Hoe fiks ik iets als

InnerDialogue

Ingeburgerd
Lid sinds
1 augustus 2008
Berichten
31
Locatie
Aan het water
dit;

Heel mooi nummer gevonden, op een gegeven moment worden de vocal-samples op een bepaalde manier getriggerd (of hoe ik het moet noemen) dat er een soort van lead-sound ontstaat..

Iets dergelijks lukt me in bijv. battery door een zeer klein geselecteerd stukje uit de sample te loopen zoals vaak in IDM te horen is op bijv. drums ala Aphex Twin, maar hier scrollt het geloopte stukje als het ware door de sample heen..

Hoe automate ik dat in mijn DAW, of is dat ook mogelijk met bijv. Kontakt.

Oh ja, voorbeeld, stem glitcht vanaf 2:58 ong tot 3:30 waar het meer op een soort elec. gitaar lijkt:


 
Mooi effect. Het zou kunnen in Kontakt, of een andere sampler, als je het begin- en eindpunt van de sample zou kunnen automatiseren.
 
mijn DAW

Er zijn er een stuk of 50. Welke? ;).

Dit soort kunstjes kun je doen door de start/end loop points aan controllers toe te wijzen, en ze wanneer nodig dichter naar elkaar te schuiven. Alternatief is om de sample-lengte vast te houden maar het beginpunt van de loop te verschuiven.

Wil je het meeste controle houden, doe dan zoveel mogelijk van de bewerkingen gewoon handmatig. Knippen en plakken van audiotracks is geen rocket science meer :). Zie ook

De rest zou je kunnen proberen te doen door de vocalen op te knippen in aparte woordjes of stukjes zin en de samples zodanig in te stellen dat ze in dezelfde choke group zitten. Vervolgens knal je er nog een arpeggiator voor en wijst een controller toe die schakelt tussen de nootlengte - 1/8, 1/16 of 1/32.

Mooie track trouwens :).
 
Oja, ik werk met cubase 5, maar het gaat er denk ik meer om idd. wat Ator zegt welke sampler de begin en eindpunten van het geloopte sample-gedeelte kan automaten als het ware.. Bovenstaand voorbeeld klinkt wel lekker (als in Crystal Castles - Untrust Us bijv.), maar is niet echt wat ik zoek..
 
wat ik zou doen is (in reason's NNXT sampler) de startpunt van de sample toewijzen aan de velocity (of een andere controllernummer, bv modulatiewheel). Voor de hickups wellicht een pulse lfo aan de trigger (samplestart) van de sample koppelen en dan de snelheid van die lfo automaten, in combi met die velocity gevoelige startpunten.
Maar in ableton zijn dit soort trucjes helemaal een eitje, alleen weet ik niet exact hoe je dat instelt met welke pluggin :D
Ik vermoed dat dit nummer met ableton is gemaakt.
 
heeft een kaosspadIII karakter die klank weet niet hoe.
 
Wauw!!! Wat een prachtnummer!!! :halleluja

Je zou eens NI Kontakt kunnen gebruiken hiervoor.
Selecteer in Kontakt de optie Time Machine en ga spelen met de parameters. Je kunt hiermee ook de vocal in de tijd stil laten staan. Hiermee creëer je een soort granulaire synthese met je sample als uitgangspunt. Met je midinootjes kun je nu een melodie spelen.

Gewoon mee pielen, gaat vast lukken! :okdan:
 
Volgens mij is het een Roland-effect. Zelf heb ik een SPD-S en is dat het Short Looper effect. Met de effect-knop kun je de snelheid van het stotteren regelen. Met de dynamiek van de aanslag bijv. de lengte van de L L oo oo o per.
Ik neem aan dat het effect ook op andere Roland samplertjes zit. Kaosspad 3 kan het misschien ook. Geen ervaring mee zelf.
 
Er is nog een variant om dit te bereiken, dat kan je doen met trackers (zoals Renoise) waarbij je de offset (sample-locatie) gebruikt van de sample om die te triggeren.

Bijv. je knipt een sample op in 5 stukjes, dan krijg je zo ongeveer dit :

C1 - offset 1
C1 - offset 1
C1 - offset 2
C1 - offset 2
C1 - offset 3
C1 - offset 3
enz

In de tracker is de sample opgeknipt in veel meer fijne stukjes natuurlijk.
De snelheid van de tracker bepaald vervolgens hoe drastisch het effect is.
Het is bijna hetzelfde als hierboven al gezegd, met de looppoints, dit kost alleen wat meer handelingen ; 'iets' ouderwetser :)

*edit* je knipt niet zelf de sample op in stukjes, het tracker-programma geeft zelf elk sample-fragment een uniek offset-adres.
 
Laatst gewijzigd:
Er is nog een variant om dit te bereiken, dat kan je doen met trackers (zoals Renoise) waarbij je de offset (sample-locatie) gebruikt van de sample om die te triggeren.

Bijv. je knipt een sample op in 5 stukjes, dan krijg je zo ongeveer dit :

C1 - offset 1
C1 - offset 1
C1 - offset 2
C1 - offset 2
C1 - offset 3
C1 - offset 3
enz

In de tracker is de sample opgeknipt in veel meer fijne stukjes natuurlijk.
De snelheid van de tracker bepaald vervolgens hoe drastisch het effect is.
Het is bijna hetzelfde als hierboven al gezegd, met de looppoints, dit kost alleen wat meer handelingen ; 'iets' ouderwetser :)

*edit* je knipt niet zelf de sample op in stukjes, het tracker-programma geeft zelf elk sample-fragment een uniek offset-adres.

Brings back memories!
 
dit;

Heel mooi nummer gevonden, op een gegeven moment worden de vocal-samples op een bepaalde manier getriggerd (of hoe ik het moet noemen) dat er een soort van lead-sound ontstaat..

Iets dergelijks lukt me in bijv. battery door een zeer klein geselecteerd stukje uit de sample te loopen zoals vaak in IDM te horen is op bijv. drums ala Aphex Twin, maar hier scrollt het geloopte stukje als het ware door de sample heen..

Hoe automate ik dat in mijn DAW, of is dat ook mogelijk met bijv. Kontakt.

Oh ja, voorbeeld, stem glitcht vanaf 2:58 ong tot 3:30 waar het meer op een soort elec. gitaar lijkt:


YouTube- J.Viewz feat. Rena Jones - Autumn Suggestion


wel freaky stukie
ik denk met software komje een heel eind

soort step filtering / lfowave form op iets los laten


t is meer dan filtering bit crushing ??
 
Back
Top