Eminent Unique 310

Hoi Peter,

Eéntje zou genoeg moeten zijn... ik stuur je even een mailtje!
Is dat eigenlijk een beetje goed te doen voor een niet-knutselaar, één zo'n toets vervangen op het bovenklavier?
 
Zo!

Ik heb zojuist een Eminent 310 Theatre opgehaald (25 euro). Na een redelijk zware trapbevalling staat ie op zijn plek. Ik ga hem straks eens even goed bekijken. Ik heb al gemerkt dat de d vals is, en dus geen d maar een cis volgens mij.

uh oh?:)

Welja. We gaan het bekijken, heb wel de intentie om hem schoon te maken en op te knappen.

groeten Arnaud
 
En een foto:)
 

Attachments

  • DSC00587.jpg
    DSC00587.jpg
    131 KB · Bekeken: 81
Ga even op zoek naar het aluminium tonnetje met het opschrift D (geel stickertje). Daarin zit de oscillator van de betreffende noot (er zijn er dus 12). Met de stelschroef kan je stemmen.

Succes!

Eminent%20osc-1.jpg
 
Je moet toch best wat draaien om er te geraken. En het is redelijk teer allemaal, dus voorzichtig. Maar hij is gestemd, nu de kraakjes nog weg krijgen.:D Dat wordt nog even flink poetsen dus. Wel 1 voordeel, in verhouding met de eminent 2000 valt het mee denk ik:)

Ik vond nog een zakje met zekeringen en de orgel schema's binnenin. Het bouwjaar is jammer genoeg niet te vinden?! Wel het serienummer (106)

Ik ga je site trouwens later nog eens goed bestuderen. Alsnog bedankt:)
 
In vergelijking met de 2000GT is deze doodsimpel om mee te werken.

Als sommige noten een "plop" geven bij het bespelen, dan moet je de ontplop elcootjes vervangen. Waar die zitten bij de 310 weet ik niet.
 
Het bouwjaar zou op het plaatje buitenaan moeten staan. Maar soms staat het ook met stempels in het houtwerk vanbinnen, en/of met stickers op de printplaten.
 
Helaas is er geen bouwjaar te ontdekken. Ik heb een mail naar de eerste eigenaar gemaild. Misschien dat ze nog weten wanneer die is gekocht.

Het valt me wel op dat de sound net zo vol is als de 2000, en dat had ik niet verwacht. Is toch 70 kilo verschil:D:D
De routing is soms wel erg vaag. Combinatie normale geluiden/orbitone/strings. Wellicht komt dat ook door viezigheid.

Er plopt "nog" niks.;)

Binnenkort misschien een demootje maken.

gr Arnaud

edit: nog een gt voor onderdelen nodig nicolas?:) http://link.marktplaats.nl/338760502
 
Laatst gewijzigd:
Neenee, ik ga niet meer aan de GT. De 310 misschien, maar die krijg ik niet boven in mijn studio. En het SSE is zo duur geworden voor een relatief beperkt apparaat...
 
Hoi,
de 106 series dateert uit ong. 1973.
series 110 is nl. 1974
succes met restaureren en zeker registeren bij Jan Pieter
Peter
 
heeft iemand de handleiding in pdf formaat, zodat ik die al wat kan lezen, voor det ik hopelijk er een ga ophalen deze week
 
hij staat nu thuis alles blijkt te werken, behalve de volume pedaal, het probleem is ik krijg die bout van het pedaal zelf ni los hoe ik ook probeer, om te kijken dat het lampje nog werkt of ni
 
bij het stringensemble:
is het normaal dat de fader - volume lower manual vrij minimaal is als effect? de strings van de lowermanual hier zijn ook bijna ni hoorbaar als ik de sustain knop niet indruk normaal?
alles verder lijk goe te werken, alleen ben ik ni zeker van dit normaal is of niet


serie 120
 
Ik ben erg benieuwd of iemand al heeft kunnen achterhalen waarom er van die hinderlijke bijgeluiden ontstaan bij polyfoon spelen met hoge orgelklanken, bij ingeschakelde orbitone. Vrijwel alle 310's die ik ken (ik heb er 4 gehad) hebben dit.

Volgens mij komt dat door de BBD's... die produceren die bijeffecten bij hoge frequenties.


Dat komt inderdaad zeer waarschijnlijk door de BBD schakeling. Dat verschijnsel heet aliasing en is het gevolg van het ontbreken van een goed anti-aliasing filter.

meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Aliasing


Aliasing kennen we voornamelijk bij ADC en DAC converters waardoor vaak gedacht wordt dat aliasing alleen bij sampling in de digitale wereld voorkomt. Maar BBD's doen ook een vorm van sampling alleen dan analoog.
 
Back
Top