Yamaha CS60 + Sony HR-MP5

Emanuel23

Ouwe rot
Lid sinds
22 mei 2010
Berichten
735
Locatie
Gent, België
Deze video wou ik al lang maken: de Yamaha CS 60 met een Sony HR-MP5:



Er staat een play list in de Youtube beschrijving.
Daar staat ook hoe het is opgenomen: gewoon de output van de MP5 recht in een Fireface 800.
 
Laatst gewijzigd:
Knap Emanuel23 :okdan:. Het is op zich al cool om zo'n bakbeest van Yamaha in het bezit te hebben. Maar als je dan nog zo'n exemplaar hebt waarin je zo veel tijd en liefde voor de restauratie hebt gestoken, moet dat nog extra veel voldoening geven. Hij ziet er echt als nieuw uit :halleluja. Het heeft dan misschien veel tijd gekost maar volgens mij is het allemaal meer dan de moeite waard geweest.
Alleen jammer van die distortion die je zelf ook aangeeft. Kwam dat door een slechte afregeling van de input van de Sony of is het iets intern van de CS60? Voor de rest niets anders dan lof. Die PASS synthese van Yamaha heeft echt wel een bijzonder karakter, of het nu om de eerste generatie ging (CS50/60/80) of de opvolger (CS70M). De klank kan je onmiddellijk herkennen.

Dit samen met je speeltechniek en dan de mooie galm van de SONY, doen je regelmatig richting Vangelis gaan :{.

Heel veel plezier gewenst met dit héél geslaagde project.

:doei:

Danny
 
Het heeft dan misschien veel tijd gekost maar volgens mij is het allemaal meer dan de moeite waard geweest.
YESS !!

Alleen jammer van die distortion die je zelf ook aangeeft. Kwam dat door een slechte afregeling van de input van de Sony of is het iets intern van de CS60?
Het was de Sony; die is er redelijk gevoelig aan. Onder andere omdat hij unbalanced is, dus op -10 dB werkt.

@iedereen: DANK voor de mooie woorden!
 
Echt heerlijk. Ik zou maar wat graag zo'n beest in huis hebben. Ik heb je reparatie video's bekeken.
Dat is precies waar ik bang voor ben als ik er één zou kopen. Ik denk niet dat ik het geduld
en de stalen zenuwen zou hebben om te sleutelen aan zo'n monument.Echt knap dat je hem zelf kon repareren.

Al mijn hoop is gevestigd op de Behringer clone. Hopelijk doen ze het net zo goed als met de model-d.

Ik heb echt een CS80 obsessie. Het valt me ineens op dat de CS60 geen touchresponse fader heeft voor sub-oscilator-speed. Klopt dat?
 
Echt heerlijk. Ik zou maar wat graag zo'n beest in huis hebben. Ik heb je reparatie video's bekeken.
Dat is precies waar ik bang voor ben als ik er één zou kopen. Ik denk niet dat ik het geduld
en de stalen zenuwen zou hebben om te sleutelen aan zo'n monument.Echt knap dat je hem zelf kon repareren.

Thx man.

Al mijn hoop is gevestigd op de Behringer clone. Hopelijk doen ze het net zo goed als met de model-d.

Hun Model-D vind ik ook prima gelukt.

Mijn mening: Om de CS80 na te bouwen moeten ze alle custom Yamaha chips gaan clonen - want daar komt de klank vandaan. Dus ik bedoel de IG00xxx chips: VCA's, de filters, en natuurlijk de waveform generators VCOIII etc. Anders eindigen ze met een Deckard's Dream soort synth qua klank (best case scenario) - wat een goeie synth is, maar het is geen CS80; daar is geen twijfel over eenmaal je met de echte CS 50 / 60 / 80 gespeeld hebt. Mijn vrees is dat de cloon gaat eindigen zoals de DD - tenzij ze het écht volledig aanpakken en dus al die chips gaan clonen ==> dat zou gelijk een zegen zijn voor elke CS eigenaar. Ik duim er iig voor.

Het valt me ineens op dat de CS60 geen touchresponse fader heeft voor sub-oscilator-speed. Klopt dat?

Klopt.
Er bestaat een redelijk eenvoudige mod om die functie toe te voegen.
Het staat op mijn lijstje ;-) is een top functie.
 
Mijn mening: Om de CS80 na te bouwen moeten ze alle custom Yamaha chips gaan clonen - want daar komt de klank vandaan. Dus ik bedoel de IG00xxx chips: VCA's, de filters, en natuurlijk de waveform generators VCOIII etc. Anders eindigen ze met een Deckard's Dream soort synth qua klank (best case scenario) - wat een goeie synth is, maar het is geen CS80; daar is geen twijfel over eenmaal je met de echte CS 50 / 60 / 80 gespeeld hebt. Mijn vrees is dat de cloon gaat eindigen zoals de DD - tenzij ze het écht volledig aanpakken en dus al die chips gaan clonen ==> dat zou gelijk een zegen zijn voor elke CS eigenaar. Ik duim er iig voor.

Het zou natuurlijk geweldig zijn als ze de de klank kunnen clonen.
Maar voor mij is het belangrijker dat ze de touch response functies goed namaken.
Het zou al geweldig zijn als iemand een 61-key keyboard zou uitbrengen met Poly-AT.

De kracht van de CS80 zit voor mij vooral in het gemak waarmee je die basic modulaties
kan toepassen tijdens een performance. De klank van een CS80 is erg karakteristiek,
maar naar mijn mening niet het levensbloed van de synth.
 
Back
Top