Yamaha MODX/Montage thread

Bahamut

yip yip
Lid sinds
28 mei 2002
Berichten
3.292
Locatie
Nijmegen
Leek me nuttig een algemeen draadje te starten over de Yamaha MODX/Montage. Gewoon om dingen uit te wisselen.
Daarnaast bestaat deze voor mooie tutorials: Yamaha Montage & MODX 'How To' videos

De MODX8 is m'n enige hardware synth en de laatste tijd ben ik er wat meer in aan het duiken.
Ik voelde me een beetje schuldig dat ik 'm op den duur alleen als MIDI keyboard gebruikte terwijl 't echt een toffe veelzijdige synth is.

Hoe dan ook, ik wilde ff aandacht besteden aan de piano sounds voor de MODX (/Montage).
Mijn oren vinden zowel de interne CFX piano's als de gratis te downloaden Bosendorfer 290 library niet mooi/goed genoeg. Vooral de CFX heeft een lelijke sustain die een beetje hol en reverb achtig klinkt.
Via het kanaal van Adrian Charras heb ik de NORD White Grand library voor $ 13 aangeschaft. Echt een mooie piano sound wat mij betreft en met 175 mb neemt het ook niet al teveel ruimte in (met de Bosendorfer zit gelijk de helft van de 1 GB vol).
Ook mooie gratis libraries te vinden op z'n kanaal!


 
Laatst gewijzigd:
Leuk!! Maar misschien kan de Montage er dan ook bij (in de titel)? Vrijwel dezelfde synth qua OS en samplerom. :)
 
Ik had het onlangs in een andere topic het al over gehad met deze synths.
Het lijkt hier echt een vergeten synth te zijn geworden tussen al dat Behringer geweld.
Er zit echt wat power achter de engine.Je kunt je echt diep ingraven in sound creatie.
Bijna een ModX 7 aangeschaft, maar de keybed is gewoon slecht.En voor de Montage te duur, zelfs tweedehands die je raar of zelden vind.
Als je wat voor Fm te vinden bent.Top!
 
Bijna een ModX 7 aangeschaft, maar de keybed is gewoon slecht.En voor de Montage te duur, zelfs tweedehands die je raar of zelden vind.
Als je wat voor Fm te vinden bent.Top!
Denk dat er ook niet veel belangstelling voor is heb hier op forum tijdje geleden montage 6 aangeboden maar niemand op gereageerd
 
Ik had het onlangs in een andere topic het al over gehad met deze synths.
Het lijkt hier echt een vergeten synth te zijn geworden tussen al dat Behringer geweld.
Er zit echt wat power achter de engine.Je kunt je echt diep ingraven in sound creatie.
Bijna een ModX 7 aangeschaft, maar de keybed is gewoon slecht.En voor de Montage te duur, zelfs tweedehands die je raar of zelden vind.
Als je wat voor Fm te vinden bent.Top!

Het klavier van de MODX8 heeft zwaardere action en is meer piano achtig. Maakt wel redelijk wat geluid.
Ik speel nog steeds veel liever op m'n digitale piano (Roland HP-505) maar voor een synth is het klavier zeker niet slecht.
 
Bijna een ModX 7 aangeschaft, maar de keybed is gewoon slecht.
Keybed in een Montage is anders volgens de link hieronder. Maar gaat niet over gewogen toetsen.

Key-bed: MONTAGE has a premium and high quality keybed compared to the MODX having plasticky keys.
The MONTAGE key-bed also has an after-touch, whereas the MODX doesn't.
 
Laatst gewijzigd:
Ik ben al even naar de MODX6 aan het kijken...euh luisteren en wil deze mss kopen.
Maar ik heb een vraag waar ik niet meteen antwoord op vind:

1. Klopt het dat een single patch max 8 'elementen' kan bevatten, in dit geval samples ?
2. Vermits de MODX Akai S5000 AKP programma files leest, hoe gaat dat dan als er in een AKP-file bijvoorbeeld 16 samples zitten, verdeeld over het klavier?
(of kan een element mss meerdere samples bevatten)

Ik vond niet meteen een antwoord in de manual, ik raak er niet wijs uit. Help is appreciated !
 
1. Eén patch is AWM2 engine of FM-X engine (8 operators). De AWM2 engine bevat idd max 8 elementen, dat zijn of interne rom waveforms (ruim 6000 inclusief drums) of losse WAV files die je via USB stick kunt laden.

2. De MODX leest geen AKP files. Alleen MODX/Montage library bestanden of losse WAV en MIDI files.
Als je zelf een MODX/Montage library zou willen maken, heb je speciale software nodig zoals Sample Robot.
Zie ook p. 198 voor de bestandstypen die je kunt laden:
 
Zat net ook even te zoeken maar volgens mij ontbreekt de optie om velocity layers te maken in Sample Robot binnen \n Element... De velocity layers moet je dus via verschillende Elements programmeren.. dat is wel een beperking jammer genoeg..
Ik heb op de Alesis Fusion de Scarbee Rhodes 'n keer omgezet en kon volgens mij naast de keyzones eindeloos doorgaan met velocity layers aanmaken in Vienna (zat op 16 layers). Deze file kon ik gewoon weer laden in de Fusion en voila.. net als de verzameling van 16 key-off layers.. maar goed.. die kampt weer met een geheugen tekort..
 
1. Eén patch is AWM2 engine of FM-X engine (8 operators). De AWM2 engine bevat idd max 8 elementen, dat zijn of interne rom waveforms (ruim 6000 inclusief drums) of losse WAV files die je via USB stick kunt laden.

2. De MODX leest geen AKP files. Alleen MODX/Montage library bestanden of losse WAV en MIDI files.
Als je zelf een MODX/Montage library zou willen maken, heb je speciale software nodig zoals Sample Robot.
Zie ook p. 198 voor de bestandstypen die je kunt laden:
OK, dank voor het antwoord. Slechts 8 samples over een heel klavier, zonder velocity mix/switch is dan toch een flinke beperking.
Op de site van John Melas lees ik echter wel :

"You can import instruments or samples from several sources as Waveforms or Keybanks: SoundFont (SF2), RGC Audio (SFZ), AKAI MPC (XPM), AKAI S5000/S6000 (AKP), GigaStudio (GIG), AIFF, WAV, MP3, WMA, FLAC and OGG Vorbis files are supported."

Dat is heel erg verwarrend natuurlijk want AKP zijn Akai Program files voor de S5000/6000.
Wat bedoeld hij verder met 'keybanks'?
Ik vermoed dat hij zich vergist, want een S5000 werkt gewoon met WAV-files.

En daar vermoedde ik dus al de discrepantie want in een S5000 kan je in 1 Programma (patch) honderden keygroups stoppen. (keygroup is een single key C3-C3 of keyspan C3-D#7)
Maw, de MODX kan die dus nooit lezen. Dus vind ik 8 sampletjes (elements) voor een sample programma eerder aan de vrij magere kant...



Zat net ook even te zoeken maar volgens mij ontbreekt de optie om velocity layers te maken in Sample Robot binnen \n Element... De velocity layers moet je dus via verschillende Elements programmeren.. dat is wel een beperking jammer genoeg..
Daarom wellicht exit MODX voor mij. Jammer, want ik vind hem wel echt goed klinken.
 
Heb nog niet echt met user waveforms gewerkt dus ben nu ook aan 't uitzoeken wat keybanks precies zijn. Een user waveform kan uit meerdere keybanks bestaan met ieder een eigen bereik, zie ik op de editor (bij Edit Waveform). Met keybanks worden blijkbaar de rauwe samples bedoeld. Zie ook de gelinkte handleiding. Dus 1 element kan waarschijnlijk toch uit meerdere samples bestaan.
Stuur me anders eens zo'n AKP bestand, dan kan ik via die software van John Melas eens kijken wat ie ervan maakt.
Voor mij ook een mooie gelegenheid om de MODX beter te leren kennen. :)
 
Bahamut, ik kan je wel een S5000 AKP (program) file sturen met daarbij horende wav samples, maar stuur me via PM even je email, dan stuur ik het via WeTransfer. Ik ben eens nieuwsgierig of je dus die S5000 AKP Progam file in de MODX kan inladen met de samples. In dit geval een ARP2600 met 7 AKP program files en bijhorende samples.
 
Voor zij die interesse hebben op 2dehand.be is er nu een montage 6 te koop.
 
Back
Top