oude pc -> musicbox

cloudman

ex nihilo creatum ens
Lid sinds
8 mei 2003
Berichten
2.370
Hoi mensen, ik zit hier met een vraagje/experimentje/projectje.

Ik heb namelijk een zeer antieke laptop: een pentium pro 200 mmx met 64 mb ram geheugen,
een scherm dat 800 op 600 aankan, 4 gig harde schijf met een yamaha geluidskaart (weeha!)
(de geluidskaart heeft reeds meerdere geluidskanalen zitten)
het schatje heeft ook 1 usb poortje :)
bouwjaar: ergens rond 1998 geloof ik.

hierop draai ik windows98 lite: das windows 98 met een gans pak bulshit uitgesmeten waardoor het
veel stabieler en efficienter werkt
(voor de liefhebbers: http://www.litepc.net )

Nu komt het "probleem": wat voor muziekprogramma's kan ik hier allemaal op draaien om daar een
veelzijdig portable muziekdoosje van te maken? Vele deftige programma's zijn slechts
tevreden met een pII 450. (ook logisch voor een stuk)

[met een oude atari/amiga/C64/mac valt vanalles nog te beleven, zo lijkt me, maar een oude pc is uit den boze?]

maar als je nu enkel met dat bakje muziek zou willen gaan maken, of jullie thuis hebben ergens
in een hoek een oude pc en daar wil je wat mee aanvangen, wat voor software stop je er in?

tot hiertoe mijn eigen softwarevangst:
-rebith 2.x
-fruitytracks
-fruityloops 3.x (draait gebrekkig)
-rubberduck drumgeval en acidgeval
-hammerhead
-drumbox
-wavelab
-recycle
-soundforge soundeditor (naam vergeten)
-godlwave
-TRACKERS *D (behalve madtracker 3, psycle en renoise dacht ik, wegens te zwaar)
-softsynths (oude versies van: ts404, symsinth, orangator, drumsynth)
-analog X spulletjes
-band in a box (gebruik ik niet)

tweede mogelijkheid:
we emuleren de amiga
(bvb met amiga4ever)
en maken er deels een amiga-laptop van en draaien protracker en van
die dingen.
of dat zeer nuttig is... is maar de vraag *D

Een andere piste, oude versies van progs zoals "fruityloops" en "cubase", "reason" (misschien)
en wat weet ik nog: die zijn moeilijk te vinden mijns inziens, zowel op het net als in de handel.
Of weten jullie daar een mouw aan te passen?

Dus dat zijn mijn huidige pogingen/gedachten.
als jullie nog dingen weten, laat iets horen.

greetz,

cloudy
 
Midi-sequencing zal prima gaan, aangezien dat ook al kan met een 486 (of nog ouder), maar bij serieuze audioprogramma's kom je toch al aardig snel in de knel te zitten denk ik. Harddiskrecording zal waarschijnlijk erg slecht gaan, hooguit 1-2 sporen tegelijk ofzo; de harddisk die je erin zult hebben zitten zal niet snel zijn (ook de IDE-interface is waarschijnlijik nog PIO Mode4), en dan heb ik het nog niet gehad over de processorbelasting.
Softsynths (dus ook Reason en Fruity Loops etc.) zullen denk ik ook niet super draaien, maar het is altijd te proberen.
De meeste wave-editors zullen wel draaien, maar ga er vanuit dat de bewerkingen (met name lees- en schrijfbewerkingen!) erg traag zullen zijn (o.a. door de HD). Midi-sequencers als Cakewalk, Cubase en Logic zullen ook wel draaien, maar dan praat ik met name over de wat oudere versies waar audiotracking nog niet zo'n grote rol in speelt.

Wat je misschien zou kunnen doen is een geluidskaart via USB of PCMCIA aansluiten, en de softsynths draaien met VST-ondersteuning. Maar dan heb je nog steeds de bottleneck van je trage HD. Daarbij weet ik niet precies wat de minimum systeemeisen zijn voor PCMCIA kaarten; voor USB geluidskaarten liggen ze vaak wel hoger dan een P200.

Ik durf dus niet precies te zeggen wat wel en niet zal werken, je zult het gewoon moeten uitproberen.
Succes!
 
een aantal dingen heb ik wel uitgeprobeerd,
eigenlijk praktisch alles wat in het lijstje staat dat ik er bij zette.
vsti synths werken SOMS wel, maar dan 1 tegelijk in fruity bijvoorbeeld.
veel effecten kan ik dan ook al niet laden.
in ieder geval is er wel "iets" mee te maken.
en het is natuurlijk een hele uitdaging om daar een coole track uit te krijgen
met vanalles en nog wat... maar volgens mij is het niet onmogelijk.
(zelfs los van de trackers)


thx voor de input Dr. RiPsaw
 
Ik ben zelf ook begonnen op een 486 met een SB AWE32, maar dat was voornamelijk midi-gebaseerd, soms met een enkele wave-sample. Later ben ik overgestapt op een P200mmx, en daar ben ik wel iets meer gaan doen met audio. Maar wat ik nu doe met audiorecording zou voor geen meter draaien op de P200 denk ik. Maar goed, mijn behoeftes lagen vroeger ook niet zo hoog, laat staan dat ik veel wist van HD-recording. Maar als ik zo eens terug kijk, dan heb ik best veel uit die bakken gehaald!
 
daar is wel iets uit te halen ook denk ik,
uiteraard met trackers en such, maar ook met andere stuff denk ik.

update: ik heb een demo van FLoops 2.5 gevonden op het net, en die draait prima :) :) :)

ooh ja, ik maak ook wel muziek op mijn vaste pc natuurlijk. das een veel performanter systeem
(athlon 2000+, SB audigy, 512 mb ram...)
maar tis natuurlijk ondermeer voor de fun op die laptop, en omdat hij overal mee kan

and the search continues...


greetz


cloudy

PS: ik weet niet of dit raar is, maar velen houden zich hier toch wel bezig met oude hardware:
oude TR's, de tb 303, amiga's, enzovoort... maar geen pc's dus. beetje opmerkelijk :)
 
Origineel geplaatst door cloudman

PS: ik weet niet of dit raar is, maar velen houden zich hier toch wel bezig met oude hardware:
oude TR's, de tb 303, amiga's, enzovoort... maar geen pc's dus. beetje opmerkelijk :)

Veel mensen kiezen idd voor hardware ipv software, meestal omdat de software toch de klank net niet helemaal kan namaken. Er gaat niets boven een echte Fender Rhodes ;) ik ken geen softsynths die dat geluid precies kunnen evenaren, ook al is de Fender Rhodes al tientallen jaren oud...
 
Quote: [-softsynths (oude versies van: ts404, symsinth, orangator, drumsynth)]

yep, die gebruikte ik ook toen ik nog mijn schitterende Toshiba 133 Mhz had. Die is nu aan diamant handelaren verkocht:D trouwens. Maar vergeet niet te checken het schitterende programma Multiquence, voor audio & video.!
en goldwave erbij, en je hebt een complete super studio.

Multiquence gaat maar tot 44.1 , maar werkt snel;, ook op lage kloksnelheden. Geen peospas etc.

'K zou zo weer terug kunnen als ik het me weer herinner. Knippen en plakken!
www.goldwave.com

Trouwens: amiga emu kan je wel vergeten met die kloksnelheid. winuae tenminste.
 
Zeeer toevallig Rozenburg, maar het is ook een Toshiba (sattelite 470 cdt) :D
Goldwave heb ik reeds liggen: zeer leuk progje inderdaad

bedankt voor de tip wat multiquence betreft, zal ik zeker eens opzoeken en uitproberen!


@Ripsaw: de eeuwige discussie soft-hardware synth... ik geef je daarbij wel gelijk.
behalve de laatste synths die misschien meer software bevatten dan echte hardware voor
de soundsynthese, is het volgens mij (idem) nog steeds verschillend.
software zal moeilijk aan sommige hardware kunnen tippen vermoed ik.


anyways, thanks guys!


:)


cloudy
 
Back
Top