Cubase 5 External FX Problem: Mysterie!

musicheaven

Ouwe rot
Lid sinds
4 december 2008
Berichten
3.794
Dag Allen,
ik heb een vreemd probleem in cubase 5dat ik maar niet opgelost krijg.
Ben al jaren gewoon om external fx te gebruiken en heb nooit problemen, nu wel.. Help! :D heb al heel veel zitten zoeken, zelfs met testsignalen (ipv normale audiosignalen) maar vind het niet.



Ik heb een external fx,

deze aangemaakt met mono send en stereo return (dit effect heeft enkel mono in en wel stereo out)
in totalmix van mijn rme geluidskaart kan ik mooi zien dat de audio uit mijn computer wordt gestuurd en ik zie in totalmix ook dat de audio mooi weer stereo (exact even luid links en rechts als ik dit met testsignaal doe!) binnen komt in de computer
ook in mijn cubase mixer kan ik niets speciaals zien: het stereokanaal van de fxsend staat gewoon in het midden gepand, verder geen plugins die iets raars kunnen doen op dit kanaal.


ECHTER: in mijn cubase mixer blijft de rechterkant van dit fxchannel maar luider staan dan de linker, hoe komt dit toch? Ik snap echt niet hoe dit kan.
 
Spreek je dan over de master in Cubase of echt de stereo return zelf die al uit balans is? Als je het signaal in cubase dat je naar je mono effect stuurt al gepanned hebt kijg je natuurlijk een rare balans op je master uitgang ... je mixbus in cubase sumt dan een gepanned mono signaal met een even luid pseudo stereo signaal ... dat trekt sowieso scheef :D

Als je er niet uit geraakt, misschien die stereo fx return eens een mono links en mono rechter kanaal van make en het signaal dat je er naartoe stuurt niet (gepanned?) naar de LR van Cubase sturen ?
 
stereo return zelf is uit balans


master van cubase sumt een stereosignaal, niet een monosignaal



ook dus als je gewoon op de ingang van de fx send bv een mooi centraal gepand testsignaal zet, is het uit balans, dat is juist het vreemde.


Iemand?
 
Dus je zegt eigenlijk dat een stereo signaal vanuit je RME kaart in Cubase ineens uit balans is op de external FX return poorten? Kan het zijn dat je in je externe connecties configuratie bij de external FX tab een afwijkende gain instelling o.i.d. ingesteld hebt staan op één van beide cubase return poorten?
 
hoi Elbee, neen gain in cubase (ook in external fx instellingen) én in geluidskaart correct ingesteld.
 
Ik zou eens steinberg vragen, iig het forum aldaar proberen...
 
:slotje:Hoi,
Heeft niets met hardware te maken, is echt cubase probleem. heb kabels etc al verwisseld, dat is het probleem niet.
Heeft niets met faseproblemen te maken.
Mastering: bedoel je gewoon de panning van het sendkanaal in de mixer? Elk audiokanaal in cubase heeft er zo eentje, en die staat bij het fxchannel mooi in het midden, of bedoel je nog een extra panning die ergens verstopt is? vermoed van niet, maar je weet nooit.



Volgens mij is dit een bug in cubase, vreemde is dat als ik een stereo send aanmaak voor het fx channel, maar enkel linkerkanaal uit mijn computer stuur (en rechterkanaal onbenut laat als input) en vervolgens zowel links als rechts stereo terug binnen laat komen, alles prima werkt. dat is voorlopig de oplossing, maar vind het niet ideaal.


Iedereen bedankt voor input!
 
:slotje:Hoi,
Heeft niets met hardware te maken, is echt cubase probleem. heb kabels etc al verwisseld, dat is het probleem niet.
Heeft niets met faseproblemen te maken.
Mastering: bedoel je gewoon de panning van het sendkanaal in de mixer? Elk audiokanaal in cubase heeft er zo eentje, en die staat bij het fxchannel mooi in het midden, of bedoel je nog een extra panning die ergens verstopt is? vermoed van niet, maar je weet nooit.



Volgens mij is dit een bug in cubase, vreemde is dat als ik een stereo send aanmaak voor het fx channel, maar enkel linkerkanaal uit mijn computer stuur (en rechterkanaal onbenut laat als input) en vervolgens zowel links als rechts stereo terug binnen laat komen, alles prima werkt. dat is voorlopig de oplossing, maar vind het niet ideaal.


Iedereen bedankt voor input!

T is inderdaad een cubase ding. Heb dat al in tig versies gehad met mn lexicon 480L. Mono uitsturen, stereo insturen. Dat gaat fout.

Wat idd wel werkt is gewoon een stereo in out aanmaken, en maar 1 van de twee gebruiken om te sturen. Sla dan voor de zekerheid ook t opvolgende kanaal over op je audio kaart. Dus kanaal 3 sturen van 3/4 en dan kanaal 5 sturen van 5/6. Bij de Lynx aurora16's gaat dat ook fout anders...

Dit is in 7.5 nog steeds zo. Net als het niet op kunnen slaan van je external fx... Al sinds sx3 bij Steinberg aan het klagen, en zelfs in 9.5 nog steeds geen oplossing. sommige dingen.... hahaha
 
T is inderdaad een cubase ding. Heb dat al in tig versies gehad met mn lexicon 480L. Mono uitsturen, stereo insturen. Dat gaat fout.

Wat idd wel werkt is gewoon een stereo in out aanmaken, en maar 1 van de twee gebruiken om te sturen. Sla dan voor de zekerheid ook t opvolgende kanaal over op je audio kaart. Dus kanaal 3 sturen van 3/4 en dan kanaal 5 sturen van 5/6. Bij de Lynx aurora16's gaat dat ook fout anders...

Dit is in 7.5 nog steeds zo. Net als het niet op kunnen slaan van je external fx... Al sinds sx3 bij Steinberg aan het klagen, en zelfs in 9.5 nog steeds geen oplossing. sommige dingen.... hahaha

Interessant.
Betreft het hier ook daar de input- en outputconfiguratie naar de hardware fx verdwijnt?
Dat probleem heb ik hier etterlijke versies aan de gang (gehad?).
Volgens mij is het nu opgelost want ik heb het niet meer gehad sinds ik versie 9 heb.
Ik heb nooit geweten dat anderen dit probleem ook hebben.
 
Laatst gewijzigd:
Wat idd wel werkt is gewoon een stereo in out aanmaken, en maar 1 van de twee gebruiken om te sturen. Sla dan voor de zekerheid ook t opvolgende kanaal over op je audio kaart. Dus kanaal 3 sturen van 3/4 en dan kanaal 5 sturen van 5/6. Bij de Lynx aurora16's gaat dat ook fout anders...
ja is inderdaad hoe ik het heb opgelost ,maar dat kanaal overslaan is bij mij niet nodig.




Net als het niet op kunnen slaan van je external fx
ik los dat op door een template te maken met alle routings en fx, dan is het toch opgelost het probleem?
 
Interessant.
Betreft het hier ook daar de input- en outputconfiguratie naar de hardware fx verdwijnt?
Dat probleem heb ik hier etterlijke versies aan de gang (gehad?).
Volgens mij is het nu opgelost want ik heb het niet meer gehad sinds ik versie 9 heb.
Ik heb nooit geweten dat anderen dit probleem ook hebben.

in en outputs configs kun je netjes opslaan (en recallen), maar external effect configs tot op de dag van vandaag nog steeds niet. Met een 48 in/out setup kan ik je vertellen dat mijn exel sheet met patch al meerdere malen een life saver is geweest.

Met een flinke cubase crash (dus als cubase al je preferences en instellingen dumpt), zijn je external effects gegarandeerd 100% WEG. Ze zeggen dat je de file external plugins.xml dan terug moet zetten en uit je huidige setting dus ergens moet backuppen, maar dat is totale onzin. Dat werkt niet.

Het aanmaken van een template helpt daar overigens ook niet bij. Patch weg=echt weg.

Maar ja... ach. Als je t weet, en weet hoe je t snel op kunt lossen is er geen reden voor paniek. gewoon 4 keer per jaar ff alles opnieuw patchen en connecten.
 
in en outputs configs kun je netjes opslaan (en recallen), maar external effect configs tot op de dag van vandaag nog steeds niet. Met een 48 in/out setup kan ik je vertellen dat mijn exel sheet met patch al meerdere malen een life saver is geweest.

Dat I/O opslaan gaat hier ook altijd goed inderdaad.
Maar het stuk die external FX routings zitten in mijn template en komen ook altijd netjes terug totdat ze op een gegeven moment op mistereuze wijze verdwijnen. (inderdaad zijn deze routings niet op te slaan in een aparte preset zoals dat wel met de inputs en outputs kan).
Ik moet dan ook mijn Excelsheet erbij pakken :) en alles handmatig weer opnieuw routen.
Bij mij zijn ze niet weg na een crash maar gewoon na een tijdje Cubase gebruikt te hebben.
Maar volgens mij heb ik dit probleem dus niet meer gehad sinds versie 9.
 
Hehe, hier ook (Cubase 8.5). Standaard staat de routing van m'n Motu alleen op "main 1 & 2", dan moet ik apart in de preset lijst m'n routing patch selecteren zodat alle ins en outs gebruikt kunnen worden.
 
Dat is opmerkelijk.
Wat gebeurt er als je de routing patch selecteert en daarna "save as template" doet?
Bij mij worden de in- en outputs dan wel in de template mee opgeslagen.

Als ik de routing van de externe fx goed zet en dan "save as template" doe wordt deze routing netjes mee opgeslagen (er is geen mogelijkheid een patch voor external FX te maken). Echter wilden deze instellingen nog wel eens om voor mij mysterieuze reden verdwijnen.
 
@MatthewLeBlom: tnx, dan werkt het wel:okdan:
 
Back
Top