muziekrechten zonder verkoop van de tracks

Royoz

Stamgast
Lid sinds
4 oktober 2008
Berichten
163
Hallo,

ik ben bezig met een paar leuke tracks....
Heb een klein studiootje en mijn nummers beginnen vorm te krijgen,
Ik wil ze graag op een website zetten met Soundcloud plugin.
Gewoon om aan iedereen te laten horen, dus zonder dat het bestandje te downloaden is als mp3.
maar nu komt het...............
Stel: ik wil de rechten toch vastleggen (want mocht het toch onverwacht een hitje worden, wil ik niet dat er iemand met mijn track vandoor gaat)

Wat is dan de simpelste manier om dit te realiseren, via BUMA of elders? Puur om te voorkomen dat het niet gejat wordt.
Graag advies! Alvast bedankt!

groeten van Roy
 
Je kunt zowiezo aantonen dat je het op een bepaalde datum hebt geupload op soundcloud natuurlijk.
Maar dat is niet genoeg om het vast te leggen. Tenminste, dat denk ik, maar ik weet het niet.
Wat je nog kunt doen is ( ouderwets) een opname op een cd of minidisk bv. met de nummers er op naar jezelf sturen ( aangetekend) en dan dicht laten tot je het ooit in een rechtszaak nodig mocht hebben.
Je kunt dacht ik ook naar de belastingdienst om je product vast te leggen, maar aangezien mijn vriendin alle administratie doet thuis weet ik daar de details niet van.

Buma, ik blijf er zo ver mogelijk vandaan. Corrupte bende. Die moet je niet steunen. Maar dan moet je een andere partij zoeken die voor jou het geld gaat innen als dat aan de orde zou zijn. Hoe dat gaat, dat kunnen andere mensen op dit forum je wel vertellen.
En die gaan mij dan ook gelijk vertellen wat er allemaal niet klopt aan wat ik je nu net heb verteld :)
 
Eigen kanalen maken en beginnen met uploaden, precies wat Man T zegt in t begin van zn post.

Probleem is dat die kanalen gaan zeiken, zoals bijv. een youtube ed. Beste is gwoon laten distribueren en zelf kiezen graties aan te bieden of niet.

Belastingdienst en opname sturen bewijst niet dat jij de maker bent.

Voor de goede orde, blijkbaar weet je het niet......soundcloud is ook als je niet als download hebt gezet te downloaden, hoe precies weet ik niet ff googlen kom je op t juiste forum.

Buma/ stemra is de enige partij met wie je wilt samenwerken......

Kan je vertellen dat muziek maken je meer gaat kosten dan opleveren :P

Ps: als je iets hebt geupload met een duidelijk profiel van en naar jezelf......moet je hopen dat het gejat wordt.....dan doe je het goed.....valt goed geld aan te verdienen als iemand t jat :P
 
Sowieso niet je muziek downloadable zetten op soundcloud. Mocht je besluiten het bij een label uit te brengen zullen ze niet blij zijjn dat jij je muziek al gratis hebt verspreid.

Ik zou ook lid worden van Buma-Stemra. Vind het ook niet een hele leuke club maar het levert wel geld op. Zeker als je muziek verkocht en gedraaid wordt.

Mocht iemand er met je muziek van door gaan heb je ook steun van hen...immers daar zijn ze voor.

Mijn nieuwe EP komt volgende maand uit en normaal plaats ik dan de tracks in zijn geheel op Soundcloud maar heb dit keer nu niet gedaan. Ik heb nu een snippet van ±1 minuut geplaatst. Het label waar ik uitbreng doet veel aan promotie e.d. en het is zonde dat ik mijn muziek op die manier gratis verspreid.
 
Soundcloud player aan, soundforge op record en je bent er al...
Zal zelf je muziek gewoon beschikbaar stellen, aan je verhaal op te maken kan je beter eerst wat naamsbekendheid opbouwen en mensen laten genieten van je muziek voordat je kan gaan denken aan geld verdienen of het mislopen van geld.....er zijn namelijk genoeg mensen die muziek maken..\\
Tenzij je tracks zo focking dik zijn dat iemand het hoe dan ook uit wilt brengen...gebeurt dat dan kan je dat als verlies zien, maar ook als winst:) JE kan hierna je volgende track uitbrengen en meeliften op het kostenloze succes van je vorige track.

Wat voor muziek maak je en hoe klinkt het?
 
Ik ben nu toch wel heel benieuwd geworden naar je tracks.

Waar kan ik die dingen beluisteren?


Paul
 
Super bedankt voor de reacties tot nu toe al!

Heel interessant!
Ik ga eens nadenken over die aangetekende post.
Goede info betreft Buma! Wel interessant, alleen wil ik mijn tracks nog niet verkopen.
Is het alleen vastleggen bij BUMA ook mogelijk zonder dat commercieel wordt? Ik hoef het echt niet te verkopen.
Ik wil gewoon lekker muziek maken nu. Het aan veel mensen laten horen en gewoon de rechten over de nummers hebben (voor het geval dat)

Met Soundforge op soundcloud kun je toch geen rechten vastleggen? Maar wel er voor zorgen dat mensen de bestanden niet kunnen downloaden?

Ik ben bezig met een website. Zodra die af is, zal ik hem gelijk hier posten. Wil eerst alle informatie goed op een rijtje hebben!

Hoor graag meer van jullie!
 
Je hebt direct na het maken van een track al de rechten.
Het enige wat BS doet is jouw belangen behartigen indien er belangen zijn. Dat kost lidmaatschapgeld.
Lijkt mij zonde van je geld...
 
Royoz...

Stel je maakt muziek waarvan je zeker weet dat je samples rechtenvrij/gelicenceerd zijn.. en voor de rest je synths en whatever gebruikt... dan is zodra je het heb gemaakt.. JOUW muziek... waar jij ALLE rechten van bezit.

het word iets anders als je sessie-muzikanten/samples ript van vage bronnen/niet geclearde samples etc etc gebruikt.
maar laten we daar even niet vanuit gaan.

Dus, je bezit waarschijnlijk alle rechten.. je bent immers de maker.. NIEMAND mag hier zomaar een copietje maken.
MAAR !!! je mag ook niet zomaar door een rood verkeerslicht lopen... toch doen mensen dat.

Als iemand je muziekje copiert (of dat nou een cdtje is of een sample of een download van het internet whatever)
iemand heeft "iets" wat jij gemaakt heb... dan mogen ze dat dus eigenlijk niet zomaar gebruiken.

Om je daarbij te helpen, heb je de buma stemra, echter, die helpt je alleen als ze er brood in zien.
voor een thuisremixer die jouw sample heb geript en die op soundcloud zet.. doen ze geen reet tegen.
voor een thuisgebruiker die jouw liedje op website zet.. doen ze eigenlijk ook weinig
voor de thuisdj die jouw liedje op een cdtje brand.. doen ze ook verschrikkelijk weinig.

Als dj tiesto je liedje ript... En je kan aantonen dat jij het heb gemaakt.. EN je bent lid van de buma stemra
EN je kan een advocaat betalen.. EN DE RECHTER GEEFT JE GELIJK !! dan pas kan je geloof ik weer geld opeisen via die buma stemra.. maar ik geloof dat er een paar forumleden zijn die uiteindelijk toch geen gelijk kregen van de rechter.. kost het je nog geld ook..

Oftewel.. Als iemand iets van je wilt stelen.. dan doen ze dat gewoon... en om je muziek nou NIET online te zetten, omdat je bang bent dat mensen het stelen.. tja.. wie hoort je muziek dan??

de oplossing van lex is niet altijd de meest charmante.. maar.. wel een effectieve.. doe dat als je echt tegen dit soort gedoe ben.
kunnen ze altijd nog loops eruit knippen.. maar toch.. scheelt alweer wat
 
Laatst gewijzigd:
Dus ik kan het dan wel straks op mijn website zetten? En laten horen, zonder dat
iemand het kan jatten voor eigen gebruik het uitbrengen daarvan?
brz is dit wat je samengevat bedoeld?

Wat dreammer zegt.....

Maak je toch niet zo'n zorgen over je track's en wat mensen jatten......Wil je niet beledigen, maar denk je nou echt dat wat jij nu maakt zo goed is dat iemand het wilt stelen om het dan commercieel uit te buiten en daarnaast ook nog veel geld te investeren?
Als dat zo is zal ik je tracks naar een label sturen en ze laten releasen..probeer dit eens, als je nou niets hoort zal ik ze lekker op het net zetten en eerst wat credits opbouwen...
 
Dus ik kan het dan wel straks op mijn website zetten? En laten horen, zonder dat
iemand het kan jatten voor eigen gebruik het uitbrengen daarvan?
brz is dit wat je samengevat bedoeld?

Alles wat je kunt horen kun je kopieren. In de jaren 70 en 80 zat je gewoon te wachten bij de radio met de hand op RECORD totdat het liedje begon en je hoopte dat de DJ z'n kop hield.

Maak je geen zorgen over jatten: jij maakt nu nog niks wat mensen willen jatten of het moeten producer-vrienden zijn die even in je studio binnenkomen en toevallig wat oppikken.

Of je gooit er gewoon snippets op van een paar minuten of af en toe een stemmetje erdoor...

En dan luistert er niemand naar. Zet het dan op Youtube met een of ander betekenisloze clip.

Ik ga eens nadenken over die aangetekende post.

Nee. Dit is absolute bullshit en het zou strafbaar moeten zijn om het te suggereren. Als het zou werken bestond de Buma niet meer.

Je hebt de keuze:

- verstuur aangetekend en hoop dat de rechter je gelooft

of

- registreer het bij een internationaal erkende, al jarenlang opererende 3e partij die je gerechtelijke steun kan geven

Geef je iets om je muziek? Dan kies je niet voor de post.

Het aantekenen is immers kinderlijk eenvoudig te vervalsen: stuur de envelop leeg aangetekend op met de plakstrip intact. Stop de CD met iemand anders z'n track er in als het een hit wordt en sluit de envelop. Gefeliciteerd, je hebt nu een gedagtekende kopie met een datum van 5 maanden eerder. Ga vervolgens klagen bij de rechter dat jouw versie de eerste was en dat de originele artiest plagiaat heeft gepleegd.

Dus, nee, dat werkt niet. Niet doen.
 
Muziek levert tegenwoordig niets meer op en moet je zien als reclame materiaal voor je optredens en merchandise. Het kost dus alleen maar geld. Zeker een beginnend artiest zal moeten investeren in naamsbekendheid en het laatste waar ik me druk over zou maken is dat iemand mijn idee pikt. Stel al zou het gebeuren dan is dat misschien alleen maar goed, want dan kan je weer extra bekendheid genereren door dat uit te gaan spelen.

Dit is overigens de tweede keer in korte tijd dat ik op dit forum van iemand lees die bang is dat zijn ideeën gestolen worden en serieus denkt dat hij wel eens een wereldhit zou kunnen maken. Ik denk dat de kans op de hoofdprijs in de staatloterij groter is :P

Paul
 
@Paul, dat kan je in principe alleen nog over je eigen muziek zeggen, je weet niet wat TS maakt......wie weet is het wel super dik.....dus TS een snippet van al dat vets graag?
 
@Paul, dat kan je in principe alleen nog over je eigen muziek zeggen, je weet niet wat TS maakt......wie weet is het wel super dik.....dus TS een snippet van al dat vets graag?

Daar heb je in principe gelijk in en de 1 is ook meer overtuigd van zichzelf. Ik ga teveel uit van mijn eigen "niet overtuigd zijn van mezelf" (in z'n algemeenheid vind ik mezelf niet zo heel bijzonder)

Paul
 
Ja kom op met die snippet :-)
Dat geeft vast vele anderen weer inspiratie ;-)

En dan is het meteen op SF vastgelegd.
 

Creative commons is juist leuk als je anderen iets met je werk iets wil laten doen.
delen / bewerken / remixen / voor kunstenaars.. je geeft het zegmaar weg aan de wereld.

goed.. ze mogen er dan geen geld mee verdienen.. of toch maar niet remixen
ligt beetje aan welke je kiest. als ze netjes zijn doen ze aan bron-vermelding en dergelijke

maar tis juist tegenover gestelde wat de TS zo krampachtig wil
(en wat iedereen erg ouderwets denken vind..) Ik geef je gelijk.. tis wel een alternatief tot
dat ouderwetse..
 
Back
Top