Help, mijn keyboard stuurt steeds pitch uit

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.669
Locatie
Zwolle
Dag forummers,

Ik gebruik een oud midi-keyboard en die stuurt steeds pitch uit. Soms gaat het even goed, maar het blijft irritant want hij neemt het ook op tijdens recorden. Wie heeft een idee wat je daaraan kunt doen? Keyboard open schroeven? Of bestaat er misschien een plugin waarmee je bepaalde midi-data kunt uitsluiten van opname? Alle hulp is welkom :okdan:
 
Welke DAW gebruik je? En heb je een pitch wheel op dat ding? Dan lijkt me die de boosdoener..
 
Nog even een update, voor wie hier ook mee te maken krijgt.

FL Studio heeft helaas geen midi-filter. Gelukkig is er wel een oplossing. Het pitchwheel van een keyboard is namelijk automatisch gekoppeld aan de pitch van een kanaal, en dat kun je resetten: pitch > rechtermuisknop > link to controller > reset > accept.

Zolang je keyboard niet constant midi uitstuurt gaat dat goed.
 
Als ik het goed begrijp stuurt je keyboard/controller voortduren MIDI pitch bend messages uit? Maar soms ook niet?

Dat kan hardware (controller: het "wieltje of de joystick of XY-pad....), maar ook software (MIDI message handling) zijn.

Ik ken FL Studio niet van binnen, maar lees dat er intern niet met MIDI wordt gewerkt? Wellicht daarom ook geen MIDI filter mogelijkheden voor MIDI I/O.

Aangenomen dat je keyboard/controller aan een computer hangt via MIDI: Een kort door de bocht software oplossing zou kunnen zijn: je MIDI driver/configuratie op je computer aanpassen. Daar zijn ook MIDI filtermogelijkheden. Of al standaard of als extra/alternatieve MIDI driver/toevoeging. Dat zit dan (als filter) tussen je keyboard/controller en je DAW. Je kunt dan natuurlijk helemaal geen Pitch Bend meer gebruiken.

Info voor Windows: https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/drivers/audio/midi-and-directmusic-filters

Dan meer richting oorzaak: Belangrijk is om vast te stellen of je keyboard/controller echt voortdurend MIDI messages uitstuurt.

Als het een hardware issue is: je geeft aan dat het een oud keyboard is. De pitch bend controller (wieltje, joystick) zelf kan analoog werken en kan via weerstand (en een AD converter) zijn stand doorgeven. Als de contactvlakken vies zijn (niet meer goed geleiden) kan dit leiden tot onvoorspelbare waarden van je pitch bend. Schoonmaken/contactspray dus.

Het zou vreemd zijn als je keyboard/controller echt wel MIDI pitch bend messages uitstuurt maar dat je synth engine daar niet op reageert. Je geeft aan dat je wel opneemt. En dat gaat qua klank/toonhoogte wel goed? Stuur je alleen virtuele apparaten via MIDI aan in je DAW? Gaat dus om alleen MIDI richting computer/FL Studio? Of is je klankgenerator wel je keyboard/controller synth engine? En gaat het ook om MIDI out vanuit FL Studio? Zijn het dan (toevallig?) patches die niet op Pitch Bend reageren?

Je kunt eens een software MIDI monitor proberen om te zien of en wanneer je keyboard controller MIDI pitch bend messages uitstuurt.

Wat ook mogelijk is (omdat het af en toe ineens gebeurt): Als je je Pitch wheel (of joystick of wat dan ook) zelf wel gebruikt/bedient: Het kan zijn dat de Reset af en toe niet goed gaat. Dan blijft de laatste waarde gelden. Bijvoorbeeld bij start/stop/start van een (MIDI) track.

Wat info over pitch bend (waaronder de nummers van de messages voor een eventueel filter).
https://www.midikits.net/midi_analyser/pitch_bend.htm

Hopelijk kun je hier wat mee. Succes.
 
Back
Top