Raspberry Pi Synthesizer

Het wordt pas echt interessant als er een audio-in mogelijkheid op zit. :P

Ik volg de ontwikkelingen niet meer actief, maar het laatste wat ik vernomen heb is dat er wat issues zijn rondom usb-audio interfaces.
Weet iemand daar meer over te vertellen?
 
Nou, het komt er op neer dat dat ding zo open gebouwd is dat er een grote community omheen hangt die graag dingen maakt, maar ook niet vies is van het oplossen van andermans problemen. Je kan via die pinnen allemaal zooi bovenop die Pi zetten waardoor je er steeds meer mee kan.

Hier een distributeur in NL die van alles heeft: http://www.voc-electronics.com/c-1935089/raspberry-pi/
 
Dan zou dit een oplossing kunnen zijn?:

http://www.voc-electronics.com/a-29...icrosd-breakout-mp3-wav-midi-ogg-play-record/

article29341847.jpg


edit:
This breakout board is the ultimate companion for the VLSI VS1053B DSP codec chip. The VS1053 can decode a wide variety of audio formats such as MP3, AAC, Ogg Vorbis, WMA, MIDI, FLAC, WAV (PCM and ADPCM). It can also be used to record audio in both PCM (WAV) and compressed Ogg Vorbis. You can do all sorts of stuff with the audio as well such as adjusting bass, treble, and volume digitally. There is also 8 GPIO pins that can be used for stuff like lighting up small LEDs or reading buttons.
 
Bijvoorbeeld ja. Maar ik ben nog niet zo ver..... klok is op. Agenda vol..
 
Raspberry PI heeft wel wat probleempjes met audio via usb.

Audio output schijnt wel ok te werken maar input is nog een probleem maar dan via de gpio pins.

I2c is een protocol om 1 chip met een andere te laten praten.

Realtime audio is weer in ander verhaal. ik weet dat er voor linux realtime audio patches bestaan. de vraag is of deze goed werken op het ARM platform.

ik ben nu aan het onderzoeken hoe ik een leuke wavetable of granular synth of sampler kan maken met Csound of PD.
Of er een display op komt of niet weet ik niet.

qemu kan arm emuleren. ik ga daar eens met een linux build op experimenteren voordat ik op aanschaf over ga.

http://lassauge.free.fr/qemu/QEMU_on_Windows-v36.html

http://csound.1045644.n5.nabble.com/Csound-performance-on-Raspberry-Pi-td5725187.html

The way to go for most efficiency would either be an HDMI SPDIF extractor or an
I2S connected DAC (or in/out codec) . The former uses little arm resources as
the heavy lifting is done by the graphics engine,
 
kom veel berichten tegen dat audio via usb goed werkt als je usb2,0 only devices uitzet.

Alleen zit ik zelf te denken om gewoon via hdmi te werken of om de inbuild soundcard te gebruiken. als die heel rauw en gritty klinkt is dat voor mij niet yo een probleem.:mega:

Ik denk dat je zoiezo beter eerst je tijd kan stoppen in de linux build, instaleren compilen. ontwikkelen van je instrument voordat een extra of andere dac nodig is.


Op de Stanford University Center for Computer Research in Music and Acoustics is een project gaande Satellite CCRMA genaamd.

En is een fork van Rasberry linux speciaal voor het ontwikkelen van een instrument werkt alleen op de 512MB versie.

PD Csound, collider en auduino tools zitten er standard op.

https://ccrma.stanford.edu/wiki/Satellite_CCRMA_First_Steps

https://ccrma.stanford.edu/~eberdahl/Satellite/

Satellite CCRMA is a platform for building embedded musical instruments and embedded art installations. Used by artists and engineers alike, Satellite CCRMA integrates together open-source software and hardware components including some novel software. Most importantly, Satellite CCRMA comes with examples that make it possible for new users to get up and running within a matter of minutes.
 
lees net dat je een performance boost van 20% haalt als je usb uitzet.

Kan iemand dit bevestigen?

Als dit zo is dan is lijkt mij audio via hdmi de beste optie.

en verdere interfacing via midi te doen.



En ook dat PD zonder gui kan draaien.
 
PD draait uitstekend zonder GUI, voor zover het een GUI heeft dan.
 
Ik heb die CCRMA nog niet draaiend op de Pi. Heb ook nog niet echt tijd gehad om me er verder in te storten..
 
ok dan, ik ga snel een boardje kopen. zodra je tijd hebt zien we het wel. ondertussen gebruik ik dit topic als verzameling voor alle RPI synth related items.


BTW ik las ergens iets van een gast die linuxsampler op de RPI had gecompiled.

Er moet daarvoor wat modificaties worden aangebracht aan de source code. ik hem hem gevraagd wat precies en wacht op antwoord.

Linuxsampler, synaddsubfx, PD...het word zo steeds beter.
 
Het is wel echt een gaaf ding ja. Een soort modular voor 50 euri :) Het is denk ik wel iets wat echt enorm veel tijd kan gaan kosten... maar ja, dat doet een hobby nou eenmaal.
 
BTW ik las ergens iets van een gast die linuxsampler op de RPI had gecompiled.

Er moet daarvoor wat modificaties worden aangebracht aan de source code. ik hem hem gevraagd wat precies en wacht op antwoord.
Flyweight heb je m'n comment gelezen? Je kunt mijn RPi audio repository toevoegen en vervolgens LinuxSampler installeren:
Code:
wget -q -O - http://rpi.autostatic.com/autostatic.gpg.key | sudo apt-key add -
sudo wget -q -O /etc/apt/sources.list.d/autostatic-audio-raspbian.list http://rpi.autostatic.com/autostatic-audio-raspbian.list
sudo apt-get update
sudo apt-get install linuxsampler
Daarna zul je nog een zgn LSCP bestand moeten maken om tegen LinuxSampler te zeggen welk SFZ/GIG/SF2 bestand en welke audio/MIDI engine hij moet gebruiken. Dit kan bijv. met Fantasia, de Java frontend voor LinuxSampler. Die werkt dan weer niet op de RPi helaas. Zou ook met Qsampler moeten kunnen alleen heb ik daar geen ervaring mee.

Zelf compilen kan ook maar is wel even een werkje en gaat waarschijnlijk nogal lang duren, vooral als je het op de RPi zelf wil gaan doen.
 
flyweight schreef:
Realtime audio is weer in ander verhaal. ik weet dat er voor linux realtime audio patches bestaan. de vraag is of deze goed werken op het ARM platform.
De kernel van de RPi is al een low-latency kernel dus je komt er al een heel eind mee. Je kunt ook een real-time kernel draaien op de RPi, dan moet je de kernel sources patchen inderdaad. Je zult nog een extra patch moeten toepassen om de RPi met RT kernel draaiende te krijgen vanaf een SD kaartje.
flyweight schreef:
lees net dat je een performance boost van 20% haalt als je usb uitzet.

Kan iemand dit bevestigen?
Lijkt me stug dat het unloaden van een paar kernel modules zoveel winst op kan leveren. Maar zal het eens testen op mijn RPi. Bovendien, zonder USB heb je weinig meer aan de RPi, dan heb je geen netwerk en kun je er geen toetsenbord meer aanhangen.
 
Hi Autostatic,

Welkom op synthforum

Geweldig dat je me hier gevonden hebt.
Ook leuk om te zijn wat je allemaal met linux en audio doet.
ik was eerlijk gezegt je site kwijt.

http://linux.autostatic.com/2013/07/26/carla-on-the-raspberry-pi

samplv1 ziet er goed uit.Linux sampler helemaal.
Super bedankt voor het hier door te geven. top:halleluja:halleluja:halleluja

Mijn idee is om een interface voor de raspberry te maken met arduino aan de gpio headers.
en dan linuxsampler zonder front-end te draaien en alles via midi of de interface aan te sturen..
ook wil ik de xserver ed. helemaal niet gaan gebruiken om zo alle recources voor de audio app vrij te maken.
Word wel een pittige klus maar lijkt me leuk om een poging te wagen.

Welke latency haal jij nu met linuxsampler bv???

Ben ook erg benieuw of er wezelijke prestatie winst onstaat wanneer je de usb stack niet laad.

Groeten,

TIm :mega:
 
Zelf compilen kan ook maar is wel even een werkje en gaat waarschijnlijk nogal lang duren, vooral als je het op de RPi zelf wil gaan doen.

Kan ik ook ergens de aangepaste sourcecode van linuxsampler downloaden?

Of kun je de wijzigingen die nodig zijn om linuxsampler op ARm te kunnen compilen publiceren?

ik kan me herinneren dat Linux sampler rmath.h gebruikt of zoiets.
 
Mijn idee is om een interface voor de raspberry te maken met arduino aan de gpio headers.
en dan linuxsampler zonder front-end te draaien en alles via midi of de interface aan te sturen..
ook wil ik de xserver ed. helemaal niet gaan gebruiken om zo alle recources voor de audio app vrij te maken.
Word wel een pittige klus maar lijkt me leuk om een poging te wagen.
Goed plan en ook goed te doen.
Welke latency haal jij nu met linuxsampler bv???
Nog niet uitgebreid getest maar met andere software haal ik system latencies onder de 10ms. Dit is niet de round-trip latency, die ligt wat hoger en heb ik ook nog niet gechecked, hebben anderen al voor me gedaan: http://wiki.linuxaudio.org/wiki/jack_latency_tests
Ben ook erg benieuw of er wezelijke prestatie winst onstaat wanneer je de usb stack niet laad.
Ik ga het uitproberen. 20% lijkt me veel maar zal me niet verbazen als je er 5-10% mee wint. En voor een headless apparaat heb je geen USB nodig tenzij je er een USB-MIDI controller aan wil hangen. Maar je gaat het via de GPIO of Arduino doen, dat is de beste optie waarschijnlijk. Het schijnt namelijk wel zo te zijn dat USB-MIDI veel mer CPU opsnoept dan dat als je MIDI via een andere manier de RPi in- of uitstuurt.
Kan ik ook ergens de aangepaste sourcecode van linuxsampler downloaden?
Nee volgens mij niet.
Of kun je de wijzigingen die nodig zijn om linuxsampler op ARm te kunnen compilen publiceren?
Uiteraard:
Code:
svn co https://svn.linuxsampler.org/svn/linuxsampler/trunk linuxsampler
wget http://gitorious.org/gentoo-misc-overlay/gentoo-misc-overlay/raw/4a254036ca2e0e520e15b45bd9ea9f7e641034c6:media-sound/linuxsampler/files/arm-timestamp.patch
wget http://gitorious.org/gentoo-misc-overlay/gentoo-misc-overlay/raw/4a254036ca2e0e520e15b45bd9ea9f7e641034c6:media-sound/linuxsampler/files/atomic.patch
patch -d linuxsampler -p0 -i ../arm-timestamp.patch
patch -d linuxsampler -p0 -i ../atomic.patch
Voordat je gaat compilen heb je nog wel wat development pakketjes nodig. Welke distro gebruik je op de RPi? Als het Raspbian is kun je deze als volgt installeren:
Code:
sudo apt-get install libgig-dev uuid-dev libsndfile1-dev libasound2-dev libjack-dev liblo-dev libsqlite3-dev doxygen autotools-dev autoconf automake libtool
Compileren gaat dan als volgt:
Code:
cd linuxsampler
make -f Makefile.cvs
./configure --enable-static=no
make
make install
ik kan me herinneren dat Linux sampler rmath.h gebruikt of zoiets.
Klopt en daar zitten regeltjes assembly in specifiek voor bepaalde architecturen. Voor ARM hebben ze echter geen assembly regels toegevoegd dus moet je de RTMath.cpp patchen om hier omheen te werken.
 
Back
Top