reparatie carbon keyboard contacten

Reinigen met alcohol was ook recent de oplossing bij een JX3P van een vriend. En speelt terug voortreffelijk.

De oplossing door Bill Gates in het filmpje, lijkt wel iets handig als reinigen niet helpt.

(Hij gelijkt toch op den Bill, niet?)
 
De afgelopen dagen heb ik bij 4 instrumenten (2x OB-8 en 2x memorymoog) de contacten voorzien van die plakkertjes van sound doctorin. Ik had ze jaren geleden gelakt en dat werkte voor geen meter meer. Ik heb eerst de lak verwijderd met fijn schuurpapier, alles met alcohol gereinigd, en de plakkertje aangebracht. Daarvoor had ik een simpel malletje gemaakt: een uit-stekende platte schroefkop in een stukje hout geschroefd waar ik steeds een rubbertje op zijn kop omheen kon schuiven om daarna druk uit te kunnen oefenen tijdens het plakken.
In totaal waren er 2 toetsen die nog steeds niet werkten, waarschijnlijk waren dat net de 2 plakkertjes die een keer van mijn pincet af vielen en ik misschien verkeerd om aangebracht had.
Ik ben zeer tevreden over het resultaat, nu maar hopen dat het vele jaren mee gaat. De prijs was niet te hoog, nog geen 80 euro voor 4 instrumenten inclusief postzegel. Ik had de spullen snel in huis maar de verkoper blinkt niet uit in duidelijke communicatie, op veel vragen kreeg ik geen antwoord.

Ik heb echt het idee dat die carbon-puntjes in de loop der tijd steeds slechter geleiden, dat dat de oorzaak is van het slecht functioneren. Mocht deze plak-oplossing tzt niet meer werken dan bestel ik wel nieuwe matjes via de link welke ik poste.
Hoe dan ook, wat een enorm verschil nu, weer fijn om op deze instrumenten te spelen!
 
Heeft iemand deze stickertjes al eens toegepast?
Zo hé, krijg ik een melding dat er een bericht van mij is gequote, is het iets van 9 jaar geleden...
Wist niet eens meer dat ik dat had gepost 8)
 
Maar nu we het er toch weer over hebben:
Ik kwam op AliExpress geleidende rubber pads tegen die verkrijgbaar zijn van 1,5 - 10mm. Lijkt me de beste oplossing en nog goedkoop ook.
 
Back
Top