Iemand die hier wat over weet?

bizar

Ingeburgerd
Lid sinds
29 februari 2008
Berichten
84
Locatie
België
Hello,

Ik ben al geruime tijd aan het twijfelen over een nieuwe aankoop maar gezien het beperkte budget kom ik er niet uit.

Ik maak al verscheidene jaren trance, house, minimal house, etc., maar ben nooit echt bezig geweest me te verdiepen in het programmeren van synths enzo. Gezien een tijdsgebrek door oa andere tijdopslorpende hobby's zou ik het liefts een soort van plug & play instrument willen aanschaffen.

Hiermee bedoel ik dat ik geen tijd heb om sounds te bewerken. Gewoon instrumenten kiezen, effecten toevoegen en inspelen.

To the point :

Budget is slechts 250 euro. :erm: Verder sparen zit er momenteel niet in.

Een racksynthesizer behoort wel tot de mogelijkheden denk ik. Of een EMU XL7 als die te vinden is voor deze prijs.

Dus een handige bak die gebruiksklaar is zodat ik rechtstreeks de sounds via men midi controller kan aansturen. Liefst een bak met effecten zoals reverb, delay, ...

Indien jullie weten waarover ik het heb dan hoor ik het graag welke dingen jullie me aanraden. Of indien je zoiets te koop hebt voor mijn beperkt budget, laat maar weten.

Thanx!!!



 
Ja, als je verder toch geen sounds wilt bewerken en een controller wilt gebruiken ligt voor dat budget een softsynth inderdaad het meest voor de hand.
 
Gezien een tijdsgebrek door oa andere tijdopslorpende hobby's zou ik het liefts een soort van plug & play instrument willen aanschaffen.
Maar je hebt wel tijd om muziek te maken?

Dus een handige bak die gebruiksklaar is zodat ik rechtstreeks de sounds via men midi controller kan aansturen. Liefst een bak met effecten zoals reverb, delay, ...
Dan ben je bij hardware sowieso aan het verkeerde adres omdat je dan een hoop tijd mag steken in het inprogrammeren van de MIDI-controller parameters.

Indien jullie weten waarover ik het heb dan hoor ik het graag welke dingen jullie me aanraden.
Een JV-1080 met Techno expansion kaart.
 
Maar je hebt wel tijd om muziek te maken?

Enkele dagen in de week hou ik wel beschikbaar om muziek te maken ja. Maar dan ga ik liefst zo snel mogelijk te werk zonder eerst nog een aantal dingen te moeten programmeren.

Dan ben je bij hardware sowieso aan het verkeerde adres omdat je dan een hoop tijd mag steken in het inprogrammeren van de MIDI-controller parameters.

Alleen via software werken spreekt me totaal niet aan. Ik gebruik al jaren een mc 505 en die is uiterst gebruiksvriendelijk en als je de standaard sounds wil gebruiken, is hij ready to use. Simpelweg effecten toevoegen met de schuivertjes en voor de rest alles aansturen via midi.

Een JV-1080 met Techno expansion kaart.

Momenteel gebruik ik al jaren een xp-30 als midi controller. Hij heeft 3 expansion boards waaronder de techno collection. Dus met die sounds ben ik al geruime tijd vertrouwd.

Ik zoek dus ofwel een racksynthesizer met andere sounds als men huidige. Ofwel iets in het genre van de emu xl7.

Omdat men kennis hiervan beperkt is had ik graag jullie hulp. :okdan:
 
Heb ondertussen nog even verder gezocht, en ben al enkele dingen binnen het budget tegengekomen.

- Emu Audity 2000

- Emu XL7

- Korg Electribe MX-1

- Korg Electribe EA1

- Waldorf Micro Q

- Waldorf Microwave I

- Roland dance module mdc 1

- Novation A-station

- Roland SH-32

Graag jullie voorkeur voor electronische muziek aub. Mijn voorkeur is de XL7 en de Electribe.
 
Momenteel gebruik ik al jaren een xp-30 als midi controller.
Leuk ding he? Staat hier ook.

Alleen, als je niet zegt wat je voor gear hebt kan ik het ook niet raden, dus misschien verstandig om er even bij te zetten van tevoren :).

De Audity is qua engine gelijk maar de Xtreme Lead heeft alles wat de Audity heeft en meer. De Dance-module is de rackversie van de Dance Expansion (uit de handel genomen wegens copyright-issues, heeft dus een hele sloot antieke geluidjes).

De A-station heb ik ook; luister naar de presets van de K-station en dan weet je ook weer meer, geluiden zijn volgens mij 1 op 1 overgenomen.

De SH-32 is een beetje vreemde groovebox met samples erin die vrijwel allemaal uit de Techno expansion zijn overgenomen.

De EA1 - daar heb je niks aan, da's een 2-stemmige virtueel-analoge synth en het inprogrammeren gaat je een hoop tijd kosten. De Micro Q is een leuke bak, kan meer qua synthese dan de A-station maar is lastiger in typisch dance-territorium te proppen vanwege z'n cleane sound. De Microwave 1: als je geen tijd kwijt wil zijn aan programmeren is deze ook niks voor jou.

De MX1 is ook weer een groovebox; die moet het meer van z'n patronen hebben dan echt van z'n aparte geluiden, maar ik laat hier wel iemand anders over uitwijden.
 
net iets duurder maar met veeeeel presets,

waldorf blofeld.
tweedehands misschien in de richting van je budget?

edit: of een micromodular, daar kan je echt duizenden geluiden voor downloaden!
 
@ Yoozer : Dit is een reply die me al een hele stap verder helpt! Thanx a lot.

Als de geluiden van de K-station aansluiten op die van de A-station dan lijkt deze wel min of meer geschikt voor mijn stijl. De XL7 en de Audity lijken mij ook interessant gezien je reply. Iemand eventueel nog info ivm de Electribe MX1N

@ Chielos : Die Micro Modular ziet er echt niet gemakkelijk uit in bediening. Hoe wordt hier alles aangestuurd, zie slechts een knopje of 4 staan...

Heb wel een videoclip gezien op youtube, en klinkt in ieder geval niet slecht. Ws wel een ongemakkelijke bediening. En hoe download je de sounds dan naar de Micro Modular zelf?

Thanx :halleluja
 
Novation Xiosynth ^^, zitten enkele coowle presets in, en zeer eenvoudig aan te passen. Je hebt het beestje meteen door, vind ik (was/ben een leek op dat gebied).
Succes! K stel voor om tijdelijk een parasiet te wezen in enkele muziekwinkels ;-) je bent tenslotte potentiële klant?
toch?

die x-stations zijn idd ni slecht.
 
@ Chielos : Die Micro Modular ziet er echt niet gemakkelijk uit in bediening. Hoe wordt hier alles aangestuurd, zie slechts een knopje of 4 staan...
Het idee is dat je zelf je synthesizer-structuur bouwt. Probeer anders de demo hier voor een demonstratie van het principe; de "classic" Nord Modulars waartoe ook de Micro behoort heeft een stel andere modules en mist effecten zoals een lange delay en reverb.

http://www.clavia.se/products/nordmodular/demo.htm

Stel je voor: je maakt een TB-303 achtige structuur (1 oscillator met zaag of blokgolf en een filter). Je wijst knop 1 toe aan de golfvorm (je zou zelfs 2 oscillators kunnen gebruiken en dan 1 knop kunnen gebruiken om te crossfaden tussen beide, een optie die de originele 303 niet had). Je wijst knop 2 toe aan de cutoff en 3 aan de resonance.

Je kunt ook een deel van een DX-7 nabouwen en de knoppen zodanig toewijzen dat het draaien een ogenschijnlijk chaotisch effect heeft.

Het vereist een compleet andere manier van denken; ook omdat je maar maximaal 4 stemmen hebt (8 met een trucje), maar over het algemeen maar 1 of 2, en het gaat je tijd kosten om het onder de knie te krijgen. De beloning is wel dat als je ooit hebt gedacht bij je bestaande synthesizers - "oh, kon ik dit maar" - grote kans dat het bij de Nord Modular gewoon kan.

Het apparaat kan ook goed fungeren als geschifte effecten-bak. Goed, geen reverb, maar wel een hele ris distortion- en filter-opties.

En hoe download je de sounds dan naar de Micro Modular zelf?
Je bouwt de structuur in de editor en die "weet" of de Micromodular is aangesloten; vervolgens sla je wat je hebt gemaakt gewoon op het apparaat zelf op.

Eventueel kun je dan ook deze loskoppelen; voor tussen de presets te wisselen heb je geen PC nodig.
 
Sorry jongens, maar iemand die geen tijd cq geen zin heeft verwijzen naar een synth met een learning curve van heb ik jou daar, dat is toch niet realistisch? Daarbij komt dat je van geluk mag spreken als je al een Micro te pakken kunt krijgen :D

Wout
 
Sorry jongens, maar iemand die geen tijd cq geen zin heeft verwijzen naar een synth met een learning curve van heb ik jou daar, dat is toch niet realistisch? Daarbij komt dat je van geluk mag spreken als je al een Micro te pakken kunt krijgen :D

Wout


Helemaal correct!!!!

Als je al zo begint, dat je eigenlijk niet veel tijd wil besteden aan het maken van muziek, en dat je u ook niet te veel wil moe maken om geluiden (wat echter voor mij geen enkel probleem is), dan kan je beter een Casio keyboard of zo kopen. Dat zal precies zijn wat je zoekt.

PS. Casio etc... vind je bij de betere speelgoedzaken.

Succes verder...


edit: Niet dat ik over uw vraagstelling vernederend wil doen hoor(zeker niet).
Maar ik wil gewoon maar even zeggen dat het beter is dat je toch wel best wat tijd neemt om wat te expirementeren met klanken. Je zal ontdekken dat het soms heel inspirerend werkt.
 
Laatst gewijzigd:
mwah, een nord modular is voor sommigen toch gewoon een heel erge preset bak. kiezen uit al die patches op het net, volproppen, hier en daar wat knoppen toewijzen naar je eigen smaak en klaar. maar inderdaad, even doorsparen. ik heb net een nord modular rack op het forum gekocht, voor 350, maar ik heb alweer iets anders op het oog en het geld nodig.
de rack is een veel betere aankoop dan de micro imho. eigenlijk 4 micro's naast elkaar. meer knoppen, meer presets (1000), meer outputs, meer stemmen en o ja, kost meer geld, dat dan weer wel
 
mwah, een nord modular is voor sommigen toch gewoon een heel erge preset bak. kiezen uit al die patches op het net, volproppen, hier en daar wat knoppen toewijzen naar je eigen smaak en klaar. maar inderdaad, even doorsparen. ...
Mmm, mja... Smaak... Een beetje nare smaak :)
Nou ben ik degene die dat waanzinnige archief (meer dan 25 000) ooit heb samengesteld en op het net heb gezet. Eerst via een telefoonverbinding bij Niell Bradley in de USA, daarna bij Ico Doornekamp op pruts.nl, totdat electro-music.com kwam. De DX7 > NM is geheel door mij gedaan, al had ik wel een handig tooltje. Ook zijn alle 25 000+ doorzocht op dubbelen: ook daar had ik een handig tooltje voor. Verder is iedere Patch in de Modular geweest en heb ik getest, op wat AudioIn's na ook bespeeld... Soms is een kleine afwijking bij de DX7 eigenlijk een gekoppelde Patch, dus die kregen zelfs een gelijke naam...

Maar wat heb ik nu van dit alles geleerd?
1 het was een monnikenwerk ;)
2 20 000 Patches is bijna gelijk aan totaal geen Patches, want voor de niet ingewijdene totaal onbruikbaar (Ik heb er nog zo'n 8 000 op m'n computer...)
3 dat de veronderstelde flow van nog meer creativiteit van de andere gebruikers volledig uitbleef (nihil na de introductie van de G2).

4 dat er erg goeie dingen bij zitten en
5 dat ik waarschijnlijk de enige ben die dat weet :)
Laatst nog zitten uitzoeken of de Patch Da Funk nu ooit gebruikt is door Daft Punk of dat het een latere re-make is. Het laatste moet het geval zijn, want toen het nummer op de hit-lijsten stond bestond de Nord Modular nog niet. Het is wel een verdomd goeie re-make :)

Maar in dit geval een Nord Modular aan te bevelen is niet geheel juist, denk ik.

Wout
 
Helemaal correct!!!!

Als je al zo begint, dat je eigenlijk niet veel tijd wil besteden aan het maken van muziek, en dat je u ook niet te veel wil moe maken om geluiden (wat echter voor mij geen enkel probleem is), dan kan je beter een Casio keyboard of zo kopen. Dat zal precies zijn wat je zoekt.

PS. Casio etc... vind je bij de betere speelgoedzaken.

Succes verder...


edit: Niet dat ik over uw vraagstelling vernederend wil doen hoor(zeker niet).
Maar ik wil gewoon maar even zeggen dat het beter is dat je toch wel best wat tijd neemt om wat te expirementeren met klanken. Je zal ontdekken dat het soms heel inspirerend werkt.

Als ik kon zou ik me dagelijks uren willen toeleggen op het bewerken van sounds, en het doorgronden ervan. Zoals eerder vermeld heb ik ook nog andere tijdrovende hobby's die voor mij ook belangrijk zijn. Ik ben al meer dan 10 jaar bezig met het maken van muziek. Eerst zelfs met een software tracker in dos (impulse tracker). Zo is alles eigenlijk begonnen. Het budget is altijd beperkt geweest. Daarom dat ik geen uitgebreide hardware collectie heb en ook weinig heb kunnen leren van andere synths. Dankzij dit forum zal men kennis met de tijd wel groter worden.

Wil er wel tijd in steken, hoe zou ik anders men xp 30 en mc 505 leren bedienen hebben? Maar wil het gewoon beperkt houden zodat er tenminste nog tijd overblijft om effectief iets te componeren.
 
Ooit aan een CS6-r gedacht?
Wel iets duurder, maar kan ook een heleboel :D
 
De MicroWave I is te oud, dan moet je zelf geluiden gaan programmeren, en aangezien het een hele fijne synthesizer is met veel mogelijkheden maar weinig knoppen, ga jij dat toch niet doen.
 
Mmm, mja... Smaak... Een beetje nare smaak :)
4 dat er erg goeie dingen bij zitten en
5 dat ik waarschijnlijk de enige ben die dat weet :)

ben ik het niet mee eens. er zijn meer monniken en veel regenachtige zondagen. er zijn zat mensen die zich door veel patches hebben heengeworsteld. bovendien zijn er ook op andere plaatsen erg goede modular 1 patches te vinden, die niet in het clavia-archief zijn opgenomen.

dat het met de nord modular anders gelopen is dan de bedenkers voor ogen hadden, geloof ik allemaal wel, maar voor mij blijft overeind dat die synth prima als preset-bak te gebruiken is. bijvoorbeeld als we als kwaliteitscriterium 'bruikbaar' hanteren. er zijn plenty bruikbare patches.
 
Back
Top