Pre/Post Sends?

:) ben een heel eind or. Alleen ik probeer er een kloppend verhaal van te maken.

Punt is dat wanneer ik parralel op een send, in ableton althans, dat t gewoon niet klinkt door latency oid. Ook niet bij te tweaken die latency.
Dus ben helemaal overtuigd van op een bus te parralellen.
Maar wanneer ik met logic werk moet ik een send gebruiken, en dan snappen we elkaar best wel or. :)

Mijn terminologie is niet outstanding maar te begrijpen voor iedereen als je t mij vraagt
 
OK, dan zou het een bug in ableton of je plugin kunnen zijn. Ik gebruik ableton eigenlijk niet, dus dat weet ik niet.

Dit is allemaal bedacht in het analoge tijdperk waarbij het niet zoveel uimaakte of je een signaal door een paar extra apparaatjes haalde.
Nu moet de latency correction wel kloppen ja, anders krijg je fase verschuivingen.
 
Kwartje is dus wel gevallen over de rede waarom een Pre-send te gebruiken voor parralel compressie.

Zal charles dye f kijken. Thnx!
 
Ik zal even nuanceren wat ik bedoel. Ik gebruikte de term sidechain en parallel door elkaar heen.

Sidechain is idd ducking. De reden dat ik dat met een send doe ligt aan de routing in Cubase. Even er vanuit gaande dat ik een trigger kanaal heb (kickdrum) die ik geen output heb gegeven (ghost). De sample speelt wel, alleen niet hoorbaar omdat hij niet naar een output gaat. Dan heb ik vervolgens een lead die ik gesidechained wil hebben. Ik laad dan een Cubase compressor op dat kanaal en zet de sidechain knop aan. Nu kan ik dus de send van de trigger rechtstreeks naar die compressor routen zodat de lead gesidechained wordt. Met de send fader kan ik dus bepalen hoe hard het trigger signaal (kickdrum dus) naar de sidechaincompressor op de lead gaat. Hoe harder ik hem erin stuur, hoe meer 'ducking' er plaats vind. Als ik hem er hard in wil hebben kan ik hem op pre-send zetten waardoor hij er met 0db in vliegt. Ik gebruik namelijk als trigger vaan een duplicaat van de kick in de track (die dus vaak minder hard staat).

Parallel compressie is weer hele andere koek. Dit wordt voornamelijk gebruikt om drums en percussie meer power te geven. Als ik dit doe maak ik twee kanalen aan. 1x een grouptrack waar ik alle percussie en drums (vaak zonder kick en snare/clap) naartoe stuur, en 1x een fxchannel met een compressor erop. De compressor staat vaak vol te blazen (ratio maximaal) zodat hij eigenlijk bijna als een limiter werkt) en daar een eq onder om het laag weg te halen. Op mijn grouptrack pre-send ik De drums en percussie naar het fxchannel (dit hoeft nu dus maar een keer omdat alles samenkomt in die grouptrack, je kunt ook al je percussie afzonderlijk naar de fxchannel sturen, maar dan ben je dus 20 kanalen aan het doorsturen, nu maar 1).

Nu dus je percussie door de compressor op de fxchannel mishandeld wordt, bepaal je met de fader van de fxchannel, hoeveel er van dat gecompressed signaal, terug de mix in komt. Als je dit goed doet kan dat echt een ontzettende boost aan je drumtrack geven.

Een waarschuwing is wel op zijn plaats, bij parallel compressie kunnen er vrij snel faseproblemen ontstaan, houd daar dus rekening mee!
 
Je probleem is niet het begrijpen van alle processen maar
De realiteit is nou eenmaal anders ... gelukkig
 
:) ben een heel eind or. Alleen ik probeer er een kloppend verhaal van te maken.

Punt is dat wanneer ik parralel op een send, in ableton althans, dat t gewoon niet klinkt door latency oid. Ook niet bij te tweaken die latency.
Dus ben helemaal overtuigd van op een bus te parralellen.
Maar wanneer ik met logic werk moet ik een send gebruiken, en dan snappen we elkaar best wel or. :)

Mijn terminologie is niet outstanding maar te begrijpen voor iedereen als je t mij vraagt

Werk jij dan niet in-the-box?
Althans, dat begrijp ik uit dit topic.
Volgens mij is er ITB geen sprake van latency als je iets zend?
Bij FL Studio kun je juist latency hiervoor instellen, zodat je juist een fase verschil krijgt.
 
Je bedoelt van 1 naar 2 en weer terug naar 1? Dan krijg je een feedback lus... in cubase kan dat niet jammer genoeg :)

Maar ik snap wel wat je bedoelt, hij kan niet eeuwig compenseren. In Live kan het wel, dus je zou het kunnen testen :)

Maar het resultaat is zeker gewoon een piep.
 
Als je het 'effecten' kanaal -waar de bronnen naartoe gezonden worden- weer zend naar de New York compression kanaal, is er sprake van latency?

Ervan uitgaande dat het allemaal ITB is.


Deze woorden hebben me het doen begrijpen. Alsnog wel latency, maar niet wat niet op te lossen valt.

Thnx dude!! :okdan:
 
Back
Top