CrowBX logboek

Nice man! Obx rules! Maar waarom horen wij nog niks? We willen een video!!! :D

En hoeveel voice cards heeft ie? 4?
 
Anderhalf jaar geleden alweer heb ik een uitbreidingsset gekocht om van mijn 4-voice een 8-voice te maken. Ik heb daar lang tegenop gekeken maar ik denk dat ik er nu maar aan ga beginnen.

Uitdagingen:
  • de 4 nieuwe voices zijn een nieuwer ontwerp van oldcrow, waarvoor de schema's niet voorhanden zijn
  • grotere behuizing nodig
  • mogelijk "grotere" voeding nodig
  • MIDI interface moet uitgebreid worden naar 8 voices
Hoe ik er nu tegenaan kijk is dat ik mijn 4-voice zo veel mogelijk wil hergebruiken, en dat ik ook de deur open wil laten dat als de 8-voice niet lukt ik mijn 4-voice weer terug kan krijgen.

De behuizing gaat wel lukken. Ik heb daar hulp bij nodig maar die kan ik vinden.

Van de 4-voice voeding weet ik nog niet of hij 8 voices gaat trekken. Ik ga er voorlopig van uit van wel. Als dat niet zo blijkt te zijn kan ik een nieuwe voeding gaan bouwen, desnoods extern. Op deze manier hangt het maken van de behuizing niet teveel af van of de oude voeding het trekt.

De MIDI interface uitbreiden is gepriegel maar geen probleem. Er zit al een 8-kanaals DAC in dus dat is al een stap richting 8 pitch CV's. Wat er bij moet is een tweede quad opamp om de pitch CV's op te schalen van de DAC output (0-2.5V) naar mijn gewenste pitch CV range (0-7.5V?). En ik moet zien of ik genoeg GPIO over heb op de microcontroller om de 4 extra gates rechtstreeks aan te sturen. Zo nee dan kan ik een shift register op de SPI bus hangen en daarmee 4 nieuwe gates uitsturen.

Het eerste wat ik nu wil doen is de nieuwe voice cards opbouwen en aan de praat krijgen in de 4 voice. Om dat te bereiken moet ik een BOM gaan maken door de silkscreen te lezen.

Door de PCB te "lezen" heb ik een beetje een idee van wat die nieuwe voices doen. Als ik het goed doe moet ik zo'n nieuwe voice kunnen opbouwen en in mijn 4-voice installeren, dan mis ik alleen maar portamento en panning. Die functies krijg ik pas als ik de 8 voice backplane gebruik. Dat is prima want ik kan dan wel zien of de rest werkt.
 
Mijn eerste doel is dus om 1 voice card op te bouwen en te zien of die dan goed tussen de bestaande voices past. De nieuwe voice card heeft wat extra functies (meer filters, een pitch EG optie) waar ik helaas niks aan heb: ik wil ze namelijk combineren met de oude voice cards. Mijn bedoeling is dat de nieuwe en oude voices niet van elkaar te onderscheiden zijn.

Er staan hints op de silkscreen wbt de opties bij het opbouwen.
  • panner overslaan in het geval van 8-voice (dingen met R202-R206)
  • er is een jumper JP5 voor "crowbx 2.0" compatibilitieit maar dat wil ik geloof ik niet
  • er is een jumper JP6 waarmee je de filter-schakel-toestand overslaat en je alleen maar de originele 12db lowpass hebt -> dat is wat ik wil
  • met uitzondering van R239 wil ik waarschijnlijk alle weerstanden vanaf R200 overslaan; lagere nummers zaten ook al op de oudere voices en zijn OK
  • diodes boven D20 zijn nieuw, D20-23 wil ik wel (reversal bescherming voor 7x15 regulators tijdens power-up) maar de rest niet (filter meuk)
  • transistoren Q36 en hoger zijn verdacht
  • verscheidene 1u 0805 condensatoren vertrouw ik niet
  • opamp A6B ziet er verdacht uit -> notch filter cv? gaan we niet doen
  • DG508A IC kan weg, scheelt want is duur
Een interessant hobbeltje is dat de dubbele transistor van de expo converter gekrompen is van PDIP8 (LS318) naar SOT-23-6. Niet echt ervaring met zo klein solderen maar moet te doen zijn, misschien een kleinere soldeerpunt nodig. Of een soldeerstencil en met hete lucht.

Eerste stap is denk ik de SMD en dan met name die SOT-23-6. Dan de IC sockets, weerstanden.
 
Begonnen met onderdelen shoppen, altijd "leuk" hoe hard dat gaat. Tempco's en AS3310 (envelope chips) bij Thonk, met een paar extra: hop €100. Molex connectors, SMT onderdelen, mica condensators bij Mouser: hop €100. Als ik het goed uitgemikt heb kan ik de rest van wat ik voor de voice cards nodig heb hierna bij Reichelt bestellen, wat iha wat goedkoper is. Het zou me niet verbazen als deze voice cards straks in onderdelen alleen €100 per stuk zijn, nog afgezien van hoeveel tijd er zit in het bouwen en afregelen. Ik doe dit omdat ik het leuk vind, niet omdat het goedkoop is. :)
 
Vandaag onderdelen van Mouser binnengekregen. Meteen maar even getest of het solderen van de FMB3904 (SSOT-6) transistors me ging lukken. Ja dat lukt, blijkt. Met een 1,6mm soldeerpunt, een fluxpen en een pincet. Wist niet of ik een kleinere soldeerpunt moest gaan kopen maar nee dus en dat scheelt weer.

Wel nameten of de verbindingen goed zijn want met het blote oog is het erg moeilijk om die te beoordelen.
 
Wat weerstand gesoldeerd. Ik heb nog kleine beetjes over van de eerste 4 voices. Wel meteen wat bijbesteld bij Reichelt.

Ga alle IC's maar in sockets doen. Is het niet voor elke IC waard, maar minder verwarrend om het maar uniform wel met sockets te doen.

Nog wat verder door "gelezen" wat er met de output gebeurt van deze nieuwe voices. Mijn oude voices hebben een mono output, net als de OBX, en dan een soort adapter die drie dingen doet:
  1. zorgen dat de kaart vertikaal geprikt kan worden, ipv plat zoals in de OBX
  2. portamento doen op basis van portamento CV op pin BB1
  3. panner: mono output van de voice omzetten naar een stereo signaal, met een trimmer op de adapter
De nieuwe voice werken zonder die adapter. Dat betekent dat je portamento en panning ergens anders moet doen. In het geval van de 8 voice zit dat op de backplane.

Maar voorlopig wil ik mijn nieuwe voices in mijn bestaande CrowBX prikken om ze te testen. Dat gaat dan zonder portamento, wat ik prima vindt. Ik heb gecheckt wat er met die portamento CV gebeurt en die pin zit op de nieuwe voice nergens op aangesloten. Dus die CV stuurt niks in de war, en gaat ook niet de CV opamp kortsluiten naar ground oid. Rest nog de panner. Die zit optioneel op de nieuwe voice card. Er staan instructies op de silkscreen wbt welke onderdelen je moet overslaan als je hem op wilt bouwen zonder panner.

Omdat ik eerst nog crowbx-4-voice compatible wil zijn ga ik maar wel opbouwen met panner. Een trimmer erop zetten vind ik een beetje zonde maar dat is ook niet nodig; ik kan met vaste weerstanden de voice hard op links pannen. Wanneer ik tzt aan de 8 voice toekom kan ik dan 2-3 weerstanden vervangen door jumpers en dan ben ik van die panner af.
 
Foto met voortgang tot nu toe:

IMG_2650.JPG


Close-up van één van de kleine transistors:

FMB3904.JPG
 
Laatst gewijzigd:
Weer iets verder. Niet zoveel meer te doen qua solderen maar zit te wachten op bestelde onderdelen. Veel lege plekken aan de bovenkant van de voice; dat zijn toevoegingen die ik weglaat omdat mijn oude voices die niet hebben.

IMG_2669.jpg


Hier een close-up van waar ik het eerder over had, met dat er een panpot nodig is die ik in de 8-voice niet nodig heb maar tijdelijk in de 4-voice wel, en dat ik dat tijdelijk oplos door hard op links te pannen. De weerstand rechtop vervangt de trimmer.

IMG_2670.jpg
 
In theorie was de eerste voice nu af qua bouwen, maar in de praktijk heb ik iets fout gedaan blijkbaar want beide VCO's geven DC af. Dat wordt puzzelen.

IMG_2673.JPG


Het is interessant dat het bij beide VCO's identiek fout zit. Zowel de saw als de pulse zijn afwezig op de 4053 mux. De dingen die ik heb weggelaten zijn als het goed is:

- VCO2 pitch modulatie via filter envelope (een bonusfunctie afgekeken van de OB-Xa)
- een notch filter (afgekeken van de SEM)

Deze komen namelijk binnen op de header via de ongebruikte pinnen X1 en X2, die in principe als pitch CV ingetekend zijn, maar op de originele OB-X voice cards open gelaten zijn.

Het zou vrij irritant zijn, maar goed mogelijk, dat ik toch niet goed gesoldeerd heb met die piepkleine FMB3904 transistors, of ze op de kop heb gezet. Ik heb met de multimeter in de diodestand toen gekeken of het er OK uit zag maar wie weet heb ik ze allebei verkeerd om gedaan?
 
OK ik heb iets gevonden wat het kan verklaren. De VCO's gebruiken allebei de +19V rail op een punt. Dit is een beetje maf want de voice krijgt +/-19V binnen, wat dan meteen gereguleerd wordt naar +/-15V en dan werkt de rest van het circuit op +/-15V. Behalve dat ene punt in de VCO core.

Het viel me al op dat er extra 10uF elco's en inductors opgedoken waren in de VCO's op deze nieuwe voices. Ik zie nu dat die op de +19V-lijn zitten. Omdat ik die inductors heb weggelaten is de +19V afwezig en dat lijkt me een goede manier om de VCO's te saboteren. :)

Ik snap niet waar dit opeens voor nodig was, de OB-X doet daar ook niks bijzonders. Ik kan hier omheen werken door een jumper ipv die inductor te installeren.
 
Ik heb een close-up van eerder wat pijltjes gegeven:

inductor-elco.JPG


Ik heb zoals het nu is L1 en C61 weggelaten, want die zijn er niet op mijn oude voices. Het probleem is dat de +19V door L1 stroomt en nu heb ik die rail onderbroken. Als ik een jumper op L1 zet moet het goedkomen.
 
En nu komt er geluid uit! Behalve L1/L2 (nu jumpers) had ik nog een probleempje omdat ik R239 vergeten was. Dus beide "problemen" tot nog toe kwamen door mijn koppige wens om geen onnodige onderdelen te installeren. :)

Volgende stap: stemmen. Daarna, kijken of ik de envelope generators van de oude voices kan matchen met de AS3310.
 
Dank je flyweight!

Als ik "leerzaam" hoor kan ik het niet laten om te zeggen dat ik geen expert ben. Ik ben een amateur die lekker zit te klooien met zijn hobby. :) Wat niet wegneemt dat het leerzaam kan zijn.
 
Ben weer wat verder. De VCO's zijn gestemd. VCO2 werkte niet mee; na wat puzzelen kwam ik erachter dat ik hetzelfde probleem had als sommige (maar niet alle) CrowBX-bouwers, waar de init freq (offset) trimmer niet genoeg bereik had. Dit laat zich oplossen door een 4M7 weerstand door wat lagers te vervangen. 3M was genoeg in dit geval.

Ik vraag me af of dit probleem komt door variatie in de 7815/7915 regulators van elke voice. Want die trimmer zit met zijn uiteinden op de +/-15V rails. Enfin het is gelukt.

Meteen ook ontdekt dat ik de mysterieuze JP5 jumpers verkeerd om heb gedaan: die zijn voor de keytracking, en met mijn host board is aan/uit nu omgewisseld.

Dus hierna die jumpers verwisselen en de VCF stemmen. Dan de volgende leuke grap: proberen om de imitatie-3310 envelope generators van de oude voices te matchen met de AS3310's op mijn nieuwe voice. Als ik die envelope generators nooit gelijk krijg wordt het ook niks met die 8-voice. Ik verwacht dat ik ze op het gehoor ga tunen.
 
Dat gelijk krijgen van de envelopes gaat niet heel makkelijk. De decay/release van een AS3310 kan veel langer dan die van een crow-envelope. Een tijdje geprobeerd om de crow-envelope te tweaken door weerstanden te vervangen, wat op zich kan. Maar ik begon me af te vragen of ik niet gewoon AS3310's op mijn oude voice cards kan zetten.

Het is een beetje een puzzel maar het antwoord is: ja dat kan, zelfs zonder traces door te snijden. Dwz het is omkeerbaar.

IMG_2679.JPG


Ik heb een aantal weerstanden, diodes, condensatoren en transistoren van de crow-envelope voor de VCF op deze voice weggehaald. En de 4 IC's (TL072, TL074, NE555, CD5042BE) uit hun sockets. De AS3310 kan dan verkeerd om met 12 van de 16 pootjes in de socket van de TL074. En van die 12 moet ik dan twee nog eruit buigen. Ik heb op 5 pootjes van de AS3310 rechstreeks dingen gesoldeerd, de rest kon allemaal netjes via bestaande traces.
 
Back
Top