Twee boeiende stukken over geluidskunst

Notch

Stamgast
Lid sinds
26 januari 2007
Berichten
270
Locatie
Assen
Even niks te doen?
Ik heb twee boeiende artikelen gevonden over geluidskunst (pdf).
Artikelen gaan niet zo zeer over hoe maak ik....
eerder over hoe verhoudt zoiets als fieldrecording zich tegenover zoiets als "normale" muziek. En meer van dit soort zaken komen aan bod.

FN #1: Writings on Sound

Articles

1. Christoph Korn: Reflections on Sound
2. Costa Gröhn: 8 Theses on Field Recordings
3. Marcus Obst: Unterbecken Markersbach – The Magic of Nature & Electricity
4. Stefan Militzer: Tones, Sounds & Noises – Part 1: A Small Typology of Sound
5. Tanja Hemm: Location, Sound, Listener, Listening – Thoughts on Site Specific Sound Installation
6. Aaron Ximm: Sound, Music, Art? – Searching for a Personal Aesthetic


FN #2: Listening, Documenting

Articles

1. Gabi Schaffner: The Madness of the Documentarist
2. Walter Tilgner interviewt von Marcus Kürten: The Nature-Sound Artist
3. Stefan Militzer: Tones, Sounds & Noises – Part 2: Policy of Sound
4. Yannick Dauby: Frogtales
5. Lin Chi-Wei: 2 Stories about Silence, 2 Stories about Noise
6. Andreas Bick: Listening is Making Sense
 
Hi Notch,
ik heb me o.a. ook jaren bezig gehouden met geluidskunst en veel geëxpoot in galleries in den haag, amsterdam, enz.
b.v.
http://electro-music.com/forum/ntopic-5374.html
en bij bijgevoegd plaatje mn paris installatie. deze moet een muur van het centre pompidou voorstellen. uit de speakers kwam dan een audio mix van zowel daar opgenomen geluiden, maar ook met de pc behandelde, en concert klanken van mn muziek. in die tijd werkte ik veel met de i-cube en sensoren:
http://www.orbe.org/artiste/kuit/index.htm
 

Attachments

  • roland_kuit_paris.jpg
    roland_kuit_paris.jpg
    28,1 KB · Bekeken: 45
Ik maak nu zelf ook al enkele jaren soundscapes, drones, fieldrecordings en phonographics. Ik heb ook al een aantal keren in galleries optredens gedaan met omgevingsgeluiden die ik dat moment live bewerkte in combinatie met eigen werk.
Wat ik met die stukken wil laten zien is dat het ook goed is om na te denken waarom je iets maakt en hoe zich dat verhoudt tot de rest van de wereld. Je eigen plaats bepalen is een goede manier om je werk verder te helpen.
En dat is ook iets wat ik een beetje mis in veel hedendaagse muziek, het is niet zo dat ik hedendaagse muziek niet leuk vind om naar te luisteren en te maken, maar bij veel muziek ontbreekt diepgang.
Ik wist zelf ook niet veel van de wereld soundscapes etc, totdat ik me er in ging verdiepen en dat er een grote hoeveelheid aan dingen geproduceerd wordt die voorbij gaan de standaard manier van muziek maken.
 
Interessant! Ga mij meer bezighouden met fieldrecording.

leuke uitspraak in eerste deel: “There are always enough excuses why I should not make any field recordings!”
 
Het mooie aan fieldrecordings vind ik dat je iets heel alledaags kan uitlichten. Vaak is het zo dat je niet stilstaat bij alledaagse dingen, want die zijn gewoon zoals ze zijn. Maar door deze geluiden op te nemen en dus te isoleren binnen een tijdopname benadruk je het geluid.
Zo heb ik al hele mooie opnames van koelkasten gemaakt. Ideaal materiaal voor drones en soundscapes.
En zo ben ik ook al opnames tegen gekomen van mensen die opnames van parkeergarages hadden gemaakt en deze ook hadden uitgebracht via een label.
 
helemaal mee eens notch wat die verhoudingen betreft. ik ben ook in galeries begonnen met concerten, mits de kunst aansloot bij mn werk. vandaaruit was het een logische stap om zelf installaties te maken. mischien is het wat 'cageaans' te noemen dat bij openingen zelfs de beschonken schilders/beeldhouwers er door heen lalden:D. alles klopte. vooral iets kwa klank eruit lichten, waar normaal aan voorbij gegaan wordt en dat een opzichzelfstaande waarde meegeven.
ik heb het zowiezo op straat maar vooral met steden, hoe veschillend ze ademen-klinken. heb je wat klank foto's van je werk voor ons hier?
 
Ik vind het bijvoorbeeld ontzettend boeiend hoe verschillende ondergronden klinken als je er op loopt. En dan zelfs het verschil tussen één en meerdere personen.

Als voorbeeld een bospadje met bladeren en kurkdroog zijn. Het lijkt alsof er vanzelf een ritme ontstaat door de bewandelaars. Oudere mensen die wat langzamer lopen. Jonge kinderen die eroverheen rennen. Ben van plan dat eerst te gaan capturen en er dan eventueel zelf nog wat structuur/ritme extra in aan te brengen.

Vandaag een half uur lang een wandeling gemaakt over verschillende paden en dan hoor je ook goed alle omgevingsgeluiden zoals remmende vrachtauto's met een grote piep :)
Wel mijn recorder vergeten :(
 
Een link naar eigen werk
Ik breng eigenlijk alles onder eigen naam uit, in ieder geval alle soundscape gerelateerde dingen.
Ik probeer eigenlijk altijd m'n recorder mee te nemen ergens naartoe, heb een hele fijne zoom h4n gekocht en is eigenlijk de basis voor alles voor wat ik maak. Samples bewerk ik naderhand met de computer.

Trouwens vind ik het fijn om gelijkgestemden hier op dit forum aan te treffen. Ik dacht dat hier voornamelijk "standaard" elektronische muziek gewaardeerd werd. Ik denk dat hier veel mensen niet eens weten dat er heel veel experimentele muziek gemaakt wordt en dat daar ook serieus over wordt nagedacht.
 
Een link naar eigen werk
Trouwens vind ik het fijn om gelijkgestemden hier op dit forum aan te treffen. Ik dacht dat hier voornamelijk "standaard" elektronische muziek gewaardeerd werd. Ik denk dat hier veel mensen niet eens weten dat er heel veel experimentele muziek gemaakt wordt en dat daar ook serieus over wordt nagedacht.

Zelf probeer ik ook wat soundscape/drone achtige dingen in mekaar te knutselen.
Een beetje rondfietsen en m'n recordertje (Zoom) meenemen.
Contactmicro aansluiten op de Zoom geeft ook leuke resultaten om trillingen op te nemen zonder omgevingsgeluid. Of dmv van een spoel bliepjes en kraakjes van een laptop, tv, µ-golf opnemen...
 
Contactmicro aansluiten op de Zoom geeft ook leuke resultaten om trillingen op te nemen zonder omgevingsgeluid. Of dmv van een spoel bliepjes en kraakjes van een laptop, tv, µ-golf opnemen...

Ja, contactmicro's behoren tot ook tot mijn arsenaal, dat opnemen dmv een spoel ben ik erg benieuwd naar.:P
 
:) het word steeds leuker hier. even je link getsjekt notch, goed werk! overigens zijn hier wel ook drones gepost op het forum maar een topic gecomponeerd expirimenteel/hedendaags is welkom. daar heb ik ook wel wat voor.

op mn cd 'nieuw haegsch elektronisch proza'(eigenlijk het boek eline vere, couperus) op de gulden snede, ook lekkere bos/grind voetstappen/koetsen-wel of niet behandeld met de computer.
 
Thanks!
En wat betreft de geposte drones, die zijn erg spaarzaam. Ik merk vaak dat mensen een ritme nodig hebben om bij de les te blijven. Ritme geeft ook makkelijker de tijd aan dan een drone van een minuut of tien, daar heb je toch een hoop concentratie voor nodig om zoiets te blijven volgen. Opmerkingen zoals saai, er gebeurd niks, enz, heb ik ook al menigeen gehoord.
En zo'n topic vind ik ook een goed idee, is eens een keer wat anders dan hoe maak ik een (vul maar in) kick.
 
Met dat opnemen met een spoel kan je interessante geluiden krijgen. Jackplug aan een oude electromotor solderen en dan bijvoorbeeld op je laptop leggen werkt al aardig.
Geluidskunstwerk met dit principe:
Dank voor posten artikelen.
 
Back
Top