Zeer eenvoudige muziek software (mac) gezocht.

Zymo

Ingeburgerd
Lid sinds
5 mei 2007
Berichten
91
Locatie
Brugge (BE)
Ik ben op zoek naar zeer eenvoudige muziek software voor het apple platform.
De bedoeling zou zijn dat je met de software op een eenvoudige manier muziek kan maken of bewerken.

Programma's zoals garageband, fruityloops, reason, ... zijn net iets te moeilijk. Doelgroep is meer voor kinderen en niet ervaren gebruikers.

Ik weet dat Elektribe en Reactable beschikbaar zijn voor de ipad/iphone, maar mss kennen jullie andere software dat op een mac kan draaien?
 
Programma's zoals ...... reason, ... zijn net iets te moeilijk. Doelgroep is meer voor kinderen en niet ervaren gebruikers.

que ... :?
Je zegt dat het voor kinderen is en dat het te moeilijk voor je is .... wat blijft er dan voor je over ? Zou iets voor kinderen juist niet hetgene zijn wat je moet proberen ?
Vooral met reason kan je het zo moeilijk EN zo makkelijk maken als je zelf wilt. Ook voor de ervaren gebruikers is er zat te beleven, net als voor beginners.
Je start het programma op, je create een mixer, je create een synth en kan gaan spelen. Makkelijker kan bijna niet. Ik vind een electribe sx qua sequencing moeilijker te bedienen en ik ben een gevorderde gebruiker geweest.

Maar even serieus, wat moet het programma kunnen ?
Misschien is een oude versie van magix music maker dan een idee :eureka: Een beetje preset wavefiles achter mekaar plakken.
 
Niel, i know maar iemand totaal geen ervaring heeft met zulke programma's weet nog niet eens wat een mixer is he.

Moest bijvoorbeeld Reactable bestaan in software formaat voor de mac (voor de iphone-ipad bestaat het al) dan kan "iedereen" muziek maken. Tis een beetje in die aard dat ik het zoek :)

gewoon in 3 seconden knoeien met geluiden, loops, enzovoort.
 
Maar moet iemand die nog niet weet wat een mixer is wel muziek willen maken.
De basisdingen moeten er toch zijn.
Dus je moet weten dat muziek op een aantal sporen wordt opgenomen en dan door het schuiven aan wat schuifjes de balans in orde worden gemaakt.
Dat is toch wel het minimale wat je moet weten.

Als je dat niet beheerst dan kun je alleen nog maar van de muziek genieten en is maken nog een stadium te ver.

Maar zoals Niel al opmerkt. Simpeler dan reason kan eigenlijk niet. Dat programma is zo vanzelfsprekend dat je met deze basiskennis al kunt beginnen.

Enne: kinderen kunnen best iets leren hoor: het hoeft niet allemaal hapklaar te zijn. Ze mogen best weten dat het maken van een liedje bloed, zweet en tranen kost. Niet alles hoeft leuk te zijn. Zeker 50% van het maken van muziek is gewoon niet leuk. Pielen en prutsen tot diep in de nacht en dan de volgende dag toch tot de conclusie komen dat het niets was.

Of als je weken bezig bent geweest en dan uiteidelijk het hier op het forum laat horen te horen krijgen dat het eigenlijk niet veel is........

Dat mogen ze best in bepaalde mate ervaren en dan krijgen wij hier niet straks op het forum van producers in spe: van die vragen als: "hoe maak je die en die klank die ik ook op die en die plaat hoor, ik ben er al een uur mee bezig geweest en het lukt me maar niet"........

Dus niks in 3 seconden klaar. Daarmee kweek je gemakzucht.

Paul
 
mooi gezegd paul. Het is vudomme geen playstation's producer hero :D

Zymo> ik dacht nog even aan dit: http://burn-studios.audiotool.com/
Maar daar is meer kennis voor nodig om geluid uit te krijgen dan werken met reason.
Vooral het navigeren en uitzoomen inzoomen is niet zo snel en werkt alleen via inet.

Dan komt dit meer in de buurt: http://lab.andre-michelle.com/tonematrix
Maar is wel weer erg simpel en werkt ook weer alleen via inet.
Of je moet de pagina op de één of andere manier kunnen opslaan ofzo.

Wacht even, nu snap ik denk ik wat je bedoelt.
Met doelgroep kinderen bedoel je dat je iets zoekt voor kinderen, niet dat fl, reason ed bij voorbaat alleen voor kinderen bedoelt zijn :D
Of interpreteer ik het alsnog verkeerd ?

Wat reason betreft, ik heb geen aandelen ofzo maar wat had ik graag gewild dat ik dat soort software had toen ik 12 was in plaats van de enorme zware leercurve van ensoniq mirage 8 bit samplers, yamaha rx drumdozen, hardware mixertjes en een hele sloot gare 24e hands gear omdat meer toen niet te betalen was. Inmiddels heb ik al mijn hardware gear niet meer en doe ik alles in reason en record. Mijn vriendin die ook meer wil leren over muziek maken ben ik nu dus reason aan het leren en dat gaat prima.
 
Laatst gewijzigd:
Maar Niel, door dat gepiel en gepruts heb je jezelf wel heel veel aangeleerd.
En juist door dat te doen op die leeftijd ontwikkel een enorme kennis waar je de rest van je leven op kan teren.

Paul
 
Ik heb tal van Garageband-workshops gegeven aan basisschoolleerlingen en die waren allemaal enthousiast. Ze pikken het heel snel op, want kinderen leren snel en het programma is in basis simpel (uit te leggen). Echt een aanrader hoor!
 
Simpeler dan Garageband wordt 't ben ik bang niet.

Wat is de leeftijd van die kids? Het lijkt me stug dat een beetje 8-jarige niet met GB om kan gaan, eigenlijk.
 
Dan komt dit meer in de buurt: http://lab.andre-michelle.com/tonematrix
Maar is wel weer erg simpel en werkt ook weer alleen via inet.
Of je moet de pagina op de één of andere manier kunnen opslaan ofzo.

Ik heb tijdens een workshop van Andre Michelle deze tonematrix ook gemaakt, en stiekem een 3DCO synth ipv 1 Sine Wave synth eronder geprogrammeerd... kan hem standalone aanleveren als daar behoefte voor is...
 
ja, dat zou wel vet zijn :okdan: !

Wil hem ooit nog eens 'uitbreiden' zodat je wat parameters kan editten, enzo...
Maar nu zijn het geloof ik twee Saw Osc. 1tje +7 semitones hoger gepitched... en een sub Osc.; een Square 1 octaaf lager...

als ik thuis ben zet ik hem wel ff online...

P.S. had er ook een kleine sampler/drumcomp bij... zal wel ff checken of ik snel wat leuks in elkaar kan knallen ;)
 
iedereen bedankt, ik zal die dingen eens proberen. :)
als er nog ideeën zijn, laat maar komen ;)
 
Tsjonge jonge zeg.... Hij heeft het over kinderen. Als hij kinderen bedoelt van de basisschool kan je je toch best wel indenken dat FL Studio, Reason, Cubase en dergelijke toch wel enigzins te lastig zijn. Je moet namelijk helemaal vanaf het begin beginnen.

Ik raad zelf Renoise aan, niet omdat ik het gebruik, maar omdat je meer ziet wat er gebeurt.

Maar goed, wat ik zelf nog belangrijker vind is de manier van uitleggen. Met een goeie uitleg kom je verder dan een programma dat zo simpel is als het maar kan.
 
Garageband!

zeker kids moeten hier mee wegkunnen, ik kon als kind simpele programma's maken en databank ontwerpen voor mn vader.. Kids zijn veel sneller weg met die dingen dan volwassenen :)
 
Ik heb zelf ook nog wat verder gezocht en ben tot de vaststelling gekomen dat je ook veel software hebt in de app store van apple.
Veel betalende dingen voor een belachelijk lage prijs en zelfs gratis dingen!

Een mooie voor kids is wel Imelody Lite!
 
Back
Top