Pioneer TORIAZ SP-16 sampler

taras

Taras van de Voorde
Lid sinds
21 januari 2007
Berichten
187
Locatie
Detroit aan de Maas. Rotterdam dus.
Dit instrument kan wel een topic gebruiken.

Ik heb 'em van het weekend binnen gekregen en kan wel zeggen dat het een geweldig apparaat is. Er zitten zeker nog een aantal kinderziektes in maar de firmware updates beloven een hoop verbeteringen.

Zijn er nog meer mensen hier op het forum die er één hebben aangeschaft?
 
Ja.. Ik... Ik hoorde veel negatieve verhalen over, dattie te duur is voor wat je krijgt en dat klopt en toch weerhoud me iets om hem terug te sturen naar de winkel. Dat ding heeft wel wat. Vooral de enorm goede workflow. Daar had ik hem ook voor gekocht, eindelijk een standalone sampler met goed overzicht, soort Roland SP on steroids. De pads zijn echt super, komen dicht in de buurt van de Maschinepads voor fingerdrumming. Pioneer moet wel snel met die updates komen, dingen als midi(sequencing), padlayering, meer effects, meer sends, livelooping, diy slicing en ik kan nog wel even doorgaan zijn dingen die ze volgens mij er wel in kunnen proppen. Er zijn al een aantal dingen die met de volgende update komen zoals meer effecten. Voor nu heb ik er al veel lol mee, op mijn youtubekanaal heb ik 2 filmpjes gezet, handson met de Toraiz...
 
Had de filmpjes toevallig al gezien :) Cool!

ik ben het met je eens, er zitten nog een hoop bugs in, loopt soms ook helemaal vast en dan werkt zelfs de aan en uit knop niet meer, stekker moet er dan gewoon uit. Mooie is wel dat ie wel alles heeft bewaard.
Maar wat je zegt, ook mij weerhoud het om 'em terug te brengen.
Ik gebruik 'em nu vooral om loops van afgemaakte tracks gemaakt in Ableton te importeren en daarmee te jammen. Dat werkt perfect, zeker in de clubs.
Samplen en loopen on the fly zou wel echt een pre moeten zijn

Bijkomstig voordeel van de beperkte mogelijkheden is wel dat je dat ding nu wel heel snel helemaal doorhebt.

hier mijn simpele video:
https://www.youtube.com/watch?v=Okqhef80kRs&feature=youtu.be
 
Ik heb er nog steeds veel lol mee en weinig last van bugs. Het enige waar ik me aan irriteer is het filemanagement binnen in de Toraiz en natuurlijk dat de update er nog niet is. Ik wil mijn eigen slices kunnen maken en meer effecten... Wat ook raar is dat er met de aankomende update de reverb alleen als send in te stellen is, niet als insert per pad.... Vreemd.

Merk wel dat het echt een performanceding is, songwriting en samplemangling zoals de octatrack is het (nog) niet... Heb wel wat performance dingen uitgeprobeerd, video:

 
Ik heb vanavond de knoop doorgehakt en een Toraiz besteld, de workflow ziet er in de Pioneer filmpjes erg fijn uit.

Hoe bevalt de 1.2 firmware jullie?
 
Gisteren even met de SP-16 en AS-1 saampjes zitten spelen op Dancefair.
Dat ik de AS-1 moest hebben wist ik al. De SP-16 kriebelt nu ook wel een beetje.
 
Cool ding..

• Kan je elke sound per pad chromatisch bespelen? (dus zonder dat je 16 losse note samples gaat inladen..)
• Kan je dingen inspelen zonder quantize?
 
Cool ding..

• Kan je elke sound per pad chromatisch bespelen? (dus zonder dat je 16 losse note samples gaat inladen..)
• Kan je dingen inspelen zonder quantize?

Ja en ja

Om eerlijk te zijn was ik in eerste instantie niet heel erg geinteresseerd in de AS1. Heb wel de Toraiz (al vanaf het begin) maar de integratie straks is toch wel erg interessant. Wie weet...

De Toraiz sp16 is toch wel echt een gave sampler! Heb totaal geen interesse in bijvoorbeeld de nieuwe mpc. Ook al heeft de mpc meer in zijn mars. Ik ben vooral heel erg gecharmeerd van de sound quality! En enorm goede effects. Wat ik zelf minder vind (maar dat kan in de updates nog komen) dat je niet kan layeren per pad, de reverb alleen als send in te stellen is en dat je geen fx kan stacken. de stereo input kan je ook niet instellen als 2 aparte mono inputs, wat ook wel jammer is. Verder het gebruiksgemak is echt super! Midi is nog een beetje lomp, maar goed werkbaar. Sommige gebruikers hameren op de 32 sec sample limit, maar ik zit daar persoonlijk niet zo mee.

Heb afgelopen januari een liveset gedaan met de toraiz als sampler, sequencer en masterclock met andere instrumenten van elektron en een modular en het is echt heel fijn werken.
 
Gisteren even met de SP-16 en AS-1 saampjes zitten spelen op Dancefair.
Dat ik de AS-1 moest hebben wist ik al. De SP-16 kriebelt nu ook wel een beetje.

Kan je iedere channel instellen dat ie ook midi uitspuwt? Dat is me nu nog niet duidelijk.
Samen met de AS-1 is het wel een mooie set hoor.
Wel meer dan 2k samen he? 8) Maar ik ben altijd wel gevoelig voor goede bouwkwaliteit en dat zit wel snor met die bakken zo te zien (en Pioneer kennende).
 
Bouwkwaliteit is echt heel goed inderdaad. Zoals je dat van pioneer gewend bent.

Op elk pad kan je een ander midikanaal instellen dus 16 hardware synths of 1 multitimbrale synth, enz. Ik had laatst de rytm eraan gehangen, een luxe fingerdrum controller voor de veel te harde rytm pads :D

In april komt de volgende update met live looping. Is wel iets waar ik met smart op zit te wachten. Er zitten gier en daar ook nog wat haperingen in het OS. Geen grote probleemdingen maar soms irritant.
 
Irritant in de zin van live? Want hmm, dat vind ik altijd wat frustrerend. Ik ben de solidness van de RS7000 gewend.. Geen zin in hickups..

Maar wat is dat live looping?
 
livelooping is iets inspelen en het dan gelijk in een strakke loop laten spelen en overdubben, net als bijvoorbeeld een boss rc looper. Als je in een bepaalde flow zit wel lekker...

Ik heb nog geen hickups of vastlopers gehad. dat ding is echt heel steady. 1 bug waar ik tegenaan loop en waar andere mensen blijkbaar weinig last van hebben is previewing samples. De ene keer doet hij het niet en de andere keer wel. Geen grote irritaties maar soms lastig.
Een ander ding, wat niet echt een bug is maar wel irritant is dat je een bewerkte sample niet kan overwriten. Je moet hem naast de oude bewaren. Je kan een bewerkte sample wel gelijk op een bepaald pad toewijzen. Samples van en naar de computer via USB is ook echt supersnel.

Slices maken en bewerken en plaatsen op de sequence is echt geweldig. Je kan veel parameters locken (net als een Elektron sequencer) Sommige vinden het touchscreen soms niet goed reageert. Ik heb daar geen last van. Hij reageert zoals het hoort.
 
Thanks Krek, hier heb ik veel aan.
Ik denk dat dit een hele waardige opvolger voor mijn RS7k kan worden!
Toch, ik twijfel nogal omdat er zoveel ander (soortgelijk) spul op de markt is.


*edit,
ow ja, vergeten. Kan je ook hele songs erin zetten? met intro's, breaks enz enz..
 
Your Welcome Arv.

Hele songs kan, zit een hoop geheugen in, maarrrrr je hebt de 32 seconden limiet. Ikzelf doe 25 maart een livesetje met de toraiz en laat hele backingtracks meelopen. Heb ze moeten knippen en plakken, vanwege die limiet. Dus ja, het kan, met wat kunst en vliegwerk. Ik heb ook een octatrack, daar kan ik wel backings mee laten lopen buiten de 32 sec limiet, maar daar vind ik de reverb niet zo mooi van (die ik veel gebruik) en ik vind hem onoverzichtelijk, ik moet soms snel schakelen, vandaar dat ik gekozen heb om de Toraiz mee te nemen. Al mis ik die crossfader van de OT wel...

Edit: Als ik jou was zou ik wachten op de nieuwe MPC Live. En dan 1 op 1 vergelijken. Wat de MPC als grote pre heeft is meerdere samples per pad, betere midi sequencer (op dit moment dan) multi touchscreen... Ikzelf ben blij met de toraiz. Ik vind die X0X sequencer met parameter locks super en dat heeft de MPC weer niet...
 
Dit lees ik op de SP16 productpagina: 'Load up to 16 samples to the large rubber pads, then finger drum freely to layer sounds on-the-fly'.

Lijkt me toch niet dat 16 samples de max is toch? Hoeveel banks van 16 pads heb je?

EDIT: ik zie het al, 16 x 16 sample slots..
 
Back
Top