Yamaha S90 ES Thread

Origineel geplaatst door Bartology
:confused:

hehehhee,
ja champ walks in mysterious ways kwa gevoel tijdens het pianospelen, die voelt dingen op basis van prijs :D.

ik kon trouwens geen enkel verschil ontdekken tijdens het spelen op beide pianoklavieren (s90es vs cp33)
 
Origineel geplaatst door iunowhu
In de winkel stond de CP33 boven de S90ES en ik kon absoluut geen verschil voelen.
De verkoper zei dat er wel verschil in zat, maar toen ik de beste man hoorde spelen begon ik zwaar aan zijn stelling te twijvelen.
Waarom zou Yamaha voor ieder instrument een ander klavier maken?

BH = balanced hammer action
GH = graded hammer action

Als ik het mij goed herinner hebben de S-serie en Motif-serie modellen allemaal hetzelfde BH klavier, de P en CP series een GH klavier evenals de home piano's. Het BH klavier speelt over de gehele range qua aanslag hetzelfde, bij het GH klavier moet je in de lage regionen harder aanslaan. Het GH klavier komt dus dichter bij de werking van een echte acoustische piano. Een BH klavier speelt niet slechter maar wel anders en (vind ik) ook iets lichter :)
 
Origineel geplaatst door champ
cp300 = 2100,-

s90es = 2100,-

de cp300 heeft veeel minder aanboord cua mogelijkheden en sounds of ben ik nu helemaal de weg kwijt :D

Dan word je echt opgelicht als dat de prijs is van de CP.
 
De KX88 had dan ook een GH klavier.
Die speelde onderin ook iets zwaarder.
Bij Korg hebben ze dit nu pas toegepast op de Oasys.

Het vervelende van de CP33 is, dat het klavier perfect is en het ook wielen heeft, maar niet bezit over Aftertouch.
Ze geven je het idee een beetje van een controller keyboard, maar dan laten ze iets essentieels als aftertouch achterwegen.
Ik begrijp ook niet waarom Yamaha geen master klavieren meer maakt, zoals de KX88.
Alleen een GH klavier met Midi en wielen, meer niet, zou perfect zijn.
 
Origineel geplaatst door iunowhu
De KX88 had dan ook een GH klavier.
Die speelde onderin ook iets zwaarder.
Bij Korg hebben ze dit nu pas toegepast op de Oasys.

Het vervelende van de CP33 is, dat het klavier perfect is en het ook wielen heeft, maar niet bezit over Aftertouch.
Ze geven je het idee een beetje van een controller keyboard, maar dan laten ze iets essentieels als aftertouch achterwegen.
Ik begrijp ook niet waarom Yamaha geen master klavieren meer maakt, zoals de KX88.
Alleen een GH klavier met Midi en wielen, meer niet, zou perfect zijn.

In de tijd dat ze de KX88 maakten (jaren '80) had je nog geen rompler synths met gewogen klavieren zoals de S-serie of Motif. Dus er was toen nog een markt voor kwalitatief goede master keyboards. Yamaha maakt heel duidelijk onderscheid tussen de stage piano's (P + CP-serie) en de synthesizers (Motif,S-serie) mbt de klavieren en de opties. Het zijn volgens mij ook aparte development afdelingen, dus je gaat geen aftertouch gaat vinden op een piano en geen GH klavier op een synth. Misschien dom, maar zo redeneren ze nu bij Yamaha. Persoonlijk kan ik er niet wakker van liggen, het klavier van de S90ES is zeer goed. Het GH klavier die ze bv in de P-serie en ik veronderstel ook in de CP-serie speelt mij te zwaar en aftertouch vind ik bv belangrijker.
 
Origineel geplaatst door Sjaak
In de tijd dat ze de KX88 maakten (jaren '80) had je nog geen rompler synths met gewogen klavieren zoals de S-serie of Motif. Dus er was toen nog een markt voor kwalitatief goede master keyboards. Yamaha maakt heel duidelijk onderscheid tussen de stage piano's (P + CP-serie) en de synthesizers (Motif,S-serie) mbt de klavieren en de opties. Het zijn volgens mij ook aparte development afdelingen, dus je gaat geen aftertouch gaat vinden op een piano en geen GH klavier op een synth. Misschien dom, maar zo redeneren ze nu bij Yamaha. Persoonlijk kan ik er niet wakker van liggen, het klavier van de S90ES is zeer goed. Het GH klavier die ze bv in de P-serie en ik veronderstel ook in de CP-serie speelt mij te zwaar en aftertouch vind ik bv belangrijker.

Hele goeie stelling.
Het verschil tussen de twee soorten klavieren is nihil.
Ook zie je bijna alle Jazz jongens op de S90ES spelen, dus dat zegt ook genoeg over de kwaliteit van het klavier.
Toch had er op de CP33 standaard Aftertouch moeten zitten. Op zo'n groot klavier pak je grote akkoorden. Je komt dan handen te kort om het filter open te gooien of het modulatie wiel te gebruiken. Als Yamaha het over "Performance" keyboards heeft, dan mag aftertouch niet ontbreken.

Het enigste klavier dat in de buurt komt van de Yamaha's is die van de Roland X8.
Ook de Oasys is erg goed, maar veeeeeeeeel te duur.
Verder zijn alle andere 88-toetsen klavieren, zoals de RD series en die van de Korg Triton series prut.
M-Audio is niet eens noemens waardig.
 
Voice en Multi Editor

Voice en Multi Editor

Ok, wilde even kwijt dat ik vandaag de Voice en Multi editor heb geinstalleerd op mijn nieuwe pc.

De installatie is kinderlijk eenvoudig, hetzelfde geld voor de setup van de software. Je stelt gewoon de midipoorten in, doet een receive sounds handeling en je kunt lekker vanuit je pc je eigen patches maken. Hetzelfde geld voor de Multi part Editor, ook kinderlijk eenvoudig en goed werkbaar gemaakt.

Hoe en of ik deze twee applicaties ook in Cubase ga gebruiken weet ik nog niet, dat wordt dan de volgende stap.

Iig wel een aanrader om de genoemde editor software te installeren.

ens

Edit: Wat me opviel en wat op zich jammer is is dat de waarde een parameter die vanuit de S90 zelf wordt aangepast niet over wordt genomen(instant) door de software.
 
Laatst gewijzigd:
ff enkele vraagjes over het synth-gedeelte:

- hoe zit het met onboard filters? Zijn deze enigszins bruikbaar?

- ik zie bij specificaties staan dat er 1935 waveforms beschikbaar zijn. Is dit overkill of zijn ze echt bruikbaar? Ik bedoel hiermee of de helft misschien opgevuld is met brol, die niemand ooit gebruikt...

- 1787 arps, maar geen mogelijkheid om zelf patronen ineen te flatsen? Of lees ik ergens over?

- hoe valt het programmeren mee zonder gebruik te maken van die Voice Editor? Ik heb ooit een CS6x gehad, en die was relatief vervelend om mee te werken vond ik.

- iemand wat mp3tjes van enkele mooie patches (pads/leads...) en ze eens wil laten horen? Ik zou wel eens willen weten hoe ver dit ding kan gaan...

Uiteraard zou ik het liever allemaal eens zelf uitzoeken, ware het niet dat ik de eerstkomende tijd niet in de buurt van een muziekwinkel zal komen...


DMNC
 
Origineel geplaatst door DMNC
ff enkele vraagjes over het synth-gedeelte:
- hoe zit het met onboard filters? Zijn deze enigszins bruikbaar?

Ik vind ze heel bruikbaar, klinken goed


- ik zie bij specificaties staan dat er 1935 waveforms beschikbaar zijn. Is dit overkill of zijn ze echt bruikbaar? Ik bedoel hiermee of de helft misschien opgevuld is met brol, die niemand ooit gebruikt...

Klopt, alle romplers hebben heel veel wave forms. Een heel groot deel zijn pianosamples en drum samples. Bruikbaar? Dat hangt er vanaf of je sounds gaat programmeren.


- 1787 arps, maar geen mogelijkheid om zelf patronen ineen te flatsen? Of lees ik ergens over?

Klopt, dat 1 van de verschillen met de Motif


- hoe valt het programmeren mee zonder gebruik te maken van die Voice Editor? Ik heb ooit een CS6x gehad, en die was relatief vervelend om mee te werken vond ik.
Ik vind dat er met de S90 of Motif goed te werken is. Maar je moet er echt voor gaan zitten, oefening baart kunst :)


- iemand wat mp3tjes van enkele mooie patches (pads/leads...) en ze eens wil laten horen? Ik zou wel eens willen weten hoe ver dit ding kan gaan...

Je kan ook googelen naar de Motif of Motif ES sounds, of check yamahasynth.com of sninety.com
 
Okay, tnx Sjaak!

Hoog tijd om hem eens uitgebreid aan de tand te voelen!
 
Kheb mijn S90 verkocht en een RD700sx gekocht en die bevalt veel beter met name pianosounds die zijn waardeloos is de S90....
 
Origineel geplaatst door Maurits89
Kheb mijn S90 verkocht en een RD700sx gekocht en die bevalt veel beter met name pianosounds die zijn waardeloos is de S90....

waarom ben je niet geupgrade naar de s90es. die heeft een veeeeel betere piano sound aan boord dan de s90. Dan had je wel die mooie donkere yamaha sound gehouden ipv de crispy roland sound. Of is dat juist wat je aantrekt in die rd700sx?
 
Misschien leuk om te vermelden:
Ik was vandaag in Aken bij een muziekwinkel waar behalve veel synts / (bas)gitaren drums etc etc ook een aantal echte akoestische pianos stond en één vleugel. Ondanks dat ik vroeger pianoles heb gehad op een echte akoestische piano heb ik sinds een jaar of 25 géén echte piano meer aangeraakt. Toch vandaag weer eens (na 25 jaar dus) achter een akoestische piano gaan zitten en wat spelen. Jonge, jonge, WAT EEN GELUID!! En wat een dynamiek! Ik was "vergeten" hoe een echte piano klinkt. De S90ES en ook de RD700 (en ook de stagepianos van Kawai) klinken absoluut goed maar ik zou eenieder eens willen aansporen om op een akoestische piano te spelen. Misschien dat iemand deze ervaring kan delen. (Of juist niet: dat een stagepiano beter klinkt dan een akoestische piano!?!)
 
Origineel geplaatst door Rollie
Misschien leuk om te vermelden:
Ik was vandaag in Aken bij een muziekwinkel waar behalve veel synts / (bas)gitaren drums etc etc ook een aantal echte akoestische pianos stond en één vleugel. Ondanks dat ik vroeger pianoles heb gehad op een echte akoestische piano heb ik sinds een jaar of 25 géén echte piano meer aangeraakt. Toch vandaag weer eens (na 25 jaar dus) achter een akoestische piano gaan zitten en wat spelen. Jonge, jonge, WAT EEN GELUID!! En wat een dynamiek! Ik was "vergeten" hoe een echte piano klinkt. De S90ES en ook de RD700 (en ook de stagepianos van Kawai) klinken absoluut goed maar ik zou eenieder eens willen aansporen om op een akoestische piano te spelen. Misschien dat iemand deze ervaring kan delen. (Of juist niet: dat een stagepiano beter klinkt dan een akoestische piano!?!)

ik ben het volledig met je eens, akoestisch is veel fijner (geldt niet voor alle piano's natuurlijk, maar bijvoorbeeld een bosendorfer is :{ ) . maar goed, daar moet je wel de ruimte en het geld voor hebben, en dan is een stagepiano een leuk en betaalbaar alternatief :)
 
Origineel geplaatst door quifster
ik ben het volledig met je eens, akoestisch is veel fijner (geldt niet voor alle piano's natuurlijk, maar bijvoorbeeld een bosendorfer is :{ ) . maar goed, daar moet je wel de ruimte en het geld voor hebben, en dan is een stagepiano een leuk en betaalbaar alternatief :)

En een verplaatsbaar alternatief....want ik denk niet dat ik een acoustische piano's in mijn auto krijg als ik moet optreden of repeteren :doei:
 
Origineel geplaatst door quifster
waarom ben je niet geupgrade naar de s90es. die heeft een veeeeel betere piano sound aan boord dan de s90. Dan had je wel die mooie donkere yamaha sound gehouden ipv de crispy roland sound. Of is dat juist wat je aantrekt in die rd700sx?

De S90ES piano vind ik echt fantastisch klinken, op 1 of andere manier natuurgetrouwer en inderdaad donkerder dan de RD700SX. Ik moet soms de EQ wel eens wat optrekken op een podium als de acoustiek daar niet super is.
 
Hey Sjaak, een vraagje van een kers-verse S90ES bezitter :{ 8) :halleluja

wat verander je dan aan de EQ bij minder goede akoestiek?

Meer hoog, minder laag, of is het steeds anders afhankelijk van wat de akoestiek doet?
 
Origineel geplaatst door DJB
wat verander je dan aan de EQ bij minder goede akoestiek?
Meer hoog, minder laag, of is het steeds anders afhankelijk van wat de akoestiek doet?

Eea hangt natuurlijk ook af van hoe goed je monitor is die je gebruikt, maar als het geluid wollig is of veel naturlijke galm bevat dan kun je door er mid-hoog of hoog bij te EQ-en ipv dat je jezelf harder moet zetten.
 
Back
Top