Korg Poly 61

Gevaarlijk is het eigenlijk niet, mits je het goed doet anders bestaat het risico dat je dingen gaat opblazen.

De Poly-61 is een hybride polysynth. In het hybride (DCO) gedeelte kun je eigenlijk niet veel op een makkelijke manier wijzigen omdat dit digitaal wordt geregeld. Een knop voor de DCO (de)tune is bijvoorbeeld vrij lastig in te bouwen. Dan moet je gaan zitten vroeten in de firmware. en wat hardware/software toevoegingen gaan toevoegen. Een grote ingreep. Hetzelfde geldt voor de LFO denk ik. Die is ook software gegenereerd.

Een mod voor de VCF knop is weer wat makkelijker omdat dit in het analoge gebied zit. Alleen moet de mod wel zo zijn dat deze voor alle 6 de voices geldt. Daar moet je even een manier voor verzinnen. In ieder geval zullen je patches niet meer kloppen of goed op te slaan zijn als je zonder dat de firmware het 'weet' dat er modificaties in het analoge gedeelte zijn uitgevoerd.

Verder zat ik er eerst aan te denken een midi uitbreiding te maken voor de poly61, zoals de JX-3P kit. Maar ik vind de poly61 technisch erg beperkt in mogelijkheden, daarom ben ik van het idee afgestapt. De JX-3P heeft een echte DAC met 12-bits resolutie waarmee alle parameters per knop vrij nauwkeurig zijn in te stellen (127 stappen voor midi, 255 stappen met de PG200).

De poly61 gebruikt de intel 8255 PPI controllers die met een aantal weerstandsdelers analoge spanningen genereren die de analoge circuits aansturen. Erg leuk bedacht maar het nadeel hier van is dat er bij sommige parameters maar voor een aantal stappen is gekozen. De cutoff heeft er 64 en de resonantie maar 9! Andere parameters zijn ook niet echt denderend qua resolutie. Via midi realtime tweaken van deze parameters wordt je ook niet echt blij van omdat de stappen zo groot en hoorbaar zijn.

Kenton heeft wel een poly61 midikit maar echt vreselijk duur: vier keer de prijs van de synth zelf :frons:

Ik zweer bij de concurent van de poly61: de JX-3P... zelfde prijsklasse... maar veel meer mogelijkheden. :) maarja... 8)
 
de roland JX-3P is idd zo slecht nog niet. :)

dco of lfo ombouwen, daar mag ik niet aan denken.

Een mod voor de VCF knop is weer wat makkelijker omdat dit in het analoge gebied zit. Alleen moet de mod wel zo zijn dat deze voor alle 6 de voices geldt. Daar moet je even een manier voor verzinnen. In ieder geval zullen je patches niet meer kloppen of goed op te slaan zijn als je zonder dat de firmware het 'weet' dat er modificaties in het analoge gedeelte zijn uitgevoerd.

dit zie ik al meer zitten,
denk je dat ik dan niet meer kan opslagen? of enkel dat ik de filter bij elke preset wat zal moeten bijdraaien?
ik zou eerder de drukknopjes behouden en een knop zetten om van de originele naar de draaiknop versie te gaan.

iemand een idee hoe de resonantie wat breder te maken? ik vind die wat magertjes en zes tussenstappen te weinig...

en nog een idee, hoe extern signaal door de filter halen??
zou het zo simpel zijn als gaatje boren/draadje solderen?
kan nog leuk worden met gitaar!
 
Nou als ik moet kiezen tussen de Poly61 en de JX3P...dan doe mij maar de Poly met zijn dikke SSM architectuur...ik vind die Poly 61 gewoon heel erg vet klinken....
 
Nou als ik moet kiezen tussen de Poly61 en de JX3P...dan doe mij maar de Poly met zijn dikke SSM architectuur...ik vind die Poly 61 gewoon heel erg vet klinken....

Over klank-smaak valt niet te twisten, dat ten eerste :) en het is ook niet mijn bedoeling om je om je aan te vallen, dat ten tweede :) (voordat er een soort religeuze synthdiscussie ontstaat *D ) maar die SSM architectuur in de Poly61 is zeer betrekkelijk. De enige SSM chip die je vind in de Poly61 is de SSM-2066, die gebruikt wordt voor de envelope. De VCF in de Poly61 is 'slechts' een 12db/oct filter met standaard 13600 OTA's, terwijl de JX-3P een 24db/oct filter heeft met IR3109's (ook OTA's overigens) die ook in de Jupiter worden gebruikt.

Maar dat even ter technisch detail :)

denk je dat ik dan niet meer kan opslagen? of enkel dat ik de filter bij elke preset wat zal moeten bijdraaien?
ik zou eerder de drukknopjes behouden en een knop zetten om van de originele naar de draaiknop versie te gaan.

iemand een idee hoe de resonantie wat breder te maken? ik vind die wat magertjes en zes tussenstappen te weinig...

en nog een idee, hoe extern signaal door de filter halen??
zou het zo simpel zijn als gaatje boren/draadje solderen?
kan nog leuk worden met gitaar!

De eenvoudigste filter mod die kunt doen is een externe CV aanleveren (met behulp van een potmeter bijv.) en deze toe te voegen aan de VCF bij alle zes de voices. Maar dan zou je even in het schema moeten kijken op welke punten dit moet. Bij iedere voice worden bij de VCF eerst de lineaire CV spanningen bij elkaar opgeteld alvorens ze door de exponentiele converter gaan. Als je handmatig daar de CV aanlevert van je potmeter, dan kun je de cutoff regelen.

Het probleem met de patches opslaan en oproepen is: de firmware 'weet' nu nog alle instellingen die je via het frontpaneel hebt gedaan. Deze worden opgeslagen en weer opgeroepen tijdens het kiezen van een nieuwe patch. Als je extern CV aanlevert aan de VCF dan wordt dit niet door de firmware opgeslagen in een patch, die 'weet' namelijk niet dat er zo'n externe CV aan zit. Plus dat de filterinstelling van de opgeslagen patches ook niet meer klopt. Daarom... des te meer je handmatig gaat zitten rommelen en toevoegen in het analoge gedeelte, des te minder heb je aan de patch save/load functies.

De resolutie van de resonantie kan niet zo maar worden uitgebreid, er is nou eenmaal voor een klein aantal stappen gekozen. Het enige wat je kunt doen is de resonantie van alle voices loskoppelen van het digitale gedeelte en deze met een externe pot regelen. Maar ook dan kloppen je patches niet meer en ben je eigenlijk beetje de Poly61 aan het vernaggelen :)

Extern een signaal door het filter halen kan wel, maar heeft dat echt veel nut? aangezien het toch een 12db filter met standaard 13600's is, kan je dan beter gewoon los bouwen. Er is niet zoveel speciaals aan het Poly61 filter. Zou je het wel willen doen, dan moet je het externe audiosignaal aanleveren aan een VCF op een van de voices. Alleen kom je dan iig twee problemen tegen: Dan moet je het originele DCO signaal afkoppelen, anders hoor je dat dwars door je audiosignaal heen.. en ten tweede moet je zorgen voor een constante gate voor je VCA, anders hoor je niets. Dus dan moet je een toets ingedrukt houden tijdens het externe audiosignaal. Maar de vraag is dan weer van... welke voice pakt de Poly61 op dat moment?

Dus ja... die mods zijn leuk op een simpele monosynth, maar op een hybride polysynth zijn ze wat lastiger :) Plus dat je eigenlijk gewoon een beetje de functionaliteit van je programmable polysynth naar beneden haalt.

ps. volgens mij klink ik weer lekker negatief vandaag :D
 
Laatst gewijzigd:
nuja, negatef valt nog wel mee, zo hou ik tenminste mijn bakkie heel.
hoewel, ik twijfel nog wat :)
zeker voor de cutoff
is het echt makkelijk zo'n filter zelf te bouwen? ik zal eens zoeken naar uitleg hierover...
 
Hij is klaar! Heeft me in totaal ongeveer 80 euro gekost, aanschaf Poly 61 + donor.

De board die onder de toetsen lag was helemaal brak. Aan het begin, waar de kabel naar het board loopt zit iets op het board dat nooit goed kan zijn. Witte substantie, oude koffiemelk?

Heb dus nu 2 werkende Poly 61's en één in onderdelen. Mocht iemand interesse hebben in de onderdelen PM me.
 
en ik weer een goedwerkende mono/poly van dezelfde donor!



Origineel geplaatst door MadDonna
Hij is klaar! Heeft me in totaal ongeveer 80 euro gekost, aanschaf Poly 61 + donor.

De board die onder de toetsen lag was helemaal brak. Aan het begin, waar de kabel naar het board loopt zit iets op het board dat nooit goed kan zijn. Witte substantie, oude koffiemelk?

Heb dus nu 2 werkende Poly 61's en één in onderdelen. Mocht iemand interesse hebben in de onderdelen PM me.
 
Eigenlijk zou er ook een soort van donor codecil moeten komen voor synths. :dubbel:
 
en één in onderdelen

Helaas bleek daarvan van het voice board alle envelop-ICs te missen en is het CPU board helemaal aangevreten door batterijzuur. Deze rest-P61 gaat dus richting grof vuil...
 
Laatst gewijzigd:
Volgens mij geeft de term 'hybride' aan dat een synth gedeeltelijk digitaal en gedeeltelijk analoog is.

Of DCO's nu wel of niet digitaal gezien kunnen worden bestaat redelijk discussie...

Zeker is wel, de aansturing van de oscillatoren is digitaal en de LFO ook. Andere polysynths hebben ook softwarematige envelopes. Dus een hybride architectuur.
 
ok dan het is niet anders,
ik dacht wellicht kan ik nog die rubberen koolstofvoetjes strip bemachtigen, die van mij lijken niet meer heel goed contact te maken ondanks schoonmaken etc.
 
Back
Top