Tribute To Dx-7!

fout?
lol, Volgens mij waren ze toch echt allemaal correct gespeelt hoor?, Heb het nummer vaak zat beluisterd en het is toch echt.
Dis - D - C - Bis - A - Gis - GIS - BIS -C -G - GIS-BIS -F - G - GIS - G - F - C

Heb ze niet verdubbelt, maar dit is de correcte manier....

die mooie afwisseling van bis en c raakt me
 
muzikale rijles

muzikale rijles

JugJug (bericht #46)
Niet enkel single cycle waveforms, maar een wavetable die kwartjes ervan omdraait en spiegelt om een sinusoide te vormen. En om processorkracht uit te sparen werd er een parabool formule toegepast in plaats van een sinus.
Hmm...nu ik dit schrijf vraag ik me af waarom er een parabool werd gebruikt als er toch een wavetable in het spel is??
Iemand?
En om Chinetti's boude bewering een beetje kracht bij te zetten. Originele PM is een "scanner" (een zaagtandgolf tussen -x en x) die een wavetable (sample) van een cyclische golfvorm afscant en deze weergeeft. De scanner stelt mathematisch de Fase van deze cyclische golfvorm voor tussen 0 en 360 graden (of -180 en 180).
Een modulator (in dit geval een sinusgolf of parabool, ik ben er nog altijd niet aan uit) vervormt die scanner en de sample wordt vervormd afgespeelt. Enerzijds wordt hij uitgerokken en anderzijds gecompresseerd, afhangende van de vorm van de modulator. En dit typisch een paar honderden keren per seconde.
Ik denk dat hier twee dingen door elkaar lopen:
(1) het principe van FM (dat bij een DX7 inderdaad in feite geen FreqMod maar FaseMod is). De formule voor het "basis-algo" van FM luidt: A*sin(CarrierFreq*t + B*sin(ModFreq*t)), waarin A en B de amp's van resp. carrier en modulator zijn. Die formulering is duidelijk FaseMod.
(2) de implementatie ervan d.w.z. de wijze waarop de sinuswaarden worden berekend. Dat kan bij FM helaas niet goedkoop-recursief (bij een resofilter WEL), en de Taylor-reeks benadering van een sinus convergeert maar langzaam en vraagt dus om veel termen, wat met de hardware van DX7 in 1983 geen optie zal zijn geweest. Vandaar de wavetable. Daarbij wordt bijna altijd lineaire en soms kwadratische (parabool) interpolatie toegepast. De laatste is veel nauwkeuriger, maar vraagt ietsje meer rekenwerk. Je kunt, gegeven de lengte van de wavetable, uitrekenen wat voor soort interpolatie je moet toepassen om de geluidskwaliteit (S/R) te krijgen die je wenst.

Volgende week heb ik mijn DX7 precies 26 jaar in huis! En NOG STEEDS DEZELFDE BATTERIJ!!!
De DX7 was voor mij "die Stunde Null", de Big Bang, het Begin van Alles. De aanschaf ervan is een nogal bizar verhaal. In jan '84 kreeg ik rijles van een instructeur, Tjeu, die in de auto altijd muziek draaide en altijd klassiek. Op een dag zette hij een bandje op met een Brandenburgs concert. Maar het waren klanken die ik nog nooit gehoord had en waarvan ik het bestaan niet eens vermoedde. Hij vertelde dat het "Switched on Bach" was, van (toen nog?) Walter Carlos. Ik vroeg of ik het bandje mocht lenen. Dat mocht, op voorwaarde dat ik het de volgende dag op de zaak zou komen terug brengen. Dat deed ik. Onderweg naar de rijschool, die volgende ochtend, passeerde ik muziekwinkel Schreeven, en kon niet nalaten om even binnen te wippen met de vraag: "Verkopen jullie ook synthesizers?" De verkoper wees naar de grond: "Souterrain". Daar stonden schappen vol Juno's en Korgen, ik pingelde er wat op, maar werd niet echt dolenthousiast. "Heb je ook nog wat anders?" Ja, dat had-ie, "maar niet in de prijsklasse die jij noemt". Het bleek de gloednieuwe, allereerste volledig digitale DX7. De verkoper - Jacques, hij werkt er nog steeds - was zelf een groot fan van de DX en gaf een zinderende, indrukwekkende demo. Een uur later stapte ik de rijschool binnen en legde het cassettebandje op de toonbank: "Bedankt Tjeu, maar ik stop met lessen, ga sparen voor een DX7". Het ding kostte toen 4900 gulden.Na een boel gedoe had ik 'm een maand later al in huis... Waar las ik laatst dat synth's een boemerang zijn die altijd weer terug komen? Klopt. Maar nu dat rijbewijs nog.
 
Mijn dx-7 produceert wel wat ruis, maar ik heb er niet echt last van of zo, En het is ook niet hoorbaar in de mix verder, Dus ik laat het lekker, ik vind persoonlijk mijn DX27s meer ruis produceren
 
dx serie is ruisgenerator serie van yamaha.

Valt wel mee vind ik....

ik zou ook een tx816 nemen
:P
vet 8x dx7 inrack
mega patch bak

Die zijn wel ff wat duurder dan een 'normale' DX.....

Nooit last van gehad op een DX-7...

Ik dus ook niet.....alhoewel mijn DX is uitgevoerd met een ringkerntrafo.


Oja en dit is pas een Tribute to the DX7.....:z:Z:gaap:


 
Als je iemand dood wil hebben moe je 'n DX7 op zun hoofd laten vallen! Sjeesus wa is ie zwaar...
 
Die zijn wel ff wat duurder dan een 'normale' DX.....
Onzin, degene die ik had gekocht kostte me +/- 375,- euro (uit de states weliswaar maar toch)

Dat is toch geen geld voor 8x DX7 ?
 
Onzin, degene die ik had gekocht kostte me +/- 375,- euro (uit de states weliswaar maar toch)

Dat is toch geen geld voor 8x DX7 ?

Dan heb je denk wel mazzel gehad...er staat er nu 1 op iebee en die staat nu al op ā‚¬ 611,-.....
 
Ben nog steeds helemaal in love met de DX-7.... Heb wat algoritmes veranderd en met wat effecten gespeeld in Cool Edit,En het resultaat mag er best wezen...
Heb ook meteen maar getest of mijn hogere bitrate het aan kan(Staat nu op nog op 16bit maar is nu 48000khz in plaats van 44100)

Heeft er iemand nog tips voor het programeren van wat goede *michael jackson* basjes?
In de DX-27s zit standard de Smooth Criminal Preset bas, maar in de DX-7 helaas niet(Wel een acoustische bas, En een moog achtige).
 

Attachments

  • Sailing.mp3
    2,5 MB · Bekeken: 89
Dat mp3tje was trouwens gewoon om te testen hoe en wat, En om meteen te ontkrachten dat hij zo extreem ruist(Want ik hoor amper ruis in het begin, voordat het nummer start)...

Maargoed, terug komend op de vraag:

Zijn er tips voor goede bass sounds?
Ik kloot zelf alleen met de algoritmes met de 2 basssounds die er in zitten.... maar dat houd op met een paar algoritmes he(Sommige geven alleen sine waves en sommige alleen noise)
 
Ik denk dat hier twee dingen door elkaar lopen:
(1) het principe van FM (dat bij een DX7 inderdaad in feite geen FreqMod maar FaseMod is). De formule voor het "basis-algo" van FM luidt: A*sin(CarrierFreq*t + B*sin(ModFreq*t)), waarin A en B de amp's van resp. carrier en modulator zijn. Die formulering is duidelijk FaseMod.
(2) de implementatie ervan d.w.z. de wijze waarop de sinuswaarden worden berekend. Dat kan bij FM helaas niet goedkoop-recursief (bij een resofilter WEL), en de Taylor-reeks benadering van een sinus convergeert maar langzaam en vraagt dus om veel termen, wat met de hardware van DX7 in 1983 geen optie zal zijn geweest. Vandaar de wavetable. Daarbij wordt bijna altijd lineaire en soms kwadratische (parabool) interpolatie toegepast. De laatste is veel nauwkeuriger, maar vraagt ietsje meer rekenwerk. Je kunt, gegeven de lengte van de wavetable, uitrekenen wat voor soort interpolatie je moet toepassen om de geluidskwaliteit (S/R) te krijgen die je wenst.

Volgende week heb ik mijn DX7 precies 26 jaar in huis! En NOG STEEDS DEZELFDE BATTERIJ!!!
De DX7 was voor mij "die Stunde Null", de Big Bang, het Begin van Alles. De aanschaf ervan is een nogal bizar verhaal. In jan '84 kreeg ik rijles van een instructeur, Tjeu, die in de auto altijd muziek draaide en altijd klassiek. Op een dag zette hij een bandje op met een Brandenburgs concert. Maar het waren klanken die ik nog nooit gehoord had en waarvan ik het bestaan niet eens vermoedde. Hij vertelde dat het "Switched on Bach" was, van (toen nog?) Walter Carlos. Ik vroeg of ik het bandje mocht lenen. Dat mocht, op voorwaarde dat ik het de volgende dag op de zaak zou komen terug brengen. Dat deed ik. Onderweg naar de rijschool, die volgende ochtend, passeerde ik muziekwinkel Schreeven, en kon niet nalaten om even binnen te wippen met de vraag: "Verkopen jullie ook synthesizers?" De verkoper wees naar de grond: "Souterrain". Daar stonden schappen vol Juno's en Korgen, ik pingelde er wat op, maar werd niet echt dolenthousiast. "Heb je ook nog wat anders?" Ja, dat had-ie, "maar niet in de prijsklasse die jij noemt". Het bleek de gloednieuwe, allereerste volledig digitale DX7. De verkoper - Jacques, hij werkt er nog steeds - was zelf een groot fan van de DX en gaf een zinderende, indrukwekkende demo. Een uur later stapte ik de rijschool binnen en legde het cassettebandje op de toonbank: "Bedankt Tjeu, maar ik stop met lessen, ga sparen voor een DX7". Het ding kostte toen 4900 gulden.Na een boel gedoe had ik 'm een maand later al in huis... Waar las ik laatst dat synth's een boemerang zijn die altijd weer terug komen? Klopt. Maar nu dat rijbewijs nog.

Erg leuk verhaal.
Zo herinner ik me de DX7 ook.
Wij zagen hem voor het eerst tijdens een demonstratie eind 1983 in Den Haag van Dave Bristow, die ook een DX1 bij hem had, maar alle ogen waren op de DX7 gericht.
Door de jaren heen heb ik drie DX7's gehad, plus een DX7II (heb ik nog), een TX7, TX802 en een TG77 (waardeloos).
Nu heb ik alleen nog de DX7 en een TX816, dus negen DXen in totaal.
De FM7 is leuk, maar mist de warmte en het strakke laag.

Tegen Tyros 1990 zou ik willen zeggen; met een Boss Chorus II pedaal blaas je je DX enorm veel nieuw leven in. Dan word ie voller en ook stereo.
Ik heb veel chorus effecten uitgeprobeerd, maar dit pedaaltje (dat helaas wel een beetje ruist) is perfect voor de DX7.

Goede bas geluiden heeft de DX7 altijd, alleen moet je ze niet proberen te vergelijken met die van bijv een Minimoog.
Als je te gekke DX7 bassen wilt horen, luister dan naar het album "Provisions" van de groep Scritti Politti.
Natuurlijk is het album "Bad" van Michael Jackson ook een grote inspiratiebron voor DX7 geluiden, vooral het nummer "Speed Demon".
 
Door de jaren heen heb ik drie DX7's gehad, plus een DX7II (heb ik nog), een TX7, TX802 en een TG77 (waardeloos).

Kan je even kort beschrijven waarom je de sy/tg77 waardeloos vindt ?
Toch niet voor z'n sound ?? :baco:
 
Dat mp3tje was trouwens gewoon om te testen hoe en wat, En om meteen te ontkrachten dat hij zo extreem ruist(Want ik hoor amper ruis in het begin, voordat het nummer start)...

Maargoed, terug komend op de vraag:

Zijn er tips voor goede bass sounds?
Ik kloot zelf alleen met de algoritmes met de 2 basssounds die er in zitten.... maar dat houd op met een paar algoritmes he(Sommige geven alleen sine waves en sommige alleen noise)

loop de parameterwaarden van je dx27 na en stel je dx7 vergelijkbaar in, zoveel wijken ze niet af. Dan heb je met je mj bas n mooi startpunt
 
Back
Top