audio dropout bij inschakelen apparatuur

Remmelt

75 Sounds
Lid sinds
8 juni 2003
Berichten
1.396
Locatie
Groningen
Hi,
Ik heb een probleempje.. Als ik bv. een preamp of headphone amp aanzet terwijl ik muziek aan het afspelen ben krijg ik een korte audio dropout.
Schijnbaar krijgt mijn interface dan een onderspanning ofzo?
Ik vraag me af of dit schadelijk is, en of bv. een power conditioner dit gaat verhelpen.
Iemand raad?
 
Niemand? Ik had het laatst zelfs toen ik een schemerlampje aandeed.
De lampjes op m'n interface gaan dan even uit en het geluid valt weg. Duurt ongeveer een seconde, daarna draait alles gewoon weer als normaal.

Ik heb alle apparatuur in m'n studiomeubel op één groep, en kom volgens mij bij lange na niet aan de maximum belasting. Wel heb ik een aantal stekkerdozen in elkaar doorgeprikt. Zou dat de oorzaak kunnen zijn?
 
Ik heb een soortgelijk probleem. Als ik een apparaat aan of uitzet, verliest mijn RME Digiface zijn clock. Dat duurt ongeveer 5 seconde en daarna is mijn latency verhoogd naar een onwerkbare hoogte. Het vindt overigens niet elke keer plaats, maar het is wel erg vervelend. Mijn tweede geluidskaart (RME RayDat) heeft nergens last van en verspringt ook niet in latency. Erg vreemd, maar het lijkt erop alsof de computer even een dipje in het stroomnet te verwerken heeft. Ik heb al vanalles geprobeerd. Stekkerblokken vervangen, PC rechtstreeks op zijn eigen wandcontactdoos... noem maar op. Ik heb nog niet geprobeerd om er een power conditioner tussen te zetten omdat die dingen zo vreselijk duur zijn en omdat het nog niet bewezen is dat het probleem dan verholpen zal zijn.

Tot nu toe nog niks kunnen vinden. Dus mochten er mensen zijn met tips of ervaringen met power conditioners, dan hoor ik ze graag!
 
Als het zelfs gebeurt als je een schemerlampje aanzet dan kun je denk ik inderdaad met vrij grote zekerheid zeggen dat het te maken heeft met de stroomvoorziening als de apparaten op dezelfde groep zitten.

Ik kan mij 3 mogelijke oplossingen indenken:
1) Power conditioner/filter; zou kunnen werken, maar weet niet of de goedkopere modellen (<150,-) voldoende een fluctuatie op kunnen vangen. Als je dan toch meer moet gaan uitgeven, dan kun je beter naar oplossing 3 kijken.
1) Betere kwaliteit voeding inbouwen in je pc. Ik vermoed dat een goeie voeding een constantere stroomvoorziening naar pc componenen kan leveren bij fluctuaties. Geen idee of het ook echt gaat helpen, zit enigzins in hetzelfde laantje als oplossing 1.
2) UPS (Uninterruptible Power Supply) aanschaffen, en vervolgens je PC en geluidskaart daarachter plaatsen. Dit is de manier om fluctuaties op te vangen. Voor 150-200 kun je al behoorlijke UPS kopen met voldoende vermogen om in ieder geval je PC en geluidskaart te kunnen beschermen. Ik ben er vrij zeker van dat dit gaat werken.
 
pak eens een kladblok een tel op hoeveel watt je installatie trekt.
( 220v X watts moet lager zijn dan bv 220X10 ( als je een 10 ampere zekering in de knoppenkast hebt )
meestal zit je daar zwaar onder en is er meer dan genoeg reserve.
ook is de spanning nooit precies 220, maar ook daar kunnen apparaten ruim mee om gaan
lijkt me sterk dat een ups nodig is . los van het geld geven ze ook vaak vervelende bijgeluiden/ ruis op je audiopad.
anders inderdaad eens een verlengsnoer van uit een stopkontakt van een andere groep erbij halen.

zou het niet softwarematig zijn : iets wat bedoeld is om bv klikken te vermijden bij het inschakelen ter vermijding van de speakers/ headphones ?
ook is het opzich toch niet zo'n probleem om even de audioafspeling stop te zetten als je nieuwe apparatuur aanzet. iha doe ik dat altijd omdat je toch vaak klikjes en plopjes gaat veroorzaken bij aan/uitzetten van apparatuur.

die rme , vraag me af doet hij het ook als je gewoon alles uit hebt staan en de laptop als laatste aanschakeld ?
 
Ik had dit probleem vroeger altijd met SPDIF verbindingen tussen mijn PC en receiver. Als de koelkast in de keuken aansprong viel de verbinding een seconde weg. Zelfde met lichtschakelaars etc op dezelfde groep. Netfilter, of apparatuur op zelfde contact en eigen groep hangen kan uitkomst bieden.
 
Ik zal eens een verlengsnoer trekken om te checken. Is wel lastig als permanente oplossing trouwens, want moet van beneden komen.
Kan best zijn dat het probleem daarmee verholpen is, maar feit blijft dat ik op de groep die ik nu gebruik lang niet de maximale belasting heb, en er toch schijnbaar een spanningsdip wordt veroorzaakt. Weird!
 
de groep zelf zal niet te zwaar belast zijn, maar als de kabel naar de meterkast erg lang is ontstaat daar de puls over. het zal niet de voeding van je pc zijn maar je audio ingang is natuurlijk wel erg gevoelig voor pulsen. ook de bekende plop bij uitschakelen van een lamp bijvoorbeeld.
het probleem kan minder worden bij het gebruik van electronische schakelaars, bijv. met afstandbediening. ( de goedkope hebben trouwens een relais ingebouwd dus dat levert weinig op)
Als het een geaard stopkontakt is, kan je nog proberen de steker om te draaien. Wetenschappelijk niet te bewijzen maar het werkt soms.
 
Ik had dit verdomme vannacht ook, voor het eerst. Plotseling ging mijn computer even uit en sloegen alle denkbare audioleds in het rood, ik kon gelukkig wel doorgaan. Ik besefte meteen waar het aan lag, ik had mijn droger en wasmachine aan en ik was met heel veel bezig binnen Cubase met Halion. Ik schrok wel! Altijd saven.
 
Back
Top