hoe een track ''pittiger'' maken ?!

om kennis te vergaren zit ik op dit soort fora ;)
ok , ik zal geen autofilters meer gebruiken incorporation met limiter , alhoewel een kick met eq'en en gewoon limiter ook goed klinkt !
zal dat topic eens doorspitten !
 
Goodevening Shrimppleaser,

Dat is het hem net, met de free vst plugins kan je nooit een pro track maken.
En geloof me, ik spreek uit ervaring.
Het enige wat je kan doen is even sparen, en dan investeren in Plugins van het merk WAves, UAD en TC Electronic.

Wat je ook kan doen is via www.timespace.com Sample cd's kopen, daarvan is de equalising meestal al van een goede kwaliteit.

Maar wil je echt kwaliteit maken, dan zijn goede plugins nodig.

Grtz

Ben ik niet zo zeker van ..de bijgeleverde plugins bij cockos reaper klinken heel behoorlijk ...
 
Het enige wat je kan doen is even sparen, en dan investeren in Plugins van het merk WAves, UAD en TC Electronic.

Het lijkt mij dat je beter kunt investeren in kennis zodat je niet jarenlang naar "shitadviseurs" hoeft te luisteren.
 
Ik vond een jaar geleden ook dat alles wat ik maakte maar 'slap' klonkt. Niet slecht, maar slap.

Nu ben ik een jaar verder en moet ik zien dat ik niet alles té heftig maak maw het slappe is wel weg.

Hoe heb ik dit gedaan?

- Met gratis plugins. 100 plugins downloaden, fora afzoeken naar goede free-vsts, ... ALLEMAAL uitvoerig proberen en uiteindelijk een aantal goede overhouden.
- Veel proberen. Ik kocht een synthesizer. Daardoor kan ik nu beter op soft-synths programmeren. Het helpt echt.
- Geluiden namaken die je 'vet' vindt. Proberen tot het lukt. Soms moet je meerdere synths oversturen en samen als group track nog eens bewerken met een effect voor je het juiste geluid krijgt. Waarschijnlijk kunnen de dure plugins dat makkelijker, maar gratis gaat het zeker ook.
- Samplen. Al is het maar om de creativiteit te vergroten. Je leert ervan bij. En je houdt meestal wel een paar leuke geluiden over. Al is het maar percussie.
- sidechain compressie, kicks niet te luid als je een zware bas hebt.
- steek tijd in een het zoeken naar een goede kickdrum. Het maakt alle verschil.


PROBEREN, PROBEREN en BLIJVEN PROBEREN. Je komt er wel, echt. Ik leer elke dag nog bij, en soms is het iets wat de sound totaal kan veranderen.
 
Nice one :-)
Producties van madlib, met een stapel platen, een sampler van 200 euro en een tascam portastudio taperecorder gemaakt kan ik daarentegen oneindig vaak luisteren......

Madlib is zeker goed en hij sampled van alles op zijn sp303 maar hij mixt het niet zelf af. Zit professioneler in elkaar dan je denkt.
 
het madvillain album heeft madlib voornamelijk op die sp303 gemaakt, maar dat is ook echt nauwelijks afgemixt geloof ik, wel gemasterd, dat was wel een klus denk ik ;) als je albums als lootpack of jaylib luisterd hoor je wel dat er goed aandacht is besteed aan het mixen, maar die producties zijn denk ik ook niet met een sp303 gemaakt maar voornamelijk met een sp 1200 of iets in die richting.

terugkomend op de topic ; ik ben jaren lang totaal niet bezig geweest met mixen, omdat ik gewoon qua productie zelf al wat goeds wou hebben zonder die goede mix, mede ook omdat ik er toen nog niet zo bij stil stond, maar dat zie ik zelf als een positieve ontwikkeling..

en ach, the tools of the trade, als iemand begrijpt hoe hij een stuk software of hardware moet gebruiken is het all good in the end =) ik ken lui die met fruityloops en die standaard filters/plugins al zieke dingen maken..
 
@ seven , sinds ik de tip heb gekregen ook in deze thread dat k geen autofilters moet gebruiken maar plain eq's klinkt t alweer stukje bij beetje beter .
sidechain compressie veel over gehoord maar hoe ?!
en gratis vst's voor mac;) ?

thanx !!
 
Alle Pro studios werken met goede plugins enz...........

Dat is natuurlijk een misvatting. Goede hardware is wat de top studio's vooral gebruiken.

Ik raad de topicstarter aan om een tweedehands MPC2000 te kopen en daar zijn beats mee te gaan maken. Dan worden de beats zeker pittiger.
 
* Lezen, lezen en nog ns lezen, het internet afschuimen naar productiemethodes
zoals gezegd: hier op het synthforum wordt er veel info gedeeld, www.kvraudio.com is bij wijlen onbetaalbaar.
* Groove, quantize, velocity onder de knie hebben.
* Proberen namaken van beats. (Bv. Een goede tip van Yoozer: Neem een loop van een geliefd nummer, importeer het in recycle met de grid-functie aan -of een ander programma waar je mooi kan zien waar de maat precies valt - , bestudeer welke drums precies op de maat vallen, welke tijden de nadruk krijgen enz.
* Een drumgeluid kun je grossomodo in twee delen bevatten, het eerste deel is de "attack" phase - de eerste x milliseconden en de rest. Door de initiële peiode van een drumgeluid op en ander drumgeluid te zetten (en de initïele periode van deze weg te knippen, te vervangen of in te faden,) kun je zelf je eigen drums naar voorkeur maken. Vervolgens compresser je ze een beetje om ze samen te doen vloeien en sample je ze opnieuw. Voila, een volledig origineel drumgeluid.
* Effecten: Haal wat simpele maar degelijke effecten af, bv de kjaerhus classic effecten (http://www.kjaerhusaudio.com/classic-series.php) , leer wat ze precies doen (http://www.amazon.com/Sound-FX-Alex...bs_sr_1?ie=UTF8&s=books&qid=1200005043&sr=8-1 - Dat is een lekker boek, het leuke is dat ze rustig de tijd nemen om een effect te bespreken ipv het op een paar paragrafen af te handelen), en blijf bij deze tot je ze in je slaap kunt bedienen. Niet onmiddellijk 100en plugs afhalen en aan preset zwalpen doen. De dingen die je me een simpele delay, wat distortion en compressie en een filter kunt doen zijn ongelooflijk.
* Niets kopen omdat andere mensen je zeggen dat je er instant vette beats mee kunt maken. Trouwens, de bewering dat je voor goede muziek dure plugins nodig hebt is onjuist. Het geeft een extra steuntje in de rug, maar ook niet meer.
* Beweging is belangrijk Bv Een steriele drumloop op een stiller volume op een tweede kanaal "verdubbelen" en deze geautomatiseerd met wat effecten bewerken.
Enz...
 
Laatst gewijzigd:
Ik raad de topicstarter aan om een tweedehands MPC2000 te kopen en daar zijn beats mee te gaan maken. Dan worden de beats zeker pittiger.

Daar zal creativiteit voor nodig zijn denk. Als je de beats niet "pittig" kan inslaan helpt een mpc je niet verder. Daarnaast zul je hem toch ook moeten voeden met pittige samples dus kom je weer op de oorspronkelijke vraag: Hoe maak ik mijn beats pittiger :)
 
* Een drumgeluid kun je grossomodo in twee delen bevatten, het eerste deel is de "attack" phase - de eerste x milliseconden en de rest. Door de initiële peiode van een drumgeluid op en ander drumgeluid te zetten (en de initïele periode van deze weg te knippen, te vervangen of in te faden,) kun je zelf je eigen drums naar voorkeur maken. Vervolgens compresser je ze een beetje om ze samen te doen vloeien en sample je ze opnieuw. Voila, een volledig origineel drumgeluid.


Kan er iemand hier eens iets van laten horen?

Gewone drums en dan de bewerkte?


.
 
Back
Top