Help me beslissen: RS7000 of Machinedrum

Steve303

aka WOLF
Lid sinds
13 oktober 2002
Berichten
1.689
Locatie
Gent - België
Ik hoop dat hier de mensen zitten die me kunnen helpen beslissen met mijn volgende aankoop.

De bedoeling is dus om muziek te maken in het genre techno.

Ik heb recent 2 hardware synths aangeschaft en ben nu helemaal verkocht aan hardware; lekker knoppen draaien i.p.v. klikken met die stomme computermuis.
Ik heb dus een Korg MS2000 en een MFB kraftzwerg.
Volgende stap is nu voor mij een drumcomputer met ook sequence mogelijkheden.

Hiervoor ben ik alle enkele dagen reviews aan het checken als een gek8).

Ik kom nu uit bij de RS7000 en de Machinedrum SPS1 MK1 (geen uw; dus geen samplegeheugen).

- De RS7000 is qua sequencer volgens mij superieur i.v.m. de machinedrum dus om mijn synths aan te sturen wint de RS7000. Het zou echter met de machinedrum ook gaan en je kan per step maximaal 3 noten aansturen. Zwaar beladen melodieën zitten er dus niet in met de machinedrum maar voor techno is dit nu eerlijk gezegd niet echt nodig 8).

- De interne geluiden van de machinedrum lijken me beter. Ik heb ook de indruk dat de fx van de machinedrum beter zijn. Volgens dat ik las kan je bij de machinedrum op elke (audio)track 2 fx toevoegen (reverb en nog iets). Bij de RS7000 weet ik dit niet
Zoals hier via het forum vernomen heeft de rs7000 last van 'hikjes' bij gebruik van audio uit de RS7000 in geval van wisselen van 'style'. Lijkt me dan ook dat de sample functie door dit euvel niet echt super bruikbaar is.

-De Machinedrum heeft standaard meer uitgangen dan de RS7000.

-RS7000 heeft 2 midi outputs maar door gebruik van midi thru op mijn synths zou ik voorlopig alles kunnen sturen via dat éne midi kanaal van de Machinedrum. MFB heeft geen thru dus die komt laatste in de midi keten.


Ik dus een soundcard (RME HDSP9632) met fully expanded inputs en zou dus alles apart kunnen binnen nemen en extra fx toevoegen. Later zou ik dan eventueel een hardwaremixer toevoegen en externe fx zodat ik eventueel wat meer 'live' kan doen.

Alvast bedankt voor de tijd die jullie nemen om mijn topic te lezen en ik hoop de knoop te kunnen doorhakken door jullie meningen.
 
Emu XL7 is een zeer redelijke drummachine en een hele goede (live) sequencer. Die zou ik nemen als ik een hardware sequencer+drum synth zou zoeken

Ik heb er 1-tje gehad, echt een mooi ding, maat toch verkocht omdat ik niet veel meer doe met synths e.d.


Maar als antwoord op je vraag: misschien allebei? De RS7000 als master sequencer voor de andere synths, en als midi clock voor de Machinedrum, deze speelt dan zijn eigen midi patterns af. Ik zie de RS7000 vooral als goede sequencer en als matige synth en onhandige sampler, en de Machinedrum als goede drumsynth.
 
Als je uitgebreidere melodieën wilt maken met de Machinedrum,
kan je toch eventueel meerdere Machinedrum tracks gebruiken om dezelfde (hardware) synth aan te sturen....

Zoals je zelf al aangaf 3 noten per track.
Dus met 2 MD tracks samen heb je al 6 noten.
En met 3 MD tracks samen al 9 noten, enz. enz.

Je moet met het combineren dus wel tracks opofferen/samen gebruiken voor dezelfde synth.
Maar met de totaal 16 beschikbare tracks heb je daar wat ruimte voor.
 
Maar als antwoord op je vraag: misschien allebei? De RS7000 als master sequencer voor de andere synths, en als midi clock voor de Machinedrum, deze speelt dan zijn eigen midi patterns af. Ik zie de RS7000 vooral als goede sequencer en als matige synth en onhandige sampler, en de Machinedrum als goede drumsynth.

Alvast bedankt voor je reactie. Ik moet momenteel wel kiezen want beide machines aankopen is momenteel boven budget. Er komt natuurlijk weer nieuw budget in de toekomst:okdan:.
Het lijkt me interessants om voor de beste drumcomputer te gaan aangezien ik dit momenteel ontbreekt.

Ik hoop trouwens ook via dit onderwerp wat meer te weten te komen over het sequencen van externe gear (mijn 2 synths) met de Machinedrum. Werkt dit zo een beetje handig?
 
Laatst gewijzigd:
Als je uitgebreidere melodieën wilt maken met de Machinedrum,
kan je toch eventueel meerdere Machinedrum tracks gebruiken om dezelfde (hardware) synth aan te sturen....

Zoals je zelf al aangaf 3 noten per track.
Dus met 2 MD tracks samen heb je al 6 noten.
En met 3 MD tracks samen al 9 noten, enz. enz.

Je moet met het combineren dus wel tracks opofferen/samen gebruiken voor dezelfde synth.
Maar met de totaal 16 beschikbare tracks heb je daar wat ruimte voor.

Dat zou inderdaad al een oplossing zijn voor dit 'probleem'. Bedankt voor de tip!
 
Op kapaza of 2e hands staat een 7000 voor minder dan 400 euro. Hij reageert niet, mss is ie al weg. Anyway. Ik heb ontdekt dat maschine ook dit als sequencer kan dienen met de software van versie 2.0
Opent voor me gratis nieuwe mogelijkheden zodat ik geen 7000 ga proberen op dit moment.
Maschine staat hier of op homerecording te koop voor 180 (185?) euro. Ik zou het niet laten liggen… Och juist, je had computer ellende. Too Bad.
En fx… Ik heb net de monotron delay achter een synth gehangen, en met de lo filter, time en feedback knop op dat prulletje van 39 euro (of zoiets) kan ik je verzekeren dat ik me dik amuseer :okdan:

Als ik jouw was, koop gewoon een bak. Zie wat 't zegt. Valt 't tegen, verkoop 't zonder of met amper verlies. We hebben 't over 2e hands spul… Tenzij je 't verknoeit - no harm done.
 
Als ik het me goed herinner heeft de md erg korte patterns, erg onhandig voor melodieën. Daarnaast vind ik het bizar onhandig dat je patterns niet echt op kan slaan. Als drumbak vond ik hem wel echt vet! Het ligt rrrr dus een beetje aan wat de prioriteit heeft... Sequencen of drums?
 
Als ik het me goed herinner heeft de md erg korte patterns, erg onhandig voor melodieën. Daarnaast vind ik het bizar onhandig dat je patterns niet echt op kan slaan. Als drumbak vond ik hem wel echt vet! Het ligt rrrr dus een beetje aan wat de prioriteit heeft... Sequencen of drums?

Pattern length:
The pattern length of the MKII units can be up to 64 steps.
The pattern length of the MKI units can be up to 32 steps.

Patterns kan je gewoon opslaan, dupliceren, aanpassen en achter elkaar zetten!
 
Pattern length:
The pattern length of the MKII units can be up to 64 steps.
The pattern length of the MKI units can be up to 32 steps.

Patterns kan je gewoon opslaan, dupliceren, aanpassen en achter elkaar zetten!

Even een vraagje over de pattern lenght.
Is het mogelijk om bijvoorbeeld de kick te gebruiken op een 2 x 16 steps pattern.
En dan bijvoorbeeld een andere track met percussie een pattern te laten zijn van 1 x 12 steps.
Heb jij trouwens een UW of UW+ versie en vind je dit de extra kost waard? Op zich lijkt 2 mb of 2,5 mb me niet echt veel en gezien het grote aantal samples (dacht meer dan 400) in de machinedrum moet ik er al een heel eind mee komen :).
Ik zal dan ook snel boven mijn budget gaan uitkomen wat uiteraard niet de bedoeling is.


Mijn zin neigt momenteel hard naar de machinedrum aangezien ik nu echt iets met deftige drumsounds wil hebben in mijn setup.
Ik kan momenteel nog steeds sequensen via pc wat ik niet echt als storend ervaar. Het grote probleem voor mij is dat ik me mateloos erger aan het gebrek aan hands-on controle.

Sequensen van de 2 synths lijkt me met deze ook nog te doen:
- MFB is monofoon dus heb nog 2 noten over.
- Korg MS2000 is polyfoon tot 4 noten dus met max 3 van de machinedrum past dit eigenlijk nog wel in het plaatje.

Bovendien zou ik 1 van de 2 kunnen verbinden met de input van de machinedrum en zo fx toevoegen.
Is het trouwens niet mogelijk om deze stereo input uit te splitsen als 2 mono's (op gebied van fx en volumeregeling)? Ik zou mijn 2 synths dan mono kunnen binnen brengen en elk apart voorzien van fx8).
 
Spectralis zoeken. Werkt zo simpel als je zal willen kwa drums en sequencen en kan daarnaast ook de diepte in als je wilt.
 
RS7000

- Geen drumkits oplsaan of laden, dus samples steeds 1 voor 1 inladen
- Samples laden begin steeds vanuit de root vd kaart.. Dus elke keer weer de juiste map zoeken, sample zoeken en laden.
- Sample namen zijn vrij kort, dus je moet goed weten welke sample je zoekt, er is geen preview
- Phrase namen (midi blokjes die je in een track zet) zijn kort, in het overzicht van je 16 tracks is dit onhandig

Elk apparaat heeft zn nadelen natuurlijk.. Toch vind ik de RS een toffe bak..

Vooral de keuzevrijheid van je tracks: synth, phrase sampe per key, of chromatisch over je hele keyboard.
Ook de slice functie is tof, maakt je sample tempo onafhankelijk.. En de resamplng functie is makkelijk en snel..
 
hey Steve303!

je probleem klinkt heel herkenbaar in mijn oren haha :engel:
Ik zat met ongeveer dezelfde keuze in mijn hoofd en kon ook maar niet kiezen. UIteindelijk heeft de prijs toch de keuze voor mij makkelijker gemaakt. De Machinedrum is toch 1300 euro als je de UW mkII versie nieuw gaat halen en tweedehands kon ik ze nog niet zo snel vinden. Dus heb ik via de marktplaats hier een RS7000 weten te kopen en ik moet zeggen wat een heerlijke bak, zeker als je de leeftijd bekijkt van het beestje :halleluja
De nadelen die Furious5 hiervoor aangeeft van de RS7000 kloppen zeker, vooral het niet kunnen previewen van de samples is een heel groot gemis =( en dat is dan ook de reden dat ik eigenlijk heel de sample functie van de RS7000 momenteel niet gebruik.
Muziek maken uitsluitend op de computer werkt voor mij persoonlijk totaal niet en dus is de RS7000 voor mij een heerlijke bak om op te werken en ik ben er dan ook heel blij mee momenteel. En als ik misschien een tweedehands Machinedrum mkI tegenkom.. wie weet :)

Het blijft natuurlijk een persoonlijke keuze en ik denk dat je met beide machines geen verkeerde koop maakt.

succes! :doei:
 
Bedankt voor je reactie Retteketek,

Het is inderdaad niet altijd makkelijk kiezen en aangezien budget een bepalende factor voor me is wil ik zoveel mogelijk voor mijn geld hebben en dus niet impulsief kopen.
Ik ben eigenlijk bij de RS7000 uitgekomen omdat de RM1X qua sequenser een paar dingen miste die ik wel vond in de RS7000 (Quantiseren en TR x0x stijl programmeren bijvoorbeeld).
De sampler leek me een leuke extra maar het blijkt dat de samples zeer traaaaag laden alsook de bijkomende tekortkomingen zoals diegene die jij vermeld.
In feite lijkt me deze niet echt handig genoeg en zou ik hem vermoedelijk niet gebruiken.

Op zich lijkt de UW versie van de Machinedrum me ook niet echt super want 2 of 2,5 MB geheugen is toch wel zeer weinig. Vind ik persoonlijk zeer weinig extra voor meer geld!
Gezien de vele edit mogelijkheden op de geluiden denk ik wel ff toe te komen met de gewone SPS versie of ik moet een UW MK1 vinden voor een zeer mooie prijs!
 
Waarom geen MPC dan?
 
Als je de RM1X al kent dan weet je al een beetje wat je kan verwachten bij de RS7000.
Ik heb zelf ook een RM1X staan en de RS7000 werkt inderdaad echt wel een stuk fijner.
Alles wat ik bij de RM1X miste zit gewoon wel netjes op de RS.

De 2,5 mb op de Machinedrum leek mij ook idd een beetje weinig, maar de RS7000 heeft dus weer andere minpunten op sample gebied. Maar ik heb net mijn RS7000 werkend gekregen met Cubase en er gaat momenteel een wereld voor mij open :D Ik maak lekker wat patterns in de RS en dan neem ik ze op in Cubase. Alles gaat in 1 track en dan met 1 knop split ik ze naar verschillende tracks en kan ik per channel helemaal los gaan aan edits en dergelijke :okdan:
Dus samples en eventuele synth geluiden voeg ik nu gewoon toe in cubase en dat werkt prima voor mij.

@Chinetti: als dat via Awave zou kunnen zou dat al fijn zijn. Maar moet dat dan via scsi of kan het ook via midi verstuurd worden?

:doei:
 
Pattern length:
The pattern length of the MKII units can be up to 64 steps.
The pattern length of the MKI units can be up to 32 steps.

Patterns kan je gewoon opslaan, dupliceren, aanpassen en achter elkaar zetten!

wat ik bedoeld is dat er geen write protect op zit. elke keer als je ff met een pattern gaat spelen ben je het origineel kwijt. je moet dus alles kopieeren voordat je iets verkloot... heel onhandig en dat was voor mij de reden om hem weg te doen.
 
Back
Top