RS7000 vs RM1X



3de dag...

Vandaag me verdiept in program changes naar mn Nord sturen enzovoort, gaat makkelijk en snel. Ook het feit dat je phrases niet allemaal dezelfde lengte moeten hebben is iets wat ik vandaag uitgeprobeerd heb. Net als in Ableton eigenlijk...

Ik noemde de RS7000 heel voorzichtig Ableton in a Box... en ik begin daar meer en meer van overtuigd te raken.
 
RS7000 is idd wat het dichtst bij Ableton komt.

btw, je kan de knoppen van de RS7000 ook gebruiken om parameters van je Nord aan te sturen (en die knopbewegingen opnement etc etc)
 
Nee geen multiple outs, maar dat was een bewuste keuze,

en dat van die knoppen nr mijn Nord had ik spelnderwijs al ontdekt... cool ding!
 
De mijne gaat terug de deur uit... jammer maar helaas.

Prachtige machine met enorm leuke mogelijkheden, maar ik vind hardware sequencen (jammen) eigenlijk leuker als ik minder mogelijkheden heb... less is more om maar eens dat cliché te gebruiken... Intuïtieve bak, dat wel! Amai!

Ik kocht hem vooral vr mn songs om te zetten in een liveset zonder pc... maar nu ligt het aan mij dat ik het overzetten en in elkaar steken leuk vind, maar het live brengen van mijn nummers dan weer niet. Daar kan de RS niks aan doen, mijn nummers zijn helaas niet echt loop-based, dus dan zit ik toch vast aan een bepaalde structuur, en das nu net hetgeen zo leuk is op de RS, dat je 'on the fly' dingen kan gaan insmijten, eruit halen... net als bij Ableton.

Als hardware studio-sampler is hij ook te traag...

Dus deze staat hier jammer genoeg niks meer te doen...

kHeb wel de drumgeluiden eruit gesampled, die zijn leuk, lekker vinyl-ig...
 
Voor mensen die nog interesse hebben in de originele RS7000 gigbag van Yamaha... deze kun je nog nieuw kopen voor een goede prijs bij Thomann...



Wie heeft deze tas? Is hij speciaal gemaaktvoor de RS? Dus dat de draaipots goed beschermd worden? Of is het gewoon een standaard tas met RS logo en belettering er op?
 
ik heb die tas x jaar geleden gekocht en ze is prima om je RS7000 beschermd mee te vervoeren (plus een vak voor kapels of laptop)...echt een aanrader als je de RS7000 af en toe op verplaatsing meeneemt
 
ik heb die tas x jaar geleden gekocht en ze is prima om je RS7000 beschermd mee te vervoeren


Okay.. mooi. Maar als je je RS er in vervoerd drukt de tas dan niet tegen de draaipots? Dat is toch altijd wel de zwakke plek van synths.. de pots..
 
De tas drukt er niet echt tegen, tenzij je die vakken voor vol stopt. Er zit een soort schuim in wat de pots redelijk goed beschermt. Het is en blijft natuurlijk wel een tas, het is geen flightcase. Ik neem 'm dus altijd mee als handbagage, en in de auto gaat 'ie bovenop de andere spullen. En als je je echt nog zorgen om de knoppen maakt, zou je nog een velletje extra foam over de knoppen kunnen leggen. De tas is verder prima, met stevige ritsen en banden.

Moet nog wel zeggen dat ik het raar vind dat Thomann deze tas ineens weer op voorraad heeft. Zowel de RS als de tas zijn toch al weer een paar jaar uit productie. Maar waarom ik het vreemd vind is dat ik 3 jaar geleden deze tas al 'ns bij Thomann had besteld. Stond daar op de site met precies deze foto voor 20 euro, wat ik al weinig vond (oorspronkelijk waren die tassen iets van 60 of 70 euro) maar natuurlijk niet vervelend.
De tas die ze opstuurde was echter niet de tas die was afgebeeld maar een soort promotie tas ('koop een RS7000, nu met gratis tas', zo'n soort tas zal ik maar zeggen). Die tas was van mindere kwaliteit en niet met geborduurde letters maar gewoon met een RS7000 opdruk, en beduidend minder handig in 't gebruik...
Nja, om een kort verhaal lang te houden: toen ik ze belde bleek dat ze een fout hadden gemaakt met de foto en dat de afgebeelde tas niet meer op voorraad was... Ik kreeg m'n geld terug (althans, ik kreeg 20 euro korting op een andere aankoop) en mocht de tas houden.
Die 'promo' tas heb ik trouwens weggegeven aan Smackos, die gebruikt 'm nog steeds dus zo slecht was 'ie kennelijk toch ook weer niet.
 
Hey Chinetti, thanx voor je uitgebreide reply.

Ik ga die tas ook maar bestellen... nu het nog kan zeg maar. Heb hem niet echt nodig. Maar mocht ik nog eens doorbreken tijdens dit leven, dan komt hij goed van pas ;-)
 
de tas is echt een aanrader,
echt stevig
en de rs7k zit er echt ingeklemt, dus geen geschuif ofzo.

best goedkoop
(mischien als compensatie voor het smartmediafiasco :P )
 
Topic is al van 2009. Hoe staan de gebruikers ano (bijna) 2014 nog tegenover de rs7000?
Is er in deze tijd nog iets goed te doen met de rs7000 of is deze nu echt achterhaald? Wil hem vooral als sequenser gaan gebruiken voor synths en sound modules en ook eens een sample afspelen via de ingebouwde sampler.
Wat moet hij tegenwoordig nog kosten?
 
ik heb mijn rs7000 nog steeds (nieuw gekocht toen die uitkwam) en voordat ik met ableton en DAW ben gaan werken was de rs7000 het hart van mijn studio waar al mijn gear op aangesloten was en zo deed ik hele tracks en livesets. de sampler is ala a3000 en vooral toen ik nog live optredens deed met al mijn gear was de sequencer perfect met zijn 32 midi kanalen 2x midi out a 16 channels. de interne drumsounds vind ik matig, er ging een wereld voor mij open toen ik een drumstation had en al helemaal toen de echte 909 zijn intrede deed maar voor percussie, hats etc en hier en daar wat sounds is hij perfect (al helemaal als je een goede fx processor hebt om het wat op te dikken) om vervolgens weer in ableton of je daw te mikken. soms random wat intikken en pitchen en of samplen levert vaak al een bruikbare loop op.
 
Topic is al van 2009. Hoe staan de gebruikers ano (bijna) 2014 nog tegenover de rs7000?
Is er in deze tijd nog iets goed te doen met de rs7000 of is deze nu echt achterhaald? Wil hem vooral als sequenser gaan gebruiken voor synths en sound modules en ook eens een sample afspelen via de ingebouwde sampler.
Wat moet hij tegenwoordig nog kosten?

Ik heb hem al sinds hij uitkwam in 2001. Ik weet nog wel dat ik twijfelde tussen de MPC's en de RS. Uiteindelijk is het toch de RS geworden omdat ik vond dat er veel meer real-time knoppen op zaten en alles erg strak klonk. Ik nam de nadelen in overweging, zoals de onhebbelijke "gap" in de audio als je real-time switched tussen songs.

Achterhaalt is hij volgens mij anno 2013 eigenlijk niet vind ik. Je kunt er nog prima mee uit de weg. Ik gebruik nu zo een beetje 50/50 de RS en Logic. Voor het lekkere jam werk is de RS perfect.
 
Ik ben langzaamaan aan het overstappen van de RS7K naar de Cirklon als sequencer. Qua sequencer doet de Cirklon alles en nog veel meer, maar ik mis wel echt de interne geluiden en de sampler van de RS. Komt ook omdat ik er inmiddels zo aan gewend ben geraakt en voor mijn live set nog niet echt een goede oplossing voor dit gemis heb gevonden. En ik heb nog steeds het idee dat de RS7k's GUI soms net wat intuïtiever is dan de Cirklon. Al is het maar omdat de step toetsen ook als midi keyboard fungeren wat dat 'jammen' net iets makkelijker maakt.

Ik raad de RS dus ook nog steeds aan eigenlijk. Ik moet je overigens ook zeggen: de RS7k is best zwaar en lomp en bij mij is bijna de hele bovenste rij step knoppen (de zwarte toetsen van het klavier) onbruikbaar geworden. Ik geloof dat dit een vaker voorkomend probleem is. Maar de mijne is ook 8 jaar live gebruikt dus dan mag je zoiets ook wel verwachten.
 
Ik raad de RS dus ook nog steeds aan eigenlijk. Ik moet je overigens ook zeggen: de RS7k is best zwaar en lomp en bij mij is bijna de hele bovenste rij step knoppen (de zwarte toetsen van het klavier) onbruikbaar geworden. Ik geloof dat dit een vaker voorkomend probleem is. Maar de mijne is ook 8 jaar live gebruikt dus dan mag je zoiets ook wel verwachten.

Inderdaad een bekend euvel. Mijn knoppen zijn ook een beetje minder reactief, maar werken nog wel. Ik las ooit ergens dat je die kunt opknappen als je ze open knutselt (of vervangt natuurlijk) maar het is zo een k*t werk om al die boards uit de RS weg te halen op een Christelijke manier (en je nog weet hoe ie terug in elkaar moet), voor je bij die knoppen bent..

Zwaar en lomp is het zeker!
 
Back
Top