discrete en niet in het continue domein. Want het is een echt computer-idee, en zo is het door Karplus en Strong indertijd ook ontdekt en gepresenteerd.
 
Wellicht ten overvloede maar de delay tijd in ms is 1000/freq in Hz.

dan moet t goedkomen :)

Mocht je Max4live hebben, daar heb ik vorig jaar zoiets voor gemaakt , met extra's zoals filters en adsr tot de grote woede van enkele forumleden...
http://sites.google.com/site/m4lpatches/string-pm4

nog steeds geen fatsoenlijke demo ... wat doe je er aan:

Volgens mij heb je die gemaakt met mijn demo patch die ik op het Max Forum had gepost. Klopt dat? :D
 
Zoals ik hierboven al opmerkte, is snaarpluk een echt computer-idee, en zo is het door Karplus en Strong indertijd ook ontdekt en gepresenteerd. Al het andere, hier in deze draad genoemd, zijn benaderingen ervan d.m.v. analoge middelen (ofwel software-versies daarvan). Dus termen als VCA en VCF met een 6 dB verzwakking e.d. zijn mooi en aardig, maar het heeft nu eenmaal niets te maken met wat Karplus en Strong met de computer deden en ontdekten. Wat dat precies was heb ik beschreven in een andere draad: https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1198769&postcount=56.

Die benaderingen, hoe leuk en zinvol op zich ook, zijn heel moeilijk, meestal zelfs totaal onmogelijk in te passen in KS als grondstructuur van een bepaald type (waveguide-gebaseerde) physical modeling objecten.

Als je het hebt over Karplus-Strong, praat dan ook over Karplus-Strong, zou ik zeggen...
 
Back
Top