Uitgangniveau's

GroovBird

Stamgast
Lid sinds
2 november 2008
Berichten
107
Nu ik m'n Korg RADIAS, Roland XP-30 en MC-303 heb aangesloten op m'n MOTU Ultralite, merk ik dat het uitgangsniveau van de Rolands een stuk lager ligt dan de Korg.

Ik moet m'n ingangen gaan trimmen tot +9dB om een beetje vergelijkbaar niveau te krijgen, wat natuurlijk ook extra ruis oplevert.

Is dit een gekend fenomeen bij Roland, ofzo? Die MC-303 is echt een ruisbak, blijkt.
 
Het zou het verschil kunnen zijn van dBu en dBv (ballanced en unballanced outputs) dat is ongeveer 11. nog iets dB.
 
Dus dit wil zeggen dat de Korg RADIAS balanced outputs heeft?

Ik gebruik trouwens mono phone pluggen.
 
Dus dit wil zeggen dat de Korg RADIAS balanced outputs heeft?

Ik gebruik trouwens mono phone pluggen.

nee hoor de ene synth is nu eenmaal 'hotter' dan de andere

Synths met balanced outputs zijn er niet veel. Zeker niet in het lagere segment.
 
Wat mogelijk ook mee kan tellen, is dat de Rolands die je noemt meer polyphonie hebben dan de Korg. Iedere afzonderlijke voice moet dus ietsje zachter zijn om bij maximale polyphonie niet boven het gespecificeerde uitgangsniveau uit te komen. In het geval van de MC-303 houden ze waarschijnlijk ook nog wat headroom over om de bass boost wat ruimte te gunnen. Maar, wat septic al zegt, sommigen zijn nou eenmaal hotter dan andere.

Het verschil tussen balanced/unbalanced is het zeker niet en volgens mij werken alle 3 de instrumenten op +4dBu en niet op -10dbV.
 
Back
Top