Iemand ervaring met verzwaarde toetsen/

twanbeatz

Skills
Lid sinds
6 mei 2010
Berichten
174
Hoi,


Ik ben van plan een Stage Piano te kopen om aan te sluiten op mijn PC, via MIDI. Nu vroeg ik me af, hebben mensen ervaring met de verzwaarde toetsen?
Ik ben wel een verlicht keyboard gewend dus....


cheerzz.
 
Dan zal je merken dat zaken zoals velocity wat anders werken. Meestal kan je dat wat beter regelen, zodat je wat meer nuances kan aanbrengen, maar je zult er een paar weekjes of zo aan moeten wennen.

Als je er een pianolamp bij koopt kan je die nieuwe ook wel verlichten ;)

Wout
 
Wat is nu precies je vraag?

Vast niet of iemand ervaring heeft met verzwaarde toetsen. Daarop durf ik wel een antwoord te geven; Ja, er is iemand die ervaring heeft met verzwaarde toetsen. Meerdere mensen zelfs.

Beetje flauw misschien, maar ik weet gewoon niet waarnaar je opzoek bent.
 
... Ik ben van plan een Stage Piano te kopen om aan te sluiten op mijn PC, via MIDI.
Ik geef toe dat ik ook eerst goed heb moeten lezen, maar twanbeatz gaat waarschijnlijk een nieuw Midi controlling keyboard voor de computer kopen. Rondneuzend op het internet en in boekjes cq brochures is hij waarschijnlijk op de gedachte gekomen dat er een keuze is tussen gewogen en niet-gewogen toetsen. Ook dat er een ander prijskaartje aan hangt...
Nu vroeg ik me af, hebben mensen ervaring met de verzwaarde toetsen?
Ik ben wel een verlicht keyboard gewend dus.... ...
Dus is de vraag simpel: "Wat denken andere forumleden wat het verschil tussen die twee soorten nu precies is? Wat kan ik verwachten?" Proberen in de winkel is blijkbaar geen optie... Dus, beste nakken7, heb je een gedachte hier over?

Ik verzwaarde eens een NordLead2 en deed ook een 'bevindingsproefje'. Zie http://nm-archives.electro-music.co.../Index_bestanden/Red_Lady/Weighted_part_2.htm
een het eind, deeltje 3.

Wout
 
Laatst gewijzigd:
Het woord "weighted" in de Engelse beschrijving van digitale piano's wordt over het algemeen in het Nederlands vertaald met "gewogen", niet "verzwaard".

Het verschil is behoorlijk merkbaar en je zult er aan moeten wennen. Het is niet geschikt voor alle speelmethodes - synth-baslijntjes werken IMHO beter op een wat meer "verend" toetsenbord.

Verder is niet elke stage piano gelijk; sommige hebben een lichtere aanslag.
 
Wat is nu precies je vraag?

Vast niet of iemand ervaring heeft met verzwaarde toetsen. Daarop durf ik wel een antwoord te geven; Ja, er is iemand die ervaring heeft met verzwaarde toetsen. Meerdere mensen zelfs.

Beetje flauw misschien, maar ik weet gewoon niet waarnaar je opzoek bent.

Idd flauw, wout snapt het wel.
 
In mijn belevenis hangt het nogal af van wat voor partijen je speelt.

Voor piano en rhodes geluiden vind ik gewogen toetsen aanzienlijk beter spelen;
meer controle over dynamiek.

Voor basspartijtjes, orgel, synthlead, dat soort dingen zijn ze vaak weer te zwaar.
Ook glissandos zijn vaak wat lastiger op gewogen toetsen. Ideaal is als je beiden tot je beschikking hebt.

En natuurlijk merk je pas echt wat 'verzwaard' nu eigenlijk betekent als
je met zo'n ding op pad gaat voor een live gig.... ;)
 
Idd flauw, wout snapt het wel.
Maar ja, ik heb dan ook meer dan 38 jaar ervaring met lesgeven aan onaanspreekbare allochtonen :D

Zoals ik al heb aangegeven, is de vraagstelling wat vaag, maar dat is vaak een eigenschap van een vraag, want op zich heeft de vraagsteller geen grip en overzicht aangaande het onderwerp. Als die grip er wel is, dan kan door een beetje goed nadenken zelf wel een antwoord worden gevonden. Dat wordt heel vaak hier op het forum vergeten. Dan verschijnen de antwoorden als 'Google' en 'RTFM'... Alsof niet-weten een kwestie van onwil is...

Echter, zij, die ervaringen hebben met het onderwerp en wanneer het overzicht dan wat beter is, die kunnen aan de hand van de context de vraag wel vertalen en dat is in dit geval nu ook weer niet zo heel erg moeilijk :)

Wout
 
Maar ja, ik heb dan ook meer dan 38 jaar ervaring met lesgeven aan onaanspreekbare allochtonen :D

Zoals ik al heb aangegeven, is de vraagstelling wat vaag, maar dat is vaak een eigenschap van een vraag, want op zich heeft de vraagsteller geen grip en overzicht aangaande het onderwerp. Als die grip er wel is, dan kan door een beetje goed nadenken zelf wel een antwoord worden gevonden. Dat wordt heel vaak hier op het forum vergeten. Dan verschijnen de antwoorden als 'Google' en 'RTFM'... Alsof niet-weten een kwestie van onwil is...

Echter, zij, die ervaringen hebben met het onderwerp en wanneer het overzicht dan wat beter is, die kunnen aan de hand van de context de vraag wel vertalen en dat is in dit geval nu ook weer niet zo heel erg moeilijk :)

Wout

Ik vind dat je, als je van anderen de tijd vraagt om je verder te helpen, best wat tijd mag steken in het formuleren van je vraag. Zo zorg je ervoor dat anderen jou kunnen helpen. Lijkt me niet te veel gevraagd.

Ik ben het met Wout eens dat het niet makkelijk is een vraag te formuleren, als je niet weet wat je wilt weten. Dat lijkt me hier niet het geval. In dit geval wilde TS namelijk simpelweg weten wat het verschil was tussen de beide typen keyboards.

Goed, ontopic:

Ik speel piano, rhodes en aanverwanten graag op gewogen toetsen. Leads in beginsel graag op verende toetsenborden. Een verklaring heb ik er niet echt voor behalve dan dat het het origineel wellicht het meest benadert.

Maar goed, zoals bij alles kan je natuurlijk lekker wisselen, soms geeft het wel een verfrissend effect om eens iets te veranderen.

Let ook op het gewicht van het keyboard als je ermee wilt gaan slepen.
 
Ik gebruik beiden door elkaar,

De gewogen toetsen kan je makkelijker het luid/stil spelen onder de vingers controleren (dynamic)
Belangrijk bij piano en keyboard patchen in algemeen.

Een synthklavier speelt sneller, makkelijker en is in het algemeen beter.
verzwaarde synth-action (niet hammer action) is helemaal goud.

Voorkeur speelt ook een belangrijke rol, ben opgevoed met de buffetpiano dus 88 gewogen toetsen vindt ik het fijnst
 
Het benodigde soort klavier hangt helemaal van de soort muziek af. Met sommige klavieren is evenwel helemaal niets aan te vangen, maar gelukkig is daarvoor midi uitgevonden. Er zijn namelijk instrumenten die goed klinken of goede specs hebben, maar een slecht klavier. De Gem Promega 3 is een goed voorbeeld.
 
Afhankelijk van je smaak zou ik zeggen.
Synth partijen, plastic violen zijn prima te doen met een 'normale' toetsen. Voor piano partijen gaat mijn voorkeur echter uit naar gewogen toetsen. Ik ben daarin zelfs zo erg, dat terwijl ik op zoek was naar een vervanging van mij A90 met een akoestische piano thuis kwam. Ik heb echt veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel elektrische / stage piano's geprobeerd, maar het was het gewoon niet... way over budget, maar wel met midi-:)

Het is dus nog al persoonlijk...
 
Hi Vic,

"Een synthklavier speelt sneller, makkelijker en is in het algemeen beter.
verzwaarde synth-action (niet hammer action) is helemaal goud."

Of het sneller is weet ik niet. Denk gewoon een kwestie van gewoonte.
Ik heb er nu 28jaar klassieke piano op zitten, heb een professionele opleiding gehad, en speel op beide soorten toetsen.
En ja, synths zijn lichter, maar de echte snelheden haal ik alleen uit mijn pianoklavier.
Echt een gewoonte hoor.

Wout, neem wat je gewoon bent. Daar haal je de beste resultaten mee.
 
Met 28 jaar piano ervaring is het nogal vanzelf dat een piano klavier je ding is :D


Er zit wel veel verschil in klavieren zowel synth als hammer action

Sommige zijn vreselijk, andere zou je mee gaan slapen 8o)


Uitproberen voor je koopt is zeker geen slecht idee

Als je meerdere klavieren hebt maakt het niet veel uit, je speelt op je favoriet klavier, midi doet de rest :biertje:
 
Back
Top