Hoe werkt dat eigenlijk? Zo'n patchbay?

[...] PS, is het in godesnaam eens mogelijk dat Fuse ophoudt met die eeuwig en overal aanwezige kansloze sfeerverpesterij?
De complete thread (en niet alleen deze) wordt willens en wetens onleesbaar gemaakt voor mensen die het wél interesseert.
Onbegrijpelijk dat hier niet eens keihard op wordt ingegrepen vanuit het mod team.

Driewerf hulde :mega:
 
Ik heb niet zoveel vertrouwen in die Behringer schakelaars...

ik heb een px2000 in gebruik sinds ie ongeveer op de markt kwam, en de schakelaars functioneren nog steeds, en de jackingangen ook nog. ik klaag er niet over want dat is niet nodig. heb een neutrik patchbay in gebruik nu omdat die gebalanceerd is, maar daar heb ik al vaker een krakend contactje (ingang) in gehad dan in de behringer. en toch gebruik ik de neutrik :)
 
Laatst gewijzigd:
Dan ga je al een heel eind richting wat je kan doen met een Encore Expressionist samen met bijv. een UM410+.
Akikaze, jij had toch zo'n Encore?

Inderdaad, die heb ik net een week geleden van Rombraz gekocht. Goede tip, die UM410. Die kende ik niet. Het komt in de richting. Zou Hans Zimmer niet zo'n systeem hebben? Lijkt me geen doen om constant patchkabels te verwisselen.
 
En wat betreft behringer patchbays. Dit kan natuurlijk goed gaan maar vooral de schakelaars worden erg veel bekritiseerd.
 
Last edited by a moderator:
Bericht door een moderator:
Genoeg gemekkerd allemaal. Het is volkomen duidelijk wie de aanstichter is van dit alles. Hij zou bij zichzelf te rade moeten gaan...

Deze thread gaat nu verder over patchbays, of je die nu wel of niet met voorbedachte rade hebt gekocht ;)
 
Misschien als je regelmatig aan de schakelaars zit dat ze onbetrouwbaar worden, maar ik heb ze bij beide patchbays na aanschaf op 'normal' gezet, ingebouwd en nooit meer aangekomen :)
 
Die schakelaars op de behringer willen wel eens verschuiven als je'm uit het rack haalt. Heb je net de boel weer teruggefrot, blijkt een routing niet meer te kloppen. Gek werd ik er van. Ook zaten de kabels jacks niet lekker vast (ongeacht merk van de patchkabel) waardoor signaalonderbrekingen ontstonden. Ik heb ze vervangen voor gebalanceerde Neutriks maar daar ben ik ook niet zo kapot van, het gebeurt nogal eens dat een jack (aan de achterkant natuurlijk) uit z'n contact schiet. Het blijven kutdingen maar ze zijn wel handig.
 
Huh... waar is mijn post gebleven waarin ik iets schrijf over die dipswitches aan de bovenkant: ". . Ook een aparte plek trouwens, waarom niet aan de voorkant. "
Die is blijkbaar door mods verwijderd, wat was er niet goed aan die post?
 
Huh... waar is mijn post gebleven waarin ik iets schrijf over die dipswitches aan de bovenkant: ". . Ook een aparte plek trouwens, waarom niet aan de voorkant. "
Die is blijkbaar door mods verwijderd, wat was er niet goed aan die post?

aan de bovenkant is toch goed genoeg
aangezien je de achterkant van je patchbay niet elke dag opnieuw aansluit?
 
Huh... waar is mijn post gebleven waarin ik iets schrijf over die dipswitches aan de bovenkant: ". . Ook een aparte plek trouwens, waarom niet aan de voorkant. "
Die is blijkbaar door mods verwijderd, wat was er niet goed aan die post?

Sorry foutje, per ongeluk in de stroom van bagger meegegaan. Maar je post staat weer terug op zijn plek, hoor.
 
Iemand nog zin om mijn noob signal routing vragen te beantwoorden?
 
weet je nou al wat het verschil is tussen bv normalled, half-normalled, open enzo?

Dat stond toch in die linkjes hier in het topic?

Maar het gaat mij om die splits en dat soort spannende routings, kan dat gewoon met een Neutrik of moet ik daar iets specifieks voor hebben?
 
Splitter: als de witte aan de voorkant zit en de andere wordt als ingangssignaal gebruikt, dan komt aan de achterzijde twee keer het signaal, dus gesplit uit. In een FX set-up gebruik ik voor vier effecten nog twee splitters, van achter gevoed door de twee signalen van de eerste splitter. Ik heb dan vier keer het zelfde signaal aan de voorkant.
Gebruik ik voor ieder effect een open module, onder is in en boven uit, dan kunnen die vier keer het zelfde signaal naar ieder effect gaan (in en uit van effect achter aangesloten) en de uitgangen naar de kanaalsingangen van de mixer, dan heb ik zo vier effecten parallel aangesloten. Dat zijn dan zeven modulen voor een kanaal, dus voor stereo zijn veertien modulen nodig! Daar komen dan nog de mixer-ingangen bij, dus je zit snel aan de vierentwintig modulen. Wat inserts erbij schreeuwt om een tweede Patch-bay...

De uitgangen van die effecten zend ik naar een subgroep in de mixer, die dan weer de aux-return in kan gaan, maar ook naar een apart signaal.

In serie is natuurlijk alleen maar het uitgaande signaal weer in de ingang van het volgend (effect) in en uit module steken en die vier zijn er al. Iedere combinatie tussen parallel en serie is zo mogelijk.

Wout
 
Ja ik zit dus te denken aan een patchbay voor de drums, een voor de FX routings met mijn huidige Spirit Folio SX mixer vlak daar onder voor allerlei dingen die ik niet met een patchbay kan doen zoals een hoop kanalen naar een group of master sturen, een kanaal als channel strip misbruiken via de direct out, EQ, volume van doorgeroute signaal (dynamisch) aanpassen.
 
Bij die FX chain is eigenlijk alles statisch, want veel wit zit achterin en er zal niet omgeschakeld worden. De FX ingangen en uitgangen zijn altijd open (wit achter en aangesloten op de ingang van de FX), anders krijg je die vervelende feedback.

Echt, een beetje mixer met zo'n twintig kanalen en wat effecten en inserts gaan gauw voor twee bays... :(

Wout

PS moderator, in de verwijderde mail zat ook een stukje Patch-bay, dus kan dat terug?
 
Back
Top