Muziek is zwart

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Wat een thread zeg...

Zolang het gaat over culturele invloed van en op muziek (dus wat Wout zegt, de "afro-amerikaanse cultuur" - die trouwens echt weer anders is dan de "afrikaanse cultuur") dan vind ik het nog wel een zinvolle discussie...

... maar op het moment dat er in dit topic veralgemeniserende / stigmatiserende verwijzingen komen over de 'ingebakken' danwel genetische aanleg van bevolkingsgroepen om te 'funken' of 'swingen' vind ik er nogal een dubieus verhaal worden.

Wie verklaart me dit? Zodra iemand begint over de "aangeboren domheid van zwartjes", dan snapt (gelukkig) het merendeel van de mensen dat dit niet in de haak is. Waarom is het dan opeens wel "bon ton" zodra het gaat over "aangeboren muzikaliteit"?

Kortom, zien we hier (bij een aantal leden) een schoolvoorbeeld van onvermogen tot nuanceren, of heb ik even niet opgelet en is rassentheorie opeens weer "ganz heiss"?
 
Laatst gewijzigd:
Ok. Muziek is dus niet zwart. Er zijn wel stijlen die een afkomst hebben in een bepaalde cultuur.

Zwarte muziek is niet meer vernieuwend geweest dan dat blanke muziek dat geweest is.
Zwarte muziek heeft meer groove, blanke muziek meer melody.
Zwarte muziek heeft veel invloed gehad op de muziek ontwikkelingen in de vorige eeuw.
Blanke muziek heeft veel invloed gehad op de ontwikkelingen in de eeuwen daarvoor op zowel muzikaal als instrumenttechnisch gebied.

Zowiezo is dit een onzin topic, hoeveel mensen zijn er nou werkelijk zwart en hoeveel maken er wel niet muziek.. :P

Wel heb ik veel geleerd weer, bedankt daarvoor en praat gerust verder. ;)
 
Origineel geplaatst door Hanz
... maar op het moment dat er in dit topic veralgemeniserende / stigmatiserende verwijzingen komen over de 'ingebakken' danwel genetische aanleg van bevolkingsgroepen om te 'funken' of 'swingen' vind ik er nogal een dubieus verhaal worden.

Ik denk dat het niet met rassisme of zo te maken heeft, maar met het vinden van de juiste argumenten aangaande het onderwerp. Indien de te verdedigen theorie verklaard kan worden door oncontroleerbare zaken, dan kan de opponent hier niets tegen beginnen. Dat men dan wel in een grote plas drijfzand staat, dat doet dan niet meer ter zake.

Omtrent de wijze van discussie voeren...

Het argument 'het is gewoon zo' en de uitspraken' en daarmee uit' en 'punt!' zijn losse flodders. Zelfs een goede beschrijving wat zaken als 'funk' en 'groove' nu precies inhouden, dat wordt zelfs niet over gesproken. Het lijken wel reclamekreten.

Ook de oproep als 'luister dan zelf' is natuurlijk gespeend van overtuigingskracht.

De gedachte dat het niet bespreekbaar is hoort eigenlijk op geen enkel discussieforum thuis. 'Muziek moet je maken, niet over praten...' Dat is ook een non-argument, vooral op een discussie forum.

Maar voor veel mensen is zo'n forum alleen een manier om zichzelf te bevestigen. De ander wordt geacht met de mening mee te gaan...

Niet alle negers swingen.
Het is dus niet in de genen.
Ik denk dat de cultuur belangrijker is, dus ze leren het gewoon.

Mijn schoonfamilie is zo zwart, dat ik extra lampen moet ontsteken om ze redelijk te kunnen zien. Zie bijlage. Maar ze swingen beslist niet, noch stief-oma, noch tante nog de neefjes en nichtjes. Zingen kunnen ze wel en één neefje voetbalt redelijk...

Wout
 

Attachments

  • 0043grandparents&littlepaul.jpg
    0043grandparents&littlepaul.jpg
    121,9 KB · Bekeken: 56
Wat trouwens niet spottend bedoeld is tegen de heren die zich hebben ingezet om dit topic te maken tot wat het is geworden.
De inhoud van dit topic is veel interessanter dan mijn kort door de bocht genomen stelling,
gelieve mij daarom ook niet al te serieus te nemen op sommige momenten, op andere momenten echter weer wel nutuulk. 8)
 
Wat het Jazz gedoe aangaat ben ik het eigenlijk wel met Wout eens.
De afgelopen weken was er op 3 in NPS Arena een aantal documentaires over het ontstaan en groeien van jazz en aanverwante muzieksoorten. En die onderschreven ook wel wat Wout beweert heeft. Jazz is eerder ontstaan uit een blanke muziekstijl gespeeld door orgineel zwarte mensen om zo toch muziek te kunnen maken. En later is dat gevolueerd in een nieuwere stijl waarin zowel zwarten als witten vernieuwing brachten.

En onderschat ook niet de invloed van het westen op het huidige afrika. Daar wordt ook stevig meegelift op de west-europeese hypes hoor. Al dan niet in het goede oude cassette formaat. Maar de oorspronkelijke muziek heeft het daar ook zwaar. 50 cent zal daar door de jeugd klakkeloos kunnen worden meegezongen.

Zowieso is de muziek een van de voorbeelden als het gaat van dominatie van de westerse cultuur wereldwijd. Maar die cultuur houdt ook in dat er plaats is voor subculturen die als grondslag een ingebonden 'vreemde' cultuur. Niet vreemd want destijds is de romeinse cultuur net zo beinvloed geweest door die van de veroverde landen. Tot het adapteren van een monolitisch geloof aan toe.

Westerse muziek is allang niet meer het erfgoed van de grote componisten als bijv. Bach, Mozart, Schubert. Maar rock, jazz, dance etc zou zonder de invloeden van buiten de anglo-saksische cultuur nooit hebben kunnen ontstaat in wat het nu is.
Maar zij heeft net zo een invloed gemaakt op andere (latijnse, afrikaanse, aziatische) culturen en is nu zelfs meer dominanter dan ooit.

Alhoewel een vingerharp in combinatie met zang is al een eeuwenoude west-africaanse traditie maar doet het toch wel goed in het westen omdat het toch melodieus is. En je zou gaan vermoeden dat het toch beinvloed is geweest uit de tijd dat de arabieren heel noord-afrika hadden bezet. Of dat diezelfde arabieren in zuid spanje ook mee geholpen hebben aan de tot standkoming van de nu zo typische latijnse muziek stijlen. Wat later weer geexporteerd zou worden naar zuid amerika.
Een ander voorbeeld zou ook zigeunermuziek kunnen zijn. Oorspronkelijk uit India namen zij ook als deel van hun cultuur muziek mee naar europa. En zorgden dat het palet van harmonieen in de klassieke muziek ook aanzienlijk is uitgebreid.

En wat de stelling van Demian betreft denk ik dat hij er volkomen naast zit.
De vernieuwing toeschrijven aan een groep is het ontkennen dat juist het samenvoegen vanuit meerdere culturen juist die diversiteit en vernieuwing heeft opgeleverd. Eerder lijkt het me het romantiseren van een bepaalde stijl omdat het nou eenmaal persoonlijk aanspreekt. Want dat zou betekenen dat je de 'pure' afrikaanse stijl helemaal te wappie zou vinden. (Denk eerlijk gezegd van niet omdat wellicht polyrithmiek je niet zo snel zal aanspreken)

Zelf vind ik het veel mooier om de muziek te beschouwen als een middel om bruggen te bouwen tussen verschillende groepen mensen en een catalyserende werking heeft op het integreren.
 
Origineel geplaatst door fuse
Wat het Jazz gedoe aangaat ben ik het eigenlijk wel met Wout eens.
De afgelopen weken was er op 3 in NPS Arena een aantal documentaires over het ontstaan en groeien van jazz en aanverwante muzieksoorten. En die onderschreven ook wel wat Wout beweert heeft. Jazz is eerder ontstaan uit een blanke muziekstijl gespeeld door orgineel zwarte mensen om zo toch muziek te kunnen maken. En later is dat gevolueerd in een nieuwere stijl waarin zowel zwarten als witten vernieuwing brachten.

Ik heb elke aflevering gezien...

(laten we trouwens de historie even recht doen en vaststellen dat die serie al ruim een maand passé is.... )

Mijns inzien kwamen juist in die serie (die overigens naar mijn mening nogal gekleurd was) de individuele ZWARTE talenten in beeld... Dus de lieden die mijns inziens zo'n belangrijke bijdrage hebben geleverd aan de ontwikkeling van die muziek.



shortwave moet nu naar 's-Hertogenbosch, verdere reacties volgen later....!
 
In het begin van deze thread stelde Wout de vraag of witte mensen zwarte muziek kunnen maken. Ik vind dat wel een interessante vraag, maar ik ben niet tevreden met Wout's antwoord dat hij met een Armeens (?) bandje mee kan spelen (no offense) :D

Zijn er witte jongens die bijvoorbeeld echt vette jungle of hip hop maken? Ik ken ze niet. Of in ieder geval is de groove dan toch vaak wat minder. Witte jongetjes zijn dan vaak wel weer goed in het maken van rare geluidjes. Of iets ingewikkeldere teksten. Of in discussies zoals deze :)
 
Origineel geplaatst door j0ris

Zijn er witte jongens die bijvoorbeeld echt vette jungle of hip hop maken?

aphex twin
squarepusher
venetian snares
Prefuse 73
Shadow Huntaz
Enduser
Bong Ra (een nederlander nota bene)
Amon Tobin
Exile
Luke Vibert
mr scruff
....

sorry maar dit vind ik nu echt belachelijk. alsof enkel zwarte mensen hip hop, detroit, jungle, funk en soul kunnen maken. en die hele bullshit van het zit in de genen...sorry maar dit is gewoon onzin. is eigelijk gewoon discriminatie. Kunnen jullie niet gewoon aannemen dat het de mix van culturen is dat de muziek zoveel rijkdom geeft en dat je onmogelijk kunt nagaan waar het allemaal begonnen is aangezien alles door alles beinvloed word?
 
Origineel geplaatst door isnieZot
als je er betere kent hoor ik dat graag.

Jamaar al die fake funk-bandjes dan? Je kent ze wel, die een heel repertoire aan funk liedjes kunnen spelen (cover bandje dus) maar zelf geen GREINTJE SOUL in hun flikker hebben.. :D whities he..
 
Origineel geplaatst door isnieZot
als je er betere kent hoor ik dat graag.

Betere mensen die in de IDM zitten en wel funken?
IDM en funk is ze tegenstrijdig als het maar zijn kan.
Dat wil niet zeggen dat ik er nooit naar luister heb sommige dingen op vinyl of cd maar funky is het niet.
 
Origineel geplaatst door isnieZot
als je er betere kent hoor ik dat graag.
Net als mono zou ik het niet funky noemen. Die gasten moeten het meer hebben van ingewikkeldheid en bizarre geluiden, niet van vette grooves. Ik zeg niet dat het een beter is dan het ander, maar het zijn dus geen voorbeelden van witten die zwarte muziek maken.

Producers als Bong Ra sampelen wel volop Jamaicanen en breaks maar dat is duidelijk niet genoeg om ook echt groovy te zijn. Ik val tijdens zijn sets echt bijna in slaap. End user is ook echt het tegenovergesteld van funky. Binnen breakcore komt DJ Scud met sommige nummers dan misschien nog het meeste in de buurt denk ik...

En al die fake funk bandjes zijn inderdaad voorbeelden van witte mensen die GEEN zwarte muziek kunnen maken :)
 
Origineel geplaatst door mono-poly
Betere mensen die in de IDM zitten en wel funken?
IDM en funk is ze tegenstrijdig als het maar zijn kan.
Dat wil niet zeggen dat ik er nooit naar luister heb sommige dingen op vinyl of cd maar funky is het niet.

hij vroeg toch duidelijk naar Hip Hop en Jungle dacht ik.

maar als je Funk en idm zoekt....ehm even denken....dan zou ik eens naar Super Collider luisteren of Flanger. Jamie Lidell doet het ook lang niet slecht. zat ook nog in super collider. Nightmares on Wax is ook wel lekker maar das niet echt idm meer.
 
Origineel geplaatst door j0ris

Producers als Bong Ra sampelen wel volop Jamaicanen en breaks maar dat is duidelijk niet genoeg om ook echt groovy te zijn. Ik val tijdens zijn sets echt bijna in slaap.

ok niet meteen het beste voorbeeld inderdaad. ik vind bong ra ook eigelijk helemaal niks. maar omdat het een hollander is wou ik er hem toch nog even bij zetten. :D


maarja we kunnen blijven discussieren over wat nu funky, zwart, wit geel paars of blauw is.
het enige wat voor mij telt is dat het gewoon goed moet zijn.
 
Origineel geplaatst door Arv
Gaaf, das een site van mijn broer!

zo ,dat is een grote fan;) dat stukie is al van 1999
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Vergelijkbare discussies

Back
Top