Waldorf Pulse oscilators

DennisBastian

Stamgast
Lid sinds
25 januari 2009
Berichten
139
Locatie
Utrecht
Altijd heb ik gedacht dat de pulse DCOtjes had, ook al zijn er veel mensen die beweren dat het VCOs zijn. Het maakt in principe geen drol uit want het feit is dat hij gewoon bagger vet klinkt. Na het lezen van de review van SOS snap ik er alleen helemaal niks meer van. Ik citeer Wolfram Franke:

''[FONT=arial,helvetica] However, the three waveforms are made differently, and only have one thing in common -- they aren't processed by a D/A converter. The oscillators are not digital, but analogue. The pulse waveform is controlled digitally; the clock stipulates when the pulse waveform has to be at its maximum or minimum point. If you use pulse width modulation or cross modulation, this is also generated by the clock itself. The clock has only a 0 and 1 position, so the Pulse's cross modulation is mathematically identical with ring modulation. The sawtooth waveform is voltage-controlled; the voltage is generated from the D/A-converted clock signal, with additional parts creating the ramp. The triangular waveform is the most complex one; it's a combination between the sawtooth waveform and additional parts that process the down-ramp.''

Als ik het goed begrijp is de blokgolf dus DCO, de zaag VCO en de triangle is voor de helft van de zaagtand en de andere helft komt ergens anders vandaan (misschien dat de 2e helft van de zaagtand golf op een of andere manier wordt gespiegeld:confused:). Het kan ook zijn dat ik het helemaal mis heb natuurlijk, ik ben niet voldoende technisch geschoold om te weten of een dergelijke combinatie van DCO en VCO uberhaupt mogenlijk is. Dus.... de pulse, DCO, VCO of... beiden?

[/FONT]
 
Wat maakt het uit, het blijft een leuke vette analoge (iig geen VA) synth voor weinig geld te krijgen tegenwoordig.
 
Ik snap er ook geen hout van, maar wat maakt het uit :) Als het maar klinkt!
 
Zoals ik al zei, het maakt ook geen drol uit. Ik ben alleen erg geinteresseerd in hoe dit in godsnaam werkt. Het geeft namelijk de indruk dat het een soort hybride vorm van dco en vco is en dat is iets waar ik nog nooit van heb gehoord, als iemand weet hoe dit werkt hoor ik het graag (jammer dat er geen synthnerd smiley is)
 
''[FONT=arial,helvetica] However, the three waveforms are made differently, and only have one thing in common -- they aren't processed by a D/A converter. The oscillators are not digital, but analogue. The pulse waveform is controlled digitally; the clock stipulates when the pulse waveform has to be at its maximum or minimum point. If you use pulse width modulation or cross modulation, this is also generated by the clock itself. The clock has only a 0 and 1 position, so the Pulse's cross modulation is mathematically identical with ring modulation. The sawtooth waveform is voltage-controlled; the voltage is generated from the D/A-converted clock signal, with additional parts creating the ramp. The triangular waveform is the most complex one; it's a combination between the sawtooth waveform and additional parts that process the down-ramp.''[/FONT]

als die Wolfram Franke ook de boekhouding deed bij Waldorf, begrijp ik nu hoe ze failliet konden gaan.
 
Wat bedoel je daarmee te zeggen Leo? Hij zal in dit geval vast wel weten waar hij het over heeft aangezien hij hoofd product designer is bij waldorf...
 
Kan natuurlijk ook zijn dat S.O.S. het verkeerd heeft vermeld ( gebeurt wel eens meer -)
 
als die Wolfram Franke ook de boekhouding deed bij Waldorf, begrijp ik nu hoe ze failliet konden gaan.
:D inderdaad ja.

Denk dat het slechte research of mis informatie van de sos kant is.
kan me niet voorstellen dat er op dat kleine printplaatje ruimte is voor een vco :dubbel:


annyhoestie.. . . mooie goedkope monosynth iig die pulse.
 
j6/60/106helemaal

maar de andy 6 heeft tie dco,s ???
d8t niet dacht 2 vco,s per voice 32 totaal


maar das een circuit diet vco gedeelkte controleerd [in bedwang ] houdt zeg maar daarom wordt t nog wel analoog opgewekt
maar geen wave / sample ofso hoor
of pcm wave form
gewoon een vco circuitje [kan op een klein ictje zitten dat door een processor "beheerst " wordt

bbd is weer iets heel anders klinkt analoog
is een pre digi chipje ..
 
Wat bedoel je daarmee te zeggen Leo? Hij zal in dit geval vast wel weten waar hij het over heeft aangezien hij hoofd product designer is bij waldorf...

was een grapje, ik vond het een vaag, ondoorzichtig verhaal - waarschijnlijk om niet gewoon te hoeven zeggen wat het nou precies was, die pulse oscillator. net als creatieve boekhouders soms doen, me tin he tachterhoofd dat waldorf na moeilijkheden is doorgestart.
leuk, als je het helemaal moet uitleggen. :confused:
 
Laatst gewijzigd:
Denk dat het slechte research of mis informatie van de sos kant is.
kan me niet voorstellen dat er op dat kleine printplaatje ruimte is voor een vco :dubbel:

Ik zal voor de volledigheid even de link naar het stuk vermelden: http://www.soundonsound.com/sos/1996_articles/feb96/waldorfpulse.html


De recencent vertelt in het gedeelte 'a word from waldorf' dat hij voor een aantal technische details waldorf heeft gecontacteerd, de rest van de tekst bestaat uit citaten. Ik denk dat je wel aan mag nemen dat deze citaten aardig waarheidsgetrouw zijn gezien de diepgang van de materie.

was een grapje, ik vond het een vaag, ondoorzichtig verhaal - waarschijnlijk om niet gewoon te hoeven zeggen wat het nou precies was, die pulse oscillator. net als creatieve boekhouders soms doen, me tin he tachterhoofd dat waldorf na moeilijkheden is doorgestart.
leuk, als je het helemaal moet uitleggen. :confused:

Toch vind ik '[FONT=arial,helvetica]The sawtooth waveform is voltage-controlled'[/FONT] een vrij concrete uitspraak waar niet veel over getwist kan worden. Ook al is hij daarna nogal vaag over 'addititional parts' en welke rol die precies spelen in het opwekken van de golfvorm.
 
Back
Top