Raspberry Pi addon board met acht rotary encoders ?

waarom specifiek voor raspberry pi?
gewoon een low cost USB MIDI controller, zoals Korg nanoKontrol, heb je al voor 50 euri
 
Een snelle search leverde me (o.a.) deze linkjes op.. maar die had je zelf waarschijnlijk ook al gevonden:





Waarschijnlijk krijg je een bruikbaarder antwoord op een RPI-forum..
 
Is er niets te verzinnen met 1 of meer Raspberry Pico's oid met (elk) enkele draaiknoppen op de GPIO's?
 
Add on board weet ik niet veel van, maar wel dat de standaard raspberry Pi's (V3 en 4) al maanden niet meer leverbaar zijn... Dus ik hoop dat je er een of meer hebt, anders zou ik voorlopig naar iets anders kijken...
 
@stoter bespaar je de moeite. Al die info heb ik reeds meermaals bekeken.

Enkel dit is van belang : Raspberry Pi addon board met acht rotary encoders.
Vandaar ook die titel.

Als niemand het voor je heeft zijn er 2 mogelijkheden , ofwel verdiep je je er echt in en maak je iets via prefab bordjes en wat encoders die je zelf los koopt. Met een serial shift in bordje met 2 74hc165's en 8 encoders en weerstanden ben je gesteld : Shift in bordje . Encoders ala pec11 vind je overal ook wel denk ik ... beetje solderen en hup ... klaar. Qua driver zal je toch altijd iets zelf moeten schrijven om je DataIn bitstroom in te lezen en de paralelle load en klokjes te genereren ... Ik heb het ooit allemaal geleerd via de midibox projecten van Thorsten Klose , die DIN module is eigenlijk ook hetgene je nodig hebt DIN module

Begin met één encoder in te lezen en te programmeren rechtsreeks aan een Pi, toestandsdiagramma maken of ergens code stelen en voila :D...

Ofwel koop je iets generic USB midi controller met encoders, juiste bibliotheekje in de PI installeren waarschijnlijk en enkel focussen op software ...

Wil je later iets commercieels maken met een Pi moet je wel beseffen dat het zeker niet de goedkoopste of meest flexibele weg is IMO voor bv. Midi projecten ... Volgens mij wordt de Teensy tegenwoordig echt véél gebruikt voor allerlei audio projecten, instap is voor een programmeur misschien iets moeilijker , maar is wel de moeite hoor ... Teensy
 
Het lijkt me een item dat erg aantrekkelijk is..
nu word ik nieuwsgierig wat je van plan bent, zoek je al 8 jaar? :)
 
ben zelf af en toe dingen aan het bedenken (da's het leukst ;) mbv i2c hardware. Adafruit bordjes hebben tegenwoordig vaak een Stemma connector, Sparkfun noemt het Qwiic. Niet perse allergoedkoopst, maar je hebt weinig hardware kennis nodig: Adafruit I2C QT Rotary Encoder with NeoPixel - STEMMA QT / Qwiic
das wel iets gemakkelijk en handig idd

Hier nog een kandidaat , wel iets moeilijker, vond een kant en klaar bordje met 4 encoders op ebay MCP23017 I2C encoder
En hier hoe je dit op arduino(hebben misschien voor Pi ook iets, of code zelf porten)kan inlezen met adafruit libraries reading encoders adafruit MCP23017
 
Je kunt toch gewoon een akai lpd8 anaansluiten op de usb van de pi.
 
Als niemand het voor je heeft zijn er 2 mogelijkheden , ofwel verdiep je je er echt in en maak je iets via prefab bordjes en wat encoders die je zelf los koopt. Met een serial shift in bordje met 2 74hc165's en 8 encoders en weerstanden ben je gesteld : Shift in bordje . Encoders ala pec11 vind je overal ook wel denk ik ... beetje solderen en hup ... klaar. Qua driver zal je toch altijd iets zelf moeten schrijven om je DataIn bitstroom in te lezen en de paralelle load en klokjes te genereren ... Ik heb het ooit allemaal geleerd via de midibox projecten van Thorsten Klose , die DIN module is eigenlijk ook hetgene je nodig hebt DIN module

Begin met één encoder in te lezen en te programmeren rechtsreeks aan een Pi, toestandsdiagramma maken of ergens code stelen en voila :D...

Ofwel koop je iets generic USB midi controller met encoders, juiste bibliotheekje in de PI installeren waarschijnlijk en enkel focussen op software ...

Wil je later iets commercieels maken met een Pi moet je wel beseffen dat het zeker niet de goedkoopste of meest flexibele weg is IMO voor bv. Midi projecten ... Volgens mij wordt de Teensy tegenwoordig echt véél gebruikt voor allerlei audio projecten, instap is voor een programmeur misschien iets moeilijker , maar is wel de moeite hoor ... Teensy
Ik was reeds begonnen met een prefab bordje en 2 encoders erop. Maar dit werkje toonde me dat ik het soldeer en latere ontwerp beter overlaat aan een meer onderlegd persoon. Mijn zicht is absoluut niet meer zo goed als in m'n jonge jaren, bovendien is er een gebrek aan meetapparatuur en materiaal om het eind-ontwerp te realiseren. Dat ik dit projectje opnieuw begonnen ben, is omwille van betere mogelijkheden tot programmeren van de benodigde synth-editors e.a software.
Misschien dan toch maar met zo'n Behringer X-TOUCH MINI MIDI-controller aan de slag gaan (de enige met rotary encoders die ik tegen kwam).
 
Je kan ook nog kijken naar een Norns Shield, die heeft maar 3 encoders en 3 buttons. Maar het is wel een Pi addon met schermpje en audio in en uit.
norns shield ook nog eens open hardware norns-shield/norns-shield-schem.pdf at master · monome/norns-shield
Ik vind het zelf hele fijne encoders, niet die lompe standard click dingen.

Als je toch een midi controller wilt dan heb je ook nog de DJ TechTools met 16 encoders. Momenteel 40 euro goedkoper bij Cool Blue dan bij Bax trwns....apart.
 
Ik was reeds begonnen met een prefab bordje en 2 encoders erop. Maar dit werkje toonde me dat ik het soldeer en latere ontwerp beter overlaat aan een meer onderlegd persoon. Mijn zicht is absoluut niet meer zo goed als in m'n jonge jaren, bovendien is er een gebrek aan meetapparatuur en materiaal om het eind-ontwerp te realiseren.

Ja snap ik ergens wel, maar met die I2C encoders die Doofer110 voorstelde moet je toch wel vertrokken geraken. Koop er één en zo'n kabeltje en laat desnoods iemand die je kent de encoder solderen, dan is het 4 draadjes aansluiten aan je Pi en juiste bibliotheek installeren. I2C encoder en Rasp_Pi Hier staat het gewoon volledig uitgelegd met wiring en voorbeeldprogramma en alles ...
 
@Toon ik heb bijna alle materiaal in bezit, enkel nog wat keramische condensators voor het debouncing, indien dat nodig zou blijken. Maar daarbij zal weer wat meetgereedschap nodig zijn. Ja, soms bestel je beter ineens het juiste aantal i.p.v. telkens opnieuw de postkosten bij te moeten betalen. Tegenwoordig vind je haast geen elektronica shops off-line meer...
Voor een opzet met 8 van die I2C encoders kom je duurder uit als die complete Behringer controller. Ik zet het voorlopig maar weer even op pauze. (Tenzij iemand zich geroepen voelt, tegen beloning...)
 
@Toon ik heb bijna alle materiaal in bezit, enkel nog wat keramische condensators voor het debouncing, indien dat nodig zou blijken. Maar daarbij zal weer wat meetgereedschap nodig zijn. Ja, soms bestel je beter ineens het juiste aantal i.p.v. telkens opnieuw de postkosten bij te moeten betalen. Tegenwoordig vind je haast geen elektronica shops off-line meer...
Voor een opzet met 8 van die I2C encoders kom je duurder uit als die complete Behringer controller. Ik zet het voorlopig maar weer even op pauze. (Tenzij iemand zich geroepen voelt, tegen beloning...)

Denk je dat je iemand voor 56 euro gaat vinden die een custom made encoder bordje voor je gaat in elkaar steken en je bij je handjes gaat nemen hoe je dit op een Pi moet aanspreken? Nou ja ik laat het hierbij, succes ermee ...
 
Back
Top