Muziek is zwart

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
JTM_AllBlack1_TN.jpg
 
Origineel geplaatst door Wout Blommers
Het is een fout te denken dat de jazz an sich in Afrika al latent aanwezig zou zijn. Voor de ontwikkeling ervan was de westerse muziek onontbeerlijk.

Ik zeg ook helemaal niet dat jazz latent aanwezig zou zijn in Afrika. Je verdraait mijn woorden op die manier. Voor de ontwikkeling van jazz waren bepaalde westerse premissen misschien onontbeerlijk, dat ontken ik ook niet. Verder is het toch echt een vinding en verdienste van zwarte muzikanten. Kom eens een middag en avond bij me langs, dan laat ik het je wel horen. Puur sec, de muziek, die spreekt voor zichzelf. En daar aan toevoegend... Een muziekstijl of soort is geen subcultuur... Dat is een ding an sich... Dat daar zich later een subcultuur omheen vormt, dat is wat anders.

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Een aantal elementen van de jazz waren in Afrika wel aanwezig, zoals het om de beurt soleren: de gast als eerste, de gastheer als laatste. Gastspelers in jazzbands speelden in het begin altijd de eerste solo.

Ja, lekker ben jij... dat deden ze 3000 jaar geleden in China ook, hoor. :geslaagd:
 
Origineel geplaatst door shortwave
Ja, lekker ben jij... dat deden ze 3000 jaar geleden in China ook, hoor. :geslaagd:

Maar die Chinezen hadden toch niet met de jazz te maken :)
Pindakaas, misschien...
(Was toch eigenlijk Indonesisch, die pindakaas?)

Er zullen veel volkeren zijn die zulke gebruiken hebben gehad en nog hebben. Maar bij de Afrikanen van de Goudkust was het vrij algemeen en nog steeds.
Een leuk verhaal vind ik dat de eerste maat van trommelstukken uit zeven tellen bestaat ipv acht. Vriendelijk werd me eens uitgelegd dat de eerste klap altijd voor de gast is...

Wout
 
ik heb onlangs nog een reportage gezien over de geschiedenis van jazz. was zeer interessant.
en daarin werd er gezegt dat alle culturen vertegenwoordigt waren: latijns amerika, europa (frankrijk, italie spanje,engeland, ierland), en afrika ook natuurlijk. en het was die MIX van culturen die de bouwstenen waren van de jazz. niet enkel de "zwarten". maarja de zwarte bevolking heeft denk ik wel de meest talentvolle mensen gehad dacht ik zo. en hebben een grote invloed gehad in het sturen van de jazz. maar oorspronkelijk was het muziek van iedereen. en zo hoort het ook.
 
Origineel geplaatst door shortwave
Een muziekstijl of soort is geen subcultuur... Dat is een ding an sich... Dat daar zich later een subcultuur omheen vormt, dat is wat anders.

Die opmerking is een nieuwe discussie waard.
Het 'de kip en het' ei vraagstuk, welk wel degelijk op te lossen is.

Doen we dat hier of eerst maar eens via de mail?

Wout
 
Wout,

Ik moet trouwens nog iets toevoegen aan deze discussie... Ik kijk echt naar de muzikale ontwikkeling van jazz, funk, soul en hiphop. Dat scheid ik (ingebakken bij historici) van de soms parallel lopende culturele ontwikkelingen. Ik zie dat bij muziekstijlen als deze, die stijlen worden aangegrepen door (sub-) culturele groepen om zich duidelijker te profileren. Terwijl de vernieuwingen in muziek meestal op zichzelf staan. Het is dus meestal niet zo dat er een subcultuur is en dat daaruit een muzieksoort of stijl onstaat, eerder andersom. Voor die vernieuwingen zijn (zeker in de jazz) de individuele invloeden van talenten veel belangrijker geweest.

En dan keren we terug naar het onderwerp: de zwarte lieden van toen en nu die hebben van huis uit een (genetisch of cultureel bepaald) talent waarmee zij door individuele inzet daarvan bijdroegen aan de ontwikkeling van hetzij jazz, hetzij funk, hetzij hiphop.
 
en eerst was er een soort van fanfare muziek (ik ben de term nu wel vergeten) daarna kwam ragtime en uit die ragtime is de jazz gekomen.(klopt dit?)
nuja veel herinner ik me niet meer van de reportage. :D
 
niet geheel juist..


Is er, goede Synthforum leden, al een 'Raad het Citaat'thread?
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door shortwave
Ik moet trouwens nog iets toevoegen aan deze discussie... Ik kijk echt naar de muzikale ontwikkeling van jazz, funk, soul en hiphop. Dat scheid ik (ingebakken bij historici) van de soms parallel lopende culturele ontwikkelingen.

Of dat nou slim is, dat weet ik niet. Ik zou het niet doen, omdat er heel veel drijfveren kunnen zijn voor een bepaalde ontwikkeling. Maar het geeft wel te veel opties, zodat de vraagstelling nooit beantwoord zal worden. Gewoon verzuipen in gegevens...

Ik zie dat bij muziekstijlen als deze, die stijlen worden aangegrepen door (sub-) culturele groepen om zich duidelijker te profileren. Terwijl de vernieuwingen in muziek meestal op zichzelf staan. Het is dus meestal niet zo dat er een subcultuur is en dat daaruit een muzieksoort of stijl onstaat, eerder andersom.

Zoals ik al schreef, het 'de kip of het ei' verhaal.

Voor die vernieuwingen zijn (zeker in de jazz) de individuele invloeden van talenten veel belangrijker geweest.

Talent is natuurlijk een vereiste, al was het maar om navolgelingen te kunnen overtuigen. Een niet briljante vernieuwing zal het nooit halen.

En dan keren we terug naar het onderwerp: de zwarte lieden van toen en nu die hebben van huis uit een (genetisch of cultureel bepaald) talent waarmee zij door individuele inzet daarvan bijdroegen aan de ontwikkeling van hetzij jazz, hetzij funk, hetzij hiphop.

Maar is daarmee nu de vraag beantwoord of de zwarte muzikant meer heeft bijgedragen aan de verbetering van de muziek dan niet-zwarte muzikanten?

Laat ik een ander voorbeeld nemen. In de Noord-Amerikaanse protestante geloofsgemeenschappen zal beslist wel eens een leuke, nieuwe toonzetting van de psalmen gemaakt zijn. Die vernieuwers zullen beslist ook van die protestanten zijn. Kan je nu stellen dat die protstanten een groter talent bezitten dan andere muzikanten? Binnen hun sub-cultuurtje zullen ze op zeker de besten en getalenteerdsten zijn, maar of ze nu ook een grote invloed op de totale muziek hebben. Het één volgt gewoon niet uit het ander...

Verder zou ik in deze discussie de termen 'zwarte' en 'blanke' muziek anders benoemd willen zien. Het klinkt zo rauw. Een voorstel? Misschien Afro-Amerikaans, Latin-Amerikaans, West-Europees, of gewoon het beestje bij de naam, dus jazz en zo en de muzikanten Afro-Amerikaans te betitelen?

Verder...
Wat met de stelling dat het een Europees-Amerikaan onmogelijk werd gemaakt om mee te doen met de jazz en blues? Gewoon door sociale controle? Zou dat een nooit meer in te halen achterstand hebben opgeleverd?

Ik weet niet of damien daar op doelde, maar is de jazz en daaruit voortvloeiende muziek door de Europees-Amerikaan letterlijk overgenomen (bijvoorbeeld rock&roll) of hebben zij er ook iets eigens aan toegevoegd? Of is dat volgens velen gewoon een stuk onvermogen? Is rock&roll Afro-Amerikaanse muziek of Europees-Amerikaans?

Wout
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Vergelijkbare discussies

Back
Top