Origineel geplaatst door GeitenBreijer
Is dat zo?
Als ik het goed begrepen heb werkt logic intern met 32 bit floatingpoint.
Zo'n float werkt toch altijd met een zelfde preciesie lijkt me.
Pas als je gaat renderen wordt dat wel belangrijk, omdat je dan van float naar integer converteert.
Ik doel inderdaad ook met name op het stadium van renderen / mixdown wegschrijven. Maar dat is natuurlijk ook het uiteindelijke doel van je mix...
Hoe zachter je een kanaal in de mix zet, hoe minder je van de beschikbare bitdiepte gebruikt (voor dat bepaalde kanaal).
Dat geldt voor de individuele kanalen/bussen, maar natuurlijk ook voor de masterfader. Daarom werken de meeste DAW's -godzijdank- ook op 32 bit f, om voldoende headroom over te houden om te summen én om het verlies aan bitdiepte te "compenseren". 32 bit heeft een gigantisch theoretisch dynamisch bereik van 192 dB, vandaar dat je ook gewoon "ongestraft" de faders zo laag kan zetten omdat je dan meestal nog steeds een 12/ 13 / 14 bit signaal per kanaal overhoudt, wat natuurlijk echt méér dan ruim voldoende is om een geluid acuraat te reproduceren. (6 dB = 1 bit).
Zet je de masterfader op zeg 2/3, dan gebruik je dus ook gewoon 2/3 van het beschikbare dynamisch bereik van 32 bit (= plusminus 21 bit). Dat is niet slecht. Helemaal niet, maar het kan dus beter door gewoon je master op unity te houden en zo het volledige beschikbare interne dynamische bereik te gebruiken.
Je kan natuurlijk argumenteren dat je net zo goed alle faders omhoog kan zetten en de master laag, want dan gebruik je voor alle kanalen de maximale bitdiepte. Dat is inderdaad zo, maar ten eeste is het helemaal niet erg om je fader lager te zetten (er is immers méér dan voldoende dynamisch bereik) en op deze manier ondergaat elk signaal áltijd 1 x een extra feitelijk overbodige digitale gain processing (masterfader). Qua levels is het weer belangrijk om rond die -20 dBFS RMS uit te komen, omdat je dan analoog op ca 0 dbVU terechtkomt, waardoor je dus uiteindelijk optimaal gebruik maakt van de maximale headroom van (goede) analoge apparatuur en ruimte biedt voor transiënten in het signaal, zodat de mastering engineer ook nog écht iets kan doen met de mix (mits aangekleverd op 24 bit en dan ook echt 24 bit), zonder dat het al bij voorbaat slecht klinkt (de ledjes op een gemiddelde digitale yamaha mengtafel peakmeter zijn vanaf -23 dBFS zijn niet voor niets oranje...)
Vroeger lette ik ook helemaal niet op m'n levels en dacht ik dat "normalizen" goed is voor het signaal en eindigde vaak met de masterfader ergens onderaan op -40dBFS, of nog erger. Het resultaat klonk er dan ook naar.... (geen diepte, koud, slechte stereospreiding, geen air). Sinds ik enkele jaren geleden hierop ben gaan letten klinken mijn mixen echt lichtjaren beter.