Akoestiek verbeteren thuisstudio

Celis

Nieuwkomer
Lid sinds
20 november 2012
Berichten
14
Goedemiddag iedereen,


In mijn nieuwe woning wil ik een kamer omtoveren tot thuisstudio, echter is de ruimte erg beperkt.


Het betreft een kamer van ongeveer 3 x 2 meter en ongeveer 3 meter hoog.
Op de korte zijdes zitten aan een kant de deur en aan de andere kant een raam.
Voor het raam komen gordijnen te hangen.
Ik wil de lengte van de kamer benutten door voor het raam mijn bureau te zetten.
Luidsprekers komen erachter op twee standaards.


Er zit aan de linkerzijde een kleine verspringen in de muur, hierachter lopen leidingen en dergelijke. Dit zorgt voor een extra hoek, hierin zou ik een kleine basstrap kunnen plaatsen.


Basstraps plaatsen is lastig, aan een zijde zit de deur in de weg en aan de andere kant zit het raam.


Wat is in zo'n kleine ruimte aan te raden om de akoestiek van de ruimte te verbeteren.
Ik zal proberen een schets te maken met daarin alle afmetingen, om een beter beeld te schetsen voor jullie.


Alvast bedankt en mochten er vragen zijn dan hoor ik het uiteraard graag! :)
 
Goedemiddag,


Bedankt voor de replies!


Ik zit zelf te denken om basstraps te plaatsen waar mogelijk, zo groot mogelijk.
Deze zal ik zelf maken met Rockwool, en ik laat een kleine ruimte achter de basstrap open.
Ik zit aan één kant met het raam, dus de basstraps komen iets van de muur/het raam te staan, heeft dit invloed op de werking?


Achter mij zit de deur, deze zit helemaal in de hoek en daar kan ik dus geen basstrap plaatsen. In de andere hoek zal ik er wel één plaatsen.


Links en rechts van de stoel een absorber maken van rockwool om weerkaatsingen te beperken.


Dan aan het plafond ook nog een scherm maken, zelfde principe met Rockwool.
Deze komt tussen mijn stoel en de monitors.


Als er nog opmerkingen of aanvullingen zijn hoor ik het uiteraard graag! :)
 
Hey Celis,

Zoals reeds vermeld in de reactie van vipal kan je gerust even inlezen in het topic dat ik reeds aanmaakte over de akoestische behandeling van mijn homestudio. Er was hierover echter niet zo veel te vinden of synthforum vandaar dat ik mijn bijdrage wou leveren.
Ik ben er momenteel ook nog aan bezig maar zie het einde naderen qua constructiewerkzaamheden.

Hou er echter rekening mee dat er wel wat tijd in kruipt en dat je best niet overhaast te werk gaat.
Als je van plan bent veel tijd door te brengen in je studio kan je het best zo proper mogelijk afwerken. Anders ga je je daar vroeg of laat aan storen (enfin dat zou ik toch doen).
Ik was al enkele maanden aan het lezen en informeren en ben dan pas van start kunnen gaan.
Gelukkig heb ik dat gedaan want anders had mijn behandeling niet de richting uitgegaan waar ze nu in zit.

Denk er ook aan dat je een meetmicrofoon, statief, microfoonkabel en een interface met phantom power zal nodig hebben om metingen uit te voeren. Want zelfs in een onbehandelde ruimte maakt de plaatsing van speakers een enorm verschil uit.

Voor het DIY deel heb je natuurlijk een aantal basisgereedschappen zoals accuboormachine, boormachine met klopfunctie (voor steen of beton), afkortzaag (met verstekmogelijkheid), wipzaag, nietjespistool en andere kleine materialen nodig. Ook is het handig als je wat DIY skills hebt:) al is dit natuurlijk allemaal geen rocket science.

Best ook even rondhoren waar je rockwool 221 kan verkrijgen en of er een minimumafname nodig is.
Er zullen natuurlijk ook nog andere geschikte isolatiematerialen te gebruiken zijn maar de 221 werkt wel prettig aangezien dit steenwol is. Het is ten opzichte van de itchy glaswol een plezier om mee te werken en kan heel goed versneden worden.

Qua stof kan ik je de 'Cara' van camira fabrics (import uit de uk) aanraden; duurder dan stof van Ikea maar wederom een plezier om met te werken.

Zoals met veel dingen in het leven is een goede voorbereiding al de helft van het werk! Bezint eer ge begint zeggen we hier altijd!
 
Zoals Steve303 aangeeft, niet gehaast te werk gaan. Maak eerst een plan, incl berekeningen, zodat je later niet voor verassingen komt te staan. Ik spreek uit ervaring.
 
Back
Top