dubcreator
Ouwe rot
- Lid sinds
- 7 mei 2009
- Berichten
- 1.675
Die van Bob Fosko was erg leuk. Er was het eea opgenomen tijdens een Raggende Manne concert. De vocals van die gabber tune waren daarvan gesampled.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
en je eerste inspiratie voor het 13 jaar latere kutgebeurenJep, (mede) door die plaat ben ik even een hekel aan house gaan krijgen...
Waarom dit eerder bij hardstyle of gabber of dergelijke voorkomt is voordehandliggend, het is gewoon een simpele vorm van muziek, wat zich makkelijk vertaalt naar iets nog simpeler.
Je moet niet echt brains of smaak hebben om de muziek te begrijpen.
I het is gewoon een simpele vorm van muziek, wat zich makkelijk vertaalt naar iets nog simpeler. Je moet niet echt brains of smaak hebben om de muziek te begrijpen. En hoe toegankelijker het is voor het publiek,, hoe gemakkelijker het verkoopt
De tweede zin vind ik niet echt netjes. Misschien moet je juist wel brains hebben om met de weinige bandbreedte die dit genre biedt toch iets te maken dat opvalt. Maak je Jazz dan kun je heel veel kanten op. Met hardcore ben je gebonden aan een vierkante keiharde beat en een niet te ingewikkelde lead, die ook nog eens een keer altijd bijne hetzelfde moet klinken (saw) en dat is het zo'n beetje. Als je daar iets mee kan dat nog niet eerder is gedaan dan petje af.
En smaak is iets waar je niet over kunt twisten.
Paul
Bob Vosko had natuurlijk nog wel iets geinigs, want hij persifleerde de gabber scene.
Voor mij was dit meer cabaret dan "gabber muziek" en vanuit dat oogpunt dus wel humor
Paul
Beter had ik het niet kunnen zeggen. Ik denk wel dat er een verschil zit tussen de producers en de luisteraars (even heel plat "gabbers" genoemd). Die 2e groep hoort vaak niet heel veel verschil terwijl de eerste groep juist vanwege bovenstaande feit de diepte ingaat, productioneel gezien. Vooral met de komst van beterklinkende software is het een stuk technischer geworden dan het al was. En inderdaad zie ik de gemiddelde hardcore producer niet als componist omdat er vaak niet veel gebeurt muzikaal gezien. Echter op productioneel vlak zitten tegenwoordig zoveel uitdagingen door de mogelijkheden die we nu hebben. Technieken die in de jaren 80 en 90 alleen werden toegepast in de dure studio's kan nu iedereen op zijn laptopje voor elkaar krijgen. Vroeger had iedereen een 909 voor drums, een rompler voor fx en bijgeluiden, een sampler voor geluidjes en stemmen, een alpha juno/juno 106/nord lead voor de leadsounds en een mixer om sommige kanalen mee te oversturen en het geheel vorm te geven met wat galm. Iedere boerelol met genoeg geld (dat was de grootste drempel) en wat basiskunde kon zo een release in elkaar zetten. Altijd wel ergens een label die er wat mee kon, mits het muzikaal genoeg was. In de loop van de jaren zijn de productionele eisen steeds hoger gaan liggen, mede doordat de topartiesten hun grenzen aan het verleggen waren en in the box zijn gaan werken. En iedereen er maar proberen achteraan te holen, oa door ook de overstap naar software te maken voor zover men daar al niet mee bezig was. Het is tegenwoordig veel meer mierenneuken op geluidsgebied in hardcore dan vroeger. Vooral de kunst om het zo strak, hard en massief te krijgen met de hoogstmogelijke rms levels als je maximaal uit je gear kan halen is nu het streven.
Tel daarbij op de enorme vlucht van illegale uploads binnen deze scene, waardoor inkomsten/middelen om er fulltime mee bezig te zijn voor de gemiddelde producer behoorlijk zijn geslonken in combinatie met monopoly vormingen door grote organisaties om datgene wat nog wel goed geld oplevert te controleren.
Vooropgesteld ik ben geen liefhebber van dit genre
De eerste zin, daar is niets mis mee. Ik denk dat ook genre liefhebbers niet kunnen ontkennen dat deze muziek geen ingewikkelde akkoordpatronen of bijzondere harmonieen kent. Ook is er niet echt sprake van een subtiel drumpatroon zoals bij bijvoorbeeld Jazz muziek. Dat wil niet zeggen dat iedereen zomaar een goede hardcore plaat kan maken. (dat horen we vaak genoeg hier )
De tweede zin vind ik niet echt netjes. Misschien moet je juist wel brains hebben om met de weinige bandbreedte die dit genre biedt toch iets te maken dat opvalt. Maak je Jazz dan kun je heel veel kanten op. Met hardcore ben je gebonden aan een vierkante keiharde beat en een niet te ingewikkelde lead, die ook nog eens een keer altijd bijne hetzelfde moet klinken (saw) en dat is het zo'n beetje. Als je daar iets mee kan dat nog niet eerder is gedaan dan petje af.
En smaak is iets waar je niet over kunt twisten.
Paul
Klopt, maar mede hierdoor ging het wel helemaal fout in de "echte" scene.
Maar dat is Vosko natuurlijk niet aan te rekenen.
Hij hield de "scene" op een aardige wijze een spiegel voor.
Toen zullen de "die hard" gabbers er niet echt om hebben kunnen lachen, maar ik neem aan nu zu wat ouder zijn er toch wel de humor van inzien.
Het feit dat de kale kop en het trainingspak ineens "hot" was en zo idioot mogelijk doen waarbij je vooral veelvuldig op je kale knetter sloeg is natuurlijk achteraf gezien ook een beetje vreemd te noemen. Je kijkt natuurlijk wel met een bril van nu naar 20 jaar geleden. (zo zullen we meewarig kijken over 20 jaar naar beelden van nu waarin mensen met een kruis tot op hun knien lopen, dat was toen mode denken we dan met een glimlach)
Vosko liet dat toen al heel sterk zien.
Paul
Hoi
Het discussiepunt van dit topic: een hoop van het "eerste uur" haken af omdat een bepaalde stijl/type muziek niet meer "credible" is en "het grote publiek" het ondekt (waarom de mensen die genres veels te serieus nemen afhaken).
Er wordt gesproken over 'liefde voor het geld' in plaats van 'liefde voor de muziek'. Je zou kunnen zeggen dat daar niets mis mee is. Wat is er nou mooier dat je muziek maakt en er nog geld mee kan verdienen ook; sterker, je hoeft geen baan ernaast te hebben (enne, hoe groot is het percentage 'full time muzikanten op synthforum ten opzichte van het aantal hobbyisten?)
Toch hoor ik heel vaak dat 'commerciëel' bezig zijn, niet 'credible' is: Je moet uniek zijn, bekend bij een klein, (liefst) select publiek, underground, sappelen en op een tochtig zolderkamertje je kostje bij elkaar spelen.
Zodra je echter bekender wordt (of al bekend bent en niet via de goot omhoog bent geklommen) en te horen bent op de (bekendere) radiostations wordt je door datzelfde 'selecte' publiek uitgekotst: je hoort er niet (meer) bij: je bent commerciëel.
Ook dien je bij je eigen stijl te blijven, ontwikkeling is ook al zo'n eng woord (Jean Michel Jarre is een goed voorbeeld: Iedereen (nou ja, bijna dan) vond Oxygene baanbrekend, uniek. Tot hij zich ging ontwikkelen: de liefhebbers van het eerste uur waren geschokt....).
Integreer vooral geen stijlen van anderen (citaat uit dit topic: 'Daarnaast, een Marco Borsato die dance gaat maken.. c'mon, dat kan je echt niet serieus nemen.. Dat is toch ook alleen maar gedaan om et ca$hen? Laat Marco lekker performen voor huishoudbeurspubliek maar hou die man weg uit ieder dance genre..').
Muziek is er (zeker tegenwoordig) in hoge mate om mensen te amuseren, wat is daar mis mee? Waarom zou een Marco Borsato geen dance mogen maken (en van wie niet - als je het niet wilt horen, dan luister je toch niet)?
Mensen staan wel heel erg snel klaar met hun oordeel van wat wel en niet mag (de reacties bijvoorbeeld op artikelen in de Telegraaf staan er vol mee)
Ander citaat uit dit topic: Magnetic Man , dat toegegeven, nog wel zeer lekker klinkt (het zijn dan ook zeer 'credibele' namen die erachter zitten) maar het zet wel de poort open voor Gekke Eddy en zijn Komkommerciële Dubstepverneukband...
En juist die open deuren geeft gelegenheid een andere weg in te slaan waar de 'credible naam' zelf waarschijnlijk niet op gekomen zou zijn (eenzelfde weg volgen leidt uiteindelijk ook dood)
Kopiëren en gebruiken van anderen: (voor de 'ouderen' onder ons en daar reken ik mezelf ook onder) gebeurde al in de klassieke muziek (net zoals nu moest er brood op de plank komen).
http://www.youtube.com/watch?v=jcG8Ffg8Jkc
137 jaar later bedacht een zekere meneer Grounod er een melodie bij (In het eerste voorbeeld hoor je in het tweede stuk dezelfde combinatie, maar ik heb ze even apart gezet.):
http://www.youtube.com/watch?v=N9ggQnbGOjU
Toen meneer Grounod in 1859 de melodie bij het stuk van Bach bedacht, zullen er ook ongetwijfeld velen zich hebben geërgerd aan de 'ontheiliging' van de oorspronkelijke melodie.
In de muzikale jaren 60 (waarvan sommige mensen beweren dat er na die tijd geen fatsoenlijke muziek meer werd gemaakt):
http://www.youtube.com/watch?v=nnf7ISLpQdw
Luister ook eens hier naar:
http://www.youtube.com/watch?v=NlprozGcs80
Klinkt bekend?
Ander voorbeeld (moderne variant):
YouTube - Sensation White Anthem 2003 (HQ Audio)
Hoeveel mensen zouden toen door hebben gehad dat dit een allesbehalve originele melodie was?
Als dit soort nummers, onbedoeld, mensen een extra zetje geef andere muzieksoorten te ontdekken, heeft het een extra doel bereikt (en waarom ook niet...)
Hoewel ik het met de meeste eens kan zijn dat niet elk house, trance, acid, hard-style nummer even geslaagd is (van een kopie van een kopie van een kopie blijft uiteindelijk weinig over), kun je niet anders dan concluderen dat je met genoemde voorbeelden muziekstijlen uit de (veelal gemaakte) exclusiviteit kan halen en mensen laat horen dat er andere paden zijn waar je op kunt lopen.
Zoals eerder aangehaald: Over smaak valt niet te twisten (mensen omlaaghalen omdat ze toevallig ergens van houden wat jij weer niks vind slaat een discussie dood - het is wel een mening waarvan het handig is dat je die kunt onderbouwen).
Onder de juiste omstandigheden, gemoedstoestand en/of onder invloed van het een en ander zou je jezelf nog kunnen verbazen wat je leuk vind....
Je bent nooit te oud om te leren.
Greetz,
JurgeN
De enige humor die ik er van in zie is dat de heer Fosko bekend is geworden door een persiflage,terwijl ie zo z'n best deed om als muzikant/cabaretier serieus genomen te worden...
Maar wederom : waarom zo'n zwart-wit beeld van gabbers ? Ik heb nooit een trainingspak gedragen,had altijd lang haar en ben ook niet laag opgeleid...net als zoveel 'gabbers'...tis net zo'n onzin als dat alle Marokkanen op een scooter rijden en tasjes stelen,of dat alle modulaire synth liefhebbers geitenwollen sokken dragen en niks geven om hun persoonlijke hygiëne...
En dat is natuurlijk hartstikke leuk om grappen over te maken...maar als mensen het verschil niet zien tussen persiflages en de werkelijkheid dan zegt dat meer over de intelligentie van die personen dan over de gepersifleerde groepen...