Aansluiten Roland TB-303

Chwhynny

Nieuwkomer
Lid sinds
1 januari 2009
Berichten
21
Ik heb sinds kort een Roland TB-303 en wil hem nu graag aansluiten maar heb eigenlijk geen idee hoe dit werkt met vintage synths...

Het gaat om een originele TB-303 (geen mods). Ik kreeg er een of ander doosje bij zonder merknaam of model, dus ik weet eigenlijk niet precies wat het doet. Erop staat 'midi-sync', en het heeft een connector aan de achterkant gelabeld 'midi in' en twee connectors aan de voorkant gelabeled 'sync out'. Ze zien eruit als midi inputs of outputs.

Wat ik wil weten is, wat voor kabels heb ik nodig en vooral: wat doet dit doosje? Ik hoop dat het me mogelijk maakt om noten/patronen vanuit Cubase 5 door de TB-303 te laten spelen, maar is dat ook zo? Zo niet, wat heb ik nodig om de TB-303 mijn eigen riffs te laten spelen vanuit de Cubase 5 sequencer?

Mijn setup:

Geluidskaart: Echo Audiofire Pre8
Midi interface: MOTU Midi Express 128

Ik kan een foto uploaden van het doosje als dat helpt...

Bij voorbaat dank!
 
Je kan daarmee geen patronen/noten mee vanuit cubase sturen. Het enigste wat dat kastje doet is midi-clock vanuit bijv cubase omzetten naar sync/dinsync/sync24 De aansluitingen van zowel midi als dinsync zien er precies hetzelfde uit, alleen bij midi zijn er maar 3 draadjes aangesloten op de 5 pinnetjes in het stekkertje van de kabel. Je kan dit niet met het blote oog zien omdat er wel altijd 5 pinnetjes in zo'n midi/dinsync plug zitten.



Wat je nu dus moet doen is:
1) Leren hoe je een melodietje kan maken op de TB303, zonder de 303 ergens anders op aan te sluiten en gewoon met de koptelefoon. Als je op play drukt en je hoort een riedeltje is het goed.

2)Druk op de 303 op stop en neem 1 midikabel en 1 dynsync kabel. (Bij een muziekspeciaalzaak moeten ze bewust zijn van het verschil en als je het speciefiek aangeeft behoor je de goede kabels te krijgen) Stop de midi kabel in de Midi-out van je geluidskaart op je computer en het andere eind in het kleine doosje midi-sync op de Midi-in. Vervolgens stop je de dinsync kabel in het andere gat van de kleine midi-syncdoos en het andere eind in de 303.

3)Nu moet je gaan zorgen dat cubase midi-clock uitstuurt via een midi-interface. De meeste geluidskaarten hebben wel een midi-in en ui. anders was de vorige stap ook niet gelukt.

4)Druk op play in cubase, als het goed is gaat de 303 nu meelopen op dezelfde snelheid als cubase.



Als je nou echt wilt dat je patroon uit cubase afgespeelt word op de 303, dan moeten er gaten geboort gaan worden, wat in mijn ogen heiligschennis is, Koop dan lekker een x0xb0x ofzo.

Maar even tussen ons, wat heeft jou die 303 gekost? Normaal best veel geld voor iets waarvan je niet weet hoe het aangesloten moet worden?
 
Laatst gewijzigd:
Dank voor je snelle reactie! Inderdaad, ik wil er liever niet in gaan boren... Is gewoon zonde. Vandaar dat ik hoopte dat er misschien een of ander extern apparaat bestaat dat het mogelijk maakt je eigen patronen en noten te laten spelen. Jammer maar helaas dan. Ik verwachtte het eigenlijk al wel hoor.

Hij was 1250 euro. Ik ben helemaal gek van de sound van deze synth, altijd al geweest. Het leek een goeie deal gezien het feit dat hij slechts 1 eigenaar heeft gehad, echt in nieuwstaat verkeert (de knoppen zijn zelfs nog lekker stroef), in de originele doos, incl. draagtas, gebruiksaanwijzing, roland adapter en chord chart, en dat doosje. Ik weet inderdaad niets van de aansluiting af, maar was sowiezo bereid te leren hem gewoon zo te programmeren. Was meer voor het gemak.
 
Je hebt een mooi setje gescoord :okdan: ben er maar zuinig op. Hang er een overdrive en delay pedaal achter en je bent in TB heaven :engel:

Laat even weet of je het gesynced krijgt met cubase. 303 zonder een bassdrum is niet zo leuk natuurlijk.

op youtube staan goede filmpjes over hoe je een 303 programeer
 
Ik ga er zeker zuinig op zijn! Ik ga er voor geen goud in boren, dan maar moeilijk doen! ;)

Ik laat weten hoe het gaat met het syncen, kan wel even duren want kan momenteel nergens heen om kabels te halen vanwege kapotte auto :(
 
hoi je kan hem gewoon met cubasic (en je zelf gemaakte patroons)mee laten lopen door middel van de cv input. kan je lekker met de computer je patroons maken.

wat je nodig hebt is een midi naar cv bijvoorbeeld een little mcv of een kenton pro solo.

gewoon een midi kabel van je interface geluidskaart naar de midi naar cv. twee kabels van kenton of philip rees naar ( controlevolt en trigger) in van je Tb-303.
 
Los van dat geboor wat idd zonde zou zijn, de 303-sound wordt mede door de sequencer bepaald. Zou dus überhaupt raar zijn om dat ding een sequence vanuit cubase te laten spelen.
 
hoi je kan hem gewoon met cubasic (en je zelf gemaakte patroons)mee laten lopen door middel van de cv input. kan je lekker met de computer je patroons maken.

wat je nodig hebt is een midi naar cv bijvoorbeeld een little mcv of een kenton pro solo.

gewoon een midi kabel van je interface geluidskaart naar de midi naar cv. twee kabels van kenton of philip rees naar ( controlevolt en trigger) in van je Tb-303.

Een 303 heeft helemaal geen CV/Gate in, alleen maar out :)

Buiten dat is een 303 als je geen gebruik maakt van de interne sequencer half zo leuk niet, zoals gijs al zegt.
 
Los van dat geboor wat idd zonde zou zijn, de 303-sound wordt mede door de sequencer bepaald. Zou dus überhaupt raar zijn om dat ding een sequence vanuit cubase te laten spelen.

Klopt, ik zou de interne sequencer gebruiken en hem dan syncen aan midi/cubase via dat kastje, mits dat een midi-dinsync is.
 
Ik ben helemaal gek van de sound van deze synth, altijd al geweest...

HET HEK IS VAN DE DAM!!!! :okdan:
De TB is nog maar het begin ;)


Boren in gear is geen heiligschennis....
Als je maar gericht boort....

Half werkende of mislukte mods...
Das pas zonde ;)

D'r is een mod voor de TB waarbij je dinsync wordt vervangen door een dinsync/midi poort. Met deze modificatie kan je een dinsync kabel gebruiken, werking: synchronisatie. Sluit je de TB aan met een midikabel, dan kan je de synchronisatie tijdens het spelen onderbreken, switchen tussen de pattern banks (wat in sync functie niet kan) en deze weer gesynchroniseerd mee laten lopen. Deze mod wordt door Twiki van www.artefacts.nl uitegevoerd :okdan:
 
Los van dat geboor wat idd zonde zou zijn, de 303-sound wordt mede door de sequencer bepaald. Zou dus überhaupt raar zijn om dat ding een sequence vanuit cubase te laten spelen.

Da's echt onzin. De sequencer bepaald idd de sound van het befaamde 303 geluid maar dat kun je ook zo programmeren in de computer. Ik heb mijn 303 dus laten voorzien van een kenton cv/gate + filter en accent kit en het is echt fantastisch. Net alsof ik een nieuwe synth erbij heb.

Het enige wat belangrijk is dat je weet hoe een 303 patroon in elkaar zit. In Ableton kun je heel erg makkelijk de pitch's, accents en filter-env programmeren. En je kunt dan ook nog lekker tweaken :D

BTW...waarom is een mod zonde als hij nuttig is?

Oja...@ de topicstarter....je kunt elke midikabel gebruiken voor de dinsync. Bijna elke midikabel die tegenwoordig verkocht wordt zijn alle polen verbonden dus altijd inzetbaar. Ik het ± 60 midikabels in mijn studio en ze doen het allemaal.
 
Een 303 heeft helemaal geen CV/Gate in, alleen maar out :)

Buiten dat is een 303 als je geen gebruik maakt van de interne sequencer half zo leuk niet, zoals gijs al zegt.

geen cv in .. ik geloof je gelijk... wie gaat er nu zo veel voor een zilver/grijze muis betalen als er niet eens complete cv in op zit. maar goed ik heb hem niet. dus ik ga hem verder ook niet afzeiken.


.

bla bla bla :D
 
Eeuh, waarom zou die CV/Gate in moeten hebben? er zit toch al een sequencer in? Het is juist handig dat die CV/Gate out heeft, kan je lekker je ander CV/gate synth ermee aansturen. Duophone rockas
 
Da's echt onzin. De sequencer bepaald idd de sound van het befaamde 303 geluid maar dat kun je ook zo programmeren in de computer. Ik heb mijn 303 dus laten voorzien van een kenton cv/gate + filter en accent kit en het is echt fantastisch. Net alsof ik een nieuwe synth erbij heb.

Het enige wat belangrijk is dat je weet hoe een 303 patroon in elkaar zit. In Ableton kun je heel erg makkelijk de pitch's, accents en filter-env programmeren. En je kunt dan ook nog lekker tweaken :D

BTW...waarom is een mod zonde als hij nuttig is?

Oja...@ de topicstarter....je kunt elke midikabel gebruiken voor de dinsync. Bijna elke midikabel die tegenwoordig verkocht wordt zijn alle polen verbonden dus altijd inzetbaar. Ik het ± 60 midikabels in mijn studio en ze doen het allemaal.

Dan ben ik wel geïnteresseerd in een one-on-one tussen de sequencer van je computer en de sequencer van de 303. Zou je ze beide eens eenzelfde pattern kunnen laten spelen?
 
Ik heb eens rondgevraagd en ik kreeg de volgende uitgebreide reactie van Innerclocksystems. Deze meneer lijkt te weten waarover hij het heeft.

-----

Hi Chwhynny,

The TB-303 is really two devices in one unit - a mono synth and a sequencer.

What makes the TB-303 unique is really the Sequencer - you have
programmable note glide and accents which feed the Filter Envelope in a
very specific way - this is what gives the TB-303 such a characteristic
sound.

To get access to the TB-303 synth engine from Cubase means getting Midi
Notes into CV/Gate and the only way to do this is by modifying the unit -
either adding CV/Gate inputs or a Midi Interface directly.

Remember, you won't get that classic TB-303 sound driving it as notes from
Cubase.

Two reasons:-

1 - The Midi notes will be sloppy from Cubase compared to the internal TB
sequencer and after conversion it will only get worse.
2 - Midi Notes will not drive the TB Glide/Accent/Filter circuit at all.

My advise - learn to program sequences inside the TB-303.

Use the Midi Clock - Din Sync converter you have or if it's not tight
enough get one of our Sync-Lock or Sync-Shift units for some real fun.

If you want to program melody or bass lines from cubase - get a Midi Mono
Synth - Little Phatty, Roland GAIA etc......

Don't butcher the TB - it wont be worth the damage.

Best - David
www.innerclocksystems.com

-----
 
@ Gijs....Ik zal proberen dit weekend 2 patroontjes op te nemen. Ter vergelijking

@ Chwhynny...."2 - Midi Notes will not drive the TB Glide/Accent/Filter circuit at all." Dat klopt dus niet en is dus echt een misvatting. Je kunt dus WEL de slide, accent en filter via CV controleren. Die sloppy nootjes...tja ik denk dat meer te maken heeft met de midiinterface.
 
Gebruik je een midi naar CV/gate plus aux outputs, dan zijn alleen de glides van de 303 anders. Omdat de 303 glides altijd even snel gaan: Dus van C3 naar C0 gaat even snel als van C0 naar D0. Bij midi naar cv/gate converters is de glide tijd per octaaf hetzelfde. Dus van C3 naar C2 gaat langzamer dan van C0 naar D0.
Dit maakt de glide van de 303 zo bijzonder.
Er zijn wel verschillende midi interfaces voor de 303 te krijgen die wel de juiste glide hebben. Bv die van Sequentix, maar er zijn er meerdere.
Midi heeft overgens dezelfde hoeveelheid jitter als dinsync. Dat betekend dat er geen timing verschil hoorbaar is tussen midi en dinsync. Maar daar zijn al meerdere discussies over gevoerd hier.
 
Ik heb een jaartje of wat geleden een filmpje op YouTube gegooid hoe je een 303 programmeert. Redelijk amateuristisch, maar ik hoor nog steeds van mensen dat ze er iets aan hadden:



Verder is hier op Synthforum een lopend projectje dat goeie resultaten oplevert met een strakke dinsync:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=109437

Vereist wel een speciale kabel en een geschikte geluidskaart, maar de resultaten zijn erg fijn, omdat het de midi > sync-stap eruit haalt.
 
Back
Top