RS7000 vs RM1X

Lid sinds
15 februari 2007
Berichten
1.002
Locatie
Vlakbij Hulst
In hoeverre (buiten de sampler in de RS7000 dan) verschillen deze 2 apparaten eigenlijk? En dan praktisch bekeken (ik heb de manuals al gezien).

Zijn de sounds hetzelfde?
Is de manier van sequencen hetzelfde?

Ik wil eigenlijk weten wat de RS7000 meer kan dan de RM1X?

Ik vraag dit met betrekking tot het uitwerken van een liveset, en ik ben nog steeds op zoek naar de vlotst te bedienen groovebox-achtige-sequencer waar ook wat geluiden inzitten die ik wél kan gebruiken.

Eventueel een rm1x met een electribe ernaast, of dan toch maar beter voor de RS7000 gaan?

Ik ken beide apparaten niet, enkel van demo's en handleidingen op internet.
 
In hoeverre (buiten de sampler in de RS7000 dan) verschillen deze 2 apparaten eigenlijk? En dan praktisch bekeken (ik heb de manuals al gezien).

Zijn de sounds hetzelfde?
Is de manier van sequencen hetzelfde?

Ik wil eigenlijk weten wat de RS7000 meer kan dan de RM1X?

Ik vraag dit met betrekking tot het uitwerken van een liveset, en ik ben nog steeds op zoek naar de vlotst te bedienen groovebox-achtige-sequencer waar ook wat geluiden inzitten die ik wél kan gebruiken.

Eventueel een rm1x met een electribe ernaast, of dan toch maar beter voor de RS7000 gaan?

Ik ken beide apparaten niet, enkel van demo's en handleidingen op internet.

Rs7000 heeft de mogelijkheid tot expanded van het aantal outputs, het OS is wat nieuwer en dus wat meer mogelijkheden, je hebt scene memoery's waarmee je in elke song kan switchen tussen hele sets instelleingen van parameters, veel meer filtertypen dan in de Rm1x, globale effecten (waaronder compressie en bijv een soort van gater effect).

Zo zijn er denk ik nog wel wat zaken te noemen maar het is te lang geleden dat ik de apparaten had.

De sound is absoluut niet hetzelfde. Beiden apparaten hebben geenzins de beste sounds op de markt in huis maar de rm1x gebruikte een rom set die heel erg gecompressed is en dit hoor je goed. De manier van sequencen is wel gelijk. je hebt 4 modi (Realtime, overdub, groove en step record).

Een van de grote verschillen in de Rs7000 is dus inderdaad de sampler, samples laden is echter niet zo heel snel maar je hebt wel weer grappige truukjes die je kunt uithalen zoals loop remix.
 
Wat Acidfever zegt klopt zo'n beetje wel. Een groot nog niet genoemd nadeel van de RM1X ten opzichte van de RS7000 is dat de RM1x in grid mode (wat dus de tr-x0x manier van sequencen is) alle andere tracks mute behalve de track die je programmeert. Dat maakt op de rm1x de grid edit m.i. onbruikbaar voor live.

Verder kan het een nadeel zijn dat de rm1x alles wat je doet onmiddelijk opslaat in z'n flash geheugen. Dus voor zover ik begreep (correct me if I'm wrong) ook iedere aanpassing die je doet aan een geluid. Dat kan nog wel 'ns lastig zijn voor voorbereide live sets. Als je live gaat tweaken, zal 'ie de getweakte geluiden opslaan.

Bij de RS7000 is het een nadeel dat hij alle instellingen onthoud per track en niet per geluid (preset). Dus als je een beetje aan het klooien bent met een presetje (beetje filteren, beetje de envelopes veranderen, etc.) en je besluit om toch een andere preset als basis te nemen, dan zijn alle aanpassingen die je voor het eerste geluidje hebt gemaakt ook toegepast op het tweede geluid dat je kiest voor die ene track. Het is wat lastig om op te schrijven, maar het kan bijzonder irritant zijn.

De presets zelf zijn bij allebei de machines slecht tot matig, lang niet alles is even bruikbaar. Maar de RS heeft een sampler en 2 midi outs dus dat lost dat probleem weer grotendeels op.

Een vriend van me had de Rm1x en ik was er erg van gecharmeerd, maar ik heb toch maar voor de RS7k gekozen omdat die (los van de sampler) naar mijn idee voor live sets meer te bieden heeft. De RS7000 heeft ook zo z'n nadelen (geen sample audition, effecten zijn alleen te horen over de stereo outs, en nog zo wat meer) maar ik speel er nu al een paar jaar live mee en vind het tot nu toe de fijnste live sequencer die ik heb gebruikt.
 
Laatst gewijzigd:
ik heb ze beide en vind de rs7000 veel beter werken,

meer knopjes en daarom kun je er sneller op werken dan de rm1x,
ik in ieder geval.

het viel mij pas ook op dat mijn overstap van de rm1x naar de rs7000 heel soepel ging,
maar toen ik pas na jaren rs7000 de rm1x weer eens aanzette dit heel moeizaam en omslachtig ging.

ik zou dus zeggen eerst de rm1x en dan de rs7000

de interne geluiden van beide zijn inderdaad niet zo bijzonder maar dat geeft wel extra drang om ze aan te passen.

ik heb ook synths met geluiden waarbij ik het gevoel heb na de selectie ervan klaar te zijn met het nummer....
 
Hoe zit het bij de RS7000 met de drumsounds? Zijn die even onbruikbaar als de kts die in bv een MC303 zitten of zit er echt wel iets bruikbaars tussen (ik denk dan aan de klassieke 808 en 909 geluiden? Ik ben bijna zeker van wel, maar hoe denken andere mensen erover?
 
Hier zitten toch wel genoeg gebruikers online?

Youtube clipjes zijn meestal in hardstyle oftewel hiphop... kheb nog niks gevonden met die typische electro roland tr klanken, of iets dat eraan doet denken... Het moét haast dat de RS daar goed in is... maar hoe zit het nu echt met die klank?
 
De 'klassieke' drum sounds zijn in de RS7000 redelijk goed, voor live zijn ze niet slechter dan bijvoorbeeld een boss DR770. Maar ik gebruik des ondanks liever samples en laat nog altijd een drumcomputer meelopen.
Als je sowieso drums, leads en bassen tegelijk uit 1 apparaat wil halen is in dit geval een rs7000 met outputexpander het handigst, anders heb je te weinig controle en de mixer in de RS is live te beperkt.
 
Dat aebi2 board (ergens die letters maar in andere volgorde) zit op de meeste RS7000 die ik te koop zie staan niet op. Is het nog mogelijk dit ergens te kopen, of is dit ook weer geluk hebben op tweedehands sites? (iemand die er één verkoopt mét extra outputs?)

Waarschijnlijk ga ik veel pads en strings uit mijn nord lead laten komen, bassen mogelijks ook uit een andere bak. De drums + geluiden waar ik geen externe bak voor heb + samples, zullen uit de RS7000 komen. Ik vermoed dat het dan wel zal meevallen.

Het zou leuk zijn om àlles uit de RS te kunnen laten komen, maar ik vermoed dat ik al snel naar de sounds van mn nord zal grijpen in combinatie met de RS.
 
Het is niet dat ik er iedere dag naar zoek dus ik weet het natuurlijk niet zeker, maar die AIEB2 is zover ik weet heel erg moeilijk los te vinden. En in tegenstelling tot wat je soms leest (zelfs op de Yamaha website stond het indertijd verkeerd vermeld) kan de AIEB1 niet op de RS gebruikt worden.

Als je er eentje met expander vind is dat m.i. zeker wat extra geld waard. Ik had het geluk dat ik er eentje los vond, maar voor de tas (die ook los onvindbaar bleek) heb ik ooit iemand gemaild die een complete RS met tas verkocht. Ik heb hem een goed bod gedaan voor alléén de tas en daar is hij op in gegaan. Zoiets kun je ook met de outputexpander proberen, mocht het ooit nodig zijn.
Maar inderdaad, als je nog wat externe synths er bij gebruikt wordt een expander al redelijk overbodig. Alles uit de RS halen gaat je denk ik niet lukken, ik heb een expander en neem desondanks nog steeds 2 extra synths en 2 drumcomputers mee.
 
Da's interessant om te lezen Chinetti! Bedankt!

Ik denk dat ik niet ga zoeken naar een RS met expansion. Extra ram natuurlijk wel.

En even voor de zekerheid: die geheugenkaartjes, zijn dat er die gemakkelijk te krijgen zijn of is dat ook zo'n probleem zoals bij de electribe geheugenkaartjes? Ik kan die geheugenkaartjes allemaal niet uit elkaar meer houden...
 
Ik vind de klank van de RS goed.. Veel beter dan de RM1x. Hij is in alles beter, een handige feature van de RS vind ik de record quantize, die miste ik echt op de RM1x.

De RS zn sound klinkt wat meer 'af', meer als een geheel. De RM1x klinkt wolliger, doffer, meer als een brei.

De sampler van de RS vind ik ook erg goed.. Werkt snel. Een handige feauture van de sampler is bijvoorbeeld resamplng en de direct record die gelijk een note neerzet in je track die je sample triggert.

Ik ben erg blij met mn RS, ik ben iig gestopt met kijken naar een 'beter' alternatief.. Ik vind hem gewoon qua features en gebruiksgemak ideaal...
 
Een goed alternatief voor een tas is een licht gemodificeerde SL1200 koffer. Paar blokjes schuim verwijderen en je hebt een koffer waar je RS7000 perfect inpast.

Wat betreft sound vind ik het moeilijk, een MPC klinkt bijvoorbeeld behoorlijk veel directer maar het is zeker te doen. De sampler vond ik echter ronduit rampzalig, niet kwa features, dat zit wel goed. Maar samples laden vanaf smartmedia is HEEL traag en als je een song laad waar je alleen maar samples in gebruikt ben je wel even zoet.

Mocht yamaha iets van een RS9000 ofzo uitbrengen dan ga ik echter toch zeker weer kijken. Intern geheugen + een goede compact flash oplossing voor opslag zou al een hoop oplossen.
Betere interne sounds zou geen probleem moeten zijn met alle rom bakken die ze uitbrengen en verbeterde DA mag in deze tijd ook geen probleem meer zijn.

Maar ik verwacht niet dat dat ooit gaat gebeuren wat echt zonde is. Ze zaten erg dicht in de buurt van de ideale bak, paar OS tweaks, on-board geheugen en verbeterde rom sounds en je bent al heel erg ver.
 
Da's interessant om te lezen Chinetti! Bedankt!

Ik denk dat ik niet ga zoeken naar een RS met expansion. Extra ram natuurlijk wel.

En even voor de zekerheid: die geheugenkaartjes, zijn dat er die gemakkelijk te krijgen zijn of is dat ook zo'n probleem zoals bij de electribe geheugenkaartjes? Ik kan die geheugenkaartjes allemaal niet uit elkaar meer houden...


smartmedia to xd adapter inclusief 128mb XD kaartje
Deze heb ik pas gekocht en werkt perfect. Meer dan 128 mb leest de rs7000 niet begrijp ik.

http://data.rs7000.org/forums/index.php?s=
Hier vind je heel erg veel nuttige info en een paar freaks die dat ding maximaal benutten live.
 
smartmedia to xd adapter inclusief 128mb XD kaartje
Deze heb ik pas gekocht en werkt perfect. Meer dan 128 mb leest de rs7000 niet begrijp ik.

Die werken inderdaad redelijk goed, hoewel mijn ervaring wel is dat deadapter met xD kaart problematischer is dan een 'gewone' SmartMedia kaart. Ik heb er al aardig wat errors mee gehad, met SmartMedia nog nooit. In de studio is 't geen ramp maar ik durf eerlijk gezegd niet naar een optreden te gaan met alleen die adapter. Als je alleen die adapter gebruikt zou ik zeker aanraden om een back-up plan te hebben... Jammer ook dat ' ie inderdaad kaartjes groter dan 128MB niet kan indexeren terwijl 128mb xD kaartjes ook redelijk zeldzaam zijn, die vind je echt niet meer bij de Dixons of Mediamrkt. Maar op marktplaats vind je geregeld nog xD en SM kaarten.

En wederom heeft AcidF gelijk :D Wij hebben al vaker gesproken over hoe fijn de RS is, en hoe ongelofelijk veel beter hij nog had kunnen zijn... Het is niet de perfect bak, maar het zit er akelig dicht bij. Als Yamaha niet zo eigenwijs had geweest en met wat gebruiker input een waardige opvolger had gemaakt, hadden ze een potentiële MPC killer gehad. De RS sequencer had net iets beter gekund maar zelfs na acht jaar bieden volgens mij alleen software sequencers meer gebruiksgemak (maar live ook weer een hoop ander ongemak). De sampler en de interne geluiden zijn leuk voor er bij maar het is toch echt de sequencer die mij voor optredens zo bekoort.
En voor 't geld hoef je het ook niet echt te laten, een kale of zelfs een full blown RS is goedkoper dan een fatsoenlijke laptop met software.
 
Ik vraag dit met betrekking tot het uitwerken van een liveset, en ik ben nog steeds op zoek naar de vlotst te bedienen groovebox-achtige-sequencer waar ook wat geluiden inzitten die ik wél kan gebruiken.

machinedrum :halleluja

en als je ook nog iets met samples wilt doen moet je voor de UW versie gaan :W :slotje:
 
Programmeren van drums is op de machinedrum sequencer inderdaad onverslaanbaar. Melodieen is een ander verhaal zoals Chinetti al aangeeft.

Daarnaast moet je ook de 2ehands prijs van een Machinedrum UW vergelijken met de huidige 2e hyands prijs van een Rs7000. Dat scheelt ook nog behoorlijk.

Ik vind beiden overigens een "net niet" sound hebben. De machinedrum laad samples dan wel weer erg snel maar voor je ze in het geheugen hebt ben je wel weer wat overbodige moeite verder (waarom er in de MKII geen usb poort en 32+MB geheugen zit begrijp ik echt totaal niet. Je hebt voor de meeste zaken helemaal geen DSP ram nodig.).

Verder ook totaal andere beestjes. De filter en fx sectie van de RS7000 is wat mij betreft veel beter dan wat de machinedrum kan aangezien de filters en fx in de machinedrum flinterdun zijn kwa sound. Dit geeft op zich weer een eigen scala aan mogelijkheden maar je wilt een verb toch vaker warm dan dun en iel lijkt me.

Wat ik ook mis op beiden units (al staat me bij de RS7000 niet meer helemaal bij hoe dat werkte) is de mogelijkheid om samples te layeren op 1 track. Als je op de machinedrum 2 bassdrums of 2 snaredrums wilt layeren moet je meteen een extra track opofferen. Lijkt me toch niet heel moeilijk om op een track een sample te layeren ala mpc (waar je 4 samples kunt layeren op 1 track). Alleen die functionaliteit biedt al veel meer vrijheid.
 
sorry.. ik las vlot als makkelijk/intuitief/goed voor livesets, en dat het geluiden moest bevatten die hij ook echt kon gebruiken.

en toen dacht ik gelijk aan mijn geliefde machinedrum. :bekdicht:

maar ik had eigenlijk niet echt begrepen dat ie er echt synths mee wou aansturen. maargoed sowieso voor monophone synthjes prima toch dan! *D
en daarna ook nog eens de audio door de md halen :halleluja

wat betreft die meerdere samples layeren... heb je nog steeds een MD?
post het dan eens in de feature request thread op het elektron-users forum, en wie weet komt het er nog wel van in een later OS. :okdan:

tja... machinedrum en rs7000 zijn idd heel verschillende bakkies, ook kwa prijs ja... maar beide zijn uitermate geschikt om livesets mee te doen.

(rs7000 nooit in mn handen gehad... heb er wel naar gekeken, maar ben voor de machinedrum gegaan omdat die me veelzijdiger/leuker/makkelijker leek)
 
Back
Top