ik schaam me diep....

Dat is het dus wel he... Als je naar profi producties (geen trance, daar luister ik niet naar) luistert, dan hoor je me toch een sound die ik pas begin terug te horen, wanneer ik bij iemand op bezoek ben met high end hardware processors en compressors. Ik denk dat je prima muziek kunt maken zonder, en goeie muziek on top of that, maar wil je het radio-ready laten klinken, dan moet je mee in die sound en daar heb je dan toch echt wat pieken voor nodig (of zelf aanschaffen en mee leren werken of laten doen door een mastering studio).

De vraag is natuurlijk of je zo wil klinken.

Niet altijd, ik ken iemand die al jaren platen uitbrengt onder allerlei pseudoniemen, en zijn setup is :
2 vette monitoren, midicontroller en een vette mac, en een mackie big knob.. that's it...
Daarop gebruikt ie wat soft synths, samples, ableton live en logic en voor mastering gebruikt ie t-racks software. dat is alles wat ie heeft,
en daarmee verdient ie zijn geld goed, want hij brengt veel uit. Zijn werk wordt nergens afgewezen omdat het niet goed genoeg zou klinken, integendeel. Je hebt geen hardware meer nodig tegenwoordig.
 
Wie dan ?
Of is dat dan weer geheim ?

Velen met hem!

Zo ik ook. Heb wel redelijk wat hardware, maar ik gebruik er geen kont meer van. Zo nu en dan de Virus nog wel, maar de rest allemaal software.
Plugins zijn tegenwoordig zo goed + het bijkomende feit dat in commerciële muziek de 'sound' van plugins helemaal in is = geen hardware meer nodig.

Behalve het mix-gedeelte dan; extern mixen (mits goede tafel) vind ik altijd nog beter klinken dan 'in the box', maar dat is natuurlijk ook weer persoonlijk.
 
Zijn een hoop van die Vengeance loops en percussives niet samples die weer van platen / andere sample cd's komen ? (Misschien een beetje off-topic, maar het is toch enigzins rakend aan)
 
Dat blijft een geval van kip en ei. Ik vrees beide. De samples zijn zeker geript. Maar bestaan al jaren, waardoor ook veel; gebruikt. In vele gevallen hoor je de ambiance, sfeer en reverb van de mastertrack zelfs.

Betekent trouwens niet dat je ze niet kan gebruiken. Elektronische muziek is er groot mee geworden.
 
Dat blijft een geval van kip en ei. Ik vrees beide. De samples zijn zeker geript. Maar bestaan al jaren, waardoor ook veel; gebruikt. In vele gevallen hoor je de ambiance, sfeer en reverb van de mastertrack zelfs.

Betekent trouwens niet dat je ze niet kan gebruiken. Elektronische muziek is er groot mee geworden.

Ik wil ook zeker niet suggereren dat je ze niet kan/mag gebruiken, het werpt alleen wel een wat ander licht op de aanname dat de trance volledig afhankelijk is geworden van de kunsten van de heren van Vengeance.

Er zijn misschien wel een hoop andere getalenteerde mensen verantwoordelijk voor de samples op deze cd's, maar dit is dan weer een geheel andere discussie.
 
An sich is het kunstje van een kick van een plaat/CD sampelen niet zo nieuw; immers, al het harde werk van de EQ en compressie is al voor je gedaan, en een knappe advocaat die je kan vertellen dat de kick ook daadwerkelijk van die en die plaat af komt.
 
Wie gebruikt er trouwens nou geen samples? De meeste percussie is toch ook allemaal gesampled en gemasterd.
 
....

Er zijn misschien wel een hoop andere getalenteerde mensen verantwoordelijk voor de samples op deze cd's, maar dit is dan weer een geheel andere discussie.

Dat viel mij dus ook al op. De tracks die de heren maken zijn van een heel andere soort. Stukken minder dan de sounds die ik hoor op de demo.mp3's van de verschillende soundsets.
 
Velen met hem!

Zo ik ook. Heb wel redelijk wat hardware, maar ik gebruik er geen kont meer van. Zo nu en dan de Virus nog wel, maar de rest allemaal software.
Plugins zijn tegenwoordig zo goed + het bijkomende feit dat in commerciële muziek de 'sound' van plugins helemaal in is = geen hardware meer nodig.

Behalve het mix-gedeelte dan; extern mixen (mits goede tafel) vind ik altijd nog beter klinken dan 'in the box', maar dat is natuurlijk ook weer persoonlijk.

Damn ik krijg altijd honger van jouw avatar hehe..

Ik ben het er wel mee eens. Wel grappig dat juist de sound van plugins dus 'in' zijn, met andere woorden klinkt het anders dan hardware. Misschien wel slechter, maar dat maakt dus niet uit..

Maar ontopic: als ik jou was zou ik me niet druk maken Raphie, als iedereen 100% origineel zou zijn met muziek zou het nergens meer naar klinken. Die vengeance drumsamples gebruik ik ook wel, en opzich zijn die niet zo boeiend an sich maar ze staan zo lekker geordend bij elkaar + zijn ze 'loud' wat weer een hoop afmix werk bespaard. Originaliteit zit 'm daarbij nog wel in een hoop meer dan alleen wat drumsamples dus tja wat boeit het ook.

Gouden tip trouwens: Probeer eens Mickeys Refill, als je die kan importeren (als je geen Reason hebt) kun je die afzonderlijke fragmenten uit REX files gebruiken en heb je een enorme bron aan iets of wat originelere drumsamples ;)
 
Gouden tip trouwens: Probeer eens Mickeys Refill, ;)

Ik google en t enige wat ik vind zijn refills voor de mickey mouse Pez dispenser?
Maar ik heb geen Pez-slot in mn pc en ik zou echt niet weten hoe snoepjes
relateren tot Reason.
Enlighten us with a link please?
 
Ik google en t enige wat ik vind zijn refills voor de mickey mouse Pez dispenser?
Maar ik heb geen Pez-slot in mn pc en ik zou echt niet weten hoe snoepjes
relateren tot Reason.
Enlighten us with a link please?

hehe die Pez dispenser is het niet nee. Ik heb net even gezocht op internet en kan inderdaad ook geen spoor meer vinden ervan. De volledige naam is 'MICKEY'S NO KICK REFILL' en is 324,4MB. Ik geloof niet dat er copyright op zit dus ik kan er een torrent van maken evt. laat maar weten.
 
Onlangs heb ik Thomas Penton's Complete Essential Series aangeschaft bij Resonantvibes.com.
Ze hadden een deal voor de alle drie de collecties voor 50,- en de demo's klonken erg ok. (ik kwam er terecht via website van Eelke Kleijn, die een van de demo's had gemaakt).
Tot nu toe erg tevreden over. Ik was voornamelijk op zoek naar direct bruikbare drumsamples voor tech/progressive en dan zit je met deze samples zeker goed. Er zitten ook een hoop loops bij maar die probeer ik niet te gebruiken :) (of ze in elk geval weer op te knippen en te veranderen in iets nieuws)
 
Er zitten ook een hoop loops bij maar die probeer ik niet te gebruiken :) (of ze in elk geval weer op te knippen en te veranderen in iets nieuws)

Net als met die Vengeance cds inderdaad, er is nogal een verschil tussen standaard loops gebruiken en losse (drum)samples gebruiken :engel: Het lullige is wel: een leek hoort niet dat het een met veel creatief werk zelf is uitgewerkt terwijl 't andere gewoon hatseflats als loop in de track is gepleurd. En dan vinden ze dat laatste nog 'vetter' klinken ook, de wereld is gemeen :P
 
Ik ben inmiddels al weer een week of 3 druk in de weer met NEXUS2, heb inmiddels de XP Dance3 en XP Drums erbijgekocht. Heb sindsdien m'n Vengeance CD's niet meer aangeraakt. Qua workflow is het super en het is een goede vervanger voor een goed geprogrammeerde sampler. Ben vooral onder de indruk van de toegevoegde ADSR envelopes en de veel betere FX dan in V1. kortom een welbestede (inmiddels) 400 euro
 
Het lullige is wel: een leek hoort niet dat het een met veel creatief werk zelf is uitgewerkt terwijl 't andere gewoon hatseflats als loop in de track is gepleurd. En dan vinden ze dat laatste nog 'vetter' klinken ook, de wereld is gemeen :P
maar het gaat er nateluurlijk™ om wat JIJ er van vindt in de eerste plaats...
en je kan mensen nu eenmaal niet opvoeden qua smaak (nou ja bepaalde mensen lukt dat wel maar goed)
 
Back
Top