basslijn die ik niet lekker in de mix krijg

Christov

Soul Brabo no 1
Lid sinds
30 juli 2003
Berichten
1.996
Locatie
Oss
Hallo,

ik ben al een week bezig met een mix van een beat en ik krijg alles lekker erin hoe ik wil, drumbreaks, kicks, snares, samples, hats alles. alleen de basslijn dus niet. het is een redelijke zware subbass en zodra ik compress of ga eq'en overstuurt ie, hoewel met eq wel wat opgelost is en heel subtiele compressie iets. je voelt em wel in als ie erin komt maar je hoort em niet echt die basslijn, iemand een idee hoe ik ehm duidelijk aanwezig laat zijn? Voordat ik aan t mixen begon, dus gewoon de loop/sequence lag hij stuk duidelijker erin

alvast bedankt
 
het klinkt alsof er te veel laag in zit: waarschijnlijk zit er een hoop energie in een frequentiegebied dat je nauwelijk kan horen. Hierdoor overstuurt het als je het harder zet, maar hoor je het nog steeds niet. De oplossing zou zijn om wat laag (misschien beneden 50 hz?) weg te filteren of eq-en.

hoop dat het helpt :)
Jelle
 
En als je eerst een 'nette' mix maakt van kick, bas en snare/clap (dus de luidste elementen)? En de rest pas daarna erbij mixt?
 
je sidechained de kick met de bassline (dus de kick drukt de bass weg)hierdoor krijg je meer definitie in je kick (waar deze samen speelt met de bassline) en kan de bassline dus zachter/minder of anders EQ etc.....
Ook kan je natuurlijk je bassline noten korter maken om meer ruimte in je mix te maken maar de stack van kick en bassline is nu gewoon te veel
 
Een sub-bas is ook niet bedoeld om te horen die moet je voelen. Ik zou de sub-bas dubbelen met een basgeluid met mids en hoog erin voor het hoorbare gedeelte. Als het laag van dit geluid botst met de subbas kun je er een highpass filter opzetten om de lage frequenties eruit te halen.
 
Wat ik altijd doe met zware basslines..
Die standaard mono houden.
Probeer mijn overige geluiden standaard iets naar links en naar rechts te pannen.
En meestal begin ik met de bassline af te mixxen en dan langzaam de andere geluiden er om heen te mixen.Dus om je bassline en kick heen te mixen.

Dat helpt bij mij soms :okdan:
 
kwoot:
Een sub-bas is ook niet bedoeld om te horen die moet je voelen. Ik zou de sub-bas dubbelen met een basgeluid met mids en hoog erin voor het hoorbare gedeelte. Als het laag van dit geluid botst met de subbas kun je er een highpass filter opzetten om de lage frequenties eruit te halen.
unkwoot:


Denk ook dat dit de beste oplossing is...

grtz Bruce
 
Opties voor mij (in de volgorde van de hoogste slagingskans eerst):
Extreme sub eruithalen >40
Subbas dubbelen
Low-shelf op het laag en dan het signaal weer zo hard zetten dat de bas weer lekker voelbaar is.. Dan hoor je hem beter.
Compressie sidechainen met andere signalen in het laag (waarschijnlijk alleen maar de kick.. en bij hiphop soms ook wel de snare een beetje). ÓF enkel een shelf of brede notch/dip in het laag laten sidechainen door andere signalen.
Bepaalde boventonen boosten of desnoods exiten
 
het kan ook zijn dat het te "druk" is in de lagere frequenties en dat je daardoor problemen krijgt. dat kan je met subtiele panning oplossen.
 
Het pannen van de drumsounds heeft al wat geholpen om de mix meer open te krijgen, maar ik snap het sidechainen neit precies, heb er wel beetje naar gezocht maar zie niet precies in hoe ik dat meot toepassen in cooledit

Dit kan niet in CoolEdit. Het kan met hardware of in sequencers als Cubase, wave editors daar zet ik mijn vraagtekens bij.
 
"Sidechain" is een audio-input op een compressor. Zodra je daar een kabel insteekt weet de compressor dat hij niet meer moet reageren op het signaal wat via de normale Input binnenkomt, maar op het signaal van de side-chain.

Als voorbeeld :
- Een langgerekt pad-geluid gaat via de normale input de compressor in.

- Een kick gaat de side-chain input binnen.

De kick zal je niet horen, maar de langgerekte pad zal welbewerkt worden met het volume van de Basskick omdat de compressor nu reageerd op de kick.
(dus de pad z'n volume : ---- wordt nu: /\/\/\/\ dankzij de kick) Op deze wijze creeër je het zgn. "Ducking effect" (weet je dat ook gelijk weer). Stel je voor dat de pad nu een galm zou zijn, dat geeft weer nieuwe mogelijkheden ; zou zeggen probeer het eens.

Overigens, het hele side-chain gebeuren is leuk maar niet je oplossing, dat kan later altijd nog, eerst de mix goed maken! Er zijn zat nummers die zonder compressie/sidechainen zijn gemaakt en prima door je speakers knallen, met subbas en al.

Je sub-bas overstuurd als je 'm eq-ed compressed? dan zit er teveel volume in het frequentie-gebied wat je niet hoort ; wat al zonde is op zich.

Ik zou de subbas meer kleuren, in de zin van, zorg dat-ie minder dof is (voorbeeld: van een sinus >> naar een gefilterde saw / square)
Dan zou ik een grafische audio-meter erbij pakken en kijken wat er nu gebeurd allemaal.
Misschien dat limiten meer zin heeft dan compressen in dit geval, dan zou die niet meer mogen kraken.
 
side chain is een insert op je compressor.
Je kunt hier bijvoorbeeld een EQ aan hangen zodat je in het sidechain een frequentie boost die daardoor harder weggedrukt wordt (denk aan de S klank die bij een droge opname van zang dominant is. Boost de S-klank frequenties in je sidechain-cirquit (met een equalissszer) en de compressor zal S-geluiden harder compressen.

Wat er met sidechainen in deze topic bedoeld wordt heet eigenlijk ducken.
Je gebruikt (misbruikt?) de sidechain poort om er een ander signaal naartoe te zenden, de kick in dit voorbeeld.
Het signaal van de kick is het stuursignaal om de compressor te activeren.
Die zal inderdaad de bass even laten duiken in volume (tadaa! Ducken!) en wat ruimte maken in de baslijn voor je kick.


Een tip: pitch je basdrum iets omhoog of omlaag totdat hij in tune is met je baslijn.

succes!

(edit: ik sluit me aan bij sander)

-C-
 
Back
Top