ongewone toepassingen met je gear

Een mc505 geluidje maken als loopje
De 505 gebruikt max4 lagen samples die samen 1geluidje vormen (wat dus op 1 kanaal kan)
bv: een kickdrum opbouwen uit 4 verschilende kicks!
Maar als je de geluiden op de lagen zo programeert dat ze ieders niet tegelijk klinken maar kort na elkaar
dan kun je een soort snel loopje maken... kick, closed hh, open hh, ride = boem..tik..tsss..katch..

Dan achter elkaar zetten en de shuffle knop aanzetten, en swingbeat door maar 1 kanaal te gebruiken!
echt gek is het niet, eerder een creatieve vinding.

groetjes roy
 
:engel: Ik ben altijd lief voor m'n gear..

:duivels: wacht maar als ik een keer wat meer tijd heb!!
 
ik gebruik mijn mpc1000 om freak geluiden te krijgen door de loop onwijs kort te zetten van een sample (?bug)

[test t zelf]
pak een willekeurige sample ga naar de trim editor, loop de sample en zet de start en t eind heel kort. druk op pad 13, klaar.

nb. lukt niet altijd

hihatje
 

Attachments

  • hihat.mp3
    178,9 KB · Bekeken: 52
ik zette ook altijd de looppointen van mijn sampler veel te dicht bij elkaar ...
maar echt ongewone toepassingen?

ik freak graag met mijn apparatuur, maar alles wat ik ermee doe is muziek maken, of het nou normaal klinkt of alsof mijn monitors scheuren... dus ongewone toepassing? toch eigenlijk niet.
 
jeetje .. ongewone toepassingen??:confused:

Tja,.. wat dacht je van koffie over mijn meng tafel,.. of een asbak legen in mijn masterkeyboard.. (alles perongeluk hoor)

(oops die zal ik nu wel nooit meer op dit forum kunnen verkopen.. lol):stupid

nee,.. ik zeg altijd maar alles wat geconnect kan worden,.. en compatibleis,.. dan is het er ook voor gemaakt,.. dus alles wat ik doe,.. is naar mijn idee normaal... 8>
 
ik heb wel 's de foto van de vriendin van een maat van me gesampled en als intro gebruikt

(.jpg inladen als geluidsbestand :P)
 
Origineel geplaatst door Nightstorm
ik heb wel 's de foto van de vriendin van een maat van me gesampled en als intro gebruikt

(.jpg inladen als geluidsbestand :P)
dat werd ook al gedaan bij de muziek van Bjork voor een jaar of 6 geleden, ik vind er persoonlijk niet echt veel zinnigs aan...
 
Origineel geplaatst door sjeijk
ik gebruik mijn mpc1000 om freak geluiden te krijgen door de loop onwijs kort te zetten van een sample (?bug)
natuurlijk is dat geen bug, wat er gebeurd is dat je uiteindelijk op die manier weer bij een enkele golfvorm uitkomt...
zo kun je ook een stukje ruis heel kort loopen, geeft een erg complexe waveform...
 
Ik heb met Subgroover ook 'n keer ''n cassetterecorder intern/extern (ik weet 't niet meer...) laten loopen. Als je dan met je recordvolume ging draaien, veranderde de toonhoogte (verrassend :erm: ), maar door de oversturing leek het geheel op een propeller-vliegtuigje! Leuk leuk leuk!
 
Ik heb in de begin jaren 1980, toen ik nog experimenteerde met een Magnus orgeltje, een Casio VL1 en de HFG BJ76 zelfbouwsynth, een zelfbouw drumstel gemaakt m.b.v. afgedankte keukenblikken. Ze hadden verschillende maten zodat de toonhoogte van elk blik anders was. Wat drumvel over de open kanten gespannen en je had een paar toms, de deksels werden als bekken gebruikt. Zo had je een aardig eenvoudig drumstel als aanvulling op mijn toenmalige kleine installatie.

Phochos:D
 
Vroegah, toen ik alleen een MC-303 had en een Spirit Folio 10-2 tafeltje... pande ik de kick naar rechts en alle andere sounds naar links. Het rechter kanaal natuurlijk zwaar overstuurt en via de twee aux sends weer doorsturen naar 2 andere kanalen. Om het geluid daar nog meer te vernaggelen natuurlijk.

Oh zo gebruikt iedereen zn mixer? :D


Tis er niet echt van gekomen, maar ben nog wel eens op zoek geweest naar software waarmee je midi events om kan zetten in Qwerty keyboard strokes. Zodat ik een footswitch die op mn SPD-11 drumpad zat aangesloten kon gebruiken in een schiet spel om harder/zachter te lopen :P


Heb ook ooit gehoord van een grapjas die een microfoon tegen zn deur had gelegd en die bij 1 of andere drummodule op de trigger in had geplugd. Drummodule versterkt door een redelijke stereo.. en zodra zn huisgenoot aanklopt schrok die zich de pleures BENG BENG.
 
Ik heb ooit wel eens mijn eigen lichaam als controller gebruikt om een modular en cv te sturen.

dus 2 draadjes .
Het was maar maximaal 15 volt.
1 draadje met spanning er op, en het andere draadje naar de synth.
Dus met de vingers ,de tong, op een wondje enz....
Nee....niet op plaatsen waar jullie nu aan denken :P
 
Origineel geplaatst door Hilltree
Ik heb ooit wel eens mijn eigen lichaam als controller gebruikt om een modular en cv te sturen.

dus 2 draadjes .
Het was maar maximaal 15 volt.
1 draadje met spanning er op, en het andere draadje naar de synth.
Dus met de vingers ,de tong, op een wondje enz....
Nee....niet op plaatsen waar jullie nu aan denken :P

Je kent dit verhaal? http://www.darwinawards.com/darwin/darwin1999-50.html
 
Nee, dat verhaal kende ik nog niet.
Dat het gevaarlijk kan wezen is wel bekent.
Zeker als er wat meer vermogen/amperage gevraagd wordt.
Ook het galvaniserende effect moet je rekening mee houden.
Je lichaam neemt natuurlijk ook wat van de koper op [als je met koperen draadjes werkt].

ach....het leven van een synth speler, is zonder dit ook al erg gevaarlijk. ;)

Maar de toepassingen zijn wel legio.
Denk aan 2 draadjes, en een partner naar keuze ,en een leuke synth.
Wheeoooeeehheeeo.

Hoe is walter alweer wendy geworden ? 8)
 
Ooit heb ik eens met de uiteinden van mijn beide handen de zwarte & witte triggers van m'n JX-10 aangeraakt, in een bepaalde bewuste volgorde, met als resultaat een melodie van klanken, die ook nog aangenaam klonk! Ik wist niet dat dat ook kon.... ;)
 
Ik gebruik een roland U220 als onderzetter voor kopjes thee zijn er nog andere mensen die hier goeie ervaringen mee hebben?
 
Ik vond het onderstaande op de warp-records site (http://www.warprecords.com/?mart=ada0019):

As a primitive form of generative composition, Circuit Blasting involves setting up an electromagnetic field in close proximity to a keyboard, of sufficient voltage to induce currents in circuits that trigger notes, percussion and musical patterns.
Electrical overdosing produces startling, unrestrained sonic outbursts - "epileptronica". Like a round of electroshock therapy, surges of high voltage electricity free the components within the instruments from the restraints of function. No longer a "keyboard" or a "drum machine" these are the joyous sounds of pure circuitry unbound.
Circuit blasting resembles the established practice of circuit bending - by which musicians meticulously rewire electronic sound-producing toys to create different sounds to those intended by the machine's designers. Circuit Blasting is like Circuit Bending except that it's a lot less subtle.


Ik heb geen idee hoe het klinkt (en ik weet ook niet of ik wel wil weten hoe 'epileptronica' klinkt), maar het ziet eruit als een redelijk ongewone toepassing van gear.
 
Back
Top