Alesis Andromeda A6 VS ?

alexander1982

Stamgast
Lid sinds
10 februari 2003
Berichten
354
Locatie
Naaldwijk
Na lang nadenken is mijn oog gevallen voor de Andy A6.
Ik weet bijna zeker dat het geen miskoop is.
Maar voordat ik hem koop wil toch even weten wat de alternatieven zijn.

Ik heb wel een paar eisen:

1: Meerdere outputs, hoe meer hoe beter
2: inputs.
3: Mogelijkheid voor complexen modulatie, zoals bijvoorbeeld bij de Virus C.
4: Prijsklasse ongeveer 2000 euro.
5: goede "trancy" geluiden ala JP 80X0.
6: Toetsen zijn niet belangrijk.
7: Sample en Workstation (Seq. en dergelijike) zijn absoluut niet nodig.
8: goeie interne FX (voor de bovengenoemde inputs).

dank voor u raad
 
Gewoon doen man!

Het is een bitch om te proggen en de onboard FX is niet zo goed. Maar als je hem gaat layeren dan is het een veelzijdig beestje waar je veel speelplezier uit haalt.
 
Inderdad gewoon doen. Ze kosten ongeveer de helft van wat ik ervoor betaald heb. Effecten oversturen gauw, maar zijn best bruikbaar. Het zijn namelijk synthklanken en die hebben naar mijn mening geen hoogwaardige effecten nodig (hoewlel die nooit verkeerd zijn natuurlijk). Eigenlijk moet je van alle presets die je gaat gebruiken de mixers met lagere waarden programmerem om oversturing te voorkomen. Er zijn voor elke stem outputs maar ik gebruik alleen de main en de aux. Er zijn twee ingangen en drie audio filter ingangen voor stem 1-16 en 15 en 16.
Programmeren vind ik zelf heel gemakkelijk. Ik heb van alle klanken die ik ooit gemaakt de meeste gemaakt voor de Ensoniq SQ-80, maar de Andromeda staat op nummer twee. Je moet ook wel, want de fabrieksklanken zijn eigenlijk niet zo goed, op die van onze eigen Rob Papen na.
 
Origineel geplaatst door Eclectus
De DSI poly evolver al bekeken?

Ja..........en ik vind het helemaal niks, geef mij maar een A6
 
Die poly evoler heb ik ook bekeken, heeft iemand nog een mening over bijvoorbeeld de roland V-Synth
 
Origineel geplaatst door alexander1982
Die poly evoler heb ik ook bekeken, heeft iemand nog een mening over bijvoorbeeld de roland V-Synth

Ja, ik heb een V-synth XT en ben daar waanzinnig tevreden mee.
Hij kan alles wat ik ervan verwachte + veel meer.
Heel goed geluid.
De standaard patches van de V-synth zijn gewoon goed, maar je hoort de kracht van de V-synth pas echt, wanneer je de geluiden begint te bewerken.

De V-synth XT heeft geen toetsenbord.
Wel goed geschikt voor trance en acid.
Het is eigenlijk een combinatie van VA-synth en sampler.
Je kan ook een extern signaal gebruiken als geluidsbron en de V-synth XT is daarmee ook geschikt als effect-apparaat.

Verder zit er een Roland D-50 emulatie in (niet alleen de klanken, maar dus écht een D-50)
En ook een vocoder.
2 uitbreidingskaarten zijn in de V-synth XT ingebouwd.

De V-synth heeft verder nog een arpegiator, step-modulator, time trip pad, enz...

Op dit moment mijn favoriete synth.
 
Re: Alesis Andromeda A6 VS ?

Origineel geplaatst door alexander1982
Na lang nadenken is mijn oog gevallen voor de Andy A6.
Ik weet bijna zeker dat het geen miskoop is.
Maar voordat ik hem koop wil toch even weten wat de alternatieven zijn.

Ik heb wel een paar eisen:

1: Meerdere outputs, hoe meer hoe beter > je hebt de mains en aux outs, voor de rest per voice maar dat vond ik niet fijn
2: inputs. heeft een audio in
3: Mogelijkheid voor complexen modulatie, zoals bijvoorbeeld bij de Virus C. > gaat veel dieper
4: Prijsklasse ongeveer 2000 euro.
5: goede "trancy" geluiden ala JP 80X0. > ja dat lukt wel
6: Toetsen zijn niet belangrijk.
7: Sample en Workstation (Seq. en dergelijike) zijn absoluut niet nodig.
8: goeie interne FX (voor de bovengenoemde inputs).> ik vond de fx niet echt wat

dank voor u raad

Ik zou 'em eerst even tjekken een paar uurtjes, vette synth.
Mijn ervaring is dat je veel zit te knoppen draaien en weinig muziek maakt....
Ik was er niet vaak genoeg mee bezig dus ik "vergat" steeds hoe de synth ook alweer precies werkte... en waar ik ook al weer moest zoeken....

Klank is aanzienlijk dikker dan VA (zeker met een beetje rommelen met de suboscs)
Maar echt niet zo vet als andere (mono)synths die ik heb gehad.....

Ik heb wel de allergaaftste strings/brass achtige dingen uit gehaald...
2 osc met puls+pwm, met ook de saws aan op de oscs.

Daar door was die patch zowel dik in het laag als hoog....

Ik heb 'em nu niet meer, maar nu zou ik zelf eerder gaan voor iets vetter, harder en dan maar wat minder stemmen...
neemt niet weg dat deze synth een warm plekje in mijn hartje heeft... want ik mis 'em regelmatig nog wel eens...

...zucht...
:luv:
 
Misschien dat de G2X van clavia wel wat is voor je.. als je van complexe modulaties houdt. (hij is niet analoog uiteraard)

Heeft 4 inputs, 4 outputs en is prima in staat trancy geluiden te maken.
De FX is misschien niet 'top' maar daar kan je toch ook externe FX voor inzetten.

zomaar een idee, suc6!
 
2 dingen je koopt voor een net onder de 2000 dus [nu helemaal staann der twee te koop ] een schitterende andromeda

een machine die zich qa specs kan meten met de grote jongens
memmorymog / oberheim matrix 12 / prophet5 / juup6/8 en meer van dat
maar iedereen de org .. stuff heeft zal zeggen dat dat t best is ,..!
gewoon een keuze maken want de andromeda deelt veel qa mogelijkheden wat de een niet heeft heeft heeft de andere analoge weer wel
en de andromeda kan ongever alles wel mee
en is ook analoog [hoewel ik de aansturinge een flinke microprocessor toebedeel]
en is multi timbre + genoeg outs en ins!
en heeft too mucho knoppen [waarig int begin=een samenwerking tussen eye en hans [screen en knobs ]
en looks good [haha] en heeft audio in ,...
en heeft fx wat dus sommige [oude] analoge polys weer niet hebben [nietnodig] voor vetheid

2e alle boven staande dingen kunje ook terug vvinden in andere machines [ va of niet ]
heel effe en va vergelijk.....bv asje 2000 hebte spenderen en wilt lekker knoppen en audio in en stemmen ,
check virus b/c tegen de 5 a 800 klaar

bv een micro wave xt erby voor t andere soundje en goede modulatie mogelijkheden ...ook zoo,n 500

nog 800 over ; imagine a dsi evolver / nord modular ernaast
4 erg fyne VA machine voor de prijs van je 2000

verder geen verkeerd woord over de andy2.000 haha
ik denk ask m zou hebben dat ie niet tot t uiterste zou gebruikt zou worden en das zonde !
maar asje m naast een van de analoge zou zetten dei ik boven beschreeft kiezen velen voor ...de echte [maar hebbie zoon bak voor 1650.- ? nee denkt niet !

eris veel lekker/leuks te koop voor 2000
weet wat je wil de andromeda is zeker geen tegenvaller ,..vrekoopt weer tegen t zelfde bedarg...
 
Origineel geplaatst door Groene ridder
....Wel goed geschikt voor trance en acid......

Verder zit er een Roland D-50 emulatie in (niet alleen de klanken, maar dus écht een D-50)


[RSBinZEIKMODE]
:D Ik kan het niet laten maar...

Trance en Acid naast elkaar in 1 zin :(
en als iets een emulatie is dan kan er dus nooit ECHT een D-50 inzitten :confused:
[/RSBinZEIKMODE]
 
Jomox Sunsyn...Lijkt me een leuk alternatief...
 
Als je er een Sherman filterbank bijkoopt, komt er plots nog veel meer in aanmerking. En een filterbank heb je voor 400€ ofzo wel, dus nog 1600 over voor een vette synth die je met de sherman helemaal te gek maakt.

(wat de v synth betreft: ze hebben er natuurlijk geen echte D50 in gepropt, maar het is wel goed dat ze de hele functionaliteit van de D50 erin hebben gestopt ipv enkel wat presets. Ik wil ooit nog wel echte D50+pg1000...)
 
Als je er een Sherman filterbank bijkoopt, komt er plots nog veel meer in aanmerking. En een filterbank heb je voor 400€ ofzo wel, dus nog 1600 over voor een vette synth die je met de sherman helemaal te gek maakt.

Was het maar zo makkelijk... :bekdicht:
 
Origineel geplaatst door mansher
Was het maar zo makkelijk... :bekdicht:

Wil je iets kwijt over de sherman? Laat maar komen...
 
Ik kan beamen dat een sherman zelf een microkorg of whatever bruut kan laten klinken,maar helaas gaat de vergelijking niet echt op...

Ten eerste moet je maar es proberen een zijdezachte string of pad te maken met gelijk welke synth en dan één of meerdere shermans erachter...Zo zijdezacht blijft het niet...;) Je kan natuurlijk mits enig gepiel met de input levels wel iets maken wat "zijdezacht" binnen de mogelijkheden van de sherman benaderd,maar er zal toch altijd een randje blijven hangen wat niet altijd gewenst is,en dan vooral niet op strings en pads(mijn persoonlijke smaak)...Bass en leads en fx zijn dan natuurlijk héle andere koek...

Ten tweede misschien los van het string/pad gebeuren kun je ook hier best het principe "shit in = shit out" hanteren...

Als je een microkorg bvb door een sherman haalt krijg je idd een dikkere (lichte overdrive) klank,maar ik denk dat het geen rocket science is om te begrijpen dat als je bvb een memorymoog door een sherman steekt dat dat nog wel iets vetter is dan die microkorg met quasi dezelfde patch...Dus ik zou eerder niet bezuinigen op de bron en de sherman als extra zien...

Wat ik wil zeggen is denk ik,een sherman is een héél bruikbaar ding,zowel voor filtering extreme eq'ing of overdrive/distortion en het kan je idd dat extra geven(als dat is wat je zoekt),maar het geeft maar een likje verf (naar mijn smaak een zalig kleurtje voor bass en leads en fx) aan wat er in komt.Het is bvb niet zo dat een VA zich opeens als een analoge bak gaat gedragen ofzo...Je mag ook niet vergeten als je met een stereo synth werkt je al 2 shermans nodig heb en het al snel 800 euro zal gaan kosten...

Je klank wordt gemaakt door de schakel van apparaten,en is zo "goed" als de "zwakste" schakel...(let wel dat goed en zwakste schakel zéér relatief zijn,ik houd bvb van mijn evans es5 tapemachine,een oubollig ding wat anderen op de storthoop zouden gooien en voor geen meter klinkt,maar voor mij de juiste personality heeft...)

Dus de stelling "koop een sherman en maak van iedere synth een vette bak" gaat niet 100% op vrees ik...(niet dat je dat letterlijk zei Nicolas 2000,maar ik stel me voor dat er wel mensen zouden kunnen zijn die't zo zouden interpreteren...)

Just my 2 cents...


PS( ik ben een enorme Sherman fan,just for the record:D )
 
Origineel geplaatst door mansher
Jomox Sunsyn...Lijkt me een leuk alternatief...

een memmory moog hebje toch mansher ...
kan die zich meten met bv een andromeda en andersom ,..
totaal ander bak toch
ok allebei analoog / veel stemmen knoppen / mid
hier houdt t op ,...de andromeda veel betere routings en modulaties
moog weer drie osc en moog filter...tsja
kost ook t dubbele

ik denk voor de topic starter ,..asje niet teveel synths heb is een andy bets fatt ...
 
andromeda = vet, maar als je al synths hebt zou ik zeker die poly evolver beter uitchecken, tenminste, als je een aparte sound zoekt, maar voor de 'normale' analoge vibe is de a6 te gek ...
 
Dus de stelling "koop een sherman en maak van iedere synth een vette bak" gaat niet 100% op vrees ik...(niet dat je dat letterlijk zei Nicolas 2000,maar ik stel me voor dat er wel mensen zouden kunnen zijn die't zo zouden interpreteren...)

Je hebt inderdaad een punt dat een Sherman heel veel dingen bruut kan laten klinken, maar soms dan wel vaak wil je ook wel eens een heel mooie niet-brute klank, en daar sta je dan met je sherman en een brolsynthje... En shit in = shit out betekent voor zover ik begrepen heb (ik bezit de sherman zelf niet) dat het veel eenvoudiger is voor een sherman om een rijke klank bruut te laten klinken dan een iele klank. Dus bij voorkeur een synth erdoor jagen die ook wat druk op het laag zet.

Mijn idee was dan ook om voor 2000€ 400€ uit te geven aan een sherman en dan voor de resterende 1600€ een heel mooie synth te kopen. Best is dan de nadruk leggen op een synth die uitmunt in de kleinere, zachtere klankjes en toch/ook een vol geluid heeft, en hem op te vetten met de sherman als je wilt gaan gieren en scheuren.

Dus ik zou eerder niet bezuinigen op de bron en de sherman als extra zien...
. Daar volg ik je in, maar mijn idee was dus dat je met een synth van 1600 ipv 2000€én een sherman misschien in meer vlakken een uitmuntende klank zou kunnen halen dan enkel met een synth van 2000€. Het prijsverschil is tenslotte nog niet zo groot dat je werkelijk in een andere klasse synths terechtkomt, lijkt me.

Maar absurd gaan besparen "want ik hang er een sherman aan" lijkt me inderdaad niet slim. Hoewel mijn Casio SK-1 een dijk van geluid neer moet kunnen zetten als ik hem Sherminate, gaat het ding met alle Sherman QMF's uit de wereld nog steeds geen mooi belletje, viooltje of triangeltje weergeven, en gaat het beter klinken als ik de sherman achter mijn MS2000 hang.

Maar voor 1600€ moet je denk ik toch een synth vinden die je samen met een sherman het "beste uit 2 werelden" kan geven, lijkt me. Waarbij "beste" relatief is, natuurlijk :).

Je opmerking over stereo is ook een goede, dat moet je zeker in acht nemen als je deze truc uithaalt. Ook hang je een sherman maar aan 1 van de vele uitgangen, dus ben je beperkt in je keuze van welke klanken je in een multitimbraal stuk zou sherminaten.

Gaat een VA werkelijk niet analoger klinken als je hem door een analoge Sherman haalt? Ik bestrijd die uitspraak niet hoor omdat ik er geen ervaring mee heb, maar het leek me dat het geheel toch iets analoger zou klinken dus vraag ik om er even verder op in te gaan :). BV dat typische "bellen blazen" dat een analoge zoveel beter kan dan een gemiddelde VA, lukt dat niet beter als je een Shermanfilter op een VA loslaat? Natuurlijk zorgt een Sherman er bv niet voor dat je VA oscillatoren plots een lekker analoge onstabiliteit krijgen, dat is zeker waar.

Ik vond je post eigenlijk wel heel informatief. :okdan:
 
Back
Top