monitors getest bij key music

Stappie

Nieuwkomer
Lid sinds
9 april 2006
Berichten
7
Locatie
Beerse
Ik heb zaterdag monitors getest, Tannoy Reveal active, KRK RP5,Alesis MKII KRK RP8.

Ik vond de Alesis wel goed klinken maar volgens mij kleuren ze te veel, leken wel goeie hifi speakers.
De KRK RP 5 vond ik eigenlijk wat tegenvallen.
De KRK RP 8 klonk wel goed.
De Tannoy Reveal active vond ik midden te weinig hebben. Ik hoor heel goede referenties over die Tannoy's.
Ik heb zoveel getest dat ik het niet meer weet. Ben dus met niets naar huis gekomen.
Ik maak zelf rockmuziek, welke monitors zouden voor mij dan het beste zijn. Ik vraag het hier omdat ik eigenlijk geen kat in de zak wil kopen. Ik wil tot 300 euro per stuk gaan.

Chris.
 
Welke muziek heb je beluisterd op die monitors? Het zou moeten muziek zijn die je graag hoort en als voorbeeld voor wat je zelf wil maken.
Maar ook niet vergeten dat de akoustiek van de luisterkamer zeer veel invloed heeft. Het kan bij je thuis (of waar dan ook) helemaal anders klinken dan in de winkel.
Afgaande op andere threads hier op het forum, denk ik dat een meerderheid hier zou gaan voor de KRK RP8.
Maar het blijft altijd uiterst subjectief, zo'n keuze.
Succes met je zoektocht!
 
Origineel geplaatst door arnomusicman
Maar de KRK RP8 kost wel duidelijk meer dan de aangegeven € 300,- per stuk.

KRK RP 8 [per stuk] bij FIETBEK

Deze aktieve monitor van KRK heeft een 8" woofer en een 1" tweeter. Hij heeft een vermogen van 140 watt (bi-amp) en een frequentiebereik dat loopt van 45 Hz tot 20 kHz. Deze monitor moet je gehoord hebben. Als je niet beter wist, zou je denken dat hij veel duurder was!

van 356,- voor 299,-

Dus het ken net!
http://www.feedback.nl/?id=55&b=KRP8
 
Heb de RP5 van KRK en die voldoen uitstekend in ieder genre wat ik er tot nu toe op afspeelde (en dat is van jazz tot klassiek tot rock en bootlegs).

Ik vraag me af hoe de nieuwe events gaan klinken... En ach specifieke boxen voor rock, bestaat dat wel? Lijkt me beetje een marketing verhaal dan echt iets wat werkelijk bestaat. Een goede monitor moet gewoon vlak zijn en geen verkleuring geven en daar moet jij ieder genre op af kunnen mixen. Van klassiek tot hardcore...
 
Origineel geplaatst door Slipperman
En ach specifieke boxen voor rock, bestaat dat wel? Lijkt me beetje een marketing verhaal dan echt iets wat werkelijk bestaat. Een goede monitor moet gewoon vlak zijn en geen verkleuring geven en daar moet jij ieder genre op af kunnen mixen. Van klassiek tot hardcore...

Ik weet in ieder geval dat iedere luidspreker kleurt. Bij de aanschaf van je hifi-speakers is het zelfs zo dat je een luidspreker kiest met een kleuring die je als mooi of prettig ervaart.

Bij monitors roepen we wel altijd "hij moet zo weinig mogelijk kleuren". Maar ik zou het willen vervangen door "weet hoe je monitor kleurt". Dus kies een monitor die je lekker vind klinken, maar weet ook hoe die klank veranderd als je de muziek afspeelt op andere monitors, of in je auto, of over een gettoblaster, of na wma-compressie, of op een high-end stereo installatie. Je moet immers uren naar die monitors kunnen luisteren, dus... mag je dat ook wel lekker vinden.

PS. Ik las overigens in "The mixing engineers handbook" dat de kwaliteit van een mix het beste te beoordelen is in de kamer naast de kamer waar de muziek klinkt. Met de deur open, natuurlijk.
PPS. Ook het volume waarop je mixt en waarop je afspeelt is van belang. Ik heb zojuist live-opnames gemixt waarbij het volume nogal hard stond. Als ik die vervolgens over mijn hifi installatie aan mijn vrouw laat horen op een voor haar acceptabel volume (zacht, dus), dan blijft er weinig van over. Als ik de opname vervolgens harder zet, wordt de balans weer beter.
PPPS. Het blijft toch een vorm van magie.
 
Origineel geplaatst door Yost
Ik weet in ieder geval dat iedere luidspreker kleurt. Bij de aanschaf van je hifi-speakers is het zelfs zo dat je een luidspreker kiest met een kleuring die je als mooi of prettig ervaart.

Juist ja, HIFI, niet Studio monitoren.

Een producer heeft hele andere criteria waaraan zijn speakers moeten voldoen dan een hifi-ist (bestaat dat woord?)

Op hifi kan je niet echt mixen.

Er komt meer bij kijken dan alleen weten hoeveel je monitoren kleuren. Als jij bepaalde dingen niet eens kan horen dan kan je ook niet weten of het er zit. En dan kan je op andere boxen die die details wel weergeven voor een nare verassing komen te staan. Dat je mix aardig slecht klinkt dan...
 
Origineel geplaatst door Slipperman
Op hifi kan je niet echt mixen.
Onzin. Goedkope consumentenprut gaat idd niet werken maar zelfs dat ik geschikt als referentiecheck.
 
Origineel geplaatst door fuse
Onzin. Goedkope consumentenprut gaat idd niet werken maar zelfs dat ik geschikt als referentiecheck.

Als het niet zou gaan, waarom kopen wij allemaal monitoren dan? Waarom is bijvoorbeeld Event of KRK geen hifimerk?

Je kan idd heus wel wat maken op hifi en zelfs de wat betere hifi kan goede resultaten geven. Maar toch word het altijd afgeraden... En waarom zou dat nu zijn? Juist omdat hifi MOET kleuren en monitoring nu juist NIET.
 
Origineel geplaatst door Slipperman
Als het niet zou gaan, waarom kopen wij allemaal monitoren dan? Waarom is bijvoorbeeld Event of KRK geen hifimerk?

Je kan idd heus wel wat maken op hifi en zelfs de wat betere hifi kan goede resultaten geven. Maar toch word het altijd afgeraden... En waarom zou dat nu zijn? Juist omdat hifi MOET kleuren en monitoring nu juist NIET.

Correct! Daar zou ik nog het volgende aan willen toevoegen.

HIFI speakers zijn bedoeld om afgemixte en gemasterde tracks mee te beluisteren en ze zijn er niet op gebouwd om extreme pieken en zware mishandeling te doorstaan.

Studio monitoren kunnen deze stressituatie's over het algemeen beter aan, oeps het kanaal vergeten te muten toen je de stekker er inplugde. Even een compressor instellen kan bijvoorbeeld vervelende pieken geven en dan hebben we het nog niet gehad over creatief EQ gebruik.

Kortom, als je vele jaren plezier wilt hebben dan genieten studiomonitoren de voorkeur boven goede Hi-Fi speakers.
 
Origineel geplaatst door Slipperman
Op hifi kan je niet echt mixen.

Ik heb niet gezegd dat je op Hifi luidsprekers moest mixen.:confused:

Ik ben tegen de "er mag geen kleuring in monitoren zitten" aanpak. En natuurlijk moet je alles kunnen horen, maar de hele mixavond lang naar een subwoofer zitten luisteren "omdat je dan hoort wat er in het laag gebeurd" terwijl ik er geweldige hoofdpijn van krijg... Niet mijn ding. Consteer dat er gecut of geboost moet worden, en doe dat dan. En dan zet ik die subwoofer zacht(er).

Overigens, er is geweldige muziek (opgenomen en) gemixt op apparatuur waar nu een hobbyist zich voor zou schamen. Dus wat maakt 't allemaal uit? :D
 
Speakers beoordeel je met je oren. Niet door het merkje of de naam die erop staat, de categorie waar het voor gemarket is.

Over het verschil tussen hifi/studio monitoren is al uitgebreid over gekeuveld. De geinresseerden moeten daar maar even naar zoeken.

Keuze van monitors blijft puur persoonlijk dus als je er na een luistersessie nog niet uit komt dan zoek je toch gewoon verder?
 
Speakers beoordeel je idd met je oren, maar toch is het fijn om wat referenties van andere gebruikers te hebben.

Als je weet dat een monitor ander klinkt ga je er ook anders naar luisteren en verleg je het accent van je mix iets. Ook niet te vergeten dat een monitor als doel heeft een track lekker af te mixen en niet om de muziek zo mooi weer te geven. Dus desondanks dat je sommige monitoren niet zo goed vindt klinken kunnen ze misschien wel makkelijker werken en een beter resultaat opleveren.

Daarom altijd even een kleine check doen en je track even in de huiskamer stereo luisteren. :)
 
Origineel geplaatst door Yost


Overigens, er is geweldige muziek (opgenomen en) gemixt op apparatuur waar nu een hobbyist zich voor zou schamen. Dus wat maakt 't allemaal uit? :D

Oh?.. geef es een concreter voorbeeld dan..
 
Origineel geplaatst door Yost

Bij monitors roepen we wel altijd "hij moet zo weinig mogelijk kleuren". Maar ik zou het willen vervangen door "weet hoe je monitor kleurt".


en DIT is hetgeen waar het allemaal om gaat.

de spijker op zijn kop Yost.
 
Origineel geplaatst door AdDM
Oh?.. geef es een concreter voorbeeld dan..

Hè, wat gemeen ;)

Sweet Dreams van The Eurythmics:
Lennox and Steward revealed all sorts of personal and studio tidbits to interviewer Connor Freff Cochran for the November 1983 issue of “Musician” magazine. Their "studio" was a dingy, v-shaped warehouse attic. No acoustical tiles, no drum booth, no double-sealed glass window.

They played and sang in the same room with their tape deck and mixing board, which were a TEAC half-inch 8-track [an upscale semi-pro format] and a cheap, used Soundcraft, respectively. They had two mics that they used to record everything, and for outboard processing, a handful of old effects boxes, a space echo, and one spring reverb.

And resting my case.
 
h
eb ergens een interview met JIMI TENOR (warp records)
die had 1 van zn albums compleet afgemixt op 1 hifi speaker dat hij vond op het stort..


:D
 
Origineel geplaatst door rvooh
h
eb ergens een interview met JIMI TENOR (warp records)
die had 1 van zn albums compleet afgemixt op 1 hifi speaker dat hij vond op het stort..


:D

Dan kan natuurlijk ook, maar dit is niet gangbaar.
 
Inderdaad en zowieso, het success van deze hits word niet bepaald door de mix maar door het arrangement en het nummer zelf. Iets wat voor 80% zeker van belang speelt bij goede muziek :)
 
Goeie monitors zijn waardeloos in een slechte acoustische ruimte.
Da's hetzelfde als een Ferarri op 4 thuiskomertjes.8)
 
Back
Top