Geluidsoverlast nieuwe studio (subwoofer)

SynnyS

Groot lid
Lid sinds
8 april 2003
Berichten
3.372
Locatie
Hengelo
Ik ben in juni verhuisd, heb mijn nieuwe studio op zolder gemaakt, dak volledig geïsoleerd met 10cm steenwol 12.5mm gips en akoestisch materiaal. Voor de muur naar de buren toe heb ik nog een extra muur gebouwd, ook met 10cm steenwol en 25mm gips en akoestisch materiaal. De andere muur is niet relevant want het is een hoekwoning.

Het is een blok van 4 en nou is de buurman van de hoekwoning aan de andere kant van het blok voor de tweede dag op een rij aan de deur geweest wegens geluidsoverlast.

Volgens hem hoort hij alleen <60Hz en voor de rest helemaal niets. hij werkt sinds kort thuis, ook op zolder en hoort continu het gedreun van beats :D

Heeft iemand ervaring met het oplossen van contact geluid?

Helpt het bijvoorbeeld om de subwoofer op spikes te zetten? Of op een basstrap? Of op een kussen/mastrasje of iets dergelijks? Of zijn er andere suggesties?
 
Beetje zachter zetten?

Ik hoor mijn buren steeds de trap op en af gaan, gitaar spelen, piano spelen, de laatste tijd ook basgitaar spelen, maar nooit klagen dat ik mijn beats te hard heb staan. Ik heb niks aan isolatie gedaan.
 
Beetje zachter zetten?

Ik hoor mijn buren steeds de trap op en af gaan, gitaar spelen, piano spelen, de laatste tijd ook basgitaar spelen, maar nooit klagen dat ik mijn beats te hard heb staan. Ik heb niks aan isolatie gedaan.

nou ja absurd hard heb ik het nooit staan, maar vind het toch wel prettig om op 85dB ofzo muziek te maken..
 
Yep, Monitors/subwoofer ontkoppelen. Spikes, stoeptegels werken wel, piepschuim, vloerbedekking werken niet. Athans niet voor isolatie van geluid.

Kan je buurman niet gewoon een koptelefoon opzetten, heb je dat al gevraagd?
 
Je kan beter eerst met je buurman een acceptabel nivo bepalen in zijn ruimte en hierover afspraken maken.
Dan weet je waar je heen moet isoleren. Als je nu telkens een beetje doet kan het zijn dat hij er telkens toch weer last van heeft totdat de moed jou in de schoenen zakt.

Dan weet iedereen waar die aan toe is:)
 
Of je zet 't harder, dan hoort de buurman de rest ook! :)
 
Ik zou daar eerst eens heen gaan om zelf ook te luisteren.
 
Als ik jou was zou ik eerst eens bij die buurman gaan luisteren hoeveel je nu daadwerkelijk daar hoort voordat je je geld gaat uitgeven.
Dan kan je het altijd zachter zetten en kijken of het daar nog te horen is.
Maar iets horen van je buren is wel wat anders dan geluidsoverlast trouwens.

Een zwevende vloer en de andere muur isoleren kan ook helpen denk ik.
En flink grote basstraps zelf maken ( bv superchunks) helpt natuurlijk vooral je eigen akoestiek maar vangt wel de lage energie op.
 
Ik ben in juni verhuisd, heb mijn nieuwe studio op zolder gemaakt, dak volledig geïsoleerd met 10cm steenwol 12.5mm gips en akoestisch materiaal. Voor de muur naar de buren toe heb ik nog een extra muur gebouwd, ook met 10cm steenwol en 25mm gips en akoestisch materiaal.

Volgens hem hoort hij alleen <60Hz en voor de rest helemaal niets. hij werkt sinds kort thuis, ook op zolder en hoort continu het gedreun van beats :D

Dit had ik je kunnen voorspellen voordat je het uberhaupt gemaakt had.

1 steenmuurtje + 10cm steenwol + 1 gipsplaatje -> met een beetje chance 20-30dB reductie. Als jij op 85dB speelt, hoort hij nog 55-65dB geboenk.
Want de mid-hoge frequenties worden door deze constructie wel goed geblokt

Stel dat dat 1 steenmuurtje er eigenlijk 2 zijn met een spouw tussen, dan kan het in het meest extreme geval zelfs niks isoleren

En dat is wanneer je geen flanking hebt (maw via het dak of vloerplaat passeert ook geluid)
 
Laatst gewijzigd:
En dat is wanneer je geen flanking hebt (maw via het dak of vloerplaat passeert ook geluid)

Precies. Als het drie huizen verderop nog hoorbaar is (want dat begrijp ik uit het verhaal), dan staat gewoon de hele constructie te trillen den ik...
 
Precies. Als het drie huizen verderop nog hoorbaar is (want dat begrijp ik uit het verhaal), dan staat gewoon de hele constructie te trillen den ik...

juist. Daarom zal ontkoppeling ook effect sorteren lijkt me.
 
Ik weet niet hoe hard je volume is, maar hoe harder, hoe vermoeiender voor je oren. Dan zul je op een gegeven moment ook details gaan missen. Beter af en toe ff hard, maar tijdens het productieprocess laag volume.

Overigens, moet je bij een echte kamer in kamer constructie dus ook de raamzijde niet vergeten.
Er kan veel weglekken via de buitenspouwmuur.
 
Back
Top