kurzweil pc3x

ton van leeuwen

Ingeburgerd
Lid sinds
30 juli 2008
Berichten
44
Hallo allemaal
Ik heb sinds 2 weken een pc3x in het bezit :dubbel:
Nu wil ik proberen om geluid 16 (piano &string) zo te programmeren, dat als de mod.wheel onder staat er alleen piano klinkt en als het wheel boven staat alleen string.
Ik bedoel dus panning.
Dus als het wheel in het midden staat hoor je zowel piano als string.
Als ik zo doorga met zoeken hoe dat moet gaat tie echt vierhoog het raam uit.=(
Ik snap werkelijk helemaal niets van dat ding.
Hebben andere gebruikers daar ook last van??
 
Ik kan je niet helpen, maar kom wel onder je raam staan om hem op te vangen!:okdan:
Fantastische "sounds":halleluja


robbie
 
'k heb een K2661 en K2000, maar mss is dat wel 't zelfde... ongeveer..

IN de layer page: Enable: Zet naar MWheel.... voor al de layers..
Daarna voor de piano layers zet s: (enable sense) op reverse....
of anders mss de range instellen van de layer...???

http://soundtower.com/pc3/pc3screens/layer.jpg


edit:

Of anders mss nog beter ..

In de Output page,
Crossfade allemaal op MWHeel,
en de piano op XFade Sense: Reverse... !

Echt niet moeilk hoor !! :) :)
 
Laatst gewijzigd:
Op de kurzweilwebsite (www.kurzweil.com) ff op de pc3x pagina kijken en dan op video klikken. Daar staan een aantal filmpjes diebijna alles uitleggen over het apparaat (basis dan). Ik weet zeker dat er 1 bij zit waarin hij een pad aanzet door het modwheel... Dat moet je ook kunnen omdraaien (om de piano uit te zetten). De filmpjes staan ook ergens op youtube...

Succes!

(Ik wou dat ik het zo kon zeggen, maar ikmoet 'm nog kopenXD)
 
check idd die videos. ze leggen daar behoorlijk wat uit van dit soort dingen.

Zit er geen sound op de PC3X waarbij dit reeds is geprogrammeerd? Wat je kunt doen is dan kijken welke layers dat zijn en die layers kopieren naar een programma naar keuze. Dan de keymap wijzigen in de klank die je wilt.
Ik heb de mijne ook nog maar 2 weken, maar bovenstaande weet ik door de videos te bekijken 8)
 
Idd een geweldig apparaat, heb er vorige week een avond op mogen jammen.. (pc3x) heerlijk.

Snap alleen die indeling van de geluiden niet.. bovenop de toetsen staan categorien maar als ik daardoor heen zap kom ik niet bij de categorie uit die erboven stond (piano, strings, blabla). Mja, uiteindelijk werkt de rotary dial ook prima.

Afijn, ook voor mij dan maar even dan video-tje checken (goeie tip)

Wat me ook echt beviel was de feel van de toetsen, normaal heb ik enige moeite met (semi)gewogen toetsen maar dit was echt verrassend fijn spelen.. is dit hetzelfde toetsendek als op een K2600 ??
 
Snap alleen die indeling van de geluiden niet.. bovenop de toetsen staan categorien maar als ik daardoor heen zap kom ik niet bij de categorie uit die erboven stond (piano, strings, blabla). Mja, uiteindelijk werkt de rotary dial ook prima.

Die gelden alleen voor de "base 1" en "base 2" banks. Bij de classic keys, orchestral, strings, KB3 etc geld dit dus niet inderdaad.
 
Heb gisteren geprobeerd een simpel loopje te maken.. moet eerlijk zeggen dat ik de sequencer vrij irritant vind. Zelfs met het manual erbij is het me niet gelukt binnen afzienbare tijd een simpel 4-bar loopje te maken.

Ik had iets langer opgenomen dan nodig, tot 6:1:1, en wilde het afknippen vanaf 5:1:1 .. dat is me gewoon nĆ­et gelukt, heb het precies volgens manual gedaan, Delete "All events" from 5:1:1 to 6:1:1 "Go" ... en dan nog als ik afspeel loopt-ie vrolijk door na het einde van de 4-bar.

Verder kan ik nog steeds niet vinden, hoe ik op het beeldscherm een overzicht krijg van de toegewezen schuif-knoppen :?

Weet inmiddels dat de meest rechter schuifknop de galm (of effect) is, maar bij de presets is het voor mij vaak maar gissen wat de schuiven doen, als ze al iets doen.
 
Laatst gewijzigd:
Als je in program-mode bent, is er een softbutton "info": deze geeft dan precies aan welke schuif, wiel knop enz. doet: dit verschilt per program. In setupmode is dat per setup verschillend. Dit kun je dan zien door een setup te kiezen en op "edit" te duwen. Met de "More >" en "< More" buttons schuif je door de menu's en een hele boel zijn ingericht om te zien wat wat doet. Je kunt ook nog op de een of andere manier toewijzen welke MIDI-boodschap (volume, pan, enz...) de schuiven, knoppen en pedalen sturen in de andere modi, maar weet zo ff niet hoe (staat in de manual); hij houdt dan de informatie aan van een setup.

Succes en vooral veel plezier (ik raad je aan om, net als ik, ff helemaal door de manual heen te worstelen: het is een bijzonder ingewikkeld apparaat, waarover je veel kan en "moet" leren. Maar ook een prachtig apparaat!)
 
pc3x

pc3x

Ik rakel toch weer even een oude topic op.
Op facebook vroeg iemand een ruilvoorstel zijn pc3 voor een FA-06.
Ik ben daar op in gegaan en ben dus (opnieuw) in het bezit van een kurzweil alleen nu een PC3 in plaats van toen een PC3X
Ben even aan het stoeien geweest met het apparaat maar opnieuw blijf ik dit een vreselijk onhandig bedienbaar apparaat vinden.
Ik heb ervaring met motif, div. rolands met nord en zelfs korg maar Kurzweil heeft een hele dikke handleiding waar werkelijk alles instaat waar waar je dus nooit antwoord vindt op je vraag.
dit in tegenstelling tot alle andere bovengenoemde apparaten waar je na een avondje spelen een hele setlist kan programmeren.

Ben ik nu de enige die dit vind of zijn er vaker kurzweil's gefrustreerd doorverkocht zonder ook maar Ć©Ć©n geluid op een plaats te krijgen waar je m hebben wil?
Heb ik nog niets eens over tweaken van een sound.

Dit is even frustratie maar nu een vraag.
Hoe laad ik een sound met extensie .pc3 in het apparaat.
Ik heb geen XD kaart erinzitten maar het moet via de computer kunnen
=(=(=(=(=(=(=(=(
 
De Kurzweils zijn niet simpel. Dat weet je, want je had een precies dezelfde.

Je kan via USB de Kurz mounten als een soort externe opslag (ziet eruit als een USB stick) en daar sounds op laden. Via storage mode kan de die bestanden daadwerkelijk inladen. Doe dit zelf eigenlijk nooi, dus zou het niet precies zo kunnen voordoen. Succes!
 
Wat de meesten te weinig doen volgens mij,is de synth te begrijpen.De handleiding te weinig goed lezen en zo op problemen stuiten die er eigenlijk niet zijn.Vergt tijd en geduld.
Vast technologie is in eerste instantie moeilijk(serieuze turf van een manual) maar als ik lees in forums dat eens m'n het begrijpt,je geweldig mooie dingen mee kan doen en vrijwel alle klanken te programmeren valt.
Van analoge impressies,digitale FM timbres,PPG emulaties,fx,geweldige pads,enz.
 
Volgens mij werkt het zo (ik heb al een tijdje geen PC3 meer).
Als je de Kurz op de pc aansluit, verschijnt de XD kaart als tijdelijke drive en daar plaats je de bestanden op.
Bewijs jezelf een dienst en koop voor weinig zo'n kaartje. Die moeten vast goedkoop te vinden zijn op Marktplaats.
Kijk ook eens op http://forums.godlike.com.au/
(Daar staan o.a. tutorials en dit soort ervaringen)
 
bedankt voor de reacties
toch nog een vraagje.
Ik heb op een forum een aantal sounds of misschien zijn het wel complete soundsets binnengehaald.
Via de laptop naar de pc3 gaat ook prima er komt een soort virtuele usb schijf op de laptop te staan en daar zet ik de bestanden in met de extensie .pc3

dan laad ik een bestand in de PC3 en dat gaat ook prima, maar vervolgens heb ik werkelijk geen idee waar dat bestand terecht is gekomen.

Ik weet ook niet waar ik moet zoeken om dat bestand af te luisteren want ik weet niet waar het staat en is het een programm of een setup.

wie weet raad??
 
Naast al het geklaag heb ik wel via sound tower het een en ander in kunnen stellen en de feel en de klank vind ik werkelijk meer dan goed.

Voor mijn gevoel beter dan wat ik me kan herinneren van de PC3X maar die heb ik toondertijd gefrustreerd verkocht en een S70XS voor in de plaats gekozen waar ik nog steeds naar alle tevredenheid mee speel.
Misschien had ik toen iets langer moeten wachten
 
Volgens mij worden de programs automatisch aangesloten bij het laatste bestaande program. Dat zou dan hoger moeten zijn dan program 1024.

Als je via Soundtower de programs binnenhaalt, kan je ze in de librairy snel terug vinden.
Doorgaans bewerk ik de geluiden met Soundtower (Ik heb nog een SP4-7), maar save ze uiteindelijk handmatig op de synth.
 
Qua diepgang en sounds programmeren is de PC3 inderdaad best complex.

Ik vind echter de hele architectuur wel meevallen. Je kunt heel snel setups maken met splits en layers. Sounds laden etc vind ik ook allemaal prima gedaan. Het koppelen van controllers aan bepaalde parameters is super simpel door gebruikt te maken van de "enter" toets. Sta je bijvoorbeeld op het vakje "filter cut off", dan hoef je maar de enter toets vast te houden en aan het mod wheel te draaien en de mod wheel is toegewezen. Bij splits net zo, enter vast houden en de toets in drukken waar je de split wilt hebben en klaar. Dat soort dingen maakt de PC3 erg makkelijk werken.
 
Wat ik geweldig vind van Kurzweil dat die droge klanken er al staan.Dat hoor je niet bij een ander synth waar de masters het geluid overwoekerd door effecten en zo de kopers een beetje bedriegt.
 
Back
Top