SPOED! patchbay, balanced en unbalanced kabels

anoniempje

hobby knooier
Lid sinds
30 september 2003
Berichten
4.873
Hallo,

Ik sta op het punt te bestellen maar nu is mijn vraag.

Ik ga alle inserts van de ghost aan patchbay's hangen. Deze zijn uiteraard ungebalanceerd.

Maar nu heb ik nog een hele boel balanced jack kabels liggen, daarmee wil ik alle compressors en fx ook aan patchbays hangen. Maakt het dan uit als ik op de patchbay de balanced in en outputs van een compressor ga patchen met balanced patch kabels naar de unbalanced in en outputs van de inserts op de mixer side patchbay?

Ik snap dat als je bijvoorbeeld unbalanced kabels in een balanced compressor stopt, het automatisch een unbalanced signaal is. Maar nu verleng ik deze balanced in en outputs naar de patchbays waar ik dan zowel mogelijk balanced patch of unbalanced patch.
Is dit mogelijk? Of zit er in apperatuur in de jack sockets een schakelaartje die bepaalt of het een stereo of mono jack is en zodoende balanced of unbalanced uitstuurt?

Of is het heel simpel en worden de hot en cold signalen samen toegevoegd op een mono jack?


Graag zo gauw mogelijk duidelijkheid, ik wil graag voor bepaalde tijd bestellen zodat ik de boel morgen in huis heb :D
 
Ligt eraan of je een balanced patchbay hebt.....balanced zijn de inputs gemaakt met stereo jack ins, zodat hij de ring en de tip ontvangt/doorstuurt.
 
ja de patchbays zijn zoiezo balanced, de inserts van de ghost natuurlijk niet. Maar alle apperatuur verder wel, omdat ik ook apperatuur achter elkaar wil patchen wil ik dit balanced doen. Maar kan ik deze apperatuur dan nog unbalanced patchen naar de inserts van de mixer?
 
nee eigenlijk niet, maar als ik dan bijvoorbeeld een synth balanced patch naar een compressor en van de compressor balanced patch naar distortion, en vanaf daar pas unbalanced patch naar de mixer dat zou toch mogelijk moeten zijn?


Ik bedoel ook maakt het uit als ik dan balanced kabels zou gebruiken? Ik heb er 40 nodig en voor het prijs verschil hoef ik het niet te laten, en als dan in elk geval het hele traject tot aan de patch bays balanced is kan ik het altijd gebruiken waar het wel kan.

Als ik dan signaal gekloot krijg op de patchbays van het balanced naar unbalanced gaan koop ik liever inderdaad 40 mono kabels

En mocht het voorkomen dat ik compressors zou willen patchen tussen synths en inputs mixer zonder tussenkomst van de inserts kan ik wel balanced gebruiken. Zou ik alles met mono kabels aanleggen dan vervalt die mogelijkheid ook.

Daarom als het kan wil ik die mogelijkheid wel houden
 
Sluit nou maar gewoon aan, komt heus wel goed. Ergens gaat de koude ader aan de aarde gelegd worden en hopsasa, een ongebalanceerde aansluiting. Niks aan de hand.
 
Oke, boel is besteld hopelijk morgen binnen kan ik de hele studio weer bekabelen.

Valt me trouwens op dat die neutrik patchbays nogal in prijs verschillen. Bij new-line 70 euro, bij bax 58 euro en bij feedback 44 euro.

Nou bestel en koop ik niet graag bij feedback maar het verschil voor 3 patchbays van 132 euro totaal bij feedback of 210 totaal bij bax is nogal een hoop.
 
Oke, boel is besteld hopelijk morgen binnen kan ik de hele studio weer bekabelen.

Valt me trouwens op dat die neutrik patchbays nogal in prijs verschillen. Bij new-line 70 euro, bij bax 58 euro en bij feedback 44 euro.

Nou bestel en koop ik niet graag bij feedback maar het verschil voor 3 patchbays van 132 euro totaal bij feedback of 210 totaal bij bax is nogal een hoop.

Als je bij baxshop aangeeft (effe mailen of bellen) dat het elders goedkoper is, dan passen ze doorgaans de prijs aan.
Dus dan kan je bij baxshop het voor de prijs krijgen van feedback.

Edit:
Te snel gelezen, je hebt de bestelling al gedaan!!
 
Ja had een beetje haast zit in m'n vrije dagen dus kan ik er morgen mee aan de slag. En als ik iets in de kop heb moet het ook gebeuren he! Als ik volgende keer meer tijd heb zal ik je tip onthouden!
 
WAt je in eerste instantie wil werkt gewoon.
Compressors gebalanceer aansluiten op de patchbay en je inserts ongebalanceerd.
9 van de 10 keer werkt het als je gewoon doorlust, als het niet werkt moet je ff pielen met de hot en cold (soms helpt het als de cold verbonden wordt met de aarde en soms juist niet. En sommige apparaten hebben de hot op de ring zitten en de col op de tip.)
 
Valt me trouwens op dat die neutrik patchbays nogal in prijs verschillen. Bij new-line 70 euro, bij bax 58 euro en bij feedback 44 euro.

Hoe zit het met overspraak bij deze Neutrik patchbay? Ik sta ook op het punt om een patchbay aan te schaffen en ben ook van plan om voor Neutrik te kiezen in plaats van de Behringer. Hopelijk heb je een antwoord voor me...
 
Ik heb geen idee nog, ik heb ook wel eens gehoord dat bepaalde patchbays overspraak hebben maar we gaan er vanzelf achter komen denk ik. Nog wel even wachten want niet alle bestelde kabels waren op voorraad helaas. En daarnaast moet eerst de mixerstand aangepast worden voor ik begin met de hel die aansluiten heet.

In elk geval zal de overspraak wel per unit zijn, dus als ik bijvoorbeeld een connectie van jp8000 naar mixer verbreek op de patchbay door er een virus in te prikken de jp8000 toch nog een beetje kan doorbloeden op zijn eigen verbroken unit.

Lijkt me sterk dat de overspraak tussen verschillende units door middel van inductie doorbloed. Zo'n hoog voltage loopt er nou ook weer niet door en ze zijn gescheiden van elkaar.

Maar heb dus geen synths of drums/samplers an de patchbay hangen die ik kan weg prikken met andere synths etc dus in principe ook al zouden ze doorbleeden dan maakt dat in mijn situatie niet uit.

Heb de patchbays alleen nodig voor inserts, fx en dynamics, sidechains, aux sends, group outputs, sampler inputs en wat geluidskaart inputs.
 
Ja, ik ga de patchbay ook alleen maar gebruiken voor mijn outboard gear. Compressor, Exciter, Effecten en niet met synths etc.
 
Valt me trouwens op dat die neutrik patchbays nogal in prijs verschillen. Bij new-line 70 euro, bij bax 58 euro en bij feedback 44 euro.

Ik weet niet of jij hem al besteld hebt maar ik ga hem bij Thomann kopen! 49 euro en je krijgt er dan een setje Neutrik gekleurde kabels bij!
 
Ik weet niet of jij hem al besteld hebt maar ik ga hem bij Thomann kopen! 49 euro en je krijgt er dan een setje Neutrik gekleurde kabels bij!

Ik heb ze zelfs al in de racks hangen. Nu nog wachten op de kabels, die zijn vertraagd, zitten ook 40 patchkabels bij.
 
Back
Top