USB of MIDI (OB-6, Kronos, Peak, DeepMind & rev2)?

ThomazBelgium

Stamgast
Lid sinds
4 juni 2010
Berichten
171
Tegenwoordig kun je bij veel apparaten kiezen of je ze via USB of MIDI aansluit. Nu vroeg ik me af welke van de twee het beste werkt, gesteld dat het enkel bedoeld is om MIDI commando's door te sturen, zoals:
- synthmodules (19" en desktop) aansturen met een keyboard
- keyboard aansluiten op een DAW
- parameterveranderingen (cutoff enzo) op synthmodules registreren in de DAW
- Klankenbibliotheken over en weer sturen van en naar de pc

In mijn geval gaat het om een Kronos, een OB-6 module, een DeepMind module, een Peak en een Rev2. Ik heb een MIO Xl aangeschaft als MIDI patchbay.

Benieuwd naar jullie input!
 
Usb deelt vaak de bus met andere devices. Usb midi is sneller en supports tot 16 virtual ports. 16 x 16 channels. Sneller maakt het geschikter voor bv mpe.

sommige synths hebben noise als je usb gebruikt. DIN is optisch ontkoppelt en heeft dat niet.
Maar 1 kabel met usb voor io is wel weer fijn.

Maar din midi heeft vaak betere timing en is betrouwbaarder. Denk dat DIN ook langere kabels ondersteund.
Mijn 8m DIN kabel werkt gewoon goed.

Bv mijn prologue moet aanstaan anders ziet ableton hem niet. Via din heb ik die issue niet.

Ik gebruik usb alleen uit armoe als al mijn DIN porten op zijn.
 
Dus de pluspunten van USB zijn: sneller, slechts 1 kabel ipv 2 (of 3), ondersteunt 16 x 16 kanalen
Pluspunten van DIN MIDI: geen risico op noise, betere timing, langere afstanden mogelijk

Wel vreemd dat de ene sneller zou zijn, terwijl de andere betere een timing biedt (?)
 
Ja behalve dat van timing hangt van heel veel af. Maar denk dat op usb je meer kans op jitter hebt.

Best is midi via audio zoals bv bij die expertsleepers oplossingen.
dan heb je sample accurate midi.

Usb naar din lijkt mij ook weer dezelfde issues als usb te geven.
 
Usb deelt vaak de bus met andere devices. Usb midi is sneller en supports tot 16 virtual ports. 16 x 16 channels. Sneller maakt het geschikter voor bv mpe.

sommige synths hebben noise als je usb gebruikt. DIN is optisch ontkoppelt en heeft dat niet.
Maar 1 kabel met usb voor io is wel weer fijn.

Maar din midi heeft vaak betere timing en is betrouwbaarder. Denk dat DIN ook langere kabels ondersteund.
Mijn 8m DIN kabel werkt gewoon goed.

Bv mijn prologue moet aanstaan anders ziet ableton hem niet. Via din heb ik die issue niet.

Ik gebruik usb alleen uit armoe als al mijn DIN porten op zijn.

Volledig hiermee eens.
 
Usb deelt vaak de bus met andere devices. Usb midi is sneller en supports tot 16 virtual ports. 16 x 16 channels. Sneller maakt het geschikter voor bv mpe.

sommige synths hebben noise als je usb gebruikt. DIN is optisch ontkoppelt en heeft dat niet.
Maar 1 kabel met usb voor io is wel weer fijn.

Maar din midi heeft vaak betere timing en is betrouwbaarder. Denk dat DIN ook langere kabels ondersteund.
Mijn 8m DIN kabel werkt gewoon goed.

Niet om lullig te doen maar waar baseer je dit precies op? Of anders gezegd, weet iemand waar er echt wat research te vinden is hierover?

Sowieso is het met Midi (DIN) dat veel mensen nu een USB-midi device hebben, hierdoor blijf je lijkt me het probleem van het (OS gerelateerde) jitter houden.

Op zich lijkt het me als je inmiddels heel veel USB devices op je PC aansluit dit inderdaad gedeelde resources zijn en tot timingproblem KAN leiden, maar of dat anno 2020 ook echt zo is durf ik ook niet te zeggen.

Zelf gebruik ik een Iconnect Midi 4+, die heeft een midi host port waar ik dan alles aan vast knoop (nadeel, niet alles is daarmee compatibel). Deze kan ik in principe standalone gebruiken en alle devices (ook ios bijv.) praten rechtstreeks met elkaar. De hoop is dat ik daarmee timing issues, in ieder geval in een standalone opstelling voorkom.
 
Ik zou d'r ook nog wel eens wat over willen lezen. Los van deze hele discussie heb ik hier en daar ook wel gelezen dat synth x of y beter met DIN of beter met USB kan aangesloten worden, omdat bepaalde zaken (het gaat hier niet over audio) beter functioneren met de ene aansluiting tov de andere.
 
Ja wat sommigen hierboven al zeggen, bij elkaar opgeteld is mijn ervaring dat midi over het geheel iets minder problemen geeft en sommige devices prima via usb gaan en andere weer niet, per merk/model verschilt het.
Vroeger was bijv Arturia een ramp via usb maar de laatste jaren gaat het meestal wel oke.
Neemt niet weg dat als het even kan ik graag via usb werk.
 
Misschien moeten we hier een lijstje aanleggen op het forum waarin mensen kunnen aangeven welke apparaten ze met USB gebruiken en welke met DIN MIDI, waarbij eventuele problemen of hick-ups er dan kunnen bij vermeld worden.
 
Er zijn apparaten waarbij zowel audio als midi door hetzelfde usb-kabeltje gaan, en als het dan ook nog gaat om een apparaat dat voor de audio z'n eigen driver nodig heeft, ben je aardig het haasje.
Zo bijvoorbeeld voor de Roland FA's. Fijne dingen, maar dit fenomeen is ronduit lastig. Nu gebruik ik m'n FA eigenlijk niet voor midi-zaken, dus heb ik er zelf weinig tot nooit last van, maar als er dan toch eens ge-midi-t moet worden met dat ding gaat dat via de good-old din-kabels.

Ook het "in de juiste volgorde moeten aanzetten", zoals flyweight al aangaf, heb ik nooit met midi over din, en eigenlijk met best veel gear dat via usb aangesloten is. Korg TR is hier voor mij de positieve uitzondering: midi over usb werkt perfect, geen conflicten met andere spullen en het maakt niet uit wanneer je het ding aanzet.

De BCF is gevoelig hiermee: werkt in principe zowel via din als usb goed, maar de motorized faders alleen via usb (bij mij iig). Als ik het spul aanzet, moet ik niet vergeten tijdens het opstarten ervoor te zorgen dat ik de BCF aanzet nadat de MPD opgestart is, en voor ik de externe HD aanzet.... van die ongein. :stupid
 
Niet om lullig te doen maar waar baseer je dit precies op? Of anders gezegd, weet iemand waar er echt wat research te vinden is hierover?

Sowieso is het met Midi (DIN) dat veel mensen nu een USB-midi device hebben, hierdoor blijf je lijkt me het probleem van het (OS gerelateerde) jitter houden.

Idd dat stelde ik ook. Maar bv pci din van je dac is dan weer een ander verhaal.
En usb heeft een 5m limit waar bij midi 6m conservatief is en veel langer geen issues geeft.

Research over wat precies? Waar twijf je dan aan?
Ik baseer dit op eigen kennis en ervaring. Niets wetenschappelijks aan.


​​​​​​​
 
Idd dat stelde ik ook. Maar bv pci din van je dac is dan weer een ander verhaal.
En usb heeft een 5m limit waar bij midi 6m conservatief is en veel langer geen issues geeft.

Research over wat precies? Waar twijf je dan aan?
Ik baseer dit op eigen kennis en ervaring. Niets wetenschappelijks aan.

De reden dat ik hier wat meer over zou willen weten is eigenlijk dat 'wij' vaak op onze ervaringen baseren. Windows 7 was echt crappy voor midi maar wat ik zo snel heb kunnen vinden is dit in Windows10 flink verbetert. En aangezien midi een zeer low-bandwith protocol is vraag ik me af of het nog wel klopt of zelfs bij meerdere midi/usb poorten direct op je computer dit timing daadwerkelijk beïnvloed. Afgezien dat er natuurlijk veel andere factoren nog spelen, zoals je moederbord kwaliteit.

Nu heb ik toevallig naast mijn usb midi ook een pci midi aansluiting, misschien dat ik toch maar eens zo'n MidiPal/Gal ga kopen om dit verder te onderzoeken.
 
Back
Top