Soundfont converteren/uploaden naar E-mu sampler

Artificial Soul

Stamgast
Lid sinds
19 Maart 2005
Berichten
225
Locatie
Gouda
Ik heb thuis een E-mu ESI 2000 sampler. Deze sampler dateert uit 1998.

Ik heb hiermee nog nooit samples geprogrammeerd en wegens het ontbreken van een grafische weergave van de samples zijn de mogelijkheden daartoe ook beperkt.

Ik ben wel bezig met soundfonts, omdat het ten eerste een heel gangbaar formaat is wat geconverteerd kan worden naar ander soort sample libraries inclusief een formaat wat bedoeld is voor een bepaalde oldskool hardware sampler. Hoewel soundfonts niet door mijn sampler gelezen kan worden zijn soundfonts wel mede ontwikkeld door E-mu - ik hoop daarmee dat het formaat van mijn sampler wel ongeveer over dezelfde mogelijkheden kan beschikken als soundfonts en dat er geen belangrijke parameters verloren gaan.

Ik moet me nog verdiepen in hoe het precies moet, maar het is wel mogelijk om soundfonts te converteren naar een formaat wat gelezen kan worden door mijn sampler. Wellicht dat het met Extreme Sample Converter het makkelijkst is. Je moet hiervoor 40 euro betalen, maar als ik zo kan opmaken uit wat je allemaal met dit programma kan doen, is het dat geld zeker waard.

Als ik met de sampler zelf een library maak, kan ik voor een preset gebruik maken van slechts 2 layers. Opmerkelijk is dat je per layer wel gebruik kan maken van stereo-samples, wat in feite betekent dat één layer het wel toelaat om twee samples tegelijk af te spelen. Ik hoop dat het wel mogelijk is om presets te kunnen maken die meer dan twee velocity layers heeft. Als één layer gelijk staat aan een instrument definitie van soundfonts dan is het wel mogelijk, want je kan daaraan zoveel velocity layers toekennen als je maar wilt. Als ik een soundfont van een grand piano met 8 velocity layers wil gebruiken en ik zie dat voor elke layer een instrument definitie is gemaakt, dan is het met soundfonts mogelijk om dat allemaal samen te voegen tot een enkele instrument-definitie zonder dat ik daarmee velocity layers verlies.

Als het niet mogelijk is, is er nog wel een alternatief door een multi-timbraal keyboard te gebruiken die meerdere presets tegelijk kan afspelen en in het programmeren de velocity layers te verdelen over meerdere presets.

Dat mijn sampler maar 128 Mb RAM heeft en dus inhoudt dat alle samples bij elkaar niet meer kunnen zijn dan dat, vind ik juist een leuke uitdaging. Mijn stagepiano met maar 64 Mb aan piano samples die ook nog eens een keer loops bevatten, klinkt nog altijd beter dan de meeste software-piano's die Gigabytes aan samples bevatten.

Een grotere sample-library met meer samples wil echt niet zeggen dat het beter en realistischer klinkt. Als je een voorbeeld wil horen en bereid bent om een soundfont te downloaden van 1,6 GB (K.O.R. GM Complete) dan moet je die eens vergelijken met de Reality GMGS falcomod die niet veel groter is dan 30 Mb. De presets van de laatste klinken in mijn optiek toch beter. Zelfs de grand piano preset vind ik nog erg goed klinken als ik naga dat er maar 17 samples voor zijn gebruikt die ook nog eens gelooped zijn.

Als je nog andere interessante soundfonts wilt horen moet je degenen van Analoguesque een downloaden. Die zijn allemaal gemaakt met hele korte samples van bijvoorbeeld sine-, saw-, square- etc die je aantreft bij substractive synths of korte samples van FM-synths. Voor de rest wordt er gebruik gemaakt van het instellen van parameters. Erg leerzaam ook, want ik persoonlijk heb hierdoor inzicht gekregen hoe bijvoorbeeld de geluiden van een analoge drumcomputer in elkaar zitten of hoe je een synth brass moet maken. De gast die deze soundfonts gemaakt heeft, heeft ook (lang geleden) het artikel geschreven wat ik in de bijlage heb toegevoegd.

~~~~~~~~~~

Lang verhaal weer...

Mijn vragen houden eigenlijk in: in hoeverre is het mogelijk om op de computer soundfonts te programmeren om die vervolgens te converteren en te uploaden naar mijn hardware sampler?

Ander punt. Ik vind Polyphone een heel fijn programma om daarmee soundfonts te maken. Die kan je trouwens ook exporteren als SFZ-libraries. Maar ik ben er wel achtergekomen dat soundfonts met modulators niet klinken zoals ze zouden moeten klinken.

Nu vraag ik mij af welke soundfont editor ik het beste kan gebruiken voor een correcte weergave van het geluid.
 

Attachments

  • HammerSound - Vintage Synthesis On The AWE32-64.pdf
    173,1 KB · Bekeken: 194
Ik zelf gebruik liever sfz. Extreme sample converter kan volgens mij niet naar dat emu formaat.
Chicken systems translator wel.
Van sf2 of sfz naar emu is geen probleem.

In extreme sample converter kun je wel je sample patches maken en automatisch loopen.
Maar als het echt om de details gaat zul je moeten experimenteren. door bv emu patches terug naar sfz te converteren en te kijken welke upcodes er werken.
De rest moet je denk ik in de sampler doen.
eventueel een editor zoeken of sysex programeren.
 
Ik weet eigenlijk niet eens wat het officiele formaat van mijn sampler is. Ik heb dat nergens kunnen vinden. Wellicht staat het in de handleiding van mijn sampler die zo'n 400 pagina's is.

Met Polyphone kan ik makkelijker bepaalde parameters tegelijk bewerken. Er zijn functies die het programmeren van de parameters een stuk makkelijker maakt. Vandaar dat ik eigenlijk in soundfont-formaat werk. Ook als ik een basis wil maken voor een SFZ-library.

Wat gebruik jij eigenlijk als SFZ-player?
 
ik gebruik voornamelijk Camel Audio Alchemy als mijn synth sampler. Die kan SFZ importeren.
Maar heb ook Sforzanzo of zoiets.
Laatst al mjn samples naar XV5080 format geconverteerd.

Ja ff googlen over het emu formaat. Verder geen ervaring mee
 
SForZando heb ik ook. Ik lees er eigenlijk vooral heel positieve berichten over.

SForZando kan ook soundfonts lezen: die worden dan automatisch geconverteerd naar SFZ-libraries. Echter ik merk dan ook dat het bij soundfonts die veel parameters bevatten niet helemaal goed gaat. Ik denk dat het te maken heeft met dat parameters die vooral te maken hebben met modulators niet correct worden gelezen. Ik moet me daarom nog eens goed verdiepen in hoe je SFZ moet programmeren, want dan kan ik dat met een tekstverwerker aanpassen.

Ik zie dat ik vergeten ben om de soundfonts van Analogesque te linken: bij deze - http://www.analoguesque.x10host.com/SoundFonts/

maar deze worden dus bijvoorbeeld niet correct gelezen. Ze bevatten geen modulators, maar wel veel parameter-waarden wat betreft filters, envelopes, LFO, etc. De samples zijn heel klein en bevatten bijvoorbeeld maar één enkele sine-wave. Het is dus belangrijk dat de parameters correct gelezen worden.
 
Wellicht kun je een patch maken op de emu waarin je alle parameters aanpast en daarna naar sfz converteren.

Met filters doe zijn vaak uniek per device dus verwacht geen wonderen.

Ik gebruik sfz voornamelijk voor de keymaps en velocity layers.

Omdat ik in exs multisamples van analoge synths maak.

De rest van de patch maak op het eindpunt.

In jouw geval zou ik op zoek gaan naar een editor of leren werken met het frontpaneel.

Het zou zomaar kunnen dat jouw esi 2000 sf2 support.
 
Back
Top