tutorial om je eigen sounds te ontwikkelen

Appleman

Stamgast
Lid sinds
25 november 2009
Berichten
167
Locatie
Amsterdam
hoi allemaal

heeft iemand een tut om je eigen sounds te ontwerpen en ontwikkelen,
het liefst op internet of een filmpje ofzo, maar niet waar je hemaal naartoe moet rijden.

arlon.
 
Dit is een goeie.
 
Hier wat tutorials van Simon Cann. Ik heb ze alleen zelf nog niet gezien, maar zijn gratis boek over sound design vond ik wel aardig.
 
Met deze vraag kun je vele kanten op.

De grootste vraag naar jou: Wil je met plugins die je bezit, eigen sounds maken (geen orginele preset)?

Mocht dat zo zijn, zou ik eens op You.Tube een kijkje nemen.
Je kunt hier sowieso over vele plugins, tutorials vinden.

Je had het laatst over -het hoe namaken- van bepaalde sounds.
Dit kun je leren door bezig te gaan de plugins die je bezit en aan de knopjes te draaien en te luisteren na de effecten.
Dat kun je op vele presets uittesten.
Eigenlijk heb je na aanpassing, je eigen sound gemaakt.
Vaak is een beetje aanpassen hier en daar nodig voor je wensen.

Voor specifieke functiewerkingen kun je altijd zoeken op de term van de functie.
Weet wel dat elke synth qua basis 'hetzelfde' in elkaar zit, dus door om te leren gaan met 1 plugin, geeft kennis voor omgaan met veel meer synths.

Waar je het meest van leert is aan de knoppen draaien!
Het kan zijn dat je bij het kijken van tutorials denkt: "Waar gaat dit over"? en "Wat technish allemaal".
Terwijl je met een beetje ervaring dan zou denken, ah inderdaad en is het beter te volgen en kun je de informatie uit ditgene helemaal eigenen.
Zelf lees ik artikelen door de tijd heen opnieuw en met nieuwe ervaring, en haal er steeds meer kennis uit die ik begrijpt en in de praktijk toe kan passen.
 
Laatst gewijzigd:
plugins

Het zou zomaar eens kunnen dat hij zelfs echte synths bezit.

Weet wel dat elke synth qua basis 'hetzelfde' in elkaar zit

Mwah...tussen een DX7 en Minimoog zijn er meer verschillen dan gelijkenissen...

Waar je het meest van leert is aan de knoppen draaien!

Er zijn ook synths die geen draaiknoppen (of schuiven) hebben...

Waar ik naartoe wil: de eerste vraag is: over welke soort geluidsynthese gaat het hier? Subtractief, additief, op basis van samples of golfvormen...
 
Geef een man een vis en hij heeft eten voor een dag.....geef een man een hengel.......ach laat ook maar...

-edit- toegegeven mijn antwoord verdiend misschien geen schoonheidsprijs....maar jezus dit is wellicht de slechtst klinkende tutorial ooit....man man man.
 
maar jezus dit is wellicht de slechtst klinkende tutorial ooit....man man man.

LOL :D Kan geen slechtere vinden



Probeer iets beter :baco:
 
Het zou zomaar eens kunnen dat hij zelfs echte synths bezit.



Mwah...tussen een DX7 en Minimoog zijn er meer verschillen dan gelijkenissen...



Er zijn ook synths die geen draaiknoppen (of schuiven) hebben...

Waar ik naartoe wil: de eerste vraag is: over welke soort geluidsynthese gaat het hier? Subtractief, additief, op basis van samples of golfvormen...

Eh, bedankt voor de antwoorden en hulp, maar hij had laatst toch een hele gearlist als handtekening. Dat waren veelal softsynths, en niet 1 hardsynth. ;)
Ik had er verder geen idee van dat er los van anoloog en digitaal werelden van verschil bestonden tussen synths.
Wat ik in het kort aan Arlon wou zeggen, is vooral gebruik te maken van de synths om z'n eigen sounds te krijgen.
 
In dat geval klinkt het alsof de topicstarter vooral op zoek is naar tutorials over subtractieve synthese, tenzij zijn selectie softsynths behoorlijk specifiek is. Daarover valt online en offline gelukkig veel te vinden.
 
Vraag me af waarom er niet een soort sound-wiki is.
Zijn zat mensen opzoek naar hoe je een bepaald geluid maakt.

Kom vaak heel theoretische artikelen tegen die niet echt aanzetten tot lezen.
Op youtube zijn er slechte tot best goede tutorials te vinden, maar het is vaak ook een wirwar.

Kwam Rob Papen niet met een dvd binnenkort??
 
Tja, sound design is net als schilderen. Je neemt wat materiaal en je begint je voor te stellen wat je wilt. Bij sound design heb je een soort geluid in gedachten. En je gaat met een aantal technieken die je kent aan de gang. En hoe meer je met de technieken die je kent aan de gang gaat, des te meer technieken je begint te ontdekken.
In het begin begon ik met het namaken van bepaalde geluiden. Tijdens het maken van deze geluiden ontdek je hoe je moet omgaan met de parameter(snelle attack betekent feller geluid, modulatie van filter door aanslag geeft meer hoog bij harder aanslaan, voller maken door detunen van twee geluidsbronnen, etc.). En dan lees je hier op het forum, krijg je meer ideeen, zoals laatst in een draad over kicks maken. Toepassen van LFO op een kick zou niet in me opkomen, maar was een briljante tip van Niel.
Wat ik wil zeggen: je sound is een proces. Het komt wel.
 
komop mensen, zit iedereen hier nu weer doodserieus op te reageren. De TS is een "shoarma"-alike die nog geen 10sec. eigen initiatief heeft genomen om iets op te zoeken, maar wel gelijk 10 threads opent hier op SF.

Dit is 2010, tonnen tutorials op youtube te vinden !!! Zelfs een peuter weet dat inmiddels.

Zoek maar eens in youtube op "massive tut":
http://www.youtube.com/results?search_query=massive+tut&search_type=&aq=f

Shit, nu heb ik die luie gozer verdergeholpen.
 
maar niet waar je hemaal naartoe moet rijden.

Als je die tijd die je nu hebt gespendeerd aan vragen nou had besteed aan je rijbewijs halen kon je naar Niel z'n cursus toe...

...waar je overigens hoogstwaarschijnlijk 10 keer zoveel leert in een middag dan je nu in een maand oppikt. Het feit dat je ergens antwoord van terugkrijgt en gerichte antwoorden kan krijgen scheelt al een hele hoop.

Kennis is ook een investering; een belangrijkere dan apparatuur, zelfs.
 
tut's voor Synth1: (check vervolgfilmpjes van die gast, hij heeft er veel meer dan alleen voor een bassline)


Synth BOOTCAMP :D erg interessant!

 
Back
Top