vocoder reaktor

the tall lad

https://soundcloud.com/ge
Lid sinds
12 juli 2002
Berichten
2.087
Locatie
YOU
Heb een vraagje ...ben nu een vocoder aan het bouwen en vroeg me af of het niet beter is om 1 envelope follower te gebruiken ...in plaats van voor elke modulator freq.band een aparte envelope follower ...( die dan vervolgens de ouput voor de carrierbands moduleerd )
Vb. input modulator (stem ) gaat door 1 enkele envelope follower ..;de ouput wordt gesplitst over 16 ( in dit voorbeeld ) afzonderlijke freq.banden ( dus elke band heeft een specifieke freq. ge extraheerd van het input signaal ).... deze outputs moduleren dan elke respectievelijke de overeenkomende carrier freqbandpassfilters .

In plaats van voor elke modulator freq.band door een aparte envelope follower te sturen en dan door een bandpass filter ....etc...
 
probeer maar eens een vocoder met een follower te maken, dan weet je meteen het antwoord op je vraag ; )
 
Heb een vraagje ...ben nu een vocoder aan het bouwen en vroeg me af of het niet beter is om 1 envelope follower te gebruiken ...in plaats van voor elke modulator freq.band een aparte envelope follower ...( die dan vervolgens de ouput voor de carrierbands moduleerd )
Vb. input modulator (stem ) gaat door 1 enkele envelope follower ..;de ouput wordt gesplitst over 16 ( in dit voorbeeld ) afzonderlijke freq.banden ( dus elke band heeft een specifieke freq. ge extraheerd van het input signaal ).... deze outputs moduleren dan elke respectievelijke de overeenkomende carrier freqbandpassfilters .

In plaats van voor elke modulator freq.band door een aparte envelope follower te sturen en dan door een bandpass filter ....etc...
Normaal wordt achter elk bandfilter een envelope follower geplaatst en zodoende krijgt ieder band-gefilterd-audio-deel een ander 'deel-spektrum' met een eigen volume verloop.
Met één envelope follower zal je ook wel een vocoder-ding bekomen maar minder equivalent aan wat veel van die beter bekende vocoder-sounds in de oren klinkt.
Dat is de theorie (en vroegere praktijk van goede analoge elektronica) met digitale technieken (bvb. Reaktor... eindelijk) gaan de mogelijkheden buiten de grenzen van mijn kennis.
Een vocoder die je daar bijvoorbeeld als preset kan terug vinden... werkt goed, maar kompleet buiten alle logica van analoge technieken ('k begrijp allicht geen snars van dat ding).

Verder is m'n vraag waarom je dan toch die ene envelope follower ouput splits in afzonderlijke freq. banden ?
Je opzet is foutief als je betracht die vroegere analoge vocoders te imiteren !
Een envelope follower volgt dus volume-verlopen (van 0. tot 50 Hertz o.i.d.) en dat ga je dan nog in frequentie banden filteren om alles te moduleren ?
Je dient een onderscheidt te maken tussen volume-verlopen en audio variaties (=> frequentie banden).

Nou ja, wat wil je bereiken ?

'Edit' ben niet de enige nachtraaf vandaag.... hoi... en schol.
 
Laatst gewijzigd:
probeer maar eens een vocoder met een follower te maken, dan weet je meteen het antwoord op je vraag ; )

Hoe zou je het anders doen ....?De envelope foll.zijn noodzakelijk om de inkomende ( al dan niet pre filtered ) modulator .signalen te analyseren om de carrier bands vca ( output ) te moduleren
Ik heb zelf een 32 bands vocoder gemaakt in 'renoise' ( renoise ondersteunt sinds kort cross track modulation ) enkel met envelope followers , badpassfilters en 64 send tracks ( 32 voor de modulator en 32 voor de carrier ) ...
Ik ben er ondertussen al achter gekomen dat verschillende envelope followers voor elke modulator band veel meer mogelijkeheden geeft i.p.v. 1 envelope follower .,
 
was audiocollage schrijft is juist. maar met reaktor moet het toch mogelijk zijn om een fft vocoder te bouwen. phase vocoding. ook is het dan mogelijk om dan phase-shifting en harmonizing te maken. een goed artikel hierover:
http://www.panix.com/~jens/pvoc-dolson.par
Roland, ik noem een artikel pas goed als ik hetzelf snap.
Dat artikel... hmmm, snap jij dat allemaal ?
Zo ja, dan graag wat meer toelichting hoor ...

Tot en met 'the two heterodyned signals' begrijp ik. Maar dan dat resultaat onder die 'Rectangular and Polar Coordinates' ?
Mogelijk binnen enkele dagen nog eens een stukje van die taart verteren...

En dan begint die man met 'I attempt to explain the operation of the phase vocoder in terms that musicians can understand.'
Wat is een musician nu eigenlijk weer ? :frons:
 
Het is zelfs niet nodig om fft te gebruiken in reaktor om een vocoder te maken . bandpassfilters en signalfolowers zijn voldoende .\
 
als je gebruik maakt van polyfonie makkelijk te maken, en kan je ook bijv 512 of 1000 banden gebruiken.
: )

constante 15000 is hier de hoogste frequentie. je deelt dat door het aantal stemmen/banden (vanaf voice info module) , dan zijn dat je filter frequenties.
alleen zijn dat dan niet de meest ideale banden.
resonantie moet ongeveer op 0.9 , niet te hard, gaat ie mega over zijn nek.

op einde uitgang delen door aantal voices is een onhandige manier om het geluid in de perken te houden.

als carrier kan je ook noise gebruiken, als je bij de pitch ingang van het 2e filter een knopje maakt om te shiften. -48..+48 ...... pret
 

Attachments

  • vocoder basic.jpg
    vocoder basic.jpg
    32,1 KB · Bekeken: 70
Laatst gewijzigd:
sorry mensen, is dit o.t.? of vinden jullie het wel interessant? @audio collage,
ik vind ook niet dat dit gewone muzikantentaal is. maar het gaat eigenlijk om fft en dat dit op twee manieren te berekenen is. polar en rectangular. eigenlijk heb je dit ook in jouw boek geschreven, maar dan makkelijker te behappen. het gaat om een tijdsvariërende amplitude(radius) en frequentie. de fases van het residu wat overblijft van deze twee signalen eigenlijk schuift steeds op(wrapping). door het unwrappen van de fase, het eigenlijk terugbrengen naar 1 frequentie, heb je resultaat van 1 band. het mooie van zo'n verkregen band, laat staan wanneer je er 16 of meer zou hebben(!), is dat je daar leuk mee kan spelen. ik heb in elk geval de eerste opset voor een G2 pch gemaakt. dus voor mij wel een spannend project. wanneer die lukt en klaar is zal ik hem hier met plaatje plaatsen.
 
sorry mensen, is dit o.t.? of vinden jullie het wel interessant?
...
roland best de moeite waard hoor.

Ik heb allicht de indruk dat je met een setup zoals die man het beschrijft beter en eenvoudiger 'vocoder-resultaten'
kan bekomen dan met de klassieke analoge vocoder imitatie. Hoewel ik z'n uitleg nog niet volledig begrijp denk ik wel dat zijn opzet
met reaktor uitgebouwd kan worden. N.m.i. zijn daarvoor alle elementen aanwezig. (nu enkel nog tijd en goesting...).
 
Nu ja ik ben ondertussen klaar met de vocoder , ben niet echt tevreden over het resultaat , is maar een 12 band vocoder geworden ^(cpu maxed out )
De vocder die ik in renoise hebt gebouwd klinkt stukken beter dan mn reaktor creatie , in renoise heb ik gebruik gemaakt van butterworth bandpass filters ( zijn renoise native filters ) lenen zich daar uitstekend toe .....mss nog eventjes wat verder aan sleutelen
 
cpu maxed out?
met voorbeeld wat ik gepost heb, kon ik gemakkelijk een 1000 bands vocoder draaien,
jawel met, 2x 1000 filters dus.

de envelope follower is alleen niet super, als je de decay heel lag zet, is het niet vloeiend meer.
 
...
met voorbeeld wat ik gepost heb, kon ik gemakkelijk een 1000 bands vocoder draaien,
jawel met, 2x 1000 filters dus.
...
stevaux wil je dat wat meer toelichten ?

Ik heb je instrument nagemaakt, nog niet uitgetest (hardware audiomixer is nog even in reparatie) maar wel enkel vraagjes :
* wat doet zo'n voice info object eigenljk ? (ja, ik de manual geraadpleegd blz. 182 core tutorial, maar zoals je weet is die echt minimalistisch dus);
* voor die input en carrier heb ik de default L en R gebruikt, welk gebruik jij daar eigenlijk (met dat grijze blokje extra aan de linker zijde) ?
* hoe kom je aan meerdere banden, gewoon de hele boel telkens kopieren en een ander deler dan 15000 zou ik denken, of heeft dat iets met die voice info ?
* zou je een audio resultaat kunnen/willen posten ?

Diegene die ik zelf ooit gemaakt had, heb ik toen met 48 dB filters uitgevoerd (2 bpf in serie), maar ook dan vond ik het resultaat nog niet zo geslaagd.
 

Attachments

  • vocoder reaktor 1.jpg
    vocoder reaktor 1.jpg
    35,9 KB · Bekeken: 74
die voice module de bovenste output, is poly en geeft net zoveel outputs alsdat je voices hebt gekozen.
(instument properties : voices)
de truuk is, dat de eerste voice waarde 1 heeft, de tweede 2, en de derde 3 ect ect.
daarmee kan je rekenen,

ik deel de bandbreedte (0 to 15000 HZ) door het aantal stemmen (2e output vd voicemodule)
iedere band is dan bijv 500. dat vermenigvuldig je met die poly output,
en dan krijg je op eens 500, 1000, 1500, 2000 ect, en die gebruik je om de frequenctie (soms omrekenen naar P(itch) van het filter in te stellen.

je hoeft dus maar een keer een band te maken, zoals in plaatje , in Reaktor herhaald hij zichzelf net zoveel als je voices hebt.
net als bij een poly synh.
 
hier kan je zien wat die poly/voices doet. hoop dat het zo duidelijker is.
 

Attachments

  • 2010 08 vocoder detail poly.jpg
    2010 08 vocoder detail poly.jpg
    47,2 KB · Bekeken: 64
hier een beter versie, waarbij je 127 (pitch) deelt door aantal voices,
en dan heb je meteen de jusite P waarden voor filter, en op een of andere manier kloppen de getallen dan beter . klinkt dus beter ook.
 

Attachments

  • 2010 08 vocoder V2.jpg
    2010 08 vocoder V2.jpg
    48,9 KB · Bekeken: 67
Back
Top