Nut & Noodzaak deel 3: Direct-Outs

pjeut

Ouwe rot
Lid sinds
14 Maart 2003
Berichten
2.109
Locatie
Emmeloord
Lijkt me duidelijk. En de goede mixers hebben ze, maar zijn ze altijd even nuttig? Hoe vaak gebruik je ze écht, en waarvoor allemaal.
En in hoeverre kan een insert niet gewoon als een direct-out dienen (natuurlijk moet je voor de monitoring dan wat anders bedenken)?

Een heleboel vragen doemen op, maar eerst maar 'ns de reacties afwachten.
 
Ik gebruik ze wel hoor, om effecten e.d. mee aan te sturen. Die 6 aux sends zijn zo op namelijk :)
 
En daarna..........

En daarna..........

Origineel geplaatst door Hooihuis
Ik gebruik ze wel hoor, om effecten e.d. mee aan te sturen. Die 6 aux sends zijn zo op namelijk :)

Weer terug in een nieuw kanaal van je mixer? Dan zijn die toch ook zo op?

Pjeut.
 
Zo zie je maar....

Zo zie je maar....

...iedereen gebruikt de voorzieningen op z'n mixer voor verschillende dingen. Ik heb maar een simpel behringertje met 2 auxen, inserts op de mainmix en géén direct-outs. En om audio naar m'n harddisk-recorder te leiden (gitaar of zang) gebruik ik dus de tweede aux (is 'tie eigenlijk ook niet voor gemaakt).

Wie heeft meer voorbeelden hiervan?
 
Re: En daarna..........

Re: En daarna..........

Origineel geplaatst door pjeut
Weer terug in een nieuw kanaal van je mixer? Dan zijn die toch ook zo op?

Pjeut.

Die zijn ook allemaal op ja :D Maar de meeste effecten zitten (naast natuurlijk op de returns) op de submix kanalen.

Het blijft keuzes maken natuurlijk wat betreft ingangskanalen, maar verreweg de meeste synths die ik heb zijn mono dus dat valt gelukkkig mee. En sub-outputs van apparatuur gebruik ik vrijwel niet, behalve dan van de Z8.
 
pre of post

pre of post

De direct out van een mengtafel gaan over het algemeen naar een multitrack recorder. De Direct-Out zijn meestal post-EQ en pre-Fader geschakeld, dan kun je redelijk ongestoord een (zaal)mix maken zonder dat het invloed heeft op de recording. In sommige gevallen kun je ook pre-EQ schakelen of post-Fader maar dit is minder gebruikelijk.

Schematisch de signal flow met de mogelijke aftappunten voor direct-out.
Input --> (pre_EQ) --> EQ --> (post-EQ / pre-Fader) --> Fader --> (post-Fader) --> Bus


Origineel geplaatst door Hooihuis
Ik gebruik ze wel hoor, om effecten e.d. mee aan te sturen. Die 6 aux sends zijn zo op namelijk :)

Is een Insert in die gevallen niet handiger? Vroeg of laat moet je ook weer terug de tafel in.
 
Ik heb ook een mixer zonder direct outs en heb een tijdje een Akai DR4 gehad. Die had ik op de bussen staan (dat waren er precies vier, dus dat kwam mooi uit). Maar in de praktijk neem ik meestal gewoon de master op.

Opnemen van direct outs is denk ik vooral nuttig in situaties waar je pas later je echte mix gaat maken, zoals bij live-opnames.

Voor multitracken in de studio heb je denk ik meer aan een inline tafel.
 
Re: pre of post

Re: pre of post

Is een Insert in die gevallen niet handiger? Vroeg of laat moet je ook weer terug de tafel in. [/B]


Lijkt mij niet, want met insert zit je dan nog meer vast aan de instellingen op je FX. Dan moet je echt met de dry/wet verhouding op je processor gaan werken. Met direct out, terugkomen op een ander kanaal kun je op die manier je mix dry/wet maken, en gewoon met je faders schuiven. Dan kun je je FX altijd op full wet laten staan,

Echt handig is een FX op direct out of insert natuurlijk niet. Je kunt de FX dan alleen maar op dat app. gebruiken. Of je zou weer met een submixer ofzo moeten gaan werken. Maar in een setup op direct out/insert ben je niet meer erg flexibel. Dan zou ik toch snel gaan sparen voor een mixer met meer aux sends.

P.S. Op mijn Soundtracs Topaz gebruik ik de direct outs niet. Recording zit op de subgroepen en de master out.
Maar ik werk ook niet live. En voor een combi van recording en live (zaalmix) zou het idd heel handig kunnen zijn. Ook als je bv een drumstel geheel gesplitst op wilt nemen, dan zou ik dat via de direct outs doen.
Maar een drumstel past niet in mijn studio :stupid
 
Origineel geplaatst door arnomusicman
Lijkt mij niet, want met insert zit je dan nog meer vast aan de instellingen op je FX. Dan moet je echt met de dry/wet verhouding op je processor gaan werken. Met direct out, terugkomen op een ander kanaal kun je op die manier je mix dry/wet maken, en gewoon met je faders schuiven. Dan kun je je FX altijd op full wet laten staan,

Er is nog een andere reden waarom ik sommige apparatuur liever niet insert. Zo heb ik bijvoorbeeld een cheap ass Zoom 1201 effectsprocessor die voor sommige doeleinden nog steeds goed te gebruiken is. De omzetters in dat apparaat zijn echter (niet verrassend) low budget en dat is te horen; zelfs als je de mix-regelaar helemaal op "dry" zet is er verschil te horen met het originele bronmateriaal. Dus dan is het logisch dat je het originele signaal zo veel mogelijk intact wil houden en uit dit soort effectapparatuur alleen maar een "wet" mix wil laten komen - net zoals bij het gebruik van aux sends dus.


Origineel geplaatst door arnomusicman
Echt handig is een FX op direct out of insert natuurlijk niet. Je kunt de FX dan alleen maar op dat app. gebruiken. Of je zou weer met een submixer ofzo moeten gaan werken. Maar in een setup op direct out/insert ben je niet meer erg flexibel. Dan zou ik toch snel gaan sparen voor een mixer met meer aux sends.

Dat is wel waar, maar ik ervaar dat niet als een probleem. Op de 6 auxes en returns heb ik zoveel mogelijk de effecten staan die je nog wel eens voor meerdere partijen tegelijk gebruikt, zoals bijvoorbeeld een "hoofd"galm om je mix puur wat ruimtelijkheid mee te geven. Op de direct outs zet ik dan diverse apparaten (waaronder dus de Zoom en diverse delays en phasers e.d.) die je toch maar voor 1 partij gebruikt. En omdat de direct outs gewoon bovenop de mengtafel zitten kan je er makkelijk bij; ompatchen is zo gepiept.

Maar ja, zoals ik al zei, het blijft gewoon een kwestie van keuzes maken, en iedereen maakt weer andere :)
 
Niet om het een of ander maar denk dat je ook een onderscheid in functie kan maken tussen analoge en digitale mixers.
In het laatste geval komen ze ook voor maar vervaagd het een beetje omdat je altijd maar een beperkt aantal direct outs kan gebruiken en je ze meestal naar diverse (digitale) outputs kan routen. Dit laatste vind ik erg fijn om hardware synths met VST fx te bewerken. :)
 
ik heb een 32 ch mengert waarvan de eerste 24 channels allemaal direct outs hebben die zowel post als pre te gebruiken zijn .. erg handig om sommige geluiden door te lussen naar een ander kanaal.. in t verleden heb ik ook wel eens direct outs gebruikt om geluiden naar een 2e mengert door te sturen.. ook hang ik wel eens een gitaar pedaal aan een direct out en laat t gitaar pedaal op een ander kanaal weer terug komen vooral handig als je een beperkt aantal bussen heb.. kortom, erg handig om direct outs te hebben
 
Back
Top